Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Timbrul unui difuzor


Postări Recomandate

Acum 6 ore, VTP a spus:

Incintele de sonorizare serioase ( nu cele pentru lautari de manele, nunti si botezuri de manelisti ) sunt componente care redau corect si neutru mesajul sonor, altfel il veti confunda pe Ed Sheeran cu Angela Gheorghiu, ca sa nu mai vorbim ca niciun interpret mai mult sau mai putin celebru  nu va accepta sa cante in conditii acustice dubioase. Deci, sa nu confundam o incinta de sonorizare de CONCERT cu una de pe Silicon Valley din Tei ( str. Maica Domnului ). Asa ca NU e clar ca aceste incinte pro ar avea, apriori, distorsiuni armonice sau de intermodulatie.

 

Cu tot respectul , ati ascultat sitemul Dinacord XA2 ? sau boxele VL212 ( toti lautarii le folosesc,,mai ales "manelistii" aia ..stiti d-voastra )? sunteti foarte covins in cele spuse mai sus

Link spre comentariu

Ca titlu informativ: ce boxe a ascultat @VTP in decursul timpului .... nu vom avea amandoi impreuna ocazia sa ascultam intr-o viata.

Doar in Romania, el si multi alti vechi useri (forumul asta a avut ca frate un alt forum inchis cu multi ani in urma unde user-ii chiar aveau cu ce se lauda - unii aveau scule de zeci de mii de euro) au prins in trecut la Bucuresti si HiFi Arena (parca ultima data s-a tinut in 2008 in RO) unde sculele dintr-o camera depaseau lejer pretul unui apartament. Deci iti dai seama ce repere are el si multi altii. Nu-i insa omul care sa strambe din nas daca un difuzor de 25$ suna bine, deci nu face parte din aceia care  se uita la eticheta ca sa dea un review (normal ca pentru el exista bine, foarte bine, sublim). 

 

 

Link spre comentariu

@merck,

As fi foarte curios  sa aflu unde este stipulat ca incintele sunt divizate in 2 categorii? E o aberatie, pentruca scopul oricarui producator este de a obtine produse de calitate, care sa fie vandabile si care sa corespunda gustului cator mai multe persoane. Ce anume timbru au monitoarele vis-a-vis de celelalte incinte?

Monitoarele de studio au caracteristici tehnice de varf, ca utilizatorul, care poate fi un inginer de sunet, sa aiba o imagine sonora corecta, clara, nedistorsionata si cat mai aproape de realitate. Daca studiati de exemplu, fisele tehnice ale incintelor JBL, veti avea si posibilitatea de a vedea, fata de incinte cu alta destinatie, cata atentie se acorda numai retelei de separare pentru a se obtine un conglomerat de calitati acustice de varf. Din punct de vedere al pretului, acesta este destul de mare, DAR nu este peste multe incinte de casa la care melomanul plateste tamplaria, lacuitul, accesoriile si are impresia ca a cumparat neaparat, ceva mai, mai si foarte foarte ! Un exemplu: la jumatatea decadei '90, monitorul de studio JBL 4412 A,B, avea pretul cam la 1/2 din pretul incintei JBL  L90 (L100). Cele doua incinte de casa erau , conform celor spuse de firma in materialele de prezentare, variantele de casa ale monitorului 4412.

Ambele variante, incinte pe 3 cai cu urmatoarele diferente:

- monitorul era o cutie paralelipipedica, vopsita in culoare heavy duty grey, ca un dulap de vestiar, in timp ce L90 si sora L100 ( varianta ce se putea aseza si culcata ) erau altceva ca apect, adevarate  mobile de lux, cu finisaj deosebit;

- reteaua de separare avea 28 de componente  la monitor, fiind mai "studiata" la varianta de casa;

- monitorul echipat cu un midrange celebru ca performante acustice pentru un difuzor midrange cu con de celuloza tratata - incintele de casa erau echipate cu o varianta de acelasi diametru, dar cu membrana de PP, care se auzea de la prima melodie ascultata.

Nu mai stiu daca ulterior firma a mai facut vreun "lifting" la vreuna din ele: aveam nevoie de o incinta serioasa pentru comparatii, asa ca am cumparat "urateniile" cenusii cu aspect de sobolan, dar un sobolan cantaret de opera live.

 

Stiu si eu cum s-au facut si cum se fac azi inregistrarile, dar ........... uneori se mai fac si asa cum am spus, chiar daca rar, sau, inregistrarile 5.1 si 7.1 si-au cam pierdut din adepti.

