Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

gauss

Membru activ
  • Content count

    3,305
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

800 Excellent

About gauss

  • Rank
    Membru evoluat

Profile Information

  • Locatie
    Romania

Recent Profile Visitors

5,238 profile views
  1. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Ce sa zic ... politica " mare " e lucru greu . Sau asa se spune . Ma rezum sa sper ca lucrurile o vor lua pe calea cea buna . Intr-un fel sau altul ... Nu doresc decat sa traim mai bine , si mai in siguranta . Cred ca vom avea nevoie de ea ... destul de repede . Cam miroase a 1940 . Sper sa ma insel . Desi , dupa summit - ul NATO si cel Trump - Putin ... asta mi - a dat prin cap !
  2. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Ideea este mai veche , se pare ca italienii ne - au trimis mail mult mai devreme . Relatiile noastre cu ei sant pe alt palier decat cele ale Bulgariei ... Ce raspuns au primit ( de la noi ) , e oarecum usor de banuit . Lucrurile se puteau aranja elegant si avantajos , Romania e client de Spartan . Ce sa vezi ... din Italia . De la ALENIA . Langa pilotii de Spartan incapeau si cei de Eurofigter , cu discount si bonusuri ... pachet complet , " masa " bogata , factura mai mica etc . Ca doar santem de ginte latina ... https://ro.wikipedia.org/wiki/Alenia_C-27J_Spartan P.S. - Romania a mai avut aeronave italiene , in perioada interbelica . Hidroavioanele de la Marea Neagra , bombardierul Savoia , avionul de scoala si antrenament Nardi . Toate , construite si in licenta , la noi in tara . Ne - au servit si in razboi ... cu bune si rele .
  3. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Cu voia dumneavoastra ... as expune un scenariu ( atata pot , pixul legislativ nu - i la mine , nu detin adevarul , nici macar partial ) . Deja tarile care au Eurofighter au la stocare aeronave de tipul ... cu resursa consumata sub 25 la suta . Aeronave " la zi " ... Una dintre ele este Italia . Se pot cumpara pe bani buni ( putini ) , inchiria etc . Pana in 20 buc . Adica o escadrila - scoala . Pentru restul ... ar merge contract . Aeronave NOI , zero ore de exploatare , cu ultimele dotari . Cu avantaje , dupa cum am spus . De ce 20 ? Ce nu prea se spune , e ca un numar N de aeronave militare ( vanatoare , si derivatele ) se imparte la 3 . O parte , la instructie si antrenamentele zilnice . Alta , revizii , reparatii , indisponibilitati . A treia , cele mai bune , mai putin uzate , mai dotate - serviciul de lupta si stocul de razboi . Raportul intre cele 3 categorii difera , din cauze obiective si subiective . La noi , este situatia care se stie . Cu o prima escadrila , am porni la drum . Care poate fi ( destul de ) scurt . La finalul lui , am trimite altfel de mesaje , scrise mai apasat ... nu ne - ar mai apara englezii , canadienii si cui am mai platit pentru politie aeriana . Dupa ultimele desfasurari politico - militare , de luna aceasta , la masa bogatilor lumii ( si NATO ) , ar cam trebui sa luam aminte . Se poate Yalta si pentru un continent , nu numai pentru o tara . Pot dezvolta ... nu e greu . Ma rog , pareri personale .
  4. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Peschesul ... ar mai fi cum ar mai fi . La romani e genetic , acum i se zice institutional ( si ) parandarat . La persoane fizice , e zilnic . Pana si luptatorii anticoruptie dau cu amandoua mainile . Au gasit si motivatia ca e un comportament corect , cum ca ar fi din banii personali . Coruptia ( si coruperea ) personala e permisa si laudabila , doare doar la altii , aia de pe lista scurta . Asa se esplica pe retelele de " socializare " . In fine ... Mai grav e cu haraciul , ma tem ca asta nu ajunge peste ocean , ci la tarile cu prima viteza din UE ... de unde vin ucazurile , listele si altele . Aka eadesurile , svainhoferurile , petroamele , becereurile , stelele polare de pus in piept , alimentele pentru Europa de Est , nicht Schengen ... caricaturile cu vedetele noastre , mai sant . Le stiti si dumneavoastra , dragi colegi . Dar politica e pentru liga superioara ... am scris mai sus . Interzisa pe forum , merge doar aia care place . Alaturi de injuraturi de - astea neaoshe , de mama si Dumnezeu . Mai bine revenim la aeronavele noastre . Alea care sant ( era sa scriu " care este " ... ) . Bunaoara , cred ca ne - ar prinde bine niste Eurofighter . Ma rog , parere de forumist si de duminica dimineata !
  5. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Ce sa zic ... ar fi mult de discutat . E un interviu de televiziune , pentru consum in masa . In el sant si informatii interesante . Unele au circulat ... cum ar fi cea ca s - au procurat motoare NOI pentru MiG - uri . Si una care ar fi interesanta in context , cum ca un pilot ar fi apt cu 20 DE ORE ( mai putin ca o tura la ISU ) . Toata contabilitatea orelor din interviu se refera la ore totale , normal ar fi raportate la un an . Ceva socoteli in cazul accidentului ultim am facut mai sus ... ma rog , de om care sta la tastatura . Pacat de viata pilotului , acum in escadrila din ceruri . Asta este , situatia se vede altfel cand nu esti implicat . Sa speram ca lucrurile vor merge spre bine . P .S . - interesanta argumentatia ca nu ne trebuie F - 35 . Doar F - 16 . Nimic despre ce mai e pe piata ... disponibil ACUM . IN EUROPA . Eurofighter , Gripen , Rafale ... cu pachet COMPLET si offset consistent - cel putin egal cu valoarea contractului . Banii ? ... leasing sau credit garantat guvernamental de vanzator , pe zeci de ani , cu dobanda mica ... nu banii in caciula , ca la F - 16 . Suedia ( si Anglia , concernul Gripen International ) a protestat la momentul deciziei , cerand sa fie analize si decizie in parlament . Dar asta e politica pentru liga mare , nu pentru forumisti . Amanunte sant publice in presa de - atunci ...
  6. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=131 A se vedea pct. 5 - casca DASH . Pe vizor apar toate informatiile esentiale . Altitudinea nu lipseste , este in dreapta . Asta apropo de situatia in care pilotul n - a mai vazut din cauza soarelui frontal ce era afisat pe HUD . N - o fi avut casca ? o fi fost defecta ? ... n - o fi coborat si activat ( automat ) vizorul pilotul ? Asta nu ni se mai spune ... de parca ar fi fost datoria noastra sa facem etc . Daca te apropii de sol , incepe sa sune alarma , si la casca auzi o voce feminina care repeta mecanic " altitudinea , altitudinea , altitudinea " . N - ai cum s - o dezactivezi , alarma e si optica . Adica s-o vezi , chiar daca nu vrei . Vocea si ceilalti stimuli te scoala si din somn ... Informatii destule , si prioritare . Ar mai fi de comentat , pe ici , pe colo ... si anume prin partile esentiale . Asta este ...
  7. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Un cadou pentru pasionati , vorbeam mai de vreme ( si ) de inteligenta artificiala , aia serioasa ( vor mai urma materiale cu tema aero) : http://www.site cu continut explicit.ro/3490151845.4 Cam acesta trebuie sa fie nivelul discutiilor ( a se vedea bibliografia ) ...
  8. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    As expune ceva considerente ... dar ma abtin . Exista expresia " prea mic pentru un razboi atat de mare " . Are ceva continut ( adevarat ) . Oricum , cartile le dau altii , care triseaza programatic . S - au uitat deja in pachet ... si au grija sa primim numai " varza " . Rezultatul nu e greu de prevazut . S - a vazut , se vede astazi ... se va vedea si maine .
  9. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    https://www.airforce-technology.com/projects/derby-bvr-air-to-air-missile/ E bun si Derby israelian . Dar nu mai bun ca Meteor . Pentru ce are momentan Israelul nevoie ... Ajungem si la F - 35 ... deja produce dividende pentru Israel , asigurand excursii invulnerabile peste Orientul Apropiat . Si oarece atacuri cu succes ... erau secrete , pana s - au gasit resturi de munitie ( bomba de diametru redus ) americaneasca , gazduita de cala de armament de la F - 35 . P.S. - n - am primit nimic ( ca tara ) decat Python - 3 , si radarul de pe Lancer ( program inchis de 10 ani ) . NICI o racheta BVR . Doar SPIKE antitanc ... care sant bune . Foarte bune ... " best money can buy " . https://adevarul.ro/news/eveniment/armata-romana-testat-sistemele-antitanc-portabile-spike-lr-1_5a3913045ab6550cb85d312c/index.html Meteor si - a triplat pretul , apoi a fost exclusa de la export . De ce oare ? ... As atrage atentia si asupra altui produs , Brimstone . Deja " combat proven " . A cerut si USA ... https://www.mbda-systems.com/product/brimstone/
  10. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Mai sant si alte probleme . Radiolocatorul AESA ... antena lui plana e alcatuita din zeci de module transceiver . Industria rusa nu reuseste sa produca destule ... mai putin de o treime trec testele . Apoi trebuie imperecheate , sa nu altereze caracteristica de directivitate , puterea si sensibilitatea ansamblului . Fiabilitatea e mica ... trebuie frecvent inlocuiri , care numai simple nu sant si nu se fac " on site " . Rusii nu exporta radare ... nici pe banii multi ai chinezilor . https://www.google.ro/search?client=opera&hs=Zwv&ei=YtlQW5qGO4K0kwX89JfICQ&q=russian+industry+faces+problems+fielding+aesa+radars&oq=aesa+russian+radar&gs_l=psy-ab.1.1.0i8i30k1l4.23296.24950.0.29102.8.8.0.0.0.0.179.1128.0j8.8.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.8.1124...0i13k1j0i7i30k1j0i8i7i30k1j0i8i7i10i30k1.0.96neCfdOoK4 Sistemul de arme pentru SU-57 e intarziat ... unele probleme sant aparent insolubile . Racheta in infrarosu e R-73 , modernizata , care permite si tragerea " inapoi " - tinte urmaritoare , situate in emisfera spate a aeronavei . In teorie ... inca nu e operationala . Racheta BVR dirijata in radiolocatie nu e gata . Nici nu se stie daca va fi . R-27 , pentru restul Suhoi - urilor , este produsa in Ucraina . Asimilarea si modernizarea nu reusesc , e criza si pentru flota operativa de SU-27 , 35 si celelalte . Asta in conditiile in care e necesara o racheta de peste 80-90 km bataie , face diferenta intre viata si moarte . Lumea aviatica , inclusiv USA , e socata de succesul rachetei coproductie europeana Meteor - bataie " declarata " peste 100 Km ( speculatii ca ar fi 160-180 Km ) , cu probabilitate de lovire peste 90 la suta , deja operationala pe Eurofighter ., inlocuind treptat AMRAAM - ul american . In fine ... https://www.google.ro/search?client=opera&q=K-74M2+(izdeliye+760)&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 https://www.google.ro/search?client=opera&q=meteor+missile&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
  11. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    " As fi curios de detalii la ce am pus in bold, daca se poate. " Discutia e lunga , nu cred ca reusesc intr - un singur post . Submotorizat ... momentan foloseste motoare " de proba " , adica AL- 41F1. Ma rog , denumirea nu conteaza . Notiunile momentan si de proba au aparut intai in media rusa , dupa ce s - a constatat ca sant prea slabe ca tractiune . De fapt acestea au fost motoarele din proiect , numai ca aeronava a tot fost marita , la presiunea Fortelor Aeriene . Mai mult combustibil , mai multa avionica , mai multa munitie , subansamble si subsisteme mai fiabile , mai puternice etc . Generatoare de curent mai mari , hidraulica si pneumatica tot asa , echipamente noi , alt radiolocator . Avionul tot crestea . De aici slabiciunea structurala . Structura de rezistenta a ramas aceeasi , ceea ce nu a fost bine , fiind calculata pentru dotarile si greutatea initiala . La zborurile de incercare au aparut deteriorari ale structurii , torsionari , chiar si microfisuri . Exemplarele actuale zboara la mitinguri cu echipare minimala si rezervoarele umplute cat e necesar , figurile acrobatice sant downgradate , lucru usor de vazut prin comparatie chiar cu SU-35 , darmite oponentul absolut - F-22 . Din cauza de motoare slabe lipseste o caracteristica de baza a aeronavelor de generatia 5 , si esentiala pentru stealth - supercroaziera . Adica zbor orizontal sustinut cu viteza supersonica fara a folosi postcombustia motoarelor ( " flacara " din spate , gurmanda de combustibil si generatoare de infrarosu suplimentar ) . Solutia ? ... noi motoare ! ... https://theaviationist.com/2017/12/22/russias-su-57-stealth-fighter-completes-engine-upgrade-and-continues-development-amid-business-concerns/ Lucrurile aratau bine ... cel putin in teorie , la momentul link - ului . Numai ca motoarele noi nu erau fiabile , nici cat cele vechi . Care oricum nu excelau nici ele . Compania Saturn n - a reusit sa dea asigurari ca va produce in mod industrial - ritmic si in masa noile motoare , in ipoteza ca ar fi putut fi aduse la performantele cerute . Fundatura fara iesire ...
  12. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    SU-57 are betesuguri majore . Mai intai NU este stealth . Nici macar " stealth affordable " , gen F-35 . Este submotorizat si are slabiciuni structurale . Mai are si altele ... Ar trebui reproiectat ... numai ca nu mai sant bani . Si nici timp ... La ce ( mai ) foloseste o aeronava care va intra in inzestrare in 2030 ? ... Intrebarile acestea , si altele ... si le - a pus si conducerea rusa , Sukhoi e companie de stat , din holdingul industriei de aparare . S - a schimbat si conceptia strategica si tactica , s - a renuntat si la alte masinarii spectaculoase , gen T-14 Armata , si la constructia unui prim portavion " real " , alaturi de sisteme de rachete si submarine strategice . In fine , hotararile trebuie vazute intr - un context mai larg , cu ultimele clarificari politice si militare venite ( si ) luna aceasta , precum si de la inceputul lui 2018 .
  13. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Pai primii pasi s - au facut . Ma rog ... cu chestiile chinezesti am anumite rezerve . Poate fi si oleaca de dezinformare , prin Asia se cam poarta . Pe de alta parte , prin comunitate umbla vorba c - ar avea si ceva inteligenta artificiala . Nu d-aia androidica , gen Sophia ... ci serioasa , d - aia cu multe linii de cod . http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5811677/China-unveils-unmanned-Dark-Sword-stealth-combat-drone-prove-nightmare-US.html " Proaspata " , din recolta de anu' acesta ...
  14. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    Citeam pe aici , in paginile anterioare ... ca aeronavele "stealth " , au fost , sant sau vor fi pensionate . N - am inteles prea exact ce si cand ... dar esenta cred ca am prins - o . Adica sant , au fost sau ( si ) vor fi inutile . Cu voia dumneavoastra , supun atentiei oarece fapte . Din analiza lor am tras concluzia ca , de fapt , lucrurile stau exact invers . Adica au fost , sant si vor fi ( toate 3 afirmatii valabile ) un avantaj major al celor care le au pe aerodrom , gata sa decoleze pentru a indeplini misiuni . In sprijinul acestei deductii , logica ( in opinia mea ) supun atentiei urmatoarele : America are in dezvoltare succesorul bombardierului B-2 , recte B-21 ( denumire temporara ) . Nu e cu " daca ... " . S - a atribuit contractul , se stie firma constructoare , sant faze in derulare , e in grafic , e bugetat si sumele sant mai mult decat consistente . https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a19133400/b-21-stealth-bomber-testing-edwards-afb/ Franta si Germania , tari cu pretentii militare ( mult supradimensionate in opinia mea , fata de forta reala ) , ramase " de caruta " in cursa "stealth " , incearca sa recupereze in ritm accelerat : https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/france-germany-have-plan-build-stealth-6th-generation-26389 A inceput cursa pentru contractul stealth - ului japonez , dupa ce aceasta tara a renuntat la dezvoltarea unei aeronave indigene , aflata in stadiu destul de avansat : https://finance.yahoo.com/news/northrop-grumman-plans-battle-lockheed-213400490.html?.tsrc=daily_mail&uh_test=1_13 https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/revealed-japan-already-has-its-own-stealth-fighter-25591 India , dupa ce a pompat bani grei in iluzia SU - 57 , a dat telefon in America ... Bineinteles ca nu suna "ocupat " : https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/india-really-interested-buying-the-f-35-24724 Cum o fi cu " pensia " ? ... ca - mi cam da cu virgula la catastif ... P .S . - rog , daca se poate , argumente documentate . Nu asertiuni fara orice suport , in afara de flame si trolling . Multumesc !
  15. gauss

    Inca unul ... partea a doua

    "Salariul " unui pilot de la o companie privata de transport aerian comercial ( cu bilete ) se poate vedea doar pe fluturas . Care , in unele cazuri , nu e foarte scurt sau succint . Chiar si cel " de baza " are variatii drastice . Pilot , copilot , categoria de aeronave , genul de curse ( lungime , cargo - unii sant "marfaristi ") . Cele transatlantice , sau peste o anumita distanta , au alta remuneratie . Zborurile de noapte aduc si ele ceva in plus . Operarea pe anumite aeroporturi cu inzestrare precara are alte tarife , precum si specificul cursei - charter , regulata , speciala etc . Unii piloti sant si instructori sau inspectori de zbor , sau au alte clasificari si competente ( remunerate ) dobandite de - a lungul anilor . Nr . de curse lunar , si distributia lor ( zile de sarbatoare , repaos etc . ) . Plus "marca" companiei . Lufthansa , Air France , Alitalia , Swissair ... dau alte lefuri . In fine ... unii operatori premiaza si economia de combustibil , care numai ieftin nu e .
×