Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

merge acest fel de schema pentru led la 220V?


Vizitator Bogdan Anisie

Postări Recomandate

Vizitator Bogdan Anisie

Salutare!

 

Am gasit pe net o schema relativ simpla pentru montarea unui led la 220V. 

http://electrodb.ro/tutoriale/cum-poti-lega-un-led-la-220v/

 

Dupa aceea am mai cautat una alta si am gasit o aplicatie de android - Every circuit - in care imi arata ca schema atasata ca poza la acest post merge pentru alimentarea a doua leduri la 220v.

Acolo in functie de valorile puse pentru leduri (am incercat sa le simulez pe acestea http://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=138978) am vazut ca la rezistenta de 1.53kOhm se ard dar la 1.8KOhm este destul de mare rezistenta ca sa nu se arda si sa dea cam maximul de lumina. 

 

Ideea este, merge sa fac asa doar cu o rezistenta? SI daca da, atunci de ce in acel tutorial a pus si condensator in circuit?

 

montajul vreau sa il folosesc pentru a face lumina pe un hol intunecat in care este suficient un led, dar fiind alternativ curentul pun doua si asta este. 

 

In programel imi arata ca este un consum total de putin peste 100mA, in cazul acesta cam ce rezisteta mi-ar trebui? Am vazut rezistenta 1.8kOhm / 1W metal-oxid... este suficienta aceasta sau trebuie cu alte specificatii (gen pentru 220v, sau sa aiba 2w,10w samd)?

post-235140-0-63412400-1411262653_thumb.png

Editat de Bogdan Anisie
Link spre comentariu

schema este ok dar eu o stiam cu 6,7 kilohmi/jumate de wat si comdesator de 0,1 microfarazi 250-1600 volti 

eu daca mi se cere sa fac asa ceva fac cu piesele enumerate mai jos 

condesator 0,1 mucrofarad 630 volti

rezistor intre 4,7-8,2 kilo 

dioda 1n4001-7 ce gasesc cel mai rapid 

led de care am 

totul in aer izolat cu tub termocotractibil

 

PS nu uita ca lucrezi cu tensiunea retelei 

care nu iarta greselile 

Editat de pop_ady44
Link spre comentariu

Varianta cu rezistență este mai simplă și fără riscuri pentru led, dar trabuie să ai în vedere că rezistența se va încinge binișor. Varianta cu condensator serie și punte redresoare e mai eficientă, dar trebuie protejate ledurile cu un Zenner  și/sau condensator electrolitic în paralel.La cuplarea la  rețea, condensatorul provoacă vârfuri de tensiune ce pot arde instantaneu ledurile dacă nu se pune dioda Zenner sau cel puțin un condensator electrolitic de 47-100uF în paralel cu ledurile.

Editat de validae
Link spre comentariu
Vizitator Bogdan Anisie

Aha. Super!

Pai atunci o sa fac doar cu o rezistenta. Daca ziceti ca nu e problema pentru led.

Daca se incinge mult rezistenta, ar trebui sa iau vreuna mai aparte ca sa reziste in timp la temperatura?

Link spre comentariu
Vizitator Bogdan Anisie

Dupa ce m-am gandit mai bine am sa fac asa cum recomanda si validae si pop_adi44 si anume cu condensatori si rezistente. Pentru ca nu vreau sa consume cine stie cati watti prin caldura disipata prin rezistenta. Ca ideea este sa fac ceva cu minimul necesar ca sa fie unul sau doua leduri aprinse de la 220 si sa consume practic mai nimic. Ca asa iau un bec cu led gata facut de 5w si nu-mi trebuie decat fasung :))

Link spre comentariu

LED-urile pe care le-ai ales nu sunt tocmai indicate pentru alimentarea direct de la rețea din cauza curentului relativ mare . Cu rezistență ai 15-30 W dispație în funcție de cum legi LED-urile serie sau paralel ( antiparalel cum aveai în intenție ) . Cu condensator , ai nevoie de 0,68-1µF la tensiune mare - s-ar putea să fie mai scump decât un bec cu LED.  Cel de 0,1µF care ți s-a sugerat dă vreo 7 mA . Soluția ar fi probabil să folosești mai multe LED-uri de curent mic .

Link spre comentariu

Eu am incercat acea schema, cu reactanta capacitiva pentru alimentarea unor LED-uri de semnalizare a pozitiei intrerupatoarelor. Cu acea schema, LED-rile imi crapau in 1-2 saptamani (e adevarat ca erau undeva la tara, cu fluctuatii destul de mari de tensiune, insa, totusi....

In final, am aplicat principiul "ce fac pentru mine sa fie durabil" si nu m-am zgarcit la cateva "suplimente" pentru eficienta si protectie: LED-ul e alimentat printr-o punte redresoare (dubla alternanta mi-a redus condensatorul de reactanta de la 0,22 la 0,1 microfarad/630V); paralel cu ledul am pus 3 sau 4 diode tip 4001-4007, care, impreuna cu un rezistor inseriat numai cu ledul limiteaza CURENTUL prin acesta la o valoare sigura; desi nu pare necesar am pus si o dioda polarizata invers in paralel cu grupul serie (cele 3 sau 4). Desigur am lasat in schema rezistorul inseriat cu condensatorul (valoarea lui parca era ceva mai mica de 2,2k, acesta limiteaza varfurile de curent la aplicarea pe condensator a tensiunii retelei, cand se stinge becul) dar si un condensator de 1-2,2 Mohm paralel cu condensatorul, pentru a-i asigura descarcarea. Cu aceste modificari "neeconomice", semnalizatoarele functioneaza fara defectiune de vreo 12 ani (sunt 3 bucati, intr-un subsol relativ uscat, iluminat cu 220 volti), si fara acea neplacuta (pentru mine!) incalzire produsa de alimentarea prin rezistenta serie (de putere).

Atentie, am vazut (si chiar cumparat unul!) intrerupatoare la care traditionalul beculet cu neon, cu lumina PORTOCALIE, (alimentare printr-o rezistenta de 47-220 kohm, becul functionand pe la 70 de volti, insa curentul mic asigurand disipatie mica pe rezistor), este inlocuit cu un "beculet" tot cu descarcare, dar cu lumina verde sau albastra (stiam ca in alte gaze, parca argon se produce descarcarea pe una din aceste culori), fals prezentat ca "intrerupator cu LED" (cum de altfel am vazut si pe cele cu banalul bec cu neon). Solutia e mai buna, dispozitivul generator de lumina functionand la tensiune mai mare si curent mai mic decat LED-ul "adevarat", cu semiconductor. Singura "problema" ramane durabilitatea relativ redusa a lampitei cu descarcare (se inegreste si luminozitatea se reduce pana la zero, in cativa ani, mai repede daca au fost "incarcate" cu un curent mai mare).

 

Pentru situatia descrisa de Dv, cred ca utilizarea unui "bec" cu leduri industrial de putere mica (eu am avut ocazia sa studiez un spot cu 18 leduri (serie), alimentat tot prin reactanta capacitiva (urmata si acolo de o punte redresoare, si un condensator electrolitic, de filtraj si "inghitit" varfurile de tensiune), declarat "2,2W", insa care avea doar 1W pe leduri (restul era putere reactiva pe condensatorul serie).

Eventual, puteti sa-i inseriati un rezistor (de putere suficienta) pentru a-i reduce tensiunea, respectiv curentul, metoda care va reduce intr-o oarecare masura luminozitatea insa va mari semnificativ fiabilitatea. Pentru exemplul dat de mine: curentul absorbit (masurat, de unde si cei 2,2W) : 10 mA. Pentru redus cu 10% tensiunea (puteti experimenta si alte procentaje): 22Volti/10mA= 2,2k ohm. Puterea disipata pe rezistor: 22 volti x 10 mA= 0,22W (Logic, e cam 10% din puterea consumatorului principal; in realitate, curentul va fi mai mic si puterile mai reduse si ele)(pentru siguranta eu va recomand puterea rezistorului 1W)

Alegerea va apartine.

Editat de blazeu
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
Vizitator Gica Php

Eu as vrea sa fac un bec cu led dupa urmatoarea schema:

 

http://www.electroschematics.com/3623/ac-powered-white-led-lamp/

 

Insa nu prea am inteles dupa ce formula aleg marimea condensatorului si a celor doua rezistente astfel incat sa pot pune mai mult leduri inseriate in functie de consumul acesora.

 

As vrea sa folosesc 68 leduri iar fiecare led ar fi alimentat la 3.2V si un consum de 50mA

 

68 leduri x 3.2v = 217V

68 leduri x 0.05A = 3.4A 

 

Este posibil?

Editat de Gica Php
Link spre comentariu

Ar trebui să alimentezi ledurile în serie, curentul ar fi doar 50 mA. Estimativ, vei avea circa 7 mA pentru fiecare 100nF ai condensatorului serie cu rețeaua, există o formulă dar e mai greu de pus în text.Ai grijă să pui un condensator de calitate cu polipropilenă autocicatrizantă (MKP) și la tensiune de lucru minim 275Vc.a. 

Editat de validae
Link spre comentariu

7 mA per 100nF e valabil la un număr relativ mic de LED-uri , la 217V cădere pe LED-uri , cum vrea OP , condensatorul e mult mai mare și variația curentului în raport cu tensiunea de alimentare - de asemenea. Aș zice că nu e deloc recomandabilă soluția aia în cazul dat . 

Link spre comentariu

Evident în serie dar altfel - un GCC liniar ținând cont de faptul că tensiunea pe LED-uri e mare deci căderea pe GCC e (relativ ) mică , în comutație, etc. 

Am văzut pe net ceva schema ( nu știu dacă nu au fost cumva menționate și pe forum ) cu un gen de ”chopper-e” care blocau un tranzistor când tensiunea rețelei depășea un prag - un gen de comutație la 50Hz.

 

Am găsit : 

 

http://www.edn.com/design/led/4405687/An-improved-offline-driver-lights-an-LED-string

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Udar

 

Interesanta schema ... dar ...

 

Parca schemele astea "live", fara separatie galvanica trebuiau sa fie simple.

Probabil ca poate sa devina populara printre producatorii de becoleduri, dar nu cred ca pe forum. 

Industria poate sa faca izolari special conformate incat userul sa nu ajunga la tensiunea retelei, ceea ce e mult mai greu la nivel de amator.

 

Asa ca pentru forum, la un numar similar de componente cred ca devin posibile si atractive variantele "adevarate" cu sursa + GCC

Link spre comentariu

Nu am recomandat schema , era doar o alternativă la ”capacitor fed” pentru acel șir de foarte multe LED-uri. Eu personal, chiar dacă aș alege varianta neizolată , aș opta pentru un buck cinstit , eventual cu priză pe bobină - deși la 217 V pe LED-uri nu e cazul.

Paranteză - puțin offtopic. Referitor la varianta izolată - am mai fost luat ușor în râs pe aici cu pretențiile mele de electrosecuritate - decât să facă un transformator izolat cu trei straturi de scotch mai bine să realizeze că nu are izolație la driver și să izoleze altcumva. Dacă vorbești de ”clearance & creepage distance ” pe aici pari extraterestru.

Link spre comentariu

UDAR, stii ca am toata stima, nu era decat analiza schemei respective, pe care intr-adevar ai pus-o doar ca exemplificare. Comentam si eu...

 

Mie personal nu imi pasa de reactii adverse si trolli, de cate ori vad scheme "live" spun ca in locul moderatorilor as face un soi de marcaj (timbru, badge cum vrei sa-i zici) care sa atentioneze ca sunt foarte periculoase pentru incepatori.

Vezi si tu ca pe aici e chiar dificil sa claculam o reactanta capacitiva (mai sus), si asta poate mai trece, dar nu se inteleg lucruri de baza si de bun simt.

Normal ca stfel de "personaje" au risc crescut de electrocutare.

Cel putin cu racirea si dimensionarea referitor la LEDuri m-au astenizat. Daca nu as ignora cred ca in fiecare zi ar trebui sa mai zic o data ca un led de 10W nu il folosesti in aplicati uzuale peste 5W etc.

 

Ce spui defapt nu e off-topic si sunt pe aici cativa care inteleg si ce zici si, mai ales, de ce zici.

 

Poate ar fi bine sa facem un "grup de presiune" care sa solicite crearea unei subdiviziuni in "leduri si alte surse de lumina" care sa fie clar intitulata "montaje periculoase, pericol electrocutare" si toate threadurile cu montaje live sa fie grupate acolo.

 

Daca facem asa ceva eu pun primul vot "pentru".

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări