Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legaturi motor monofazat cu 5 fire


Postări Recomandate

n-am incercat nimic inca. masor continuitatea intre fire si le imperechez doua cate doua. masa nu va avea continuitate cu nici unul, deci nu va avea pereche. asta inseamna ca voi avea doua perechi de fire, una de la bobina principala si a doua pereche de la infasurarea secundara (cea care face ce?). am inteles ca cele doua infasurari (bobine, sau cum sa le spun?) trebuie legate in parallel. cum aleg sensul de rotatie al motorului?

Link spre comentariu

Ai la iesire 5 fire, adica 2 bobina de lucru (principala), 2 bobina de pornire (auxiliara) si unul masa motorului. Le masori. Daca cele 2 bobine au ac. R, inseamna ca nu conteaza cum le utilizezi. Daca au R diferite, bobina cu R mai mica, este cea de lucru, iar cea cu rezistenta mai mare, este cea de pornire.Valoare C este in jur de 3-5 microF (trebuie tatonat si gasita valoarea, care nu incalzeste motorul. Cel mai bine, daca ai gasi foaia de catalog, in care este data valoarea optima indicata de fabricant).Atentie, 50% cred ca reprezinta ciclul de functionare.PS-@dorinromeo, am postat in ac. timp cu tine.Sensul il schimbi, inversand alimentarea bobinei de pornire

Editat de vera
Link spre comentariu

am pus aparatul de masura pe pozitia 2000 ohmi, am masurat firele: negru + albastru = 065, alb + verde 020, rosu-masa. in afara sa citesc valorile afisate, nu stiu sa calculez valorile care mi le arata ap. de masura. dar voi invata.  bun, le-am imperecheat. am gasit ceva pe net.stiu care cu care. acum cum le leg?  poti sa imi faci o schema simpla? am gasit ceva pe net.

post-190249-0-30155200-1436618890_thumb.png

post-190249-0-97599000-1436618896_thumb.png

Editat de dorinromeo
Link spre comentariu

Ai in atasament o varianta de conectare in circuit, cu contactor cu automentinere si comutator basculant inversor de sens. Bobina principala, a fost inlocuita cu simbolul motorului, iar BP si CP sunt respectiv bobina si condensatorul de pornire. Atentie! La schimbarea de sens, motorul trebuie sa fie in repaos. Nu se poate schimba sensul in timpul functionarii. Inlocuind comutatorul basculant inversor cu o schema cu contactor si cu adaugarea unui buton suplimentar de pornire, se poate elimina operatia de schimbare manuala a sensului de rotatie, dar tot trecand in mod obligatoriu prin pozitia de repaos, adica asteptand pana ce arborele motor nu se mai roteste. Intre ansamblul schemei de pornire-inversare si motor se vor conecta 4 conductori (A, B, C si D) iar iesirea din contactor se va lega la bornele centrale (I2, I5) ale comutatorului basculant inversor, plasat in aceeasi incinta cu acesta. Daca pozitia butonului basculant al inversorului nu corespunde cu "ideea" de stanga/dreapta, atunci se vor invesa intre ei conductorii C si D, la bornele B2 si B5 ale placii de borne. Comutatorul basculant inversor, a fost schematizat, deoarece schema a fost desenata pentru a putea fi simulata. Asadar la bascularea alternativa, se vor inchide contactele I1/I2 si I4/I5 si se vor deschide contactele I2/I3 si I5/I6. In realitate, exista doar bornele I1... I6 disponibile, care se vor conecta cu contactorul si cu placa de borne a motorului. Practic se realizeaza doar conexiunile desenate cu maron.

post-183846-0-85609800-1436699815_thumb.png

Link spre comentariu

Vad eu bine, acest motor are doar 0,25 kw, sau nu se vede bine pe tablita .

Pare cam mare pentru putere asa mica .(voluminos)

Intr-o poza se vad 4 fire alb -albastru par mai groase asa sunt?

si atunci treaba e simpla de legat electromotoru sa porneasca 

Editat de pop_ady44
Link spre comentariu

le-am masurat si le-am imperecheat. mai sus am postat valorile care mi-au iesit la masuratoare si culorile firelor, care cu care. bobina de lucru este cea cu fire alb-verde. bobina de pornire negru-albastru. intrebarea mea este daca este necesar si condensator sau pot sa pornesc motorul fara? una dintre scheme este fara condensator. motorul este inscriptionat cu 0125 Kw dar cred ca e vorba de 1,25 Kw, intr-adevar este destul de mare.

Editat de dorinromeo
Link spre comentariu

Absolut necesar condensatorul, se poate si fara dar trebuie sa folositi un intrerupator cu revenire in locul condensatorului, dar nu vad de ce sa nu folositi condensator pentru un randament mai bun :scarpin . Incercati cu unul de 40 de mincrofarazi.Posibil ca pe placa sa indice si valoarea condensatorului, nu m-am uitat bine.Schema e asta, cred ca apare si in posturile de mai sus:

Posted Image

Link spre comentariu

Daca scrie 0,125 kW, atunci atata are. Mie nu mi se pare ca ar avea dimensiuni prea mari, relativ la grosimea conductoarelor. Dar poti sa verifici dupa dimensiunile fizice, comparandu-le cu cele standard. In STAS-ul romanesc, la o putere de 0,12 kW, diametrul util al arborelui este de 11 mm, iar garda la sol a centrului arborelui (asezat pe talpa, sau nu) este de 63 mm. Un motor produs de Electroprecizia Sacele, are la aceasta putere cam 5 kg. STAS-ul romanesc, corespunde in mare masura cu DIN-ul nemtesc. Daca nu se regasesc aceste dimensiuni, atunci ia un catalog Electro-Precizia Sacele si identifica-l dupa cele reale. La puterea de 0,12 kW, catalogul EP indica un condensator de pornire si functionare continua in sarcina de circa 6 uF la 450 V. Pe de alta parte, motoarele cu o putere de pana la 0,25 kW, pot porni si fara condensator. Poti verifica aceest lucru imediat. conditia pe care o pune producatorul Electro-Precizia Sacele, este acela ca timpul de pornire sa fie de maximum 3 S. Pot sa iti spun, ca un motor EP de 0,75kW, are un timp aproximativ de pornire in gol fara condensator de 3 s. Timpul de pornire, trebuie insa masurat la pornirea in sarcina, deoarece acolo exista practic pericolul suprasolicitarii si opririlor accidentale. Eu am din 1972 un mic circular rusesc cu motor de 250 W, care porneste fara condensator. Reajungerea la turatia nominala (2800 rpm) dupa o oprire accidentala, se face practic instantaneu. Pe de alta parte, tot producatorul EP, nu recomanda o functionare indelungata in gol cu bobina auxiliara permanent cuplata. Acest lucru, inseamna, ca dupa pornire, se recomanda trecerea imediata la regimul de sarcina , precum si oprirea de indata ce se face o pauza mai lunga.

Link spre comentariu

am desenat o mica schema, aplicata la situatia mea. bobina principala (de lucru), cea cu rezistenta mai mica o leg pe 220V printr-un intrerupator principal on-off.bobina secundara (de pornire), o leg in serie cu un condensator de pornire si un intrerupator de pornire. acest intrerupator trebuie sa functioneze in genul contactului de la masina, ca si un starter. sa alimenteze pentru foarte scurt timp bobina de pornire, apoi sa revina pe pozitia inchis. am inteles ca nu e voie ca bobina de lucru sa fie sub tensiune mai mult de 3 secunde fara ca sa fie actionat starterul si motorul sa porneasca. si am mai inteles ca bobina de pornire nu are voie sa stea permanent sub tensiune. corect? este vre-un tip de intrerupator care sa aiba  si functia de starter, si cea de intrerupator principal?

post-190249-0-23612200-1436795915_thumb.jpg

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări