Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Timbrul unui difuzor


Postări Recomandate

Acum 3 ore, VTP a spus:

difuzorul, inclusiv cel dinamic, utilizat in procent  covarsitor este un dispozitiv care are multe probleme ce nu pot fi rezolvate in totalitate

De cand e inventat , difuzorul ramane zaua ce-a mai slaba din lantul audio, indiferent de materiale si performante. E usor sa faci un amplificator bun, cu traductorul e greu si daca pui buzunarul in balanta cu pretul vei ajunge inevitabil la un compromis care sa te poata multumi, problema devine tot mai sumbra pe timp ce experimentezi . Unii o-r sa rada dar inca sunt uimit ce placut suna ( la volum mic .evident) difuzoarele alea ovale de tv..romanesti 3VA 16 ohm.  acopera o bada destul de mare chiar si in aer liber, insa timbrul se schimba foarte devreme o data cu puterea aplicata

Link spre comentariu
1
Editat de Усилитель
Link spre comentariu

Tweeterele de genul au dispersia foarte mica pe verticala. Am ascultat un set de incinte cu pret de magazin cam cat un apartament cu 2 camere si nu pot sa spun ca m-au dat pe spate. Sunau bine, dar nu de 50 000E. Un tweeter iefin si bun este Monacor DT-300 cu waveguide pentru pretul pe care il are. Suna decent, merge taiat jos, spl este bun si nu sparge portofelul. 

Link spre comentariu

Amt-urile au fost inventate de Dl.Dr. Oskar Heil, care a inventat printre altele transistorul cu efect de camp si , cu mult timp inainte de descoperirea "oficiala" tweeterul cu calota , folosind o bucata de tesatura de matase, o ciuperca ,albus de ou ,o bobina si un circuit magnetic.

Prin anii "80 o incinta buna (ESS-AMT-1B) avea un difuzor de joase de 12 inch+ o membrana pasiva de 12 inch si un amt pentru medii-inalte.

Un tweeter cu un raport performanta bun (ribbon) e fountek neo cd3,5h, la cca.70usd.

Link spre comentariu
Acum 3 ore, Shambala a spus:

Esti tu obisnuit cu sunetul pro  :)

DT300 e departe de a fi rau dar si la fel de departe de finetea unuia din tweeterele din seriile superioare (>300-450 $) de la  Seas sau ScanSpeak (sau alta mare firma).

Pai DT300 cu WG300 costa undeva la 25E, adica nici 10% din ce ai dat exemplu. Pana la urma din rahat nu poti sa faci bici si sa si trosneasca. 

Link spre comentariu

Ce o fi "sunetul pro" ???? La un concert live sunt utilizate incinte profesionale care mai este si inregistrat!  Cum poate fi definit sunetul pro atunci? Si cand ne straduim sa reproducem cat mai fidel inregistrarea ce reproducem, partial sau total?

Pe orice piata exista concurenta si fiecare vrea sa vanda cat mai mult!  Important este sa cunosti si sa ai suficienta experienta pentru a vedea daca intre oferta si pret exista o relatie corecta. Desigur, cu cat cumparatorul este mai putin documentat si cunoaste mai putin esenta fenomenelor fizice, se poate pacali mai usor si plati cat nu face, indiferent daca la mijloc este un produs asa numit "entry level" sau unul "high end". Iar daca in "domeniul high end" nu exista niciun fel de reglementari, aprecierile se fac exact ca inainte de '89 cand cunostintele celor ce plateau un produs scump se bazau pe datele de catalog si ce aduceau cei care ieseau "afara" sau pe ce se gasea la Comturist ( sau cum ii mai zicea!  Asa au ajuns unele branduri sa fie socotite cele mai tari din tot universul  audio, desi realitatea era ....... cam alta! ). Dar atunci erau alte vremuri !

Usilitel, ce inseamna "e bun?" E un tweeter tip ribbon, sunt mai multe variante de ribbon. Daca doresti sa il vezi clasificat intre tweetere, poti sa-l pui oriunde, aprecierea a fost, este si va fi subiectiva, deci ...............!

Orice produs trebuie privit atat prin prisma calitatilor proprii, a pretului cerut, dar si al elementelor subiective luate in calcul. In cazul unui difuzor, dupa ce faceti un calcul de afordabilitate se trece la examinarea calitatilor pur subiective ( timbru, extensia caracteristicii de frecventa, linearitatea caracteristicii, etc. ) Daca luam cazul tweeterului DT300, acesta este varianta produsa de PAudio pentru Monacor si se livreaza separat de ghidul de unda. De altfel, are diametrul calotei de 29 mm, ceea ce extinde domeniul de lucru in zona frecventelor medii. De altfel, PAudio il utilizeaza la producerea de incinte ambientale pe 2 cai. Fiind produs in serie mare, are si un raport calitate / pret foarte bun.

 

Incercarile de delimitare, catalogare si ierarhizare in domeniul audio ramane o chestie irelevanta odata ce este SUBIECTIVA !. Dar, fiecare e liber sa faca si sa creada orice ( pe banii lui! )

Link spre comentariu

Sunetul pro pentru multi reprezinta un sunet cu o presiune sonora mare (langa boxe te dor urechile). Deci pe primul loc este presiunea (imi aduc aminte de termenul "presiune in instalatie" folosit de un vechi user care intra si pe fostul forum hifi.ro). Este clar ca la pachet difuzoarele pro vin si cu distorsiuni mai mari (claritate mai mica) fata de cele din domeniul home pentru ca nu se poate si cu botul uns si cu slanina in pod. Nu cred ca se poate si presiune sonora mare si reproducere fidela la un loc.

 

P.S. @VTP multumim pentru postare! Am dat like dar ... e ca si cum un student da like profesorului. 

Editat de merck
Link spre comentariu

Sunetul PRO nu inseamna numai presiune acustica mare ci si dinamica mare iar majoritatea boxelor de apartament nu pot face fata la o asa gama dinamica. 

Unele persoane poate au observat ca la un moment dat pe masura ce cresti volumul la amplificator la un moment dat parca este prea tare dat amplificatorul. Defapt sint niste distorsiuni ce apar in boxe si sint interpretate de creier ca volum prea ridicat. Am constatat asta dupa ce mi-am facut ultima variata de boxe, boxe la care nu simt acest efect desi folosesc acelasi amplificator si aceeasi sursa de semnal, numai boxele sint diferite.

Se poate povesti foarte mult pe tema asta dar nu-i acesta topicul potrivit si chiar de ar fi nu am chef de polemicile ce se vor crea asa ca ma opresc aici.

Link spre comentariu
44 minutes ago, sesebe said:

numai boxele sint diferite.

dar SPL-ul boxelor este (cam) la fel?

Ca tot suntem pe topic de timbru: ce difuri sunt in boxele vechi, ce difuri sunt in boxele noi si care iti plac mai mult din punctul de vedere al timbrului?

Link spre comentariu

Mie îmi plac boxele vechi care au dif de bas  10-12 toli ,si pe 3-4 cai .Basul nu e asa intens ca la astea noi cu difuzoare de bas mai multe  de dimensiuni mai mici puse pe coloana inalta si ingusta , dar mi se pare mai "curat "....Optic si functional mai apreciez la alea vechi faptul ca aveau potentiometru pt nivel medii si inalte pe fatada ,acum nu se mai poarta ,deh economie la toate .......pana si la lipirea cutiei ,ranformari interioare ,filtre  ,material absorbant.

Editat de validae
,,îmi,, se scrie unit
Link spre comentariu

Se cuvin unele precizari:

- SPL = sound pressure level este o marime fizica ce nu se aplica numai la difuzoare si incinte, si la sunetul dupa aparitia unui fulger si la orice miscare a aerului, cu sau fara a se auzi un sunet;

- la un difuzor avem un parametru bine definit ca presiunea dezvoltata de acesta pentru o putere aplicata de 1 W, masurata la o distanta de 1 m. Acesta este SPL-ul care poate fi utilizat si de DIY-eri in proiectele lor. Fiind masurat in conditii bine stabilite de norme si determinata in camera surda, determinari facute in alte conditii sunt discutabile, oricat de convingator ar fi procedeul. In unele cazuri, fabricantii mai fac masuratori si la alte puteri sau alte distante fata de difuzor, dar sunt cazuri aparte: unii fabricanti dau in fisele tehnice SPL-ul maxim dezvoltat de difuzor, montat in incinta standard, alimentat cu semnale sinusoidale complexe sau cu o singura frecventa, in regim  continuu sau in varfuri de putere. Aceste valori sunt folosite de obicei de constructorii de incinte de sonorizare de puteri ridicate.

In fisele tehnice ale difuzoarelor profesionale mai apare un parametru interesant si important: randamentul, ( in procente ) care indica in ce masura puterea electrica transmisa traductorului  este transformata in energie sonora. La difuzoarele pentru incinte de casa, acest parametru este rar intalnit in fisele tehnice pentruca "nu prea da bine": randamentul unui difuzor este mic, cu mult sub 1%, cu atat mai mic cu cat are SPL-ul "mai leshinat"!. Difuzoarele profesionale au randamente de 1%, 2%, etc, rar atingandu-se 5%. Cele "de casa" au sutimi sau zecimi de procent.

Incintele de sonorizare serioase ( nu cele pentru lautari de manele, nunti si botezuri de manelisti ) sunt componente care redau corect si neutru mesajul sonor, altfel il veti confunda pe Ed Sheeran cu Angela Gheorghiu, ca sa nu mai vorbim ca niciun interpret mai mult sau mai putin celebru  nu va accepta sa cante in conditii acustice dubioase. Deci, sa nu confundam o incinta de sonorizare de CONCERT cu una de pe Silicon Valley din Tei ( str. Maica Domnului ). Asa ca NU e clar ca aceste incinte pro ar avea, apriori, distorsiuni armonice sau de intermodulatie.

( Uitam de presiuni in instalatii, slanina si boticul uns ! ).

Putem sa gasim alte lucruri ca negative la traductoarele si incintele profesionale, si, poate cel mai evident e intalnit la incintele pentru reproducerea frecventelor joase:

- in fisa tehnica veti intalni un SPL cu valoare ridicata, de cele mai multe ori si peste 100 dB/1W/1M, dar aplicand un semnal de 1W s-ar putea sa ramanem surprinsi de faptul ca incinta abia se aude, daca se aude! Explicatia este simpla: incinta suporta puteri ridicate pentruca difuzorul care o echipeaza are suspensii "dure", care evita depasirea Xmax la puterea specificata de producator;

- frecventele inalte sunt "dramatice"  in apropierea incintei, lucru reglat de o asezare judicioasa in zona de auditie, etc.

 

Un alt aspect important pentru orice incinta este dat, in timpul utilizarii, de aplicarea unei puteri care sa conduca la compresia termica. O putere mare va conduce la incalzirea bobinei unui difuzor, si, conform celor invatate in liceu la fizica, rezistivitatea firului bobinei se va modifica ( creste ) si utilizatorul va mari puterea din amplificator deoarece va observa ca sunetul scade la capetele benzii ( pare sa nu mai se auda decat media mai tare fata de restul spectrului ). Rezultatul se inscrie de regula in:

- distrugerea termica a tweeterului , urmat de celelalte traductoare;

- intrarea in clipping a amplificatorului, de cele mai multe ori neobservata ( cand ai ceva la bord !!! ), care reduce timpul pana la care cel mai intelept cedeaza!

Pericolul unor distrugeri din cauza prezentata mai sus este mai mare la incintele de casa cu SPL mic. Bine, acestea au si alte caracteristici negative legate  de raspunsul tranzitoriu, viteza de crestere a semnalului, necesitatea de a utiliza amplificatoare de puteri mai mari, etc.

 

S-a adus in discutie si dinamica. Trebuie spus ca semnalul audio este asa cum este, uneori cu o dinamica mare, lasat asa din inregistrare, alteori este comprimat pentru a nu trece de anumite limite ale majortatii echipamentelor de reproducere aflate in uz.

Link spre comentariu

In domeniul audio exista doua tipuri de incinte care "canta diferit": studio monitor si boxele de auditie (home si pro). Nu este doar diferenta de timbru intre ele ci si nivel de distorsiuni. Faptul ca unele distorsioneaza mai putin (reusesc sa reproduca cat mai fidel "the raw form of sound") nu provine si din faptul ca difurile cu SPL mare  vin la pachet si cu un raspuns neuniform in banda de frecventa, fata de cele care au un SPL mai mic? Intre monitorul de studio si boxe (home si pro) cine reda mai corect si mai neutru?

 

Editat de merck
Link spre comentariu

Doua afirmatii facute mai sus;

1. S-a zis ca in concerte sunt utilizate incinte pro si ca, in plus, sunetul e inregistrat. Se da impresia ca se inregistreaza acele incinte pro.

 

2. Apoi ca pe scena nu se urca cantaretii fara sisteme super bune, samd.

 

Raspuns:

1. Ma indoiesc ca in 2020 inregistrarile se mai fac ascultand cu un microfon ce reproduc incintele care zbiara spre public. Se inregistreaza direct din microfoane (voce, baterie) si din instrument (chitari, clape). Adica direct din mixer, deci incintele chiar nu conteaza.

 

2. Cantaretii si instrumentistii au monitoare speciale pentru ei pe scena, nu se asculta pe incintele care zbiara catre public.

Editat de Thunderer
Link spre comentariu
Acum 1 oră, Thunderer a spus:

Doua afirmatii facute mai sus;

1. S-a zis ca in concerte sunt utilizate incinte pro si ca, in plus, sunetul e inregistrat. Se da impresia ca se inregistreaza acele incinte pro.

 

2. Apoi ca pe scena nu se urca cantaretii fara sisteme super bune, samd.

 

Raspuns:

1. Ma indoiesc ca in 2020 inregistrarile se mai fac ascultand cu un microfon ce reproduc incintele care zbiara spre public. Se inregistreaza direct din microfoane (voce, baterie) si din instrument (chitari, clape). Adica direct din mixer, deci incintele chiar nu conteaza.

 

2. Cantaretii si instrumentistii au monitoare speciale pentru ei pe scena, nu se asculta pe incintele care zbiara catre public.

 

Corect! 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări