Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Dxxx

Moderatori
  • Content Count

    3,563
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

42 Se poate si mai bine

6 Followers

About Dxxx

  • Rank
    ELF staff

Contact Methods

  • Website URL
    http://4ro.be

Profile Information

  • Locatie
    Bucuresti

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ca principiu simplu ar fi cu un comparator - sub un anumit prag sa "anuleze" iesirea. Cum sa faci asta concret ramene sa stabilesti tu, nu ai dat date care sa lamureasca exact comanda ... daca tot ce ai este tranzistorul si fotorezistenta, atunci sa fii sigur ca nu merge ceva la fel de simplu, comparatorul trebuie alimentat, trebuie sa aiba o referinta, etc.
  2. Bineinteles ca ledurile sunt alimentate in tensiune constanta... ? Subiecte de genul "ceva mai deosebit" nu sunt multumitoare pe aceasta sectiune... daca vrei doar ca cineva sa-ti controleze logica comutarii, ai sectiunea de "incepatori". Daca doresti sa discuti subiectul aici, trebuie sa adaugi intreaga descriere, sa intelegem ce anume se petrece acolo... si sa se inteleaga ce legatura are cu aria asta, doar existenta la 6 leduri nu rezolva totul...
  3. Nimeni nu a zis ca un dimmer cu triac face treaba diferit de altul in mod fundamental, nici nu ar avea cum, in plus energia electrica din reteaua mea nu are alt gust sau alte caracteristici decat cea de la tine, in afara de ceea ce stim ca tensiune, curent, fracventa... Dar dimmingul "clasic" este compatibil direct numai cu becurile cu incandescenta, ceea ce duce la toata imbarligarea de care spuneam, adica driverul incearca sa ghiceasca ce doreste dimmerul. Si chiar daca dimmerul face cel putin tipologic acelas lucru, practica spune ca de multe ori combinatii dimmer-bec led dimmabil NU merg satisfacator. Sunt de acord cu tine ca pe partea de dimmer nu ar trebui sa existe cauze majore, si ca majoritatea vinei incompatibilitatii este de pe versantul de "becoled dimmabil" ... adica daca un becoled merge bine cu un dimmer, ar fi motive ca el sa mearga bine si cu alt dimmer cu sansa relativ mare. Nimeni nu trebuie sa darame nimic. - sunt spoturi, deci sunt inglobate intr-o cavitate... acolo sigur este loc pentru sursa SMPS-CC cu dimming (denumita mai sus "driver" desi drivere sunt de mai multe soiuri) - in cavitaea aia nu se pune propblema de volum sau disipatie mare. O sursa SMPS-CC pentru puteri uzuale este cat un pachet de tigari. La randamente care pot sa depaseasca 90%, caldura generata nu este o problema - in doza unde exista intrerupatorul exista loc berechet pentru un potentiometru, si cel putin 2 fire - asta deoarece pentru potentiometru sunt necesare doar 2 fire.
  4. Pai este oarecum greu sa ne intelegem... Trebuie sa va puneti la curent cu situatia existenta, dar si actualizata. 1. Driver in becuri este o notiune pe care constructorul AVANSAT nici nu o discuta. Serios se discuta de drivere ca unitati separate, achizitionate separat in functie de aplicatia concreta. Spre exemplu daca accesam TME probabil sunt mii de variante. Driverul (in acest caz particular) inseamna sursa care preia tensiunea retelei si da la iesire curent constant intr-un domeniu de tensiune. 2. Deci este total eronat "12V" ce vad eu mai sus - in primul rand ca este curent constant (curentul este nominal, nu tensiunea). Tensiunea este defapt un domeniu , in care curentul este garantat mentinut constant. Domeniile posibile incep de la 2-3V dar pot lejer sa ajunga la 4-500V - ceea ce implica evident multe jonctiuni inseriate in sarcina. 3. CRI actual usor/ieftin disponibil este 80, dar daca ai pretentii si CRI95 este si disponibil si nici nu costa o avere. 4. Spoturi recuperate de cine-stie unde si produse cine-stie cand... Nu se recomanda a fi folosite, pentru ca produsul este relativ imatur... adica de la an la an ce este disponibil ca randamant si CRI se tot amelioreaza. *** Eu discutam de driver dimmabil, adica care are inclus reglajul curentului de iesire in structura lui - si din acest motiv nu pun niciuna din problemele descrise aici. ESTE SOLUTIA PERFORMANTA ca rezultat calitativ / ca randament / ca emisie electromagnetica. Daca aveti pretentii asa se rezolva problemele, nu incercand tot soiul de dimmere - pentru ca iesi si mai bine si mai ieftin. Ca rezultate sunt variante care permit reglajul curentului de la 30% pana la nominal, sunt multe intre 10% si nominal, dar gasiti si unele care pleaca de la 5% sau 1%. Comanda se face in mod digital (Dali) in tensiune (de obicei 0-12V cu liniaritate pe domeniul de variatie), sau rezistiv (practic un simplu potentiometru - functionarea fiind echivalenta cu comanda in tensiune, potentiometrul fiind parte intr-un divizor rezistiv cu tensiunea livrata intern) *** Dimmerele combinate cu led sunt o solutie numai pentru compatibilitate si pentru lenesi. Se folosesc vechile dimmere concepute pentru becurile cu incandescenta. Driverul ledului se cazneste sa traduca ce primeste pe alimentare si sa decida cat sa varieze iesirea, si nici nu o face prea bine, uzual. Adica: - dimmerul "taie" sinusoida incercand sa modifice puterea in sarcina, daca sarcina ar fi liniara. - driverul dimmabil preia tensiunea "macelarita" dar incearca sa obtina o tensiune redresata cat mai constanta (adica in antagonism cu macelarirea) necasara sursei in comutatie care va da curent constant. - in acelas timp driverul "analizeaza" macelarirea pentru a intelege cat anume curent sa dea pe iesire... evident ca o face cu erori in mod uzual. Ca sa nimeresti dimmer si driver care sa se inteleaga acceptabil veti pierde inutil timp si bani... cu care puteati foarte bine sa faceti un proiect "de novo" cu rezultate mai bune.
  5. Sau te apuci si faci o instalatie corecta, de la zero, proiectata din start sa faca exact ce doresti. Exista sute de drivere led dedicate care au inclusa varierea puterii, nu mai spun ca au si randament bun, si factor de putere bun si fiabilitate. Cu asa ceva faci o instalatie corecta din toate punctele de vedere (interesul tau) si nu te bazezi pe solutiile industriale care de multe ori sunt prost dimensionate (mai ales pe racire) nu de ingineri, ci din cauza dept. marketing. Nici nu vreau sa ma gandesc ce led/COBuri ai in spoturile alea, iar daca sunt capsulate etans... deja m-am lamurit ce racire au...
  6. OK, acum devine mai coerent. Poti sa faci cu uP ca sa-ti satisfaci ideea de programare, dar toate functiile dorite se pot rezolva analogic si foarte simplu. In loc de 317 faci un GCC cu 2 tranzistori (cel cu curentul mare poate fi si mosfet) schema clasica. Modificarea asta este necesara ca sa ai tranzistorul serie pe railul negativ si nu pe cel pozitiv cum ar fi cu 317. Pe rezistenta din emiter/sursa o dimensionezi la curentul mic / in paralel pui o rezistenta suplimentara comandata de un mosfet cu canal N, care in poarta este comandat de un circuit R/C care face fadingul. Daca doresti neaparat merge si cu 317 dar folosind un mosfet cu canal P. Chiar daca sursa mosfetului va flota, totusi va fi suficient de aproape de V+ . Atentie ce tensiune introduci pe poarta (ce da senzorul crepuscular), posibil sa fie necesar sa o limitezi cu un Zenner.
  7. 1. Driverele "liniare" de care zici inclusiv 317...(sau serie, sau seriale) nu fac decat sa arda energia corespunzatoare diferentei de tensiune dintre alimentare si Vf. Trafo clasice foarte greu le nimeresti incat tensiunea in sarcina sa fie exact in fereastra eficienta, adica asta inseamna nici sa nu fie tensiunea prea mica (ca nu se asigura curentul constant) /// dar nici prea mare incat sa se genereze inutil caldura. Exceptia este cand discutam de puteri sub 1W si puteri mici. Toate astea le gasesti explicate si para-explicate in subiectul cu "nelamuriri" desi este un efort sa-l parcurgi pe tot. Concluzie: ce propui tu este ineficient si cu mare usurinta gasesti solutii mai bune. 2. In plus ce explici tu este incomplet, eu nu inteleg daca este vorba de cate un LED din fiecare sau de mai multe... Un alt lucru care in general se evita datorita pierderilor este functionarea ledurilor in paralel fata de alimentare, deci preferi sa le alimentezi IN SERIE, la tensiune mare si curent mic. Este necesar sa pui o schema cu ce faci sa vedem concret cate leduri sunt etc. 3. PWM este in mare parte inutil si o complicatie care nu merita. Doua intensitati luminoase se obtin foarte simplu cam cu orice driver activ folosind un mosfet si o rezistenta... adica rezistenta aia va fi pusa in paralel cu cea permanenta, ambele fiind Rs, adica rezistenta care traduce curentul LED in tensiune. Daca poarta mosfetului o ataci cu un circuit R-C vei obtine si fadingul de care vorbesti, deci totul cu 4 componente, fara a necesita curent semnificativ si fara sa necesita tensiune joasa stabilizata. Mai multe dupa ce faci clar ce doresti sa construiesti, fie cu o schema de principiu, fie cu o schema spatiala, fie text, precizand exact ce si cum, nu numai ce ai pus deja.
  8. Chiar daca dezlipesti ICul... ce planuri ai cu PCBul - daca este cel din poza, atunci este carbonizat, slabe sanse de a-l recupera. Oricum, chiar si numai umbland cu pistolul de lipit pe asa ceva risti sa strici componente si sa exfoliezi cablajul... actualmente se gasesc statii cu termostat la preturi accesibile si pistolul de lipit ramnae in general numai pentru situatii speciale.
  9. Fara filtrare = bomba ecologica ... sanatatea noastra??? Glumesti, mai citeste putina literatura medicala, macar ceva infectioase si niscai fiziopat inainte de a vorbi asa sigur despre lucruri pe care nu le stapanesti. Crezi ca faptul ca sistemul de filtrare concentreaza mizeriile il face mai sigur pentru sanatatea proprietarului??? Crezi ca un sitem cu filtru este in vreun fel superior unuia cu auto-epurare cum este unul apropiat de echilibru? Daca s-a inventat autoturismul nu insemna ca nu mai putem merge pe jos, si nici ca mergand pe jos ar fi dezavantaje (poate numai in uzura incaltarilor) si nu ar exista si beneficii. Sistemele de filtrare au rost in acvarii suprapopulate si nu toate trebuie neaparat sa fie asa. Eu nu iti pun nici un cuvant in gura, nici nu am nimic cu persoana ta, dar atac afirmatii sau pareri gresite.
  10. Din ce vad eu nici nu este necesar / nici nu este instalat sistem de filtrare. Atat timp cat nu ai dezechilibru mare in sensul a prea multe animale versus plante... nici nu este necesara filtrarea. Acvariul rspectiv, pe la 30l si cativa guppy pare a fi in astfel de situatie. Daca nu crezi in sisteme APROPIATE de echilibru, atunci mai trebuie sa progresezi... defat echilibrul este greu de atins chiar si pentru avansati... Exista bazine cu apa la temperatura egala cu mediul (pesti mai putin termofili si acvariul intr-o camera incalzita) in care singura intrare energetica este iluminarea... iar unele sisteme nu au nevoie nici de aport alimentar decat rareori. In functie de tipul exact un astfel de bazin poate accepta interventii spatiate la 6 luni pentru intretinere. Desigur ca in astfel de caz probabil ca vei avea foarte putini pesti raortat la volum si acvarstul va fi depasit de mult fazele de experimente...
  11. Pai bazinul este bine plantat asa ca poti sa exagerezi cu lumina, fara probleme mari. Algele sunt inerente in orice acvariu sanatos, deci sunt de tolerat pana nu incep sa deranjeze semnificativ. In cazul tau, ce ai facut (evacuarea zonei unde au crescut exagerat) este manevra normala si o poti repeta cu ocazile cand intretii acvariul (chiar la echilibru perfect absolut fara intretinere nu prea exista bazin) iar faptul ca mai evacuezi si ceva portiuni de plante nu ar trebui sa fie problema atat cat plantele cresc si ele... Eventual poti sa ataci local cu apa oxigenata, care este mult mai activa pe alge cu sanse ca plantele sa reziste. Apa nu este verde, geamurile nu par sa aiba depozite opace de alge, deci eu zic ca nu ai nici o problema. Oricum bazinul arata bine, nu ai pesti nici prea multi nici prea mari, sansele sunt sa stea stabil la echilibru, atata doar ca Guppy se vor tot inmulti ar trebui sa gasesti solutii de a-i da cand sunt prea multi.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.