Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Sharky

Moderatori
  • Content Count

    6,284
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

142 Excellent

About Sharky

  • Rank
    Tortionar

Profile Information

  • Locatie
    Cluj-N

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sharky

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Total de acord, dar unele automate gen DSG sau multitronic cand incepi sa franezi prea des iti dau treapta inferioara ca sa intre ceva frana de motor. Sau poate se prind ele cu ajutorul altor senzori ca mergi la vale. Nu am idee. Pe drum drept iti duc motorul in ture f mici ca sa maximizeze deplasarea, deci e clar ca apare o diferenta de comportament. Evident exceptie cazurile in care treci cutia in modul manual si faci ce te taie capul. Cred ca singura modalitate sa surprinzi pe cineva cu fraan de motor e in v1, dar mai degraba inveti sa conduci.
  2. Sharky

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Eu un singur avantaj vad: Sutn tantalai care stau cu piciorul pe frana dar nu incetinesc. Tu vezi ca stopurile sunt aprinse. Apoi omul apasa mai tare. In ambele cauri stopul e la fel de aprins. In acest caz stopurile sunt degeaba pt ca nu iti spun cand masina franeaza cu adevarat. Evident ca daca esti atent si pastrezi distanta nu se intampla nimic, DAR in acest caz rolul stopurileor de invalidat de sofatul in mod absolut cretin. Unele masini au un potentiometru pe frana, nu doar un contact, poate te poti lega la ala. Merita incercat. Sau mai bastan ai fi daca citesti frecventa dep e inelul de ABS si cand ai o variatia brusca, negativa, actionezi. Alta varianta e sa te prinzi de potentiometrul de reglare a luminilor, daca ai xenon. Masinile cu xenon au reglare automata prin niste senzori pusi intre bratele suspensiei si caroserie. Cand simti o variatie brusca a unghiului intr-un anumit sens, pac aprinzi becul. Variante sunt multe, o alegi pe cea mai simpla. PE de alta parte nu stiu cat e de legala aceasta modificare. LEgala sigur nu e, dar nu cred ca sta nimeni sa te controleze. Personal consider ca aceasta modificare e degeaba, mai bine conduci mai previzibil si mai atent!
  3. Sharky

    Legislatia rutiera

    DA, iar motociclistul a invatat pe pielea lui ca strada nu e pista de curse. Din pacate a fost prea tarziu pt el. Acei 2 ani cu suspendare s-au dat din pricina circumstantelor. De exemplu daca motociclistul statea frumos la stop si bisnitarul patron de amanet si schimb valutar (daca e omul din Cluj) il lua pe sus cu masina nu mai lua cu suspendare nici cu tata avocatilor. In mod sigur a varsat o suma de bani in contul lor si a prins un deal bun. De era beat rupt, vai de capul lui. Singurul dezavantaj il vad in cazul in care mergi in ucraina, moldova si alte tari de mana a 3-a. In ucraina doar pui mai mult cand dai uzuala spaga, in moldova nu stiu. In Ungaria, Serbia, Bulgaria si altele iesi din tara atata vreme cat ai actele in regula si asiguarea valabila. Nu se leaga nimeni ca de ce nu e masina pe numele tau. Nici cand te opreste pt amenda, cel putin pe colegul meu nu s-a legat ca era cu masina socrilor. Actele si banu de amenda.
  4. Sharky

    Merita sa cumperi Diesel?

    Bun, hai sa le luam separat. Una pe rand, incepem cu cele mai simple si lasam tehnica la urma, ca nu intereseaza decat pe putini. Autonomie, un plin de GPL in butelca de 51L utili ma tine intre 250 si 420. 250 numai in oras, 420 la mers de autostrada, dar la limita de sus. La consum nu am incercat pana acum sa conduc pe distante lungi. Ii dau talpa si nu ma intereseaza. Exista si butelii mai mari, imi incap dar nu le-am vazut sensul. Dupa 420km pe autostrada la baie tot ma duc, merita sa imi intind picioarele sa nu amortesc. Pe drumuri scurte ce sa zic, in concediu am alimentat in Muntenegru langa Jabuka si urmatoarea alimentare a fost in Resita. Eu zic ca e ceva autonomie, departe de o electrica. Poate daca electrica e tesla! Cuplu iti da cat o benzina, iar daca ai posibilitatea sa cresti avansul merge ok si in ture joase ,adica zona de 1000-2000 ture. La mine nu prea se simte ca i-am dat avans, dar pe civic sau pe logan simti ceva cuplu in plus, asa e mare diferenta! Poate ca eu am doua bujii, dracu stie. Eu nu am obtinut cuplul sperat, dar cat timp stau epste 1500 sau ii dai talpa pana la fund merge la fel. Fan elforum, atentie mare, eu am scos cifrele pe baza consuului meu. Eu tin bine contabilitatea, am o data cati L am bagat, cat a costat,cati km am facut si pe langa asta notez pretul benzinei la momentul respectiv. ASa in total am costul mediu pe gaz si costul mediu al unui litru de benzina. De aia la mine pretul mediu la benzina e 5.2 lei pt ca din 2016 pana acum atata as fi platit daca in loc de gpl as fi pus gaz! DAca tu ai masina de mai demult media asta nu mia e valabila! Pretul e gaz e simplu, e suma bonurilor impartita la totalul cantitatii. Totul e sa treci cat mai multe date in excel, din prima, de acolo scoti ce vrei. Formulele sunt la indemana oricui, dar sa ai datele pe care sa le aplici e important! Trecem la tehnice: 1 la mana, hai sa nu folosim 14, hai sa vorbim de lambda. 14 am ales din burta pt ca e un caz mai defavorabil. Daca motorul sta in 14.7 sau in 15 bravo mie, inseamna ca voi consuma mai putin decat am preconizat. Pe de alta parte pe GPL lambda 1 e la 15 si ceva, in functie de amestec: http://wiki.gekgasifier.com/w/page/6123822/Stoichiometric Combustion Ratios Deci cu 14 is destul de bogat. Merci de link dar am citit zeci de linkuri de acel gen. Eu zic ca un grafic e mai graitor: Concluzia mea a fost urmatoarea: Un senzor narrow stie o singura chestie, cand e la zona stoicometrica. De aia poti fi sigur, in rest esti ca in jocul in care esti legat la ochi si lumea spune cald/rece. Nu doar la relanti face asta ECU, cat timp is cu MAP sub 0.8 imi cauta tot timpul. Cand ii dau 10% fie in ture, fie la relanti motorul ma simte si imediat baga -10% STFT ca sa ii iasa socotelile. Si la 5mii ture, cat timp MAP e mic, incepe sa caute. Cand dau talpa im itece pe bucla deschisa si ce setez aia e. Eu am concluzionat ca atata vreme cat timp tii motorul in regim constant. Cat timp STFT vad ca face o cautare si sonda incepe sa oscileze e clar ca sunt in jurul lambda 1. Cand dau pedala sanatoasa sonda baga direct 1V. Stiu si eu ca tensiunea variaa o data cu presiunea si cu temperatura sondei, dar un lucru e tot timpul constant si anume lambda 1, ala tot acolo ramane si e precis masurat. Cat timp faci o cautare asa cum face ECU, adica te uiti la zona de tranzitie ca referinta, de acolo ai un punct de pornire. Pui un pic in plus sau un minus. E.g. tii masina la talpa, bucla deschisa 4500 ture si scazi din coeficientul de coretie gaz pana cand sonda incepe sa arate 0.5V. Vei vedea ca intervalul e ingust. ADica de pui 0.02 in plus sau in minus treci dintr-o extrema in alta. Dar nu conteaza, o data zona de lambda 1 identificata, de acolo pui 10% in plus pt putere si gata. Alta concluzie interesanta a fost mersul la lambda 1.1 si chiar 1.2 in talpa la 4mii ture! Lambda 1.1 calculat dupa rationamentul de mai sus: cauti unde e lambda 1 apoi scoti 10% din timpul de injectie. Pe gaz, bineinteles! N-a crapat nimic, knock count a fost zero, EGT era mai mic ca pe benzina, si bineinteles puterea era slaba. De eram cu turbo si cu benzina ce zici? Puneam de alt motor? La GPL stau un pic altfel treburile. CO mai mare, autoaprindere mai mare, absortie de caldura prin vaporizare nu este. Daca e sa umblu cu lambda 0.85 asa cum iese dupa calibrare automata, coeficientul e cat pt lambda 1 plus 15%, EGT e mai mare pe GPL decat pe benzina! Puterea in schimb, cand m-am luat la tranta cu un a4 tdi de 150cai cu cvt. La fel a fost la 0.95 asa cum circul acum dar cu EGT mai scazut. GPL nu e tot una cu benzina, din ceea ce vad. Ah, plus ca ii pot da din calculatorul de avans multe grade, nu comenteaza, de fac asta pe benzina creste knock count si imediat mi-l trage inapoi. E clar o diferenta! Din pacate in anumite regimuri imi face misfire si totodata nu stiu daca avansul in plus imi aduce cuplu in plus, deci nu ma risc decat la relanti unde se vede clar ca scade engine load si MAF cand cresc avansul. Sa fie de la gaz sau poate doar am redus rezerva de cuplu, cine stie, daca as avea un dino as sti exact. Toate astea le-am observat conducand mii de km cu ochii pe telefon si culegand/logand date. In ideea in care daca tot am de facut un drum, hai sa imbin utilul cu placutul. Ce am facut eu pe GPL fata de ce face un ciocanar care il monteaza e parfum. Totusi e plin de masini cu gpl instalat de ciocanari care merg sute de mii km bine-merci! Recunosc ideile nu sunt integral ale mele, am discutat cu montatori deschisi la minte care fac mai mult decat o autocalibrare. Am citit multe documentatii pe net am pierdut multe ore experimentand pentru a proba pe cat pot spusele altora. Ca se poate calumea cu wideband, stiu, facut deja pe civic, cu WB integrat, dupa experienta de pe mercedes pe civic dupa 10 minute nu mai stiam ce sa fac, era perfect! Nu sunt importiva WB, eu inca nu am vazut rostul sa cumpar asa ceva. N-am ce tuna la o aspirata si nici nu am timp de asa ceva. Gazul l-am pus cat sa nu mai ezite cand trece pe benzina, sa am EGT mic si sa am puterea optima. Plus inainte cand mergeam pe benzina aveam 2-3% STFT, dupa montajul meseriasilor pe GPL varia STFT intre -15 si 15%. Acu sta intre +- 5% cand bruschez pedala, in regimuri constante imi sta sub 2%! LTFT e tot timpul sub 2%, inainte aveam si 5-6% dupa un drum cu mult regim constant. Eu zic ca e un pas inainte! Dar sa tinem cont ca meseriasii aia au montet mii de instalatii pe masini care inca merg dupa sute de mii km. Nu e dracu chiar asa de negru. Cei drept as putea sa cer senzorul din civic si sa il montez in loc de EGT sa vad ce iese, DAR am altele de facut si altele pe cap. Toate astea le-am facut din curiozitate tehnica. DAr cine stie candva oi lua un WB si oi face ceva, dar nu cred ca pe masina asta. Proiectul s-a cam incheiat, ma voi concentra doar pe tinerea masinii in viata. Pretul de piata a masinii e de 3000-3500E asa ca prea mult nu mai investesc in ea. Legat de ce spui de WB si calibrarea automata, nu e posibila pe sistemul meu de ECU, sistemul meu calculeaza diferentele dintre timpii de injectie inregistrti pe benzina si timpii de injectie ceruti de ECU benzina cand masina e pe gaz. E singura metoda de lucru posibila. Sondele lambda sau alte chestii sunt monitorizate doar pt logare, nu poti regla dupa ele automat. Alta varianta de reglaj e statistica, te apuci sa conduci pe benzina, apoi te apuc sa conduci pe gaz si el iti pune diferentele. DAr avand in vedere ca masina mea e cu bucla lenta, adica algoritmul de cautare de tip : prea sarac - prea bogat, dureaza cateva s sa se stabilizeze, daca e sa conduci haotic statistica se da peste cap.In schimb daca pui laptotpul in dreapta, pui motorul la timp injectie 8ms, il tii cateva s in zona respectiva pana cand STFT ajunge la o valoare stabila, cam aia iti e diferenta. Cand oi avea un WB oi posta rezultatele, deocamdata merg cu masina asa, nu pare sa dea semne. Probabil cand scoti 170cai din 2.6L aspirati marja de eroare e destul de mare. Pe turbo probabil EGT mare => mai mult boost egt si mai mare. De se mai baga ecu sa taie avansu egt iar creste. Mai schimbi benzian cu gpl, apoi mai cresti si egt de la concentratia prea mare. Pana intra controlerul sa deschida wastegate ai ceva cicluri nasoale. Cel putin eu asa cred.
  5. Sharky

    Merita sa cumperi Diesel?

    LEgat de viteze, eu vb la modul general si in cazul unei manuale 100%. Evident ca o automata stie conduce economic. Observ un multitronic ce fain stie tine turatia jos cand trebuie,sau sa o urce cand simte ca masina o ia la vale si soferul apasa cam des pedala. Tester am si eu un delphi de imprumut, dar daca e sa imi iau pt masina asta iau STAR ca e util si la altele. Deocamdata nu simt nevoia. Legat de timpi de injectie si consum: Am deja timpii de injectie si am un dispozitiv performant de logare! Se numeste stag300 si e ECU de gaz! Rezolutia e data la 0.1ms. MAsoara, logheaza, iar functionarea lui se bazeaza pe asta! Are si intrare pt uego, dar momentan merge pe cele 2 sonde pre-cat ale masinii. Pe viitor cine stie, dar cu mercedesu am incheiat proiectu, circula si gata! Ce ma uitam eu la MAF e ca sa am un consum instant ca sa stiu cum e mai bine fix in acel regim. Nu stiu cat e de corect dar il pot vedea pe telefon cu torque. Pot aplica pe el o medie timp de cateva secunde, pt stabilizare. Telefonul fiind prins pe grila de ventilatie, il vad perfect. Pt acasa am Formule in excel, am mai multe coloane de la 13 la 15, consumul calculat automat intre 13 si 15 sau ce alta valoare ar fi. Adevarul e undeva la mijloc, eroarea de estimare e suficienta pt mine. In schimb pt Stag tre sa scot laptopul. :( Pentru media mare am un excel cu tot ce am bagat in masina de cand o am, ala e clar cel mai exact, dar nu imi spune cum e mai bine sa conduc in momentul X. Despre gaz si autocalibrare si timpi de injectie, ECU: - poveste lunga Autocalibrarea si setarea amestecului: Mergi pe benzina, iti achizitioneaza timpii de injectie care le cere ecu masina in functie de rpm si de MAP. Asadar ai harta cu comportamentul de benzina. Apoi treci pe gaz si circuli, preferabil fix la fel! Daca ecu-gaz simte o crestere din partea ecu-masina (ecu masina compenseaza lipsa de combustibil), o noteaza. In final se obtine o harta a diferentelor si aia o aplici peste multiplicatorul de gaz. Ca fucntionare finala: Tinj(gaz)= Tinj(benzina)* multiplicator(Tinj, rpm) Si evident bucla de reglaj cu sonda lambda ecu ramane valabila, functioneaza in continuare, diferentele generate de ea sunt cele care le simte ECU GPL! Ca si condus cel mai sigur e sa o iei babeste, alegi o zona sa zicem 8ms, o tii contanta cateva secunde, vezi cat cere masina pe benzina, cat cere pe gaz si corectezi pana cand cele doua sunt egale. Apoi treci la zona de 10ms, si tot asa. Ecu face asta automat, dar ideea e sa il tii doar in zonele alea sa nu il prostesti prea tare si sa te feresti de regimuri ciudate. Altfel statistica se da peste cap. Cel mai sigur e sa faci babeste. Apoi dupa ce ai rezolvat inj time benzina vs gaz, mai adaugi si rpm in ecuatie si repeti procesul. In final masina va merge ca pe benzina, adica de treci dintr-un regim in altul variatia STFT va fi f mica, preferabil sub 5%!!! Iar LFTF va sta batz la 0% asa cum ar terbui sa stea pe benzina la un motor care nu scapa vacuum, si are senzorii in mintile lor. De ce spun asta, pt ca poti face o contraverificare a buclei de reglaj: E.g. la relanti ai reglaj perfect, pt ca relantiul e usor de reglat fiind un regim constant. La fel poti aplica la 2000rpm turat in gol sau cu sarcina AC + alternator. DEci in regim constant sa zicem tu umbli la multiplicatorul din zona aia si ii dai 10% in plus. Adica de la 1.2 il faci 1.32. Se va observa cum STFT imediat va scadea la -5, apoi la -10, apoi la -13 si revine iar la -10 si ramane acolo. Apoi in timp LTFT va trece la -10 si STFT va reveni la zero. Se vede si pe lambda asta. Cu un reglaj bun tensiunea pe sonda oscileaza in draci intre 0.7 si 0.3. Cum dai +10% din multiplicator valoarea sare la 1v. La un moment dat se agata un pic de zero, e momentul in care ECU-benzina e la STFT -13 si determina ca -13% STFT e prea multa corectie si revine la -10% STFT. Iar apoi sonda iar inregistreaza o valoare oscilanta 0.3-0.7V, semn ca motorul a intrat in regim normal. Dupa cum te-ai prins conexiunea dintre ecu-gaz si ecu-masina e de tip piggy-back/proxy. Ecu gaz e un intermediar/proxy intre ecu masina si injectoare. Preia comanda, o modifica si o da mai departe la inj de gaz in loc de inj benzina. Totul selectabil, daca vrei poti merge cu 1inj pe benzina si 1 pe gaz, nu comenteaza. Am facut si asta pt calibrari mai fine! Rezultatul au fost ca a scazut STFT in mod dinamic, in variatii, ca sofer merge aproape la fel, trebuie sa cunosti masina f bine sa iti dai seama de diferente. Alta contraverificare: Cand dai talpa masina e in bucla deschisa. LTFT e vreo 11(nu mai stiu cat), STFT devine zero, sondele lambda arata un 1 ferm, ecu-benzina se vede clar ca nu reactioneaza la lambda. Ce e interesant de incercat aici: Iei multiplicatorul de timp injectie in jurul valorii de talpa, gen 15ms si incepi sa il scazi. Mai dai o talpa iar scazi si loghezi si te uiti in jurul unei valori rpm anume, sa zicem 5mii ture. Ei, vei vedea ca la un moment dat vei aunge in zona stoicometrica. E zona in care senzorul narrow band iti arata fix 0.5V si nu se misca de acolo. (In bucla deschisa nu se mai pune problema oscilatiei in jurul lambda 1 pentru a eficieniza catalizatoarele.) Asta o poti lua ca referinta! De acolo daca stii ca daca dai 10% in plus la timpii de injectie ajungi la lambda 0.9. Dai -10% esti la lambda 1.1. Nu e precis ca la farmacie, dar e rezonabil. Ce mai e de notat e ca spre deosebire de relanti, unde timpii de deschidere sunt mici gen 3m, cand ai timpi mari gen 15ms orice variatie e proportionala. Cresti de la 15ms la 15.5ms ai 10% sau f aproape! In schimb la timpii mici de injectie acolo timpul de raspuns al injetorului e comparabil cu timpul de injectie, asadar calibrarea necesita o atentie mai mare, nu merge doar sa pui proportional! Sper ca acest mecanism de estimare a fost inteles. E util in intelegerea urmatorului experiment: Masina pe benzina la talpa intra in bucla deschisa, si in ture mari LTFT e 11%. Ei, daca pe gazul calibrat vom scadea 10-12% in zona timpilor de injectie aferenta vom vedea ca suntem in zona de tranzitie dintre bogat si sarac pe senzor narrow. E un alt mod de verificare lambda si amestec! Legat de raspunsul in bucla deschisa reglaj e simplu. Avand notat unde e lambda=1, cresti amestecul pana cand nu mai obtii putere in plus. Ori o faci pe dino (de unde?), ori niste liniute in mers vs o masina cu putere comparabila cu a ta cu care te sincronizezi prin telefon si handsfree. Important e ca omul sa accelereze fix in aceleasi conditii si prima data sa vezi ca sunt repetabile accelerarile. Apoi imbogatesti pana cand nu mai castigi putere. La mine max power pe GPL are EGT mai mic ca max power pe benzina! Evident pe benzina trage ceva mai bine, dar nu cu mult. Dar in nici un caz nu parlesc supape. In schimb asa cum au reglat meseriasii aveam toate sansele! De ce scriu toate astea e ca prin anumite determinari poti sa afli pe unde esti cu amestecul. Ca sa nu zic ca acum pot oricand sa apas butonul de benzina si sa imi treaca pe benzina fara sa imi dau seama. Inainte dupa reglajul meseriasilor, cand trecea pe benzina dadea in nas motorul chiar si daca timpul de comutare era de peste 3s in total de la un injector la altul! Acu in 0.9s e pe benzina, 150ms delay. Merge si cu 50ms! delay, perfect, dar la relanti se scutura pe perioada tranzitiei. Civicul e cu wideband din fabrica nu are problema asta, calibrarea acolo e floare la ureche! Lambda e acelasi pe gaz si pe benzina, air regulile de variatie Tinj vs lambda se cam respecta si se confirma de catre masina in calculated lambda! Dar baiul la honda si masinile cu wideband e ca in forja amestecul e prea bogat, ceea ce la mine au rezultat in EGT prea MARE pe GPL dar putere in plus ZERO. Iar acolo nu poti sa scazi ca masina ramane in bucla, degeaba tai tu din ecu GPL ca ecu benzina sesizeaza lipsa si baga de la el. Pe honda am rezolvat problema trecand masina pe benzina automat in ture mari. Posibil ca de aici sa apara probleme pe GPL pt ca nici unul din meseriasii care monteaza nu isi bat capul cu asta! Iar am scris postul km, dar altfel e greu de inteles contextul in care ma aflu cu masina pe gaz, cum poti determina zona de lambda in care te afli. Am incercat sa sintetizez pe scurt fenomenele si cum le-am determinat in practica cu scule simple. Evident solutia ideala pt GPL ar fi dual MAP de amestec si de avans. DAR asta e cu totul alta poveste! Deocamdata avand in vedere ca injumatateste costurile, e ok si cu o calibrare facuta cu cap! Daca o face nea dorel atunci ar fi bine sa nu o birjariti prea mult pe GPL.
  6. Sharky

    Merita sa cumperi Diesel?

    F corect cu frana. Te cam dai iar mare cunoscator si aici de parca numai tu ai sti asta. Pun pariu ca multa lume implicata aici stie asta. Alta greseala e folosire gresita a treptelor . Gen in loc sa ii dai v6 la vale usoara si sa iei piciorul de pe pedala unii prefera v4 si tinutul turat al motorului la 2k sau mai mult. Chiar daca in v6 motorul ar fi mers fara acc si frana de motor nu e necesara panta fiind mult prea lina. Idem scosul la liber in cazurile in care merita, dar asta deja e enervant. Ar merge pt cei care stiu sa scoata din v fara ambreaj, dar exageram. Da mi alta metoda de a afla consumul instant si o aplic. Masina mea nu are instant doar mediu. Star nu imi cumpar pt atat ca sa calculeze dupa timpi de injectie. In rest am contabilizat fiecare L de combustibil bagat de cand am masina precum si km. Asta conteaza si vezi ca e buna. Cu prima ocazie resetez bordul sa vad cat indica, dar din pacate nu am o autostrada dreapta la indeamana. Cand oi ajunge in hu sau la deva mai vedem cat da bordul dupa niste km la fix 130. Intentia pt instant e sa am o estimare si evident un exercitiu tehnic. Wideband nu am de gand sa iau. Ar merita pt reglaj de gaz, daaar, cu narrow calibrarea a iesit destul de buna daca e sa ma uit dupa sftf si ltft evident nu te uiti la ei ca la tv. In general lipsa de scule te face sa iti pui capul la contributie. Totusi la 130 am aproape 3mii ture, 0.6 0.7 map si calculated load in jur de 25%. Nu vad de ce motorul ar merge in alt regim decat stoicometric. Sau ma rog, nu prea departe. De acesta. Prin rar trecut pe gpl si pe benz inseamna ca sonda si sistemele de control is bune. Altfel nu au cum sa tina in bucla cu lamba 1 motorul. Sunt multe experimente facute prin care am determinat anumite fenomene. Am dar discutiile nu isi au locul aici. Eu as deschide topic dar daca incepi cu dume gen co§presor si ignori valoare medie vs varf nu are sens. Ce am observat interesant e ca daca pun pe benzen maf indica mai mult iar avansul scade un pic. Dar asta in mod sigur variaza de la un motor la altu.
  7. Sharky

    Merita sa cumperi Diesel?

    Eu cred ca s-a stabilit ca motorina consuma mai putin. Tot prin acelasi metode de masura consum cu focusu 2 3.8-4.5 depinde daca mergi cuminte sau il alergi. Peste 4.5 te bagi la teribilisme, sau nu stii conduce gen talpa si peste 2s frana puternica. Iar intre smart si focus 2 e ceva diferenta de gabarit, deci e de asteptat sa ai niste consum in plus. DAr de iei in calcul GPL-ul eu cu dihania de 2.6 1.5 tone goala, motor ne-eficient, la mers normal sunt in stare sa scot 11% pe gaz. Alergat 12. La pretul actual imi iese un 4.4-5%. Cu motorul de 1.8 kompressor papi cam 9-10% GPL daca mergi normal spre repede. 3.6-4% in timp ce mergi cu o masina mare. Vectra turbo 2L benzina tot cam 9-10 GPL papa la drum lung. Cu civicul de 1.8 la drum lung scoti cam 8% pe gpl. Pe mertzoi daca e sa ma iau dupa MAF, la 130 la ora pe drept, cu cruise control, in ungaria pe autostrada oscileaza intre 30 si 35g/s. Consider un AFR de 14, densitate relativa GPL de 0.5 si benzina 0.75 ies intre 10-12L / ora. De aici imi rezulta cam 14.5 si 17L/h, care la 130km/h ies intre 11 si 13L/100km consum GPL. Impartim la 2 (real gazul e sub 1/2 din benzina) si ies niste cifre destul de interesante pentru cazul cel mai defavorabil! Totul pe o masina gurmanda! De treci la Civic, deja faci dieselul invidios. Nu am cu ce masura precis, dar atata vreme cat LTFT si STFT sunt sub 5%, iar la ITP imi ies gazele, prea departe de adevar nu pot fi. Revin cu cifrele exacte mai incolo, acum scriu de pe telefon si mi-e greu sa urmaresc formulele care sunt cam dezordonate. Voi face curat si imi editez postul, daca am gresit cu ceva. Sunt deschis la orice alte experimente, le fac din curiozitate tehnica, consumul oricum nu ma intereseaza in mod real, e doar un exercitiu tehnic. Pe Mokka ai exemplu, in Fuerteventura, relief deluros, trafic lejer, am mers atat economic cat si alergat. La final am alimentat 63L in 948km pentru a umple rezervorul, asa cum am primit masina, corelat cu ce scrie in bord la final, destul de exact zic eu, sub 0.5% diferenta! Cred ca am vreo poza cu numarul de inmatriculare, te poti duce sa-l mananci, sau mai bine viziteaza insula, merita! Alte chestii din excel: Concediul de anul asta 473L 4200km => 11.2% GPL. Statistica totala de cand am masina consum mediu GPL 12.53%, mediu benzina 1.16%. Pretul mediu ponderat GPL 2.38, pret mediu ponderat benzina 5.25. (Am masina din 2016 cand benzina era mai ieftina). Consum mediu total, pe ultimii 24kkm de cand merg pe gaz: 6.84%, consum preponderent extern. Totul cu o masina mare, ne-eficienta pe benzina, cu motor v6, roti late si mers mai rapid ca marea majoritate care circula pe drumuri. Preturi la pompa din Romania sau pe unde am circulat, in rest altii care fura motorina sau au masina de firma sunt cu totul alta poveste! Asta e ca si cand si-a luat fratemeu fordu si imediat l-a abordat unul din cartier ca stie pe careva care ii poate aduce motorina furata de pe ceva santier. Afacere, nu gluma! Pe langa ca scapi de intrebarea stupida "de ce nu ti-ai luat dizãl?" mai e ca poti folosi motorina furata! Multumim pentru completare! Cu asta postul meu initial in care se explica totul in cateva cuvinte e complet: https://www.elforum.info/topic/133773-merita-sa-cumperi-diesel/?do=findComment&comment=1700644
  8. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    E ce se discuta mai sus. Modulez la modul brut sursa si apoi alimentezi cu ea un amplificator liniar. Avantajul fata de G/H e cresterea randamentului. E evident, nu ? Nu zice nimeni ca cele doua nu se pot combina. Adica lasi sursa sa se plimbe in tandem cu semnalul, dar nu o lasi sa coboare sub 30V. In felul asta, pt puteri mici ai un amplif in clasa AB pur! Daca PSRR e bun, why not? Si daca esti mai purist poti scoate limitarea de SR cand esti in modul de tensiune mica! Schimbarea de viteza de la tensiune mica la mare / SR mare la mic o faci evident cu o distoriune de SR, dar poti pune un circuit cu atac rapid si release lung. Distorsiunile nu le va sesiza nici naiba, dar la puteri mici va fi un amplificator bun in clasa AB.
  9. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    Poate confund firma, dar stiu ca exista un amplif care are o sursa ce urmareste semnalul si finalul doar "rotunjeste" forma finala. In felul asta tensiune pe final e tot timpul mica, deci disipare mica. Nu imi aduc aminte mai multe. Dar din moment ce sursele sunt reglabile poate fi implementat asa ceva la modul f lent. Comuti intre 2-3 trepte si tii tensiunea cat de jos atata vreme cat nu ai clip. Cand ai clip urci tensiunea pana cand fie dispare clip fie intra VI in actiune. Ar fi o idee de incercat, sa programezi asta cu un uC e simplu, analog ia ceva vreme... Se subintelege ca e vorba de o comutare lenta, adica semnalul va fi afectat de clip un pic, pana cand reactioneaza circuitul si va ridica tensiunea. Totul depinde de cat de rapida e sursa sa o poti comanda sa urce/coboare. Pentru a reduce sansele statistic sa se intample asta poti urmari diferenta intre iesire si V+ sau -, cand esti la 5-10V distanta, adaugi niste V in plus, sa pastreezi loc de manevra. Dau si eu o idee, ca vad ca omul nostru e pus pe experimentat.
  10. Sharky

    Mid horn cu Monacor SP 100-8

    Poi, aia e tot stock nu ? Probleme de fazare ai? Sau le rezolvi f simplu, fizic?
  11. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    Poi e la yamaha ceva amplif in care sursa urmareste semnalul. Si probabil nu e singurul. Cat timp SR sursa e mai mare ca SR semnal merge. Totul e sa tii SR semnal mic. Pe de alta parte nu da nimeni cu 500W in drivere ca le arde, iar pt fr sub 1kHz nu ai nevoie de un SR spectaculos. Aia era ideea din spatele lor.
  12. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    Toate astea se pun la pachet, de la cea care protejeaza cel mai bine la cea care protejeaza cel mai putin. E.g. ai pe finali un SOA de tip VI. Daca ala actioneaza prea des ai putea scadea alimentarea. Ii urmaresti functionarea, integrezi semnalul prin care actioneaza, peste un prag scazi alimentarea. Revenitul alimentarii nu stiu unde sa fie, probabil legat de cat de aproape esti de clip. Unul urca, altul coboara alimentarea, grija doar sa nu intri intr-o bucla oscilanta. Peste toate astea intri cu temperatura, fara sa te intereseaze ce fac restul. IOC isi vede nestingherit de treaba lui. Nu inseamna ca daca alegi una e neaparat sa le excluzi pe altele. In rest total de acord cu ce scrieti!
  13. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    Totul e cat timp iesi din SOA. Daca amplificatorul va fi folosit cu muzica poti considera ca SOA (cel retrigradat din cauza temperaturii si tensiunii) e cel putin dubla, deci esti ok. Dar sa nu incepi apoi sa il torturezi ore intregi cu sinus ca va crapa! Protectia va trebui sa vegheze asta. Aici nu te poate ajuta nimeni, decizia va trebui sa o iei tu, cat de robust sau chinezesc (dar cu protectii, sper) vrei sa il faci.
  14. Sharky

    Recomandare tranzistori clasa AB

    Cam 60-80W disipati in medie e limita practica pt finalii aia, altfel ori ai ceva metode de racire mai exotice, ori sari din marginea SOA, pe riscul tau. Daca tot lucrezi la sursa fa-o reglabila, 2 tensiuni si gata. Priza din traf si gata. pt IOC nu trebuie sa compari forme si povesti, e mai simplu. Amplificatorul cat timp merge corect are 0V intre In+ si In -. Cand apar diferente IOC reactioneaza. Sursele/etajele subdimensionate intra in clip. E singurul tip de distorsiune. Nu poti ca sa ai o sursa care cade asa incat ampliful sa intre in clip si forma de unda inca sa fie intreaga. Daca te referi la un compresor de dinamica, e alta poveste, dar ala nu se poate obtine prin subdimensionarea sursei. Trebuie prelucrat semnalul cu cap, nu doar jap da-i cu alimentarea in cap.
  15. Sharky

    Alternator cu personalitate

    Tensiunea la care bateria face bule scade o data cu cresterea temperaturii. ASta iti face alternatorul. Bateria nu o mai incarci prea mult peste un prag, in schimbi incepi sa faci electroliza, pierzi din apa, iar asta nu ajuta. Sistemele smechere simt cat curent suge bateria si limiteaza tensiunea in functie de temperatura/starea de incarcare. Evident ele se bazeaza ca ai un acumulator bun, nu unul obosit. Nu se baga la creatie sa il forteze ca poate te trezesti ca ti-l strica sau mai rau iti curge lichid in masina. Lasa-l asa ca n-are nimic. Daca pornesti toti consumatorii si nu scade sub 13.6V nu te ingrijora.
×