Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cât de bune erau dinamurile astea


Postări Recomandate

Asta nu inteleg adeptii schemelor de perpetuum mobile! Dinamul ala, pune frina, nu neaparat din cauza cimpului magmetic, ci din cauza ca ...produce curent care aprinde becul. Acel curent creaza un "anticuplu", ca sa ma exprim plastic, ce frineaza bicicleta. Cu alte cuvinte, nimic nu se produce fara ...consum!

Link spre comentariu

Depinde ce oglinda aveai in far si ce bec foloseai. Un far cu oglinda buna si bec de 4V/3W dadea un spot vizibil mai mare de 10m ,dar de regula farurile clasice erau doar pt a fi vazut, nu pt a vedea tu mare lucru.Oglinda era foarte proasta iar sticla era de fapt un plastic cu dispersor, destul de opac/matuit.

Link spre comentariu

Becurile erau similare cu cele de la scala aparatelor de radio ale vremii, 6,3 V/300 mA. Cum se spune mai sus, oglinda era nasoală, greu puteai focaliza becul, sticla, un plastic nasol, prea striat ca sa vezi ceva mai departe de lungul nasului. Bine spus: erau ca sa fii vazut, nu ca sa vezi!

Ca sa-i măresc aderența la cauciuc, pe capătul rotativ trăgeam o bucățică de furtun, de la masina de spălat rufe.  Asa se învîrtea mai bine, deci putin mai multă lumină.

Link spre comentariu

In acei ani, asta se folosea, ce se gasea in comert. De asta spuneam, ca pt lumina foloseam lanterne cu baterii tubulare si suport pe ghidon, sau prindeam doar ''capul'' lanternei in loc de far si il alimentam la dinam sau baterii in gentuta de scule. Nici farurile rusesti nu faceau mare branza...ti-am mai spus, luminile pe bicicletele de atunci erau pt a fi vazut, nu pt a orbi tu soferii care veneau din fata.

Un model de far rusesc, pe o bicicleta de navetist...pana si frana de mana era de toata jena la modelele astea. La Sputnik era mult mai eficient sistemul, chiar daca nu erau pe disc ca cele de acum.

post-27109-0-56728900-1495400248.jpg

 

Si cam asa ceva era pe Sputnik

a99ed5bd4eeeb7cabe7403b4ed5a8f08-6750447

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Pe acea vreme erau niste biciclete nemțești ( RDG), MIFA parca se numeau, mai scumpute, dar erau de calitate. Aveau un dinam foarte bun si un far pe masura.  Cele de damă aveau plasa la roata din spate, pe motiv de ...rochie. Pe atunci nu se purta mini si prea putin pantaloni. La dame, ma refer! 

Imi aduc aminte de frina din fata, la cele rusești și romanesti: printr-un sistem de  pîrghii, apasai o placă dreptunghiulară, cu cauciuc pe ea, perpendicular pe cauciucul roții!

Link spre comentariu
Acum 2 ore, icar a spus:

..........  Cele de damă aveau plasa la roata din spate, pe motiv de ...rochie. Pe atunci nu se purta mini si prea putin pantaloni. La dame, ma refer! 

Imi aduc aminte de frina din fata, la cele rusești și romanesti: printr-un sistem de  pîrghii, apasai o placă dreptunghiulară, cu cauciuc pe ea, perpendicular pe cauciucul roții!

Tata a cumparat in '63 o bicicleta(româneasca) de dame care ,intradevar, avea plasa din nailon la roata din spate  ca sa  nu le prinda, spitele rotii, rochia. Cu acea bicicleta m-am invatat sa merg(cu bicicleta). Tot atunci, am invatat-o, de voie de nevoie, (sub amenintarea cu bataia) pe sorămea sa se dea cu bicicleta. Sorămea,(mai mica decit mine cu 4 ani) fiind foarte ambitioasa, a invatat sa mearga cu bicicleta, in doua zile. Abia de atunci a inceput scandalul! Cita ''bataie'' am luat de la mama, pe motiv, ca n-o lasam si pe sorămea sa se dea cu bicicleta, numai eu stiu! Era suficient sa ma uit urît la ea(sorămea) ca ma si pîra la mama. De bătut ,nu cutezam s-o bat ,pentru ca ''mi-o luam'' in ''freză''.

 

Si da, frîna la bicicleta era asa cum ai spus, eficacitatea ei fiind destul de slabuta! Nu riscai sa te dai peste cap! Tot frina de torpedo era baza. Dupa multe frînari ,cauciucul se uza, la fel si anvelopa. Cum dinamuri se gaseau destul de greu si doar in orase,posesorii de biciclete, isi montau pe ghidon, un suport pentru lanterna. In anii aceia, la moda, erau lanternele Elba-Focus,foarte bune,mai putin bateriile, 3R12, care se uzau repede. Incercam sa le ''resuscitam'', punindu-le pe soba.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Dinam cu rulmenti nu am vazut .

Sistemul era destul de rudimentar si ineficient .

Acum am vazut cu dinam ( generator ) in butucul rotii din fata si toti care  au spun ca nu se simte deloc .

Am vazut si pe MTB si pe alte tipuri de biciclete , practic butucul se poate monta pe orice janta cu acelasi nr de spite .

Cred ca e un pas inainte .

 

Link spre comentariu

"Dinamul de bicileta " indiferent de producator si constructie este total ineficient si depasit .

Se gasesc si SH asemenea roti ,trebuie doar sa cauti .

Sunt si pe 24 " dar si pe 28-29" .

Inclin sa cred ca tineti neaparat sa aveti ceva vintage si de calitate .

Link spre comentariu

Dinamul din butuc ( chiar e dinam) are un randament mult mai bun, scapi de frecarea dintre cauciuc si rotita dinamului. Apoi, fiind mai mare ca volum, altfel aranjez magnetii si bobinele. Am asa ceva pe o bicicletă, asezonat cu un far cu LED, zici ca-i far de masina, nu alta! Pe alta bicicletă am un sistem dublu, redundant: dinam cu bec obișnui plus un far cu LED cu acumulator. Diferenta intre cele doua e enormă.

Ctepeo, simplu, ambele două (:limb:) sunt de calitate! Adică, farul, pe masura calității dinamului, avea o oglindă foarte buna, bec perfect focalizat si o sticlă de...sticla, cu striaţii mici.  

Combinația dadea o lumină mult pentru necesarul ca sa nu dai în gropi.

Si inca o chestie, mulți au dinamul pus pe roata din fata! Doamne feri, ca de la vibratii sau mai stiu eu ce, sa sara de la locul lui! Dinamul  se pune pe roata din spate. Riști cel mult sa pui frînă!

Editat de validae
erori de tipar
Link spre comentariu

Prin anii '80 au aparut si dinamuri ce se montau pe spite. Date despre eficienta sau ineficienta dinamurilor de bicicleta gasiti aici. Inclusiv metodele de testare folosite. Cel care le-a conceput (metodele) este inginer la cel mai bun producator de dinamuri din lume (SON, Schmidts Original Nabendynymo). Am un asemenea dinam din prima serie produsa ("seria neagra"). Nu se mai afla decât la pret "de colectionar".

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări