Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Montaje experimentale educative


Postări Recomandate

Nu ajuta cu nimic mama kit  - urilor . De baza e fizica ( electricitatea )  , si intelegerea teoretica a functionarii componentelor . Apoi alcatuirea de montaje , in baza a ce s - a invatat ... atunci poate intra kit - ul in actiune , in locul pieselor electronice din cutii . Nu stiu daca se pot indeplini aceste conditii in clasele primare . Ca si butonarea tabletei ... in afara de memorarea ( mecanica , pavloviana ) a unor comenzi , nu se invata nimic . Un alt task de indeplinit cu tableta ... si meciul s - a incheiat prin aruncarea prosopului , ca la box ( lipsesc informatiile si functionarea unui sistem de operare in ansamblu ) . De multe ori , si a tabletei ... care n - are nici o vina . Ma rog , pareri personale . 

Editat de gauss
Link spre comentariu

 

Acum 19 minute, gauss a spus:

De baza e fizica ( electricitatea )  , si intelegerea teoretica a functionarii componentelor

. Mai tarziu, poate.

Multi dintre noi s-au apucat de reprodus fel de fel de montaje, la varsta la care fizica era o chestiune total necunoscuta. Existau acele publicatii pt scolari si chiar prescolari, care taman pt asta existau. Ca dupa faza asta, urma faza de consolidare teoretica, e alta discutie.

Link spre comentariu
Acum 23 minute, gauss a spus:

Nu ajuta cu nimic mama kit  - urilor . De baza e fizica ( electricitatea )  , si intelegerea teoretica a functionarii componentelor . Apoi alcatuirea de montaje , in baza a ce s - a invatat ... atunci poate intra kit - ul in actiune , in locul pieselor electronice din cutii . Nu stiu daca se pot indeplini aceste conditii in clasele primare . Ca si butonarea tabletei ... in afara de memorarea ( mecanica , pavloviana ) a unor comenzi , nu se invata nimic . Un alt task de indeplinit cu tableta ... si meciul s - a incheiat prin aruncarea prosopului , ca la box ( lipsesc informatiile si functionarea unui sistem de operare in ansamblu ) . De multe ori , si a tabletei ... care n - are nici o vina . ma rog , pareri personale . 

Corect ! Nu poti trece nicicum de la tableta si facebook la ansamblat KIT-uri unde ai nevoie uneori de minimum de cunostinte de fizica si chiar putina electronica insa pentru a le avea iti trebuie chemare , altfel...  cred ca inutil . Eu am prin drag de ,,curent'' inca de prin clasa a patra cand tata mi-a adus de la depou unde lucra , o baterie monobloc de 9 V , cateva becuri cu tot cu dulii , doua intrerupatoare basculante si un motoras recuperat de la un ventilator de buzunar cu baterie patrata . Cam de aici a inceput lucrul cu sarmele si experimentele cu becurile legate in serie sau paralel . Prin clasa a cincea mi-a aratat cum sa-mi fac un electromagnet dintr-un surub pe care am ,,bobinat'' sarma de cupru subtire si izolata (nu stiu de unde provenea ). Api prin a opta paremi-se incepusera sa apara prin librarii kit-uri Romanesti . Prima mea experienta ,, electronica '' a fost sirena de autosalvare care mi-a iesit din prima . Chiar am plans un pic de bucurie . Apoi a mai urmat ansamblarea inca a uneia pentru un coleg de unde am castigat fludorul ramas ca plata a manoperei (incepeam sa intru pe profit deja)  , apoi strangand baniii de biscuiti si gogosi am mai luat si altele care mai apareau . In clasa a noua parca am ansamblat primul Ionost , o adevarata aventura care m-a marcat pe viata in ce priveste radiourile mai ales portabile. Dupa asta chiar am inceput sa urc vertiginos in asa fel incat in 1985 am facut si cursurile de depanatori Radio TV la Bucuresti / Pipera/ Electronica  . Asta trebuie sa-i multumesc si lui Tata , Dumnezeu sa-l odihneasca , pt ca el prin relatiile lui pe linie de aparare civila a tras sforile pentru a intra la acel curs . Nu imi vine sa cred cum a trecut timpul  . Ideea este ca am avut colegi in scoala si liceu care nu erau deloc pasionati dar incercau si ei sa ansambleze cate un kit iar majoritatea il distrugeau pana la urma din lipsa totala a experientei . Ori supraincalzeau cablajul , ori mai distrugeau componente tot prin supraincalzire  , ori montau aiurea. Au mai fost cativa (putini) care reuseau cate ceva dar parca doar doi colegi daca imi amintesc bine. Ceilalti au abandonat si si-au vazut de ale lor . Unii au ajuns chiar profesori , altii militieni , unl e chiar director actualmente insa astia desi erau destul de iteligenti , nu erau facuti pentru pistolul de lipit. Hmmm , m-am lungit cam tare si daca e off topic rog un moderator sa stearga povestile astea .

Acum 11 minute, doru3160 a spus:

 

. Mai tarziu, poate.

Multi dintre noi s-au apucat de reprodus fel de fel de montaje, la varsta la care fizica era o chestiune total necunoscuta. Existau acele publicatii pt scolari si chiar prescolari, care taman pt asta existau. Ca dupa faza asta, urma faza de consolidare teoretica, e alta discutie.

Aveti dreptate insa pe atunci nu exista feisbuc sau alte chestii care sa ne distraga de la creativitate . Porneam de mici copii cu legatul becurilor de lanterna si bateriilor. Daca un adolescent actual nu a atins un pistol de lipit pana la varsta de 18 ani si nu stie ce este un aparat de masura , sau macar sa faca diferenta inte AC- DC sau Tensiune si curent ... nu va asteptati sa ansambleze un kit  si sa mai si functioneze. Nu mai zic sa-si explice de ce si cum functioneaza . Parerea mea .

 

Link spre comentariu
Acum 5 minute, vranceanu a spus:

nu va asteptati sa ansambleze un kit  si sa mai si functioneze.

Nu ma astept la nimic, mai ales ca pt generatia actuala, astfel de chituri ar reprezenta o involutie, daca nu o curiozitate, printre cele vazute pe youtube. Pe vremea noastra erau SF. Deci la conditii diferite, e normal sa fie si raspunsuri diferite.

Link spre comentariu

Poate de aici si o intelegere ( nu gresita ) diferita a ce credem noi , care stim destula electronica ... si a celor care nu stiu nimic ( foarte putin ... ) despre electronica .  Sa nu mai aduc vorba ca la vremea copilariei ( si adolescentei ) mele , electronica a fost analogica si palpabila ... eu am debutat cu montaje radio ... cu timpul am ajuns la unele destul de sofisticate ( parerea mea , evident ) . Am mai  scris intr - un topic ... prin pasi succesivi am facut un receptor dubla schimbare cu tuburi RV12P2000 ... eram anul IV de liceu . Functiona bine , si a fost inchegat ... se putea butona comod . Dar ... am fost olimpic la fizica , n - am prins lotul national fiindca prioritate aveau lazaristii , din Bucuresti ... nu erau mai slabi , nici mai buni ... dar erau copii de membri C.C. ( minim ... ) , si aveam deja biblioteca buna de carti de profil .... pe care le stiam pe de rost . Adunate cu greu , din anticariate , librarii , de pe la rude si cunostiinte , unde nu s - a putut posesia fizica , am copiat de mana capitole si scheme , cu explicatiile de rigoare . Depanam ( corect ) radiouri , si diverse electronice ... recunosc , pe bani . Pentru piese si carti ... nu carciuma si altele . Am trait fara tata , de la 13 ani , mama a fost muncitoare ... nu prea m - a controlat , in nici un fel . Nici n - a fost nevoie ... M - am ocupat si de altele ... aeroclub etc . Ma rog , probabil am fost un caz izolat . Colegii de clasa ( Liceul Mihai Viteazul Ploiesti , fost Nr. 2 ) erau din familii cu greutate , se meditau la greu ... din 40 de insi , toti au intrat din prima , pe locuri bune , la facultati " grele "... . Ma rog , alta epoca , alti ani ... nici nu mai stiu cand s - a intamplat !

Editat de gauss
Link spre comentariu

Nici cu bani castigati la loto (a se citi nemunciti) nu m-as apuca de asa ceva de capul meu. Daca politica de stat sau privata in invatamant se va schimba, atunci e alta treaba. Stii de la inceput ce comenzi ai, termene de executie, teme de productie, si ii dai falci. Altfel, nu idealist ci inconstient ar fi mai potrivit.Daca totusi gasiti o valiza cu bani si va bate un gand, va dau cateva idei, ca de astea, asa cum spuneam, nu ducem lipsa...sunt pt gimnaziu, dar nu conteaza.

 

DSC01310,.jpg

DSC01313,.jpg

DSC01316,.jpg

DSC01323,.jpg

DSC01338,.jpg

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Ma uit la trusele didactice de mai sus si imi aduc aminte de laboratorul de fizica din scoala generala din anii '80. Foarte bine dotat. O sala de clasa mai lunga decat cele obisnuite; pe doi pereti erau numai dulapuri ce gemeau de aparatura fizica didactica: bile, cilindri metalici, plan inclinat, magneti (colorati rosu-albastru) de toate tipurile, dinamometre, lentile, surse de lumina, bancuri optice (erau la fiecare masa), pompe hidraulice, pompe de vid, tuburi de stica de diverse forme (vase comunicante), mercur pentru baromnetru (cu asta nu umblam noi), termometre, bare metalice pentru studiul dilatarii la incalzire, electrometre, aparate de masura MAVO (la astea doar te uitai cum lucreaza profesoara), masina Van der Graaf, inclusiv osciloscop (ceva mic, cu o claviatura alba, orizontala ca la radiourile Mamaia), dinamuri, alternatoare stilizate, electromotoare. Cam astea mi le aduc aminte. Putine ore de fizica le faceam in sala de clasa. Majoritatea in laborator. Si profesoara nici nu era severa. Te atragea prin experimente.

Drept urmare vreo cativa insi ne-am dus la Casa Pionierului la Radio-Emisie-Receptie. Era acolo o fata, mai mica ca mine-cred ca era intr-a cincea, campionana nationala la Morse. La "bug" era profesionista. Era foarte rapida. Cred ca emitea mai rapid decat ce se aude astazi in banda de radioamatori. Eu am servit doar cheie, dar nici asta foarte mult (s-a imbolnavit profesorul).

Acum vreo doi ani am fost in scoala unde am facut gimnaziul (am un nepot elev acolo) si am vrut sa revad laboratorul de fizica. Nu mai era nici un singur dulap. Sala a fost convertita in sala de dansuri. Am intrebat profesorii si habar nu aveau despre ce vorbesc.

Soarta similara au avut si laboratoarele de chimie si biologie, candva bine dotate.

 

Link spre comentariu

In generatia mea, Palatul Copiilor era cvasi necunoscut, treceam pe langa si era mereu cu usa inchisa, pustiu primprejur - cam cum erau si strazile in acele vremuri. La scoala nu se discuta despre, nici profesori, nici colegi.

 

La scoala generala, la practica, aveai de ales: la pila sau daca-ti cumparau parintii catel electronic (doar un exemplu) - bani sa fi avut.

Eu am facut limbi de clante la pila. Se nituiau impreuna 4 foi de tabla rectangulara si se pileau la 45 de grade, apoi pe la colturi. Unul singur din 30 a construit catelul electronic, nu-mi aduc aminte sa-l fi auzit latrand. Acel coleg a facut ASE-ul dupa, comunicam inca.

 

La liceu am asamblat ceva placi din televizoare, nu-mi mai aduc aminte ce. Stiu doar ca rezistentele alea verzi aveau probleme daca le tineai prea mult la lipit... le cadeau terminalele. Le lipeam cum puteam si nu spuneam nimic "maistrului" caci jar mancam daca nu iesea numarul de placi facute. Piese extra nu existau. Ma gandesc ce ne injurau aia la puneri in functiune de TV-uri.

 

Mica istorie personala:

  • In fata blocului se forma o balta de vreo 3-4cm in adancime la fiecare ploaie. De aici si nevoia sa motorizez barcuta de polistiren.
  • Mai tarziu am descoperit transformatorul de sonerie, in scurt am descoperit si efectele curentului... mustati rebele in conectoarele transformatorului incapsulat.
  • Cum aveau in familia indepartata un pasionat de electronica, am primit un montaj de corector de ton cu 741. Am facut marea investitie in 2 bucati de 2030 (idee din radio-casul Tehnoton 2770 - ce s-a mai studiat schema aia - era a unui prieten) si 2 difuzoare octogonale de 10VA / 8 ohmi.
  • Anii au mai trecut, pe Academiei cumparam de la tigani tot felul de rebuturi functionale. Mi s-a pus in brate schema de la Universal Tiger. Alta viata de amplificator. Schimbat boxele cu unele Electromures. Samd...

Banii din meditatii date sau orice ocazie care sa permita sa faci/pui deoparte un leu, nimic de la familie, nu era de unde nici macar pentru altele, daramite pentru jucariile mele.

 

Daca nu esti atras natural ("ales"), nu faci nimic, oricat ti se pun chestii in fata. Insa, este obligatia unui parinte sa propuna meserii unui copil. Nu sa impuna insa (vezi familiile de doctori, preoti, etc). Daca ceva il atrage, apoi o sa vezi asta destul de repede, trebuie doar gasit ceea ce-l atrage pe copil.

 

Asa ca electronica (electricitatea mai curand) a venit natural. Dupa atatia ani in campul tehnic devine cam evident, ca nu faptul ca cineva te impinge sa faci ceva tehnic, te va transforma in persoana tehnica. Te nasti, esti "ales" - in orice meserie. Stiu ca pare mistic, dar notiunea de vocatie are ceva real pentru mine. E de inteles ca unii nu sunt "alesi" de nimic - istoria a dovedit-o, asa unii ajung sa faca orice meserie pentru un leu. Chiar sa frece menta pe banii statului (= a fraierilor care muncesc).

 

Kit-urile astea (colorate, gata de pus impreuna ca un Lego) sunt cam pierdere de vreme si bani inutili. Odata epuizate combinatiile de "jocuri", o sa zaca intr-un colt de camera adunand praful.

 

Pe de alta parte, penurie de mana de lucru devotata meseriei exista mai peste tot, nu trebuie sa punem electronica mot in varful piramidei, doar pentru ca noi ne credem mai altfel. E nevoie de meseriasi in toate domeniile.

Editat de Thunderer
Link spre comentariu
2 hours ago, Thunderer2018 said:

In generatia mea, Palatul Copiilor era cvasi necunoscut, treceam pe langa si era mereu cu usa inchisa, pustiu primprejur - cam cum erau si strazile in acele vremuri. La scoala nu se discuta despre, nici profesori, nici colegi.

 

Daca nu esti atras natural ("ales"), nu faci nimic, oricat ti se pun chestii in fata. Insa, este obligatia unui parinte sa propuna meserii unui copil. 

 

Kit-urile astea (colorate, gata de pus impreuna ca un Lego) sunt cam pierdere de vreme si bani inutili. Odata epuizate combinatiile de "jocuri", o sa zaca intr-un colt de camera adunand praful.

 

Sunteti mai tanar, probabil ca ati trecut prin scoala in anii '80, de degradare totala socio-economica. Degradarea a inceput dupa ce Ceausescu s-a intors din China si a inceput un fel de "revolutie culturala". La liceu s-a simtit dupa ce s-a introdus invatamantul obligatoriu de zece clase (cam prin anul 1975) si bagau elevi in clasa a 9-a cu medii sub 5. 

In anii '60, pana prin '72, era alta atmosfera.

 

Printingul (inocularea unei pasiuni spre ceva) se face intr-un mod anume si la varsta frageda (de regula pana in zece ani). Se prinde doar la unii.

 

Kit-urile au rolul lor, sunt bune pentru cei pasionati, chiar daca au limitari (conceptie, utilizari). 

Pe mine m-a atras tehnica de cand eram la gradinita. Cand se repara o motoreta pe strada unde locuiam, nu ma desprindeam de locul respectiv. De electronica m-am molipsit in clasa a 6-a, dupa ce am vazut la un baiat mai mare (liceu) un radio cu "galena" (EFD106). N-aveam carti in casa si nici sprijin de la tata (era contabil, ulterior a ajuns avocat).

Am fost, in generatia mea, la clasa de elita a orasului, la gimnaziu (la "A" - LNB - actual C.N. Carol). Copil din "lumea a 3-a" printre copiii stabilor (directori de fabrici, medici, etc). Colegul meu de banca era dotat cu o astfel de trusa, prima varianta, cu radio cu EFT-uri. Nu a fost de el, chiar daca avea tranzistoare prin sertare (de la tata - director, inginer) si carti de electronica.

Link spre comentariu
6 hours ago, norad said:

Ma uit la trusele didactice de mai sus si imi aduc aminte de laboratorul de fizica din scoala generala din anii '80. Foarte bine dotat.

 

Probabil ca acolo lucrase un profesor de fizica pasionat de partea experimentala si s-a ocupat de dotari (in anii '60-'70, ca in '80 s-au taiat fondurile). Profesoara de fizica a mostenit aparatura respectiva. Bine ca macar a avut bunavointa sa o foloseasca in procesul didactic. 

A mai fost o chestie, ca la scolile generale sunt putini profi de fizica si atmosfera este mai destinsa.

 

Eu am predat fizica la un liceu mare, cu doua mii de elevi (clase de a 9-a si a 10-a pana la litera S - 7 profi de fizica), din '83 pana in '90 (anii de criza). Nu am reusit sa fac o ora de laborator, pentru ca in cele doua sali cu destinatia asta erau repartizate (ca sali de curs - laboratorul blocat) clasele la care aveau dirigentia sefa de catedra si inca o profa. Mai mult de jumatate din aparatura era defecta, cu praful de un centimetru pe tot ce era in dulapuri. Se intra in laboratoare la lectii deschise (demonstrative - pantomima) si cu ocazia prezentatii lectiei la avansarea in grad.

Dupa '90 am fost in vizita la doua colegii mari din localitate, sa vad laboratoarele de fizica. La unul (C.N. Carol) se mai lucra ceva cu copii de gimnaziu, la liceu nimic (nu aveau timp nici sa termine materia de predat - s-a redus numarul de ore pe saptamana). La celalalt colegiu, cu elevi olimpici, se facea numai teorie. Cand aveau elevi calificati la faza finala (ONF) ii aduceau la Universitate, sa le prezentam ceva din laboratoare (cum lucreaza aparatura, experiente simple).

Link spre comentariu

In buna traditie a schimbarii perpetue in invatamant , se va reveni la examenul de treapta a II - a in licee ( cred ca tot de dosare , ca admiterea la facultate ) , si in 2020 invatamantul de 12 clase va fi obligatoriu . 

 

https://adevarul.ro/educatie/scoala/treapta-ii-a-intoarce-motivele-oportunitatea-reinfiintarii-examenului-1_5c35ae01df52022f7567d7ef/index.html

Editat de gauss
Link spre comentariu

Aia cu "invatamantul obligatoriu de 12 clase" e de pomina, inca una din bazaconiile pesedeze, care ilustreaza perfect intunericul in care se gaseste Abramburica. O aberatie, daca elevul abandoneaza  dupa clasa a zecea, prinde orbul-scoate-i ochii! Nu mai zic de cei care efectiv nici clasa a opta n-o trec pe bune, copiii " de hetnie", cei usor bolnavi, etc.

 Oricum sistemul de invatamant va trebui reformat serios in curand, nu de ochii soacrei, ca pana acum!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări