Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

VTP

Membru activ
  • Content Count

    1,604
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

102 core_reputation_level_5

About VTP

  • Rank
    core_member_rank_4

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. As recomanda ca media sa fie cu membrana usoara de celuloza si sa poata urca usor pana la 4 - 5 kHz, daca utilizati un ribon ca tweeter. Un midrange de 4" ar fi perfect.
  2. @shambala, - in general trebuie sa alegi solutia potrivita pentru ceea ce iti doresti! - nu e bine sa pleci cu prejudecati asupra unui produs daca nu-i poti folosi capacitatile si calitatile la maximum!. Ori asta presupune sa ceri mai mult de la utilizator decat de la un difuzor, mai ales ca utilizatorul il alege si nu invers; - poate ca ai dreptate (???) si difuzoarele amintite sunt proaste. Ma intreb cum rezista pe piata PAudio cu difuzoare proaste si este cel mai mare producator din lume? Daca PAudio este o firma relativ noua Ciare rezista cu difuzoarele sale pentru car auto, pro sau home din 1951! - nu stiu ce se astepta sa obtina acea persoana de la B200, dar, pentru a avea cel mai mare castig la joase ( avand in vedere ca B200 este un BL ), personal nu cred ca bagand difuzorul intr-o lada putea obtine vreun castig la joase si per total. - ca ai adus vorba de Lowther, compania si primele difuzoare au fost concepute tot de P.Voigt. Poate ne informezi in ce incinta era difuzorul Lowther ascultat, avand in vedere ca si cele mai moderne, produse in zilele noastre, au particularitati care le faccomplet nepotrivite pentru unele tipuri de incinte. Imi place sa cred ca userii forumului sunt interesati sa invete ceva din experienta fiecaruia, si, mi se pare potrivit sa facem afirmatii sustinute de experienta concreta si mai putin de subiectivism din care nu invatam nimic. Ce anume va intelege un novice din : Sau poate Lowther are un proces de fabricatie si control de calitate mai bun decat tailandezii de la phaudio. ??? O minima informare l-ar fi ferit pe userul H de o astfel de afirmatie!
  3. Anglo-saxonii au o zicere: "Curiosity killed the cat!" TOATE variantele de VTP pe care le-am prezentat in Tehnium au fost experimentate de mine in una sau mai multe variante.
  4. - fiecare difuzor "suna" in felul sau, dar se iveste o problema: cu exceptia difuzoarelor BL care lucreaza singure in incinta, cand ai doua sau mai multe cai, nu poti face o evaluare sigura decat in incinta de lucru, alaturi de celelalte difuzoare cu care va lucra. La timbrul final al incintei participa toate componentele ei: difuzoare, retele de separare ( in special prin punctele de inflexiune alese ) si incinta propriu zisa ( prin frecventa de rezonanta a componentelor ei; - daca ascultati un difuzor oarecare in aer liber veti opbserva ca difuzoarele cu Qts mic par sa nu aiba bas, iar cele cu Qts apropiat de 1 par sa reproduca basul fara a avea nevoie de ajutorul unei incinte; - aprecierea sunetului emis de un difuzor este pur subiectiva, deci pretul, reviewul, brandul sau producatorul nu poate garanta calitatea sonora a unui produs; - in general, materialul membranei influenteaza timbrul difuzorului ca naturalete, astfel ca nu intotdeauna o membrana din materiale deosebite, extrem de moderne, nu ajunge sa depaseasca "vechile" calitati ale membranei celulozice ( si acum este cea mai raspandita si cea mai bine cotata! )
  5. Cam multa teorie, se pare! Am facut astfel de reparatii atat la gauri dar si al taieturi, unele destul de mari ( in lungime). Recomandarea mea: - examinati unde aveti acces si pe spatele membranei suferinde; - fixati in menghine, sau cum puteti difuzorul in asa fel sa aveti acces pe ambele fete ale membranei; - folositi doua scule improvizate care sa aiba la cap o suprafata plana si un maner usor de manevrat din material metalic ( ex.: o sarma de cupru sau fier de 2 - 3 mm diametru, batuta pentru aplatizare pe circa 1 cm si indoita la 90 de grade ) . Cu acestea apasati bucata de membrana nealiniata si tineti contra cu cealalta scula. - folositi ca adeziv pentru mentinerea in pozitie a portiunii rupte prenadez tip BISON, doar cat este diametrul gaurii si fara exces. Cand prenadezul are tendinta de uscare, dupa cateva minute, puteti impinge in pozitie bucata rupta, iar, ca sa nu se prinda de scula, aceasta se unge cu un strat f. fin de ulei sau unsoare. Daca lucrati atent si fara graba veti reusi sa aduceti bucatile rupte in linie cu membrana si sa nu murdariti cu ulei sau unsoare membrana. - membrana nu se ingreuneaza, nu se deterioreaza parametrii acustici, indiferent de teoriile contrare si nu se constata diferente intre difuzoare sau descentrari. Totul depinde de cum lucrati!
  6. @ amplifier ( made in CCCP ): - etichetele nu sunt chiar inselatoare, eu nu-mi fac griji de ce scrie ci de ce nu scrie: componente de la marele popor chinez. Azi nu mai este niciun produs, oricat de vestic , care, sa nu aiba macar o tusha de pensula asiatica! ( de preferinta cu cele 3 cuvinte cele mai uzitate pe glob ! ); - sensibilitatea este, ca sa zic asa: buna, > 90 dB/W/m; - mai importanta ar fi caracteristica de frecventa, am putea aprecia ajutorul pe care l-ar aduce incinta VTP in reproducerea joaselor; @ daniel_2004, - cerinta unui Qts mare se refera in principal atunci cand se utilizeaza difuzoare BL. Pentruca la hornuri neliniare se folosesc si difuzoare cu Qts mic, motiv pentru care am incercat utilizarea wooferelor si midwooferelor cu Qts mic. Nu am avut nicio problema, rezultatele nu au fost influentate de valoarea Qts. In timp am observat ca si alti constructori din diverse tari au lucrat cu difuzoare avand valorile Qts de la 0,20 pana la valori ce depaseau 1,00; - in general, dupa ce am adunat destula experienta prin constructia de incinte VTP folosind woofere si midwoofere de la diametre mici la diametre de 10" si 12" pot sa fac urmatoarele recomandari: - se pot folosi difuzoare din cele mai diverse, toate pot fi ajutate substantial audibil comparativ cu alte tipuri de incinte, la care se pun conditii restrictive mult mai stranse; - nu sunt recomandate wooferele cu Fs f.mic si suspenie f. moale, rezultatul va fi un bas prea jos, de cele mai multe ori necontrolat suficient si masurile luate pentru corectie vor duce la pierderea castigului dat de incinta la frecvente joase; - incercarile de a combina incinta VTP cu bass-reflex, montand un rezonator Helmholtz in locul deschiderii "clasice", dreptunghiulare nu duc la un rezultat bun si nici nu ajuta in niciun fel, demonstrand doar ca nu s-a inteles principiul de functionare al incintei si necesitatea de a avea un cuplaj bun intre aerul ce iese din incinta si mediul ambiant; - dintre toate calculatoarele, cel conceput de John Rutter este cel mai complet si mai aproape de conceptia lui Paul Voigt. Calculatoarele provenite de pe site-urile rusesti dau latimi ale incintei mari, deci volumul incintei este mare, si, banuiesc faptul ca acest fapt se datoreaza utilizarii de difuzoare rusesti cu Fs maricel, Xmax mic si suspensie relativ rigida; - calculatoarele dau dimensiuni ale incintei acordate pe frecventa de rezonanta a difuzorului. Daca Fs are o valoare prea mare ( > 50 Hz de exemplu ), incinta va parea ca "nu are bas", dar vina nu este a incintei, se obtine maximum din ce i se da !!! Am incercat ajutorarea suplimentara a difuzorului folosit prin acordul ( mai precis dezacordul intre Fs si Fb ) cu pana la 10 Hz in stanga sau dreapta valorii Fs: Fb < Fs in cazul in care Fs este relativ mare, si, Fb> Fs atunci cand frecventa de rezonanta Fs este prea mica si sunetul va iesi prea jos, necontrolat si eventual chiar colorat in domeniul joase - medii joase; Lucrurile pot parea complicate, dar nu sunt deloc, si, f. important este faptul ca se obtine cu o incinta simpla, un castig la joase care depaseste celelalte tipuri de incinte cu exceptia hornurilor BLH ( de exemplu cel care apare in ultima poza, echipat cu un difuzor de BL ). O mentiune speciala: difuzoarele profesionale sunt, in general destul de rigide, si, chiar daca au un Fs sub 30 Hz, lasa impresia ca nu au bas suficient. Pe caracteristica de frecventa se vede dece nu au bas. Acestea, echipand o incinta VTP vor oferi rezultate de exceptie in cele mai multe din cazuri: o aliniere mai buna a caracteristicii de frecventa in conditiile unui bas mult mai curat, mai detaliat si transparent, datorat motorului mult mai puternic si mai bine conceput. Am observat acest lucru cand am experimentat cu difuzoarele pro de la PAudio , 18 Sound si CIARE. SUCCES!
  7. - Paul Voigt ( 1901 - 1981 ) - personalitate britanica in domeniul audio in decadele '20 si '30, a inventat incinta ce-i poarta numele, conul suplimentar atasat la membrana unui difuzor pentru reproducerea frecventelor inalte, fondator al firmei Lowther, proiectant si realizator al unor echipamente de calitate pentru BBC ( peste ce se utiliza la acel moment in lume ); - incinta VTP, sau Voigt este un horn cu crestere lineara, sau, horn de oscilatie. Incinta a fost lasata pentru uz general, Voigt nu a depus brevet pentru ea. A mai conceput o incinta dedicata reproducerii sunetului de orga, de forma unui tub cu sectiune constanta - incinta Voigt a aparut la sfarsitul lui 1928, asigurand un raspuns la frecvente joase mai bun decat celelalte incinte aflate in uz, asigurand o corectie pozitiva de cel putin + 3 dB a caracteristicii de frecventa pe cate o octava la stanga si la dreapta frecventei de rezonanta a difuzorului; - este considerata ca incinta DIY cel mai usor de realizat care se incadreaza in normele hi-fi; - a fost conceputa pentru difuzoare de banda larga, preponderente in acea perioada, putand fi utilizata si cu woofere moderne cu putine restrictii, ajutate de difuzoare specializate in configuratii de incinte pe 2 sau 3 cai; - realizari, variante constructive si multe informatii se gasesc pe net ( atentie - unele informatii sunt discutabile ca rezultate practice deoarece au deturnat solutia tehnica originala catre incinta bass-reflex !!! - date concrete si explicatii detaliate sunt inserate in paginile revistei TEHNIUM , numerele din perioada anilor 2.000 - 2.006.
  8. Materialul fono utilizat este minim si apare in ecuatie doar daca este neaparata nevoie pentru inlaturarea undelor stationare. In colectia TEHNIUM de pana in 2006 apar date despre VTP cu woofere si midwoofere de diverse diametre si referiri de amplasare a materialului fono. Materialul fono se utilizeaza DOAR daca e strict necesar, in functie de woofer, asa ca o simulare este complet irelevanta.
  9. Am lucrat incinte VTP de la 3" la 12", cu Fs destul de dispers, in ideea de a verifica in ce masura unele difuzoare au rezultate mai bune sau nu. Nu am inteles ce inseamna ca nu au sunat rau: in principiu, orice incinta are ca scop sa ajute difuzorul la frecvente joase si nimic mai mult. Avand in vedere ca incinta a fost conceputa acum circa 90 de ani, pentru difuzoare BL, trebuie tinut cont de cateva aspecte: - sunt de preferat difuzoare care au un Fs "mediu", in sensul ca cele cu Fs foarte mic si suspensie foarte moale nu sunt recomandate; - se recomanda difuzoare care au Qts mare, de regula peste 0,5, dar am construit si cu difuzoare cu Qts foarte mic, in jur de 0,2, cu anumite precautii; - exista calculatoare pentru VTP, dar, e de preferat sa se customizeze anumiti parametrii in functie de difuzorul utilizat; - dupa incinta horn, cu VTP se poate obtine maximum de castig la joase. Deci, important este difuzorul folosit, parametrii sai si corectarea datelor obtinute cu ajutorul unui calculator conform cu caracteristica de frecventa a difuzorului.
  10. @sesebe, Nu ne contrazicem, DAR ...........ati auzit ca s-a realizat masurarea timbrului unei voci, sau a sunetului unei incinte sau amplificator, sau orice alt component al unui lant audio ??? O analiza spectrala a unui sunet este ceva aproape obisnuit ( ex. - recunoasterea vocii unei persoane ) in unele laboratoare - cu restul este mai dificil. Acustica ramane partea cea mai dificila a fizicii ( la o distanta oricat de mica intre 2 puncte din spatiu, parametrii acustici sunt diferiti, oricat de mica ar fi aceasta diferenta !. @amplifier ( usilitel! ), - inca considerati ca in Westul Salbatic sunt mormane de posibilitati care stau la indemana oricui! Teoretic, asa este, daca ai bani poti cumpara orice echipament daca nu e clasificat ca secretos! Sau, sa inchiriezi un laborator gata dotat cu echipamentele necesare, de exemplu o camera surda, cu sau fara tehnician. Dar sa privim lucrurile serios: - cu ce v-ar ajuta sa stiti ca limita cvasilineara a caracteristicii de frecventa a unui amplificator , la stanga este de 18,5 Hz ( fata de 15 Hz - in prospect ) si la dreapta de 21.896 Hz ( fata de 22.500 Hz in prospect ). - daca la traductoarele unei incinte Fs are o abatere de 10 - 15% fata de valoarea Fs din fisa tehnica, veti decide sa refaceti acordul incintei si sa recalculati reteaua de separare pentru valorile obtinute din masuratori? - in cazul in care la o pereche de incinte , traductoarele cu aceiasi destinatie au Fs cu abateri tot de 10% dar la una cu + si lacealalta cu -, ce veti face ?, veti reface incintele tinand cont de valorile Fs rezultate din masuratori??? - daca as asculta eu amplificatorul cu cele doua variante de transformatoare si as sesiza vreo diferenta, as putea privi lucrurile asa cum le-ati expus, lasand sa se inteleaga ca tolele mai subtiri ar permite obtinerea unui sunet mai bun !!! MAI BUN ???? In ce sens ? Ar avea un raspuns mai extins la joase sau la inalte? O modificare a caracteristicii de frecventa? Cine si cati dintre ascultatori vor fi de acord cu dvs.? [ ne-am intors la aprecierea timbrului sunetului ! ] Atat timp cat judecata aplicata unui lant sau component audio este in final pur subiectiva ............ mai corect este sa ne ferim de ierarhizari in acest domeniu. O ierarhizare in functie de gustul fiecaruia putem face. Cand mai intervine si elementul financiar, lucrul e mai complicat: daca nu e restrictiv, putem ajunge repede pe baza unei experiente proprii neplacute, sa constatam ca o piesa de 100.000 de euro NU este totdeauna "mai buna" decat una de 10.000 euro. Daca elementul financiar e restrictiv, sorry: ne intindem cat ne este plapuma si ne gandim de 10 ori inainte sa luam o decizie. Sanatate la toata lumea!
  11. Varianta utilizata de multe firme din domeniul audio folosesc ambele variante dintr-un motiv extrem de clar: "e democratie", si, ca atare, atunci cand doresti sa vinzi un produs audio trebuie sa ai un produs cu caracteristici tehnice f. bune dar si care "sa gadile placut urechile ascultatorilor"!!! Asta pentruca, indiferent de cat de democratic privim problema, trebuie sa tinem cont ca un dosar tehnic excelent nu va putea convinge decat o parte a clientilor ( cei ce se incred numai in masuratori ), ori, clientela cuprinde si pe acei care care vor sa fie impresionati cat se poate de placut de sunetul unui sistem in care este inclusa componenta aflata in discutie. In felul acesta se ajunge la aprecierea finala care este PUR SUBIECTIVA si care, in tote cazurile sau in procent de peste 90%, determina decizia de a achizitiona sau nu componenta in discutie. De aici la exagerarile hi-endiste, nu ami este decat un pas pe care il fac atat producatorii, vanzatorii, dar mai ales cumparatorii de azi. Trebuie amintite 2 lucruri: - notiunea de hi-end este pur subiectiva si nu are la baza vreun standard; - modificarile in sunet, unele extrem de putin sesizabile, altele mai pregnante, au la baza perceperea timbrului sunetului reprodus, calitate nemasurabila cu instrumente. Deci, subiectivitatea pare a fi factorul decisiv in aprecierea componentelor audio !
  12. Desigur, puteti incerca orice, dar .............................. din cate stiu, incintele se construiesc avand in vedere unele conditii tehnice, intre care, una dintre cele mai urmarite de utilizatori este cea de linearitate a caracteristicii de frecventa. Acest deziderat este destul de relativ totusi, daca avem in vedere ca: - caracteristica de frecventa a traductoarelor este masurata de producator in conditie reala, normalizata ( intre doua limite, de obicei +/- 3 dB ); - caracteristica de frecventa a incintei este data in conditia incadrarii in limita de +/- 3 dB, si, la incintele cu pretentii intre +/- 2 dB; - daca se schimba frecventele de taiere, mai ales pe blind, cine garanteaza ca aceasta caracteristica nu se va altera, chiar daca urechea sau sistemul de masura utilizat in conditii amatoricesti ar putea indica o caracteristica buna ca linearitate ? O sursa de informare asupra cum se construieste o retea de separare se gaseste usor pe net, la modul general. Desigur, aprofundarea "Bibliei" lui Dickason scuteste de pierdere de timp, si, daca aveti incredere in ceea ce vreti sa utilizati ca sistem de masura, puteti incerca. Ideea de a construi ALTE filtre, pastrand originalele este foarte buna. Comparatia intre o incinta "originala" si una modificata este relativa si inselatoare daca nu aveti suficienta experienta si o ureche exersata! SUCCES!
  13. Precizez ca trebuie luate in calcul si urmatoarele aspecte si observatii, verificate de timp si in practica (cel putin a mea ): - valorile utilizate ale componentelor retelei de separare nu vor coincide decat rareori cu calculul clasic al valorii componentelor din mai multe considerente: diferenta intre raspunsul acustic si cel electric, modificarile care se fac in timpul auditiilor pentru perfectionarea raspunsului acustic total, etc. - de cele mai multe ori, nu numai la aceste incinte, la o gama foarte larga, exista aceasta impresie ca mediile ar fi prea avansate! Dar, este doar o impresie care, examinata in detaliu va indica ceva ce nu este privit la nivelul real: calitatea inregistrarilor utilizate. Trebuie avut in vedere ca majoritatea inregistrarilor au un nivel de comprimare catre capetele benzilor (mai ales inregistrarile mai vechi ). Puteti pune usor in evidenta acest lucru utilizand un CD de test, la care, din conditii de marketing, nivelul de comprimare este f. mic sau chiar lipseste. - in unele cazuri mai intervine si modul in care amplificatorul utilizat se potriveste cu o incinta Tannoy cu traductor dual concentric. Am o pereche de Tannoy 638 Profile Plus, avand solutia identica 2 1/2. La momentul achizitionarii, probele au fost facute , initial cu un amplificator Electrocompaniet si impresia, nu numai a mea a fost ca incintele sunt defecte ! Probele cu un amplificator Pioneer si unul T + A au relevat necesitatea unui amplificator de minim 50W/canal si un slew rate ridicat. Testele facute in timp, dupa achizitionarea incintelor au aratat ca am avut dreptate. S-au potrivit f.bine cu un Sony 30ES, dar si cu amplificatoare in jur de 50 W/c. de la TEAC. - in ceea ce priveste folosirea amplificatoarelor cu tuburi, sunetul nu are totdeauna "carne", dar este foarte transparent si detaliat, chiar daca puterea este de cativa wati! - daca utilizati un aplificator cu corector de ton ( ceea ce este de dorit, indiferent de parerile unora! ), ridicati cu circa 3 dB nivelul joaselor, si, vedeti care este impresia acustica. - nu cred ca este de bun augur sa stricati caracteristica incintei si eventual sa modificati si timbrul ei, mai degraba faceti cateva experiente din exterior pentruca e pacat de incinta! SUCCES!
  14. @laur+, - sper ca valorile componentelor retelei de separare sunt corecte! e adevarat ca firma are retele de separare cu valori destul de curioase, dar foarte precis aplicate la ceea ce fac! - nu vreau sa intru in discutii fara rost: masuratorile dvs. sunt executate in conditii ce difera de cele ale firmei. In plus, incintele echipate cu dual concentric sunt foarte atent verificate dupa caietul de sarcini; - daca veti cauta date despre aceste incinte, veti constata ca au review-uri positive in proportie covarsitoare, ceea ce li se reproseaza este faptul ca sunt scunde si ca atare urechea ascultatorului nu este in linie directa, lucru usor de remediat cu un suport intermediar care poate asigura o decuplare si mai eficace fata de podea; - firma nu pune la dispozitie date despre traductoare si retelele de separare. Datele ce se gasesc pe net sunt obtinute prin demontare si masurare a componentelor incintelor si multe date sunt discutabile, mai ales masuratorile traductoarelor; - in general, modificarea "in bine" a oricaror produse de fabrica are rezultate relative si mai ales greu de evaluat "dupa ureche" daca urechea nu este foarte bine antrenata! Si nu uitati ca firma are vreo 80 de ani de cand face incinte si dupa WW2 a perfectionat traductorul dual concentric care aparuse la sfarsitul anilor '30.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.