Un alt exemplu: intr-o duminica, la TV1, cu totul intamplator am ascultat, nu de la inceput, un concert inregistrat in Studioul Abbey Road a unui grup de rock britanic ELBOW, condus de Guy Garvey. Am comandat albumul si a venit in forma DVD si CD. Concertul, cu public, in jur de 50 de persoane care au stat tot timpul in picioare si nu au scos niciun zgomot dupa inceperea fiecarei piese, folosea un sistem de microfoane front si spate, care prelua sunetul instrumentelor si a solistului cea avea si microfonul propriu. Intr-o incapere separata, bateristul canta singur, iar in alta camera, un asiatic maruntel scarpina un pupitru imens, avand ca monitoare de sunet doua incinte Tannoy mici, din cele care se vindeau pe Dorobanti cu 800 de lei ( atunci erauo suma cu multe zerouri! )

Link spre comentariu

@cortex,

nu am interes special in produsele de sonorizare. Nu-mi aduc aminte de aceste tipuri de Dinacord. Sunt f. multi producatori in domeniu si nu imi dau seama de ce ati amintit de aceste produse Dinacord.

 

@merck,

in perioada '70 - '74 am ajutat, ca tot omu' , cateva formatii cu viata meteorica, sa cante pe la salile de dans studentesti ( am facut doze de chitara, amplificatoare de semnal mic, amplificatoare pentru chitara si alte chestii de acest fel ). asta nu a fost preocuparea de baza, m-a interesat totdeauna muzica si ca atare staocarea si reproducerea ei in conditii hi-fi. Atunci nu era foarte simplu cand aveai pretentii. De aceea am cautat totdeauna solutii simple si ieftine, pe care sa le poata realiza si cei care nu-si permiteau investitii majore in ce se aducea dinafara. Dupa atat timp printre "troace", reviste, scheme, etc. am observat ca de multe ori, in incinte scumpe nu se folosesc cele mai scumpe difuzoare. Totodata, istoria se repeta si, din anumite cauze, se formeaza idei gresite si "legende" printre amatori. Unde ai sa gasesti incinte facute de fabrica sau de DIY-eri cu difuzoare Tannoy, B&W, PMC, Cabasse, TAD sau mai stiu eu ce marca, decat la cel care face difuzoarele si incinta, pentruca acestia NU VAND difuzoare. Producatorii de incinte care nu-si fac singuri difuzoarele se multumesc sa cumpere de la producatorii  care, de cele mai multe ori NU fac incinte! Asta nu inseamna ca, daca intalnesti un difuzor in 1.000 de incinte ale unei sute de producatori de incinte, acel difuzor este o creatie dumnezeiasca!

 

La sfarsitul lui 2018, la Radisson Hotel ( fost Bucuresti ) a avut loc, dupa 10 ani de intrerupere o expozitie de echipamente audio in genul HI-FI Arena.

Au fost cateva lucruri interesante in domeniul incintelor: Yamaha, Klipsch, Davis Acoustics, Bang&Oluffsen, B&W, dar si ceva pentru care sa platesti intrarea fara regrete: celebrii melci pe 4 cai, din pacate defavorizati de incaperea prea mica, dar care oricum aratau ca nu sunt o realizare oarecare. Se putea invata cate ceva din experienta celor care au deja o traditie in domeniu.

Link spre comentariu

Toti producatorii de difuzoare si de incinte isi clasifica productia pe domeniile home, pro, car&boat si ambiental.

Si evident, fiecare difuzor este construit in scopul si cu parametrii adaptati /optimizati pt scopul propus.

Ca se pot realiza incinte de un tip cu unul sau mai multe  difuzoare de la o alta categorie, da, s-a tot facut.  Nu inseamna nimic, sunt doar exemple punctiforme - raportate la totalul productiei. 

Sunetul pro inseamna altceva decat cel home, pt ca trebuind sa indeplineasca alte criterii [esentiale], este nevoit sa renunte la optimizarile posibile la difuzoarele si incintele dedicate home.

(Nu discutam de difuzoare home de 2-20 usd, acelea sunt simple gunoaie concepute pt consum pe perioada limitata, dedicate proletariatului prosper de pe pietele emergente  :)  )

Una din diferentierile esentiale  a sunetului pro fata de cel home este nivelul mare la care este produs, de multe ori in aer liber. De ex, nu au sens proiectoare de sunet in camere obisnuite. (nu ca n-ar fi).  Si invers,  nu se pune problema folosirii de Elipticoare la incinte pro. Da,  exista multe incinte diy reusite realizate cu difuzoare pro. Dar sunt totusi extrem de putine care pot concura ca sunet - in camera - cu incinte dedicate home cu preturi marisoare (nu mai vorbesc de cele cu adevarat scumpe).

Fiecare spatiu impune propriile solutii optime, ceea ce duce la folosirea de difuzoare dedicate indeplinirii scopului propus. Sunt putin cei care asculta muzica in camerele de locuit pe incinte pro de 100-200 litri sau mai mari; pur si simplu spatiul este prea pretios  pt a fi ocupat cu asemenea "sifoniere". Stiu ca exista, dar sunt f putini  (mai ales peste 200 l  :)   ) 

Asa ca orice si oricate  contraexemple  s-ar da, asa cum am mai scris, ele sunt doar "punctiforme" si nu schimba ideea generala si reala de diferentiere a sunetului intre pro si home - de unde a si pornit discutia.

 

Monitoarele de studiou reprezinta un caz special, unii le considera home, altii pro - in ideea ca sunt utilizate "profesional" si se scot bani din ele. Evident ca nu le foloseste nimeni la puteri mari si cu atat mai putin la sonorizari.

Editat de Shambala
Link spre comentariu
14 hours ago, VTP said:

@merck,

As fi foarte curios  sa aflu unde este stipulat ca incintele sunt divizate in 2 categorii?

Cat timp vad ca raspunsul unui monitor de studio arata asa:

KH120A+NEUMANN-2.JPG

si ca Tannoy westminster are raspunsul asa:

tannoy_westminster_83_2-50--1d65880.jpg

aici este tot articolul:

https://cabasse.vraiforum.com/t1592-Tannoy-Westminster-Essai-de-1983.htm

 

sau JMLab Mezzo Utopia

various_Jmlab01.gif

 

Westminster Royals:

various_Tanoa.gif

ma gandesc ca pot sa fac o clasificare dupa raspunsul boxei. 

De ce exista inginer de sunet la un concert (sau DJ) daca boxele ar avea toate un raspuns "palier" in toata gama de frecventa si audiofilii urla ca se asculta fara corectii? Deci fie monitor de studio fie boxa home sau pro toate trebuie sa aiba un raspuns "palier" si gata.  Eu cred ca "magia" apare atunci cand raspunsul unei boxe nu este "plat". Nu sunt ipocrit si marturisesc ca la inceput si eu eram contra corectiilor, pana cand intr-o zi am realizat ca .... niste dB in plus pe inalte si pe bass parca iti ridica parul de pe mana. 

Si Tannoy si Focal au ingineri care scot din boxa  ce raspuns vrea X sau Y. Si ei fac ce le spune jupanul care sta in fotoliu si asculta si nu-i baga la inaintare textul: boxele nu sunt intrument muzical, ele trebuie sa redea cat mai nealterat ce primesc la borne. 

 

P.S. La microfoane la fel sta treaba: cele pentru masuratori au o caracteristica plata cele pentru voce au un grafic neliniar. Nu am avut ocazia sa vad cum se aude o voce pe un microfon pt masuratori (nu am voce si nici nu am printre cunoscuti pe cineva care sa aiba voce), dar sigur ar fi sunat bizar.

Editat de merck
Link spre comentariu

Ai grija ca compari mere cu pere. Daca nu stii care este factorul de netezire folosit la afisarea unui grafic de raspuns, informatia este cel mult informativa, iar adesea pur estetica.  In special la cele ce par "trase cu creionul/pixul".

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Smooth factor. Tu nu ai masurat niciodata raspunsul unei boxe sau dif cu microfonuil ?  Aplicand un "factor de netezire" slab raspunsul apare f zimtat.  Daca "factorul de netezire" este puternic, graficul incepe sa arate din ce in ce mai neted, pana la "tras din pix".

Nu au sens comparatiile intre grafice realizate cu smooth factor f diferite, te vor pacali imediat.

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Ce explici tu e ca si cum reduci orice varf cu (sa zicem 10dB). Astfel ala de 0dB ramane tot la 0, ala de 12dB e redus la 2. Deci diferenta este de 2dB. Un fel de compresor de dinamica.

 

Pai asta e furatul caciulii proprii. Eu nu cred ca cineva face astfel de masuratori. Nu le vad rostul.

Link spre comentariu
2 hours ago, Shambala said:

Ai grija ca compari mere cu pere. Daca nu stii care este factorul de netezire folosit la afisarea unui grafic de raspuns, informatia este cel mult informativa, iar adesea pur estetica.  In special la cele ce par "trase cu creionul/pixul".

in graficul asta :

various_Tanoa.gif

ca sa "netezesc" am nevoie sa "rad" cocoasa de +5dB situata intre 300-400Hz si -10dB. De obicei factorul de netezire nu "barbiereste" mai mult de +/-2dB. Si la celalat grafic (JMLab Mezzo Utopia) masurat in aceleasi conditii se vede ca raspunsul arata diferit. Deci fiecare firma "pitroceste" sunetul din filtre in felul lui.

1 hour ago, Thunderer said:

Ce explici tu e ca si cum reduci orice varf cu (sa zicem 10dB). Astfel ala de 0dB ramane tot la 0, ala de 12dB e redus la 2. Deci diferenta este de 2dB. Un fel de compresor de dinamica.

 

Pai asta e furatul caciulii proprii. Eu nu cred ca cineva face astfel de masuratori. Nu le vad rostul.

Se foloseste netezire, dar nu cu 10dB. Netezirea se face pentru eliminarea ciocurilor foarte inguste si ascutite, insa cocoasele raman. 

Link spre comentariu

Ala de studio dupa cum arata nu e netezit.

Are prea multe varfuri mici ca sa fie netezit.

In rest e multa poveste care nu inlocuieste ascultarea.

Asculti, iti place, aia e. Sunt destule difuzoare care pe masurare atata ca porcul, dar cand e sa asculti cu un filtru facut calumea e alta poveste!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări