Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
ctepeo

Cât de bune erau dinamurile astea

Recommended Posts

Erau pe lagăr magnetic. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi deci se învârteau uşor sau greu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanatate permanenta ! In interiorul "gatului" de sub rotita de antrenare avea un lagar , probabil din bronz. Se invartea in "suturi" din cauza magnetului de pe rotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce greu se pedala cand se cupla dinamul pe roata...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca se mai folosesc....Langa mine e un magazin SH , 90% dintre bicicletele pe care omul le aduce din Germania au dinam clasic . Apropos , daca-ti cumperi o bicla noua , vine echipata cu lumini ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde de bicicletă. Dar bicicletă nouă nu am să-mi cumpăr, pentru că ce vreau eu e scump şi dacă mi-au manglit 2 până acuma (nu mai reuşesc să găsesc una care să mi se potrivească) nu vreau să rămân cu mare pagubă monetară.

Prima pe care mi-au furat-o avea dinam, dar era din ăla pe bucşe şi înfrâna mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toate dinamurile infrineaza, mai ales cind le pui în sarcina. 

Bineînțeles ca dinamurile ca cel din poza sint pe bucșe. Mai sus glumeam pt ca mi s-a părut o întrebare cam ciudat de pus....... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi şi cum arată cele cu rulmenţi... varianta pentru bicicletă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toate alternatoarele de bicicletă (impropriu spus dinam când ele generează c.a.) opun un cuplu rezistent, indiferent că-s pe rulmenţi sau lagăre, mare parte din el fiind cauzat de frânarea magnetică dintre rotorul magnet şi miezul de fier al statorului, plus frecarea dintre roţi.Eu nu-mi prea amintesc să fi văzut pe rulmenţi, ci doar pe lagăre.Probabil cele mai optimizate ar fi cele montate direct în butucul roţii, dar la noi erau la modă cele cu fricţiune pe roată.....o porcărie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totuşi parcă era şi un model de dinam, cu perii pe rotor şi cu statorul cu mai mulţi magneţi dispuşi pe exteriorul carcasei,

şi parcă nu era cu lagăre, era ceva rulment mi se pare sau bile vărsate...

Asta-i prea îndepărtată ca amintire pentru mine şi-i din seria cu lucrurile alea pe care le desfăceam să văd ce au 'năuntru...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dinamurile romnesti erau sub orice critica, lagarul fiind din ceva plastic ordinar,care in timp se uza. Apoi s-au produs dinamuri, la care, lagarul, era din poliamida, care era cu mult, mai rezistenta la uzura. Ca farul sa lumineze, trebuia sa ai ceva viteza,dinamul, producind curent suficient ,doar la viteze mari.

Am avut o semicursiera Sputnic(parca) care avea pe roata spate, patru roti dintate, cu diametre diferite, iar la pedalier erau trei roti dintate cu diametre diferite. Sistemul de schimbare a vitezelor era destul de primitiv si fragil,comparativ cu bicicletele fabricate in Cehoslovacia, care erau net superioare, semicursierelor rusesti. Bicicletele Ukraina erau deosebit de solide  ca orice lucru fabricat in fosta URSS.

Dinamul era extraordinar de bun,la viteze mari, se ardea beculetul din far. Ca sa nu se mai arda, am pus un beculet de 6volti.

Edited by GEO 53 BN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sputnik am avut si eu, insa nu avea decat o singura foaie si 3 pinioane.Cel mai mic era de 16 si cel mai mare de 24.Dinamul rusesc, intr-adevar era mai bun decat ale noastre, dar cine isi punea mintea sa-l foloseasca? Alea erau doar pt a avea bicla echipata regulamentar, si in caz ca te intreba Garcea, sa ai ce arata. Pt lumina aveam lanterne fixate pe ghidon, cand era cazul, iar in rest, fiind in oras, aveam lumina de pe strazi.Dinamul nu prea vedea roata. Daca e sa o zicem pe cea dreapta, si uza anvelopa destul de repede, daca era folosit intens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Acum 35 minute, doru3160 a spus:

Sputnik am avut si eu, insa nu avea decat o singura foaie si 3 pinioane.Cel mai mic era de 16 si cel mai mare de 24.Dinamul rusesc, intr-adevar era mai bun decat ale noastre, dar cine isi punea mintea sa-l foloseasca? Alea erau doar pt a avea bicla echipata regulamentar, si in caz ca te intreba Garcea, sa ai ce arata. Pt lumina aveam lanterne fixate pe ghidon, cand era cazul, iar in rest, fiind in oras, aveam lumina de pe strazi.Dinamul nu prea vedea roata. Daca e sa o zicem pe cea dreapta, si uza anvelopa destul de repede, daca era folosit intens.

In ce an ai cumparat Sputnicul?  Eu mi-am cumparat semicursiera Sputnic in '74 .E posibil sa fi fost doar o roata dintata la pedalier ,dar stiu sigur, ca la roata spate, avea patru pinioane. E posibil ca rusii sa se fi inspirat de la cursierele produse in Cehoslocvacia, producind ceva, intre cal si magar. Cind mi-am cumparat semicursiera, ea era echipata in totalitate: far dinam,pompa aer , sonerie, scule, inclusiv petice si bucati de smirghel,pentru remedierea  penelor.Ghidonul era la fel cu ghidoanele bicicletelor de acum ,moderne. Frinele (fata-spate) foarte eficiente, erau cu saboti (deoparte si de alta)care actionau pe rama meatlica a jantelor.

Edited by GEO 53 BN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

In 76. Era cu ghidon intors, ca in poza, nu ca cele de azi. Sigur avea 3 pinioane, cu schimbatorul pe cadru.

.DSCN2274.JPG

 

Bicicletele Ukraina  erau robuste, insa in cercul nostru le numeam ''de navetisti''. Erau prea grele si cu un singur pinion, nu faceau fata la coclaurii pe care zburdam noi atunci.

 

Edited by doru3160

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.