Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

VTP

Membru activ
  • Content Count

    1,628
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

122 core_reputation_level_5

1 Follower

About VTP

  • Rank
    core_member_rank_4

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Incinta este un BR, care protejeaza difuzorul doar daca e bine acordata. In general, la difuzoarele BL, incinta BR este un paleativ cu rezultate relative. Daca abordati un horn, indiferent de care nu sunt multe ajustari iar ele sunt usor de abordat si executat. Evitati sa dati crezare "specialistilor" de net, mai ales ca unele interventii sunt specifice difuzorului utilizat. Cu difuzorul dvs. nu se poate face incinta de petreceri ! Acustic vorbind, incintele pot acoperi un living de 20 - 22 mp., iar in radiatie directa puteti face auditii de calitate. Sper ca difuzorul este de calitate, in sensul unei neutralitati suficiente din punct de vedere timbral. 10 W/canal sunt suficienti pentru auditii de calitate, indiferent de tipul amplificatorului, dar si aici e rost de discutii! P.S. - Mi-am petrecut vacantele de vara in Braila in perioada 1957 - 1965, cand am citit o buna parte din Biblioteca Municipala. Ca sa nu desconsider munca celui ce a proiectat circuitul, recomand amplasarea lui inafara incintei cu 2 amendamente care v-ar ajuta la potrivirea cu urechea proprie.
  2. Bine, nu cred ca va va dezamagi, daca va place cum suna si acum, pe masa! Va pot recomanda: - sa faceti test cu circuitul de linearizare in special in incinta, si nu pe durate scurte de timp! In mod normal, o prima impresie poate dura sau nu pe termen lung. De altfel este destul de usor daca scoateti circuitul si il plasati la bornele incintei sau il strapati. - impresiile si review-urile altora sunt sunt relative - vedeti postarile mele si ale moderatorului, de mai sus; - data sheet-ul difuzorului este putin cam sarac ( fara Xmax, fara schema circuitului de corectie, Pmax acceptata ); - incinta prezentata de dvs. este a producatorului? Pentru mine, incinta nu ofera suficienta amortizare a membranei la varfuri de putere; - Ce incinta sa alegeti? Orice BLH are avantajul ca asigura un ajutor de 3 - 6 dB in zona frecventelor joase, ceea ce este foarte mult. Daca va uitati la caracteristica difuzorului, ea este coboratoare de la circa 100 Hz !. Un BLH exponential asigura, in functie de cat este de apropiat de ideal, castigul maxim posibil. Un horn liniar Voigt ( VTP ) , circa 3 - 4 dB, extins cate o octava in stanga si in dreapta Fs a difuzorului. Avantajul? Este mult mai simplu de construit un VTP decat un horn exponential, de exemplu BK 20 ( gasibil pe net ). Ramane sa va decideti in functie de ce puteti construi! P.S. - Mai este farmacia Faltis pe str. Galati? Dar cinema Pasalacu? Mai e "distractiv" sa intri in Comorofca?
  3. As vrea sa readuc in memoria celor care vor sa lucreze cu difuzoare BL cateva elemente peste care nu se poate trece atunci cand se alege o solutie pentru incinta: - toate difuzoarele BL sunt difuzoare cu caracteristica de frecventa puternic neliniara, fiind fortate sa acopere un domeniu de frecventa de pana la 10 octave. Normal ca vor face acest lucru cu probleme mai mari sau mai mici pe care, niciun producator NU a reusit sa le rezolve COMPLET. - toate difuzoarele BL au comuna cu celelalte difuzoare, slabiciunea in redarea frecventelor joase, motiv pentru care au nevoie de ajutorul unei incinte BINE ALESE; - daca examinam Xmax al acestor difuzoare BL, se observa ca acestea au o valoare mica, si, deasemenea au puteri acceptate relativ mici. Totodata si alti parametri tehnici sunt comparabili. - mai ales la acest tip de difuzoare, alegerea unei incinte potrivite este esentiala daca vreti sa obtineti maximum de performanta acustica; - uneori, producatorul difuzoarelor de BL recomanda o incinta, care, este luata de multi amatori ca solutia ideala pentru tipul de difuzor in discutie. Trebuie sa aveti insa in vedere ca, incinta recomandata respecta mai mult criterii de marketing, avand in vedere ca putini sau foarte putini constructori DIY vor cumpara un difuzor care necesita o incinta complicata ca structura, greu de realizat. Un exemplu la limita superioara: Lowther - difuzoare foarte scumpe, la care firma recomanda incinte cu structura f. complicata, ce necesita pentru realizare un atelier bine dotat. Un exemplu mai la indemana este cazul firmei FOSTEX, care recomanda pentru unele difuzoare, un horn cu executie simplificata din elemente paralelipipedice, la care anumite deficiente acustice sunt corectate cu elemente ajutatoare, . Mai este recomandata si o incinta mult mai simpla tip B.R., care, pusa in practica, se dovedeste a nu ajuta prea mult difuzorul. Ambele sunt gandite, in special pentru simplitate in executie, tinand cont si de posibilitatile reduse de lucru acasa ale japonezilor. - trebuie avut in vedere si un alt aspect foarte important: toate difuzoarele BL nu sunt neutre, fiecare avand un timbru propriu, si, de aceea atunci cand se comanda un astfel de difuzor "pe ne-ve" , acesta poate deveni o deziluzie pe bani. Orice review sau discutie pe un forum este lipsita de fundament daca tinem cont ca, in final aprecierea este subiectiva! - din experienta proprie, recomand alegerea unor incinte care sa asigure: - maximum de castig la frecvente joase; - o incarcare sigura si mai ales corecta a spatelui difuzorului pentru a nu se depasi Xmax si functionarea cu un coeficient mare de distorsiuni armonice si de intermodulatie; - evitati utilizarea de celule de corectie R,L,C care vor schimba, de cele mai multe ori in mod dramatic timbrul, raspunsul tranzitoriu, etc. - evitati modificarile aduse de semidocti la o incinta care a fost gandita intr-un fel si se gaseste unul cu neuronul inteligent sa o modifice ca asa pare mai bine. SUCCESuri!
  4. @VTP - Nu cred ca are rost sa mai aduci in discutie difuzoarele romanesti sau comuniste vechi de 40-50 de ani. Nu prea se mai gasesc (in stare buna) si oricum nu excelau. O comparatie intre ele si Audio Nirvana de ex le arunca pe primele in colturile prafuite ale istorei difuzoarelor. Daca cineva vrea sa se joace cu difuzoare ieftine, in general o face fara sa mai intrebe. Cand intreaba inseamna ca se gandeste serios la valoarea banilor, muncii si a timpului sau si NU VREA sa iroseasca niciunele. A ii recomanda difuzoare proaste cui foloseste ? Ma asteptam sa citesti si sa intelegi ce am scris! Din punctul acesta de vedere, NO comment! Si ca sa fie clar @ALL: - nu am recomandat niciodata difuzoare, nici ieftine, nici scumpe! Daca am publicat proiectele proprii, , in ele au aparut difuzoarele cu care am lucrat, indiferent daca imi apartineau sau apartineau altor DIY; - Nu am facut comparatii intre difuzoare pentruca am fost si sant de parere ca ORICE COMPARATIE INTRE DIFUZOARE SAU INCINTE E LIPSITA DE SENS, ATAT TIMP CAT APRECIEREA E SUBIECTIVA ( valabil in toata acustica!) - acestea fiind zise si avand in vedere ca alegi difuzoarele dupa urechea proprie, cred ca ar fi de bun augur sa prezinti userilor o lista de difuzoare "bune", componente pentru filtre "bune" si incinte "bune", pentru a se putea ridica si ei la inaltimea standardelor tale! Eu raman la ideea de a ajuta pe oricine vrea sa faca ceva cu adevarat, cu difuzoare dinainte de WW2, " comuniste", "socialiste" "ceausiste" sau "bune" dupa gustul posesorului!
  5. VTP - adesea (si de foarte multi ani) lauzi "experiente auditive remarcabile" cu difuzoare remarcabil de proaste - in primul rand ca sunet. Este o treaba pe care nu am reusit sa o inteleg, mai ales ca ai avut numeroase ocazii nu doar sa asculti ci sa si lucrezi cu difuzoare care sunau BINE. In mod normal un om care ajunge sa asculte un sunet bun (sau foarte bun) ia distanta pentrru totdeauna fata de sunetul prost. Audio Nirvana costa totusi mai mult decat dublu fata de B200 Shambala, Imi pare rau ca nu ma intelegi si nu intelegi niste lucruri simple, probabil din cauza unor idei preconcepute pe care le-am observat in postarile tale. Poate ca n-at fi rau daca ai explica cu aceasta ocazie tuturor cum alegi un difuzor care suna bine comparativ cu unul care suna remarcabil de prost: - dupa brand? - dupa pret? - dupa review-uri aparute pe net? - dupa fisa tehnica a producatorului? - dupa sfaturile prietenilor? - dupa urechea proprie? Un mic breviar in acest sens ar fi binevenit pentru toti cei ce sunt interesati de DIY. Daca un om ajunge sa asculte un sunet bun (sau foarte bun) ia distanta pentru totdeauna fata de sunetul PROST! Cam exclusivista gandire! Daca as fi asteptat sa apara pe piata romaneasca difuzoare care sa sune "BINE", nu as mai fi exersat sa lucrez cu difuzoare facute de coop. Radio Progres, de Electromagnetica, de Electronica Industriala, cu difuzoare Tesla, RFT, bulgaresti sau ungare, sau, cu difuzoare recuperate din aparate de radio si TV, difuzoare Philips dinainte de WW2, care azi au aproape 80 de ani, Saba, ( la moda Greencone ), etc. In timp, de multe ori am fost intrebat daca se poate face un proiect cu difuzoarele de care dispunea un DIY-er la momentul respectiv, lucru care se intampla si azi din mai multe motive: - unii doresc sunetul dintr-un aparat vechi de radio; - altul vrea sa vada ce poate obtine din difuzoare "proaste"; - altul nu-si permite difuzoare scumpe, sau, nu vrea nimic altceva decat un proiect pentru un difuzor despre care e convins ca este bun pentru urechea sa! In general, cei care nu se arunca la difuzoare scumpe, sau "bune" sunt cei mai multi. Cei care-si permit, se indreapta catre tot felul de solutii gasite pe net, si, dupa ce cheltuie suficient de mult, daca nu sunt multumiti, abandoneaza problema sau, unii ma mai cauta sa ii ajut sa se apropie de ce isi doresc. Ideea este sa scoti tot ce poti dintr-un difuzor care suna remarcabil de prost! Stii f.bine ca un brand de renume poate avea produse f.diferite, pentru toate buzunarele, si, pentru un hobby ca acesta important este sa stii cum sa obtii maximum de calitate sonora cu ceea ce dispui sau iti permiti. Apoi, cu lucruri scumpe poti face si un lucru bun, dar si unul prost, conteaza cat si ce stii.
  6. Fiecare firma producatoare sau distribuitoare de difuzoare are in portofoliu si un difuzor B.L. Tin sa reamintesc un fapt mereu uitat in discutii: fiecare difuzor "suna" in felul lui, asa ca orice caracterizare categorica este superflua! Este superflua si pentruca nu reflecta NIMIC, odata ce B200 este altceva decat B20! B200 este, ca si conceptie , un difuzor vechi cu liftinguri in timp, incadrat la clasa de varf ca dotari: o membrana celulozica usoara, intr-un echipaj mobil usor, cu SPL mare, comparabil cu al altor firme, cu o caracteristica de frecventa extinsa. B20 este un difuzor ieftin, nu "o petarda"! Este de B.L. dar fara " full options", pentruca trebuie sa existe si un produs ieftin, pe care sa-ti faci mana. Utilizat cu cap si pe baza unei experiente ample, se pot obtine rezultate surprinzator de placute acustic pentru pretul lui! Revenind la B200, l-am incercat in Voigt, in BK 20 , si l-am ascultat in O.B. ( la altcineva ). Comparativ cu Fostex 206, cu AudioNirvana, Philips, Hemp Acoustics ( toate de 8" ), B200 este mai putin echilibrat si mi se pare prea scump. O categorisire dupa echilibrul acustic, subiectiva ca atare ar fi AudioNirvana, Fostex 206, B200, Philips, Hemp. B20 isi merita banii putini pe care ii dai, dar e o experienta placuta la o adica!
  7. Nu trebuie scapat din vedere ca micile diferente ce apar de la un amplificator la altul si de la o incinta la alta se datoreaza diferentelor de parametri ai wooferului, factorul de damping al amplificatorului, caracteristicile tehnice specifice, deci ale celor doua aparate si influenta cablului de legatura. Rezultate bune se pot obtine in ambele cazuri daca cele doua amplificatoare sunt utilizate corect. In mod normal, integratul, lucrand in preajma granitei SOA, se va auzi mai "gatuit", avand in vedere ca protectia interna va actiona la fiecare depasire a curentului maxim sau daca se lucreaza aproape de temperatura maxima admisa. Un amplificator cu componente discrete poate avea o capacitate de curent mai mare, chiar daca integratul si amplificatorul discret clameaza aceiasi putere utila.
  8. In timp am avut posibilitatea sa lucrez cu toata "marfa" produsa in China, atat semiconductori, cat si kituri sau difuzoare! Chiar daca unele produse sunt mai slabe ca performante, nu acestea sunt de vina cand ceva NU functioneaza! Chiar si cele mai scumpe branduri produc in China, asa ca un amplificator sau un CD-player Luxman sau Accuphase sunt TOT chinezesti, vrand - nevrand! Un difuzor Scan-Speak sau Vifa este danez ca eticheta dar produs in China! ( si oricum, le fac pe linii automate in uzinele noi, nu asamblate manual de migrantii ajunsi in Europa! ) Nu mi s-a intamplat sa am un kit care sa nu functioneze, difuzoare defecte sau cu parametrii aiurea sa nu poata fi utilizat, cu conditia SA STII CUM! ( chiar daca nu-ti place timbrul lor! ) Ai montat un radiator conform cu instructiunile, ai respectat indicatiile? Informeaza-te, lamureste toate aspectele si apoi actioneaza! Si intai invata! Cu ceva a avut dreptate si Lenin: invatati, invatati, invatati !
  9. Oricat ar parea de necrezut, chiar si cu difuzoare chinezesti no name se pot face incinte. Desigur, nu se poate avea pretentia de a obtine vreo incinta de auditie audiofila! Se poate obtine, insa, ceva cu un pas inainte fata de acelasi difuzor bagat in vreo cutie recuperata de la groapa de gunoi. Sigur, indiferent de difuzorul utilizat, fara un pic de experienta, nu poti spera la ceva cat de cat de bun simt. Din datele difuzorului, despre care nu stim ce calitati sonore are, singurul avantaj al folosirii unui VTP ar fi un raspuns mai bun la joase, Daca merita sau nu efortul??????????!!!!!!!!!!!!! Only God knows!
  10. - primo: de la colour: black in jos sunt datele difuzorului, ce este peste sunt datele ambalajului! - difuzorul este, dupa date, un difuzor banda larga de 5"; - la un Fs de 63 Hz si un diametru mic, nu vei obtine un bas pregnant, mai degraba un bas f. corect, potrivit cu muzica pop, rock, clasica si mai putin cu muzica electronica sau manele! Auditia ar fi chiar surprinzator de buna pentru un difuzor de diametru mic. - as sugera o incinta cu frecventa proprie de rezonanta la 50 Hz, pentru mai mult ajutor in zona frecventelor joase; - fisa tehnica a difuzorului si caracteristica de frecventa ar fi necesare pentru un calcul mai amanuntit si stabilirea altor elemente constructive. Retine ca se poate face o incinta tip VTP aproape cu orice difuzor dinamic. Mai amanuntit pot raspunde doar daca am datele de mai sus!
  11. Cu ajutorul melcului nu poti varia decat lungimea liniei acustice. La iesirea din tub sectiunea est ACEIASI!!!
  12. - incinta din topic este o linie de transmisie, NU BLH! - cele 4 variante de incinta cu melc in tub sunt TOT TL! Tubul cu melc nu este un rezonator Helmholtz, asigura cu ajutorul melcului o linie acustica mai lunga decat lungimea tubului . Prin varierea pasului melcului se determina lungimea liniei acustice la 1/4 din lungimea de unda corespunzatoare Fs sau la alta valoare aleasa.
  13. Si pentruca interesul pare sa se fi marit pentru aceasta incinta, am fost in vizita de lucru la prietenul meu care se ocupa de acest tip de TL de cand a iesit la pensie , circa un an si jumatate. Foloseste difuzoare de banda larga de constructie proprie, dar si industriale. ( are o singura pereche de coaxiale KEF 7" ). Avand la dispozitie 2 TL pentru difuzoare de 6 1/2" si 8" si cutii dechise pentru probarea difuzoarelor si stabilirea prin masurare a cresterii valorii SPL-ului la diverse frecvente, am putut trage unele concluzii din aceste experimente, inclusiv explicatii asupra unor fenomene: - nu se justifica utilizarea de linii acustice lambda/2 fata de lambda/4: cresterea castigului nu depaseste 0,5 - 1 dB la lambda /2 fata de lambda/4; - cresterea de SPL nu este mai mare decat al oricarui tip de horn; - nu se obtine o imbunatatire daca se utilizeaza o sectiune mai mica a liniei comparativ cu sectiunea utila Sd a difuzorului; - fara dispunerea judicioasa a materialului fono, sunetul are coloratii neplacute a domeniului de medie - joasa si de medie; - in unele cazuri a fost utilizata plasarea de material fono cu densitati diferite ( prin presarea sau rarirea minetului; - s-a folosit si tehnica LT cu absorbtie utilizata de PMC si T+A; - in cazul liniei in lambda/2, cele mai bune rezultate acustice au fost obtinute prin impartirea liniei in mai multe sectiuni ( sunet mai "curat" si cu detalii mai clare ); - pentru tubul de 110 mm din PP gri s-a "incropit" un melc ce a fost realizat din discuri de plastic de circa 1 mm grosime, cu pasul stabilit cu ajutorul unei tije filetate M6 si piulite; - experientele au aratat ca in lipsa materialului fono, coloratiile puternice s-au redus, dar nu total daca melcul are pasul mic, comportandu-se ca o sicana. Rezultatul cel mai bun: material fono cu densitate mica si melcul cu pas variabil (aleatoriu ). - comportamentul variantelor experimentate au fost tipic pentru LT; - Fs difuzor si deplasarea membranei influenteaza formarea coloratiilor in zona mediilor, melcul avand influenta doar asupra acestui aspect si mult mai redus in ceea ce priveste frecventele joase; - calitatea per total a sunetului este dependenta de difuzor , cel putin in cazul in care se utilizeaza un difuzor BL; Trebuie sa reamintesc faptul ca, desi TL si hornurile ( unde se include si incinta VTP ) sunt din aceiasi familie, TQWT, au principii diferite si rezultate diferite in ceea ce priveste rezultatele acustice, si, orice comparatii sunt superflue si rautacioase. De altfel, comparatiile intre elementele componente ale unui lant audio sunt lipsite de sens, mai ales cand sunt facute fara a stabili initial macar aceleasi conditii de testare. Pentru informare: am spus in gluma ca terminatia unei astfel de incinte ar fi un vas de WC, avand in vedere ca este lucrata din componente pentru colectare si transport ape uzate si canalizare, DAR, SERIOS VORBIND, materialul din care este produs vasul WC ar fi un material cu proprietati excelente: densitate mare si uniforma, porozitate redusa, deformabilitate extrem de mica, etc..
  14. Sint simple afirmatii, bassul auzit cu un asemenea sistem pvc a batut pe departe orice boxa VTP auzita de mine tinand cont de dimensiunile difuzorului asa ca poate a-r fi fost nevoie de un comentariu mai inteligent... Da! Probabil ca dl. Popa Marius are dreptate! E vorba de cel mai "bataus" bass din cate exista, dar il rog sa se gandeasca la cateva mici aspecte: - daca e vorba de extensia in stanga Fs a difuzorului, va puteti baza pe o octava, deci, daca aflati care este aceasta valoare .......................! - daca este vorba de castigul in presiune sonora, acesta nu depaseste 5 - 6 dB la cel mai bun horn exponential. Daca acest castig, prin bunavointa celui de sus , depaseste cu mult SPL-ul difuzorului, putem sa ne gandim ca, inafara unei realizari de exceptie, am obtinut cu aceasta solutie subwooferul perfect, dar nu o incinta de auditie, odata ce are caracteristica de frecventa complet nelineara, cu o umflatura mai mult decat audibila la frecventele din jurul valorii Fs a difuzorului; - comparatia cu toate incintele VTP este complet lipsita de sens, si, de ,altfel cu orice incinta de tip BLH, din motive clare: este vorba de doua tipuri de incinte diferite, chiar daca lungimea liniei de unda este un element care este comun acestor doua tipuri; - asupra calitatii basului nu vreau sa ma pronunt in niciun fel, odata ce nu am ascultat obiectul discutiei. Am inteles ca tuburile nu aveau material fono deloc. Undele stationare, in conditiile constructive date, sunt mult reduse intr-o sectiune circulara. Se creiaza totusi centre de presiune care determina aparitia coloratiilor la frecvente superioare Fs, care afecteaza domeniul de medie-joasa, si, care impun utilizarea de material fonoabsorbant. Mai sunt si alte elemente din constructia si asamblarea acestor incinte care impun calmarea unor centre de presiune. Astfel de incinte pot fi o varianta DIY dar, totusi sa privim la intreaga istorie a incintelor acustice: solutii sunt multe in ceea ce priveste constructia, dar trebuie sa ne intrebam: dece unele constructii nu sunt abordate decat rar sau deloc. Am vazut intrebarea mai mult retorica dece nu se mai construiesc incinte labirint, de fapt, corect, incinte cu linie de transmisie. Astfel de incinte se produc si azi, e adevarat ca de putine firme. Proiectarea, constructia si punerea la punct este laborioasa si scumpa comparativ cu solutia cvasiunanim acceptata azi : BR. In plus, cum aprecierea calitatilor incintelor este pur subiectiva, e mai usor sa indrepti atentia cumparatorilor catre o solutie simpla, usor de produs si care impaca un procent majoritar de piata! Cei care doresc si isi permit gasesc si TL, si incinte horn frontal si BLH, ( chiar si VTP ), si electrostatice si magnetostatice, etc., etc.
  15. @ lavyny, Ai intuit bine: orice incinta acustica are ca principala finalitate sa ajute traductorul in reproducerea frecventelor joase ( e adevarat ca in decursul timpului am vazut cazuri in care floorstandere erau utilizate ca suport pentru ghivecele de flori sau masuta de telefon! ) Ideea de a ascunde incinta intr-un sicriu frumos lacuit, mi se pare absurda. Ma gandesc la varianta de tip horn a acestei incinte, la care gura hornului este reprezentata de un vas de WC: doua vase WC smaltuite, eventual aurite ( customizate la cerere ! )si cu toata tevaria de plastic aferenta, ar putea arata nemaipomenit de interesant in livingul unui audiofil indragostit de manele.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.