Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legaturi motor monofazat cu 5 fire


Postări Recomandate

Un motor cu rotor in scurtcircuit nu poate porni cu alimentare monofazata.

De aceea exista si bobina de pornire unde prin intermediul unui condesator se obtine o faza virtuala, se obtine un defazaj ce duce la pornirea motorului.

Fara a avea un condesator inseriat cu bobina de pornire, motorul are sanse foarte mici sa porneasca.

In lipsa unui condesator motorul poate sa porneasca doar daca "i se face vint cu mina sau cu o sfoara infasurata pe ax".

 

Exista o categorie speciala de motoare de mica putere (cu rotor in scurtcircuit) care pot porni fara condesator dar au o spira in scurtcircuit plasata la marginea unei piese polare si care dezechilibreaza cimpul ducind la pornirea motorului. Aceasta spira in scurt duce la scaderea randamentului si de aceea nu se utilizeaza la puteri mai mari.

 

Sint sigur ca se vor gasi cel putin 5 persoane care sa ma contrazica dar nu voi stirni o polemica. Fiecare sa creaza ce vrea.

Link spre comentariu

Eu nu stiu de unde scoateti chestia asta cum ca bobina auxiliara nu sta alimentata, ba chiar uite ca sta tot timpul.Eu nu am intalnit motor monofazic la care sa functioneze bobina auxiliara tot timpul...ba mint, unul singur, care avea un cuplaj inertial, dar decupla doar unul din condensatori, unul ramanand cuplat (el avand doi).

Link spre comentariu

Eu nu stiu de unde scoateti chestia asta cum ca bobina auxiliara nu sta alimentata, ba chiar uite ca sta tot timpul.

De acord!

 

Eu nu am intalnit motor monofazic la care sa functioneze bobina auxiliara tot timpul...

Pai sta sau nu sta alimentata tot timpul?!

Link spre comentariu

Sint destule. pornesc cu releu si apoi decupleaza bobina de pornire.

Am eu unu rusesc de fabrica ce are doar releu de pornire .

Dupa ce intra in regim bobina de pornire se deconecteaza.

Daca esti mai batrin in meserie ar trebui sa`ti amintesti de motoarele de masini de spalat " de Ploiesti" .

Alea porneau tot asa cu un contact centrifugal ce deconecta bobina de pornire la turatie nominala.

Necazul mare la alea era ca daca`l fortai scadea turatia si ardeai prima data  infasurarea de pornire.

La alea de Ploiesti de multe ori nu se mai bobina infasurarea de pornire si`l porneai cu o rotatie la mina. 

Era utila lucrarea deoarece se putea bobina cu sirma ceva mai groasa.

 

 

Grig

Link spre comentariu

Salut,

Sunt destule modele la care bobina ajutatoare este cuplata si decuplata de un releu de curent legat in circuitul bobinei de lucru...........dupa intrarea in turatie de lucru a motorului,curentul pe infasurarea de lucru scade si decupleaza bobina ajutatoare........iar in cazul unei supra-sarcini de scurta durata,care duce la cresterea curentului pe bobina de lucru,conecteaza bobina ajutatoare.........am eu un astfel de motor de 1,1kw,inca de dinainte de '89.Releul de curent s-a dus de ceva vreme si il pornesc dintr-un buton cu contact de 10A si un comutator.Pornesc din comutator alimentarea bobinei de lucru si tin apasat butonul bobinei ajutatoare pana intra in turatie.

 

Alex

Link spre comentariu

Am bobinat si unele care erau in doua straturi (pe jumatati), si aveau peste bobinajul principal o bobina suprapusa de 20-30 de spire care se cupla cu intrerupator la pornire, dar nu prin condensator ci direct de la retea...

Batran in meserie,  nu stiu ce sa zic, am 27 de ani, dar practic meseria de la 14, din prisma faptului ca tatal meu a imbatranit din asta. Sincer motoare de masina de spalat vechi am, dar nu am reparat. Sunt urate, au acele bucse care ori nu le gasesc, ori nu se baga nimeni sa le faca. In rest, da ,99 % din motoarele monofazate pe care le bobinez au cuplaj permanent cu condensatorul la auxiliara. V-am spus, unul singur am vazut de genul cu, cuplaj inertial care decupla unul din condensatori, cel de-al doilea ramanand cuplat...depinde probabil de topologia constructiei motorului.

Link spre comentariu

Toate motoarele de pompe pe care le-am vazut au ambele infasurari alimentate permanent, una prin condensator.

Motorul de la strung (2.2 KW) la fel.

Am vazut un singur motor fara condensator, care cupla/decupla infasurarea de pornire printr-un intrerupator centrifugal, si exact din cauza a si murit.

Link spre comentariu

@dorinromeo

1 - Perioada maxima de pornire de 3 secunde, se refera numai la pornirea directa, fara utilizarea infasurarii de pornire. A se citi cu atentie instructiunile referitoare la motoarele monofazate din catalogul producatorului Electro-Precizia Sacele.

2 - Mentinerea infasurarii de pornire in circuit, este facultativa si posibila doar la regimul de functionare in sarcina, caz in care defazajul produs de condensatorul de pornire (necesar maximizarii cuplului initial) se poate neglija. Motivul mentinerii sub tensiune in timpul sarcinii a infasurarii de pornire, este acela al simplificarii schemei de actionare, care in cazul decuplarii automate a acestei infasurari, mai trebuie sa contina, fie un releu de curent, fie un intrerupator centrifugal. Mentiunea este de asemenea facuta in catalogul producatorului citat. La functionarea indelungata in gol, aceasta infasurare trebuie in mod obligatoriu decuplata.

Link spre comentariu

am inseriat un condensator de 10 microF si am pornit motorul. apoi am adaugat inca un condensator de 10 iar la a treia incercare inca unul tot de 10. apoi am incercat sa pornesc fara condensator. motorul a pornit normal, cu si fara condensator de pornire. cum pot sti care este valoarea potrivita pentru pornire? inca nu l-am testat in sarcina, probabil acolo se vede diferenta.

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări