Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Sharky

Moderatori
  • Content Count

    6,481
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

142 Excellent

About Sharky

  • Rank
    Tortionar

Profile Information

  • Locatie
    Cluj-N

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sharky

    Masini electrice

    Si nu e singura care arde sau poate arde, sa nu vorbim de cazanele vechi prost intretinute! O masina pe care dai zeci de mii de E vrei sa te poata duce departe daca vrei. In tarile spalate ai autostrazi, ajungi departe. Chiar si in Romania, recent am mers Tg Jiu - Cluj in 3:30 durata calculata pe bord. De cand am dat cheie pana cand am ajuns acasa si am scos-o din contact. Cluj-Valcea 3:10 ore. Dar aici am prins o buna bucata de autostrada. Poate eu vreau sa pot face drumu asta dus intors intr-o zi, fara sa stau aiurea sa caut unde sa incarc masina. 3 minute era o incarcare rapida de la aproape descarcat la 50%. Adica zona in care incarcarea e f eficienta dpdv chimic. E Varful de performanta care s-a ajuns la ora actuala. Dar de multe ori aceste varfuri peste cativa ani se impun ca standard. Practic devine un echivalent al incarcarii pe benzina. Sau 20 minute pentru 70-80%. Iar e decent, in special la masinile care au un rulaj mare. De unde luam curentul respectiv e partea a doua, dar e loc de construit eoliene si alte surse curate. Iar legat de cicluri de incarcare, tin mai mult de atat. Dupa teste s-a ajuns la 500 cicluri cu scadere la 70% si bateria inca utilizabila. Daca o mai bibilesti gen nu tii masina in soare, nu o incarci pana la 100% probabil o mai intinzi mai mult de atat. E decent! Oricum pierzi la devalorizare f mult.
  2. PAi e test practic, dar eu ziceam in mod voit sa dai cu phoenul pe un tranzistor ca sa ii varieze beta. Rezistentele se considera imperecheate, pt ca pur si simplu nu e mare lucru sa rezolvi problema tolerantelor. E vb de un montaj DIY deci e timp de asa ceva. Nu facem productie de serie.
  3. Sharky

    Masini electrice

    Verifici ca la revizie, inchizi robinetele, bagi presiune si vezi sa nu piarda. Legat de electrice, vw si altii anunta investitii de zeci de miliarde. https://edition.cnn.com/2018/11/16/business/volkswagen-electric-cars/index.html Astia au linii de productie, stiu deja cum se fac masinile, cum se aprovizioneaza, au contracte, nu bajbaie. Au trecut mult de stadiul de pionierat. Ia uitati aici exemplu de incarcare rapida in 3 minute, nu in jumatate de ora! Credeti ca nu se va vedea nimic? Toata lumea o da cu tesla in sus si in jos. Au si ei meritele lor, ca au spart gheata si ca au reusit sa faca ceva, dar in opinia mea revolutia va fi dusa in spate de altii. Adica de aia care si scot bani, nu doar consuma. Responsabila pe toata schimbarea asta sunt normele de poluare tot mai stricte. Altfel nu isi batea nici dracu capul cu electrice. Nu faceti comparatie intre hdd si ssd si masini. Una e sa compari niste obiecte de tip consumer la 50-200E bucata si alta e o masina de 200-500 ori mai scumpa si care cer o cu totul alta infrastructura.
  4. Poate Marian te ajuta cu un test practic. Sau poate se incumeta careva sa lipeasca piesele si sa dea cu phoenul pe VAS. Eu zic ca se pot imperechea destul de bine componentele descrise asa incat montajul sa nu o ia razna. In cel mai rau caz merge ca si cum nu ai avea oglinda. In rest hai sa nu o dam cu ube, ca poate apare pe aici duhul rau UBE si ne explica cum se regleaza biasul prin finali.
  5. Sharky

    Frica de km la mașinile uzate

    Aia cam asa e cu service ul. Daca ai noroc sa tina masina noua clar nu iti da batai de cap. Dar te arde la devalorizare in special la cele scumpe. Te rog spune ne sa stim cam cat ai pierdut la o tranzactie de tip veche pe noua? La astea mai noi ma refer. Evident ca exista casco. Dar nu e gratis. Tu aici platesti pt disponibilitate si cat mai putin downtime. Costa n ai ce i face. Dar nu toata lumea are nevoie de asta.
  6. Sharky

    Masini electrice

    Pana cand? Mai e loc de eoliene si de panouri solare. Curent mancam din plin. Diferenta dintre camion si masina e ca primul e folosit cu un scot. O buna parte din el e incarcatura utila. Fara camioane economia stagneaza. Masina cara in medie 2 oameni de 150kile si cantareste 1.5 tone. Si din pacate de multe ori e mai eficient sa bagi oamenii aia in bus. Daca ar merge cu orar mai bun.
  7. Sharky

    Frica de km la mașinile uzate

    Poti sa cumperi o masina decenta cu care nu vrei sa iesi din oras deci daca se strica nu te costa mult tractarea. O repari doar cand e vb de frane, directie, pui piese ieftine si uleiul il schimbi cand iti amintesti. Eu am luat vectra A in 2009. Luata la 1500E, desi cred ca de aveam rabdare o puteam lua si la 1200. Am tinut-o pana in 2016 iar daca e sa trag linie la sf totalul a iesit undeva putin peste 3300E. Masina a mers 50kkm, mai mergea, dar m-am plictisit eu de ea, era cazul sa iau alta, prea mult am intins-o. O mai puteam repara, dar nu avea sens. Am bagat-o prin toate santurile, noroaiele, drumuri sparte, etc Nu mi-a pasat deloc de ea in ultimii 4 ani, eram chiar f relaxat stiind ca indiferent ce pateste o fac din ce bani imi raman deoparte din salariu de pe o luna, maxim 2. Cum tehnologia a evoluat, poti gasi masini decente la 1000E care merg si cam atat. Vor cere bani dar pe termen lung le tii cu bani putini. Nu stiu ce masina ai, dar in mod sigur daca e noua, de ii spargi un far te vei scoate o caruta de bani, in schimb la o vechitura scoti 200lei. Idem pt multe alte lucrari. Probleme nu ai decat la masinile rulate putin si relativ noi. Odata ce sari de 7 ani problemele bat la usa. Iar 7 ani piesele sunt inca scumpe, atat de noi cat si de la bisnitarii din dezmembrari care in general cer cat de o piesa noua aftermarket. Evident cifrele variaza de la model la model, dar cred ca ai inteles mecanismul.
  8. Sharky

    Masini electrice

    Nu sunt impotriva condensatoarelor, doar ilustrez niste fapte reale prin care ilustrez ca faptul ca s-a achizitionat o companie nu inseamna nimic. Mai ales privind in urma. In mod sigur nu va aparea ceva spectaculos in viitorul apropiat. In rest e doar realitatea. Cu cat poti mari randamentul? Cateva procente? Oricum, bravo lor, dar nu va asteptati la minuni. Tehnologiile si varfurile de gama nu le-au adus nimanui painea pe masa. Fiat detine ferrari si nu invers, VW detine porsche, bugatti, lamborghini, si nu invers. Lista e lunga. Cat despre alte tehnologii, cred ca vb aici de masini electrice, nu autonome sau nu de smartphone-uri integrate intr-o masina. Plus mai e concurenta, sa nu uitam ca toti producatorii care stau bine pe picioarele lor au intentii serioase sa treaca pe electric. Faptul ca ei nu isi folosesc utilizatorii ca beta testeri nu inseamna ca stau degeaba. Cand esti bine infipt pe piata, de la productie pana la suport nu prea iti permiti sa faci greseli de amatori. Cand o iei de la zero nu prea ai ce pierde. Franarea regenerativa ajuta mult in zone cu dealuri. Pe drept e clar ca nu te ajuta decat daca iti taie vreunul calea.
  9. Sharky

    Masini electrice

    Au si la cluj, politistii locali. renault zoe. Avem si busuri electrice, deocamdata merg. Faptul ca tesla a cumparat ceva nu inseamna nimic. Aia in general se lauda ca face ceva anu viitor si in realitate apare peste 2-3 ani. N-o sa faca ei masina care merge o mie de km din condensatorul ala. Dacia a anuntat model electric, deci incearca sa faca ceva si pt tot omu. Toata lumea se gandeste la tesla cand e vorba de electrice, dar ei reprezinta sub 10% din piata! Au timpii cei mai mari de livrare, cea mai proasta retea de service si sunt cele mai scumpe. Marketingul isi spune cuvantul, dar cifrele spun adevarul. Sa pui priza pe stalp nu e mare lucru. Sunt destule chargere destepte in alte tari. Ce e asa greu sa implementezi sa bagi de 50 de lei? Daca merge la pompa de benzina merge si pe electric. Sau sa recunosti masina asa cum cheia e recunoscuta de imobilizator? Ca o sa fie hoti si dorei, la fel sunt si aia care fura motorina si ce? Aruncam masinile la gunoi din cauza lor?
  10. Sharky

    Masini electrice

    Combini pe naiba. Supercap e mare, e greu si e scump, comparativ cu o baterie. Il umpli imediat ca nu iti permiti sa pui unu de capacitate imensa. Asa ca nu te astepta sa castigi cine stie ce. Optimizezi acolo un 10% si cam atat.
  11. Sharky

    Frica de km la mașinile uzate

    Nu trebuie sa sperie pe nimeni, DAR trebuie sa le iei la un pret corect raportate la starea lor. Adica un taxi w210 la 500k+ (real probabil catre milion) chiar daca merge si nu are defecte vizibile mai mult de 1000E nu merita. Cu consumabilele duse (gume, placute, telescoape obosite, faruri matuite) poate la 500E merita cat sa tragi vreo 1-2 ani pe ea fara sa bagi nimic decat niste gume SH si placute din cele mai ieftine. Daca agata cutia, diferentialul miauna, telescoape praf de tot, atunci e numai buna de dus la gunoi, nu merita luata nici gratis ca reparatia e mai scumpa ca una care nu are problemele astea. Legat de w210, era un s210 s-a dat la 2400E, dar nene, aia era masina, memorii in scaune, incalizire/ventilatie, 4matic, totul functional, vopsea impecabila, suspensii schimbate. F greu s-a dat. N-ai ce compara un taxi cu asta, si nici nu il aduci la nivelul asta nici de mai bagi inca 2400E in ea. De asta de multe ori un cazan ramane cazan. Il iei ieftin si il pastrezi in starea de cazan cat sa nu crape apoi gunoiul il papa, sau urmatoru care crede ca cu 500E isi poate cumpara o masina. E o diferenta f mare intre o masina care mai merge si alta care merge ca noua. Sunt f convins ca pe mercedesurile alea daca e sa le iei la puricat gasesti la hibe de te saturi si mari diferente fata de unul intretinut. Chiar daca tu le crezi bune. 1/5 din valoarea masinii nu e deloc un buget de reparatie daca masina o iei cu 2miiE. Cu 400E nu faci mare lucru. Adica o faci sa mearga daca se strica si cam atat. Rulajul pe autostrada nu e vreun panaceu universal. Se uzeaza mai putin unele si mai mult altele. Uzura e tot uzura, indiferent unde ruleaza. La noi in general omul (in general fomistii) isi supraevalueaza masina. Cer pe ele de te doare capul, mai ales ca le-au luat de noi. Adica domne, e a mea de noua, am ingrjit-o (in realitate i-a facut doar reviziile obligatorii si a reparat ce s-a stricat, nimic preventiv), am condus-o cu grija (de parca ar avea drumurile lui private, fara gropi) Astea is povesti. Pretul tot piata il stabileste, merita sa dai in plus (5-10%) doar pt ca istoricul e cunoscut si real, evident, in cazul in care istoricul iti convine. Am vazut exemple aberante de om care si-a luat logan nou pe la 8mii. Il tine omu 4 ani, ajunge la 30mii km, ii buseste bine fata si spatele, nu extrem de grav, dar nici neglijabil sau de neobservat. Un vecin taximetrist vroia sa schimbe masina ii ofera 3mii, ar fi dat si 3500, era numai buna de bagat pe taxi. Omu ca nu si nu, ca el vrea 6mii pe ea, ca e putin rulata, e ca noua. O are inca de vanzare? O are. Omul se foloseste de ea, probabil viseaza sa prinda fraieru.
  12. Sharky

    Masini electrice

    Nu cred ca au dus treaba pana la capat. Ma indoiesc ca s-au bagat la modificari in sasiu/suspensie asa incat sa tina cu adevarat cont de noua distributie a maselor si alte povesti care conteaza. Sa faci treaba de la A la Z e prea costisitor. Totodata vorbim de o masina eco, de om normal, nu de una de curse. Ca au un sprint bun, e alta poveste, dar trebuie sa te astepti ca termini imediat Bateriile in opinia mea sunt ok cum sunt. Chiar daca chimia a ajuns la maxim, poate reusesc sa le faca mai ieftine folosind alte substante/ procese, etc. Daca ajungi tu sa deformezi o baterie pusa intre lonjeroane, mai bine te-ai ingrijora sa scapi cu viata/intreg din accidentul ala. Zguduitura va fi zdravana.
  13. Sharky

    Masini electrice

    Problema e urmatoarea, daca oamenii sunt fuduli si isi schimba masina la 5-6ani, hai sa ii obligam sa treaca la ceva nepoluant. Cat timp se vand milioane de masini noi anual e clar ca nu vorbim aici de motive ecologice, gen o dau pe a mea ca e euro 5 si vreau euro6. Nu ca ar fi un lucru inteligent, dar nimeni nu isi schimba masina din motive ecologice. O schimba de moft gen s-a saturat masina de 5-6ani, iau alta noua mai grozava. ASa ca ii oferi o solutie alternativa. China si-a propus sa stea la masa celor mari cand e vorba de masini electrice. Nu uita China are parti mari din Volvo, Daimler si alti fabricati seriosi de masini. De acolo poate aduce destula tehnologie sa aplice. Tesla deschide fabrica in china, chinezii nu vor sta cu mainile in san, ci vor trage cu ochiu si vor fura tehnologie asa cum fura de la orice alt fabricant de la ei din tara. E acu scumpa bateria, dar in mod sigur se mai ieftineste. Deja a scazut cu 25% fata de acu 10 ani. Cine stie ce se mai descopera si cum se mai optimizeaza procesul si poate mai e loc de inca o scadere serioasa. Altii lucreaza la incarcare de la 0 la 40-50% (zona eficienta de incarcare) in 3 minute de la un incarcator puternic gen 400-500kWh. Si nu vb de tesla care joaca la nivel mic, ci de un consortiu serios intre firme gen bosch, VAG, etc. Evident ca toate progresele astea vor fi in viitor, dar viitorul nu e asa indepartat. Legat de Ro suntem la pas cu Germania, avem ~300g/kWh la generare de electrice. Suntem cam la 50% energie din termocontrale, restul e nubleara si un sfert e curata. Destul de decent. Franta e la 120 parca. Loc de parcuri eoliene mai avem, lumea se baga in directia asta, incet incet curatam energia.
  14. Mama, 2 zile lipsesc si deja ce ciorovaiala faceti pe aici. Maine fac curat. Am sters ce nu era tehnic. Va rog, dezbateti tehnic, dar nu va mai certati si filozofati. Fiecare om are personalitatea lui, daca nu e de acord cu tine care e problema? Omu vb civilizat. Hai sa vedem de tehnica si gata.
  15. Sharky

    A fi sau a nu fi ... pe internet !

    Sa nu uitam locuitorii oraselor aferente care s-au "bronzat" cateva zile pana cand s-a dat ordinul de evacuare. Cand politica faca ce vrea, fara prea multa opozite in partea maselor, opiniei publice (dictatura) e jale pt omul de rand. Accidentul ala e prostie pura, se intampla cand politicul sau economicul se baga in tehnica si uita ca legile fizicii nu se dezbat in parlament.
×