Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Dxxx

Moderatori
  • Content Count

    3,077
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

42 Se poate si mai bine

1 Follower

About Dxxx

  • Rank
    ELF staff

Contact Methods

  • Website URL
    http://4ro.be

Profile Information

  • Locatie
    Bucuresti

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dxxx

    Divagatii cu LED-uri

    Eu discutam o problema cu argumente. Argumentele mele erau "contra" pentru ca asa consider eu. Un dialog civilizat insemna ca tu sa vii cu contraargumente pe "pro". Dar sari ca ars, de parca esti actionar la Prolight... plus ca nu ziceam ca stirea ta ar fi inutila sau proasta, doar subliniam unele limitari ale componentelor respective.
  2. Dxxx

    Divagatii cu LED-uri

    Este bine daca s-au gandit la asa ceva... dar nu prea vad mare succes la asa ceva, deoarece solutia cu capsule separate este superioara functional, chiar daca pare mai simplu sa fixezi mecanic o singura capsula. Uite motive: - fixatorii mecanici de COB standard au in mod clar numai 2 contacte pe capsula, deci ti-ar trebui ceva dedicat si probabil scump - raportul puterii inmtre cel doua COBuri nu prea poate fi definit ca ceva fix, este foarte posibil ca sa doresti sa stabilesti tu daca puterea pe culoarea calda este 1:10 sau 1:3, nu sa ti se dea o alegere rigida - doua capsule puse la distanta sunt in mod sigur mai eficiente ca racire... desigur daca partea mecanica permite 2 capsule, deci aici avantajul poate deveni, in cazuri punctuale, dezavantaj. - similar si cu alegerea exacta a temperaturii de culoare pentru cele doua surse de lumina.
  3. Pai tipul asta de condensator este facut special pentru a rezista la asa ceva. In plus deteriorarea lui se face cu autovindecare, adica in cazul strapungerii punctiforme energia degajata acolo va topi insasi anomalia care a provocat descarcarea - capacitatea va scadea un pic prin pierderea de suprafata, dar fara mare importanta. Chiar si daca fenomenele de autovindecare se tot repeta si iti micoreaza semnificativ capacitatea, totusi nu se va ajunge la scurt-circuit ci la dispatritia capacitatii. Deci vei vedea ca iarasi becoledul incepe sa flicare, semn ca va trebui sa pui un condensator nou, dar fara alte prejudicii.
  4. In urma cu cateva saptamani ma jucam de zor cu becoledurile "inteligente" de la Ikea... Va recomand sa faceti si voi o excursie acolo si sa incercati aceasta distractie. Din pacate nu mi-am epuizat distractia, pentru ca am primit un telefon (semn ca timpul cumaparaturilor se sfarsise). Dar vazusem deja tot ce era necesar, asa ca mai jos va prezint si voua ceea ce merita de observat. **** Pai cum, dom'le sa te joci, la varsta ta? HiHi... eram cam ca in situatia in care cineva mi-ar da o saptamana un Porsche Carrera sa fac ce vreau cu el... evident ca as profita, dar si mai evident ca in nici un caz nu as dori sau intentiona sa am eu asa ceva. La fel si cu becurile astea... butonarea chiar merita. Ai o mica telecomanda ca marime si forma la fel ca cele mai mici cutii de crema Nivea (alea de vreo 4 cm diametru) nu are nici inscriptionari, nici butoane sa apesi, dar ansamblul este facut din doua parti si rotind intr-un sens lumina creste, in celalalt scade. Si nu numai atat - actiunea se face simultan la mai multe becuri, la ceva distanta si in corpuri diferite de iluminat. Evident ca fara fire. Iar un ochi antrenat mai observa ca si temperatura de culoare variaza, asa cum este normal, crescand odata cu luminozitatea. **** Gama asta de variatoare incluzand si becurile pereche se numeste "TRÅDFRI" Telecomanda - exista una tot rotunda, dar cu mai multe butoane inscriptionate... Na, inca o prostie sa nu o gasesti cand vrei, iar formatul cilindric iti garanteaza ca butonul dorit va fi diametral opus... Mare scofala! - dar apare si telecomanda "mica" cea de care povesteam mai sus. Si pe asta poti sa n-o gasesti, si ea are baterie, care se va descarca exact cand ai nevoie de ea, sau mai rau va coroda totul cand electrolitul se scurge. Dar este geniala ca design si simplitate minimalista (na, pleonasmul). Un capac magnetic, cu centrare mecanica care este total pasiv... dar atasarea magnetica este destul de puternica incat cele doua parti sa nu se desprinda si sa le ratecesti. Baza are desigur o baterie tip moneda si citeste probabil cu ceva senzori Hall sensul de rotire si amplitudinea rotirii capacului, apoi transmite comanda spre becurile comandate, pe 2,4GHz. Ca minus este stilul alambicat de imperechere cu respectivele becuri... si te mai gandesti ca trebuie sa-l si reiei dupa schimbarea bateriei... Presupun ca mai exista si oarecare consum in stand-by, totusi sistemul trabuie permanent sa fie pregatit daca se da o comanda. Pe partea buna telecomanda asta este disponibila si separat costand numai 40 lei. Cum ar fi asa ceva ca un control de volum la instalatia audio de acasa? Oare se poate adapta un receptor? Becurile Ce sa fie inteligent la un bec de iluminat? ... Nimic Sau sunt niscai RGBuri, adica jucarele cu lumina colorata, nu iluminat? Nu este asa. Spre lauda inginerilor de la IKEA becurile chiar sunt de iluminat, si au si parti inteligente. Te joci cu reglajul de dimming dar observi si variatia temperaturii de culoare. Butonezi toate exponatele si ajungi la un stand unde o telecomanda controleaza vreo 5-6 becuri, dar la unele dintre ele dispersorul transparent permite obsevarea unor leduri probabil 3535 Cu regaljul la minim se aprind numai 4 leduri, si rotind isi cresc ceva intensitatea. Chestia inteligenta este ca astea 4 leduri dau mai curand o lumina galbena, probabil temperatura de culoare fiind sub 2000K... very nice! Apoi intra in functie mai multe leduri, sigur peste 10 bucati, daca nu si dublu. Iarasi inteligent - astea sunt chiar albe, desi au temperatura de culoare probabil sub 4000K. Si isi tot cresc lumina pana spre comanda maxima. Pe ultima parte a reglajului curentul ledurilor albe creste si mai mult in timp ce se sting de tot cele galbene (dupa ce ajunsesera la intensitate maxima ramasesera fixate asa). Deci au facut ceva corect fiziologic. Foarte bine, desi poti sa nu fii convins ca intotdeauna aceasta singura curba de variatie ar fi tot ce doresti. Din pacate mai departe probabil ca nu prea mai raman decat critici, voi fi scurt: - sunt becoleduri. Racire deficitare, viata scurta, chiar Ikea o declara scurta - randamente anemice, cel mai bun ar fi pe la 90lm/W. Mare parte din alimentare, dar posibil ca si ledurile sa fie mai curand ieftine decat eficiente. - CRI ar fi insa pe parte pozitiva, cam toate sunt peste 80, ceea ce este de bun-simt la aceasta data, dar unele au si 90 - au telecomanda - inseamna ca au stand-by, deci si stinse vor consuma cate ceva - temperatura de culoare - desi sigur este variabila si compensata fiziologic nu se lauda cu asta... declara sec 2700K Unele lucruri sunt penibile fata de ce fac niste amatori: 90lm/W maxim, cand lampa mea are peste 150, fiind facuta acum 2 ani / nici nu mai vorbesc de ce a facut Sesebe ca CRI si R9. Concluzia mea Raman la pilda cu Porsche Carrera - interesante "TRÅDFRI" dar nu ma vad cumparand asa ceva. Nici nu am precizat ca exista si echipament incat sa controlezi "totul" cu telefonul mobil. In loc sa ai un comutator si un rezultat clar definit cand il actionezi... vei petrece timp si te vei distra programand individual becuri... Oare cineva vrea asa ceva? Nici nu mai vorbesc de puzderia de comunicatii/ interferente pe 2,4GHz, de telecomenzi pierdute, de baterii de telecomanda descarcate, de energia "arsa" pentru atatea dispozitive permanent in stand-by gata sa primeasca comenzi... Pe de alta parte chiar si variatia temperaturii de culoare implementata de Ikea, desi am laudat-o ca principiu, este cam saraca, obligandu-te la o singura curba de variatie. Insa, una peste alta, telecomanda aia micuta adaptata la ceva care sa aiba chiar beneficii in a fi controlat de aceasta maniera, chiar ar fi o buna idee.
  5. Eu vorbeam de un hol de cativa mp, si care fiind de trecere nici nu necesita multa lumina. Probabil ca randamentul in cazul vostru este mai redus, asta din cauza ca folositi COBuri optimizate pentru calitatea luminii si nu pentru randament -> compromis care este absolut normal. Deci in respectivul caz randamente cap/coada (adica si alimentare, si COB) care sa tinda spre 150lm/W sunt foarte bune, asta pentru ca aveti incarcare mica, COBurile alea fiind nominal pe la 50W. Eu ma refeream la randamente peste 150lm/W pentru cazul mai uzual, adica COBuri cu CRI peste 80 si R9 neprecizat - dar si ele de ultima generatie, care sunt optimizate pentru eficienta. Folosind o alimentare buna, cu randament poate peste 90% / plus un COB incarcat la procente mici - se trece semnificativ de 150lm/W, din cauza aia ziceam ca din 6-7W obtii peste 1000lm. Pentru o camera de ~ 15mp am precizat deja ca sunt necesari cam 3000lm. Si inca o nota explicativa: in cazul sistemelor cu dispersie prin reflexie - cum sunt aceste lampi, care ilumineaza primordial tavanul, urmand ca lumina reflectata de tavan sa fie cea utilizata - este evident ca trebuie luata in calcul si absorbtia plafonului. Si ea nu este deloc neglijabila. Chiar daca initial este alb, cu refexie buna... in mod inevitabil se mai depune praf iar vopseaua isi mai pierde calitatile initiale. Corectia trebuie mult marita daca tavanul nu este de un alb care sa reflecte bine, probabil ca satinarea mai atenueaza si ea zeci de procente... nici nu mai vorbesc daca tavanul este colorat, cu atat mai mult in culori galben/verde. Pai si atunci, daca pornim de la 3000lm si consideram camera ta vom mai tot adauga la respectiva valoare: - peste 30% la suprafata - poate si 50% daca plafonul nu este cel mai reflectiv alb... sau poate 100% daca o fi si usor crem si cu satinare - si mai impartim la numai 130lm/W Adica probabil ca dorim peste 6000lm si sunt necesari peste 45W... Asta corespunzand celor 3000lm si sub 20W... pentru cazul considerat de mine ca reprezentativ.
  6. In nici un caz ochiometric nu poti deosebi 3000lm de 9000lm, in inca[peri diferite; nu numai ca orice senzor biologic merge logaritmic, dar exista si ceea ce se numeste acomodare. Deci nici nu vad de ce sa fii dezamagit. Oricum pentru o camera uzuala sa zicem pe la 15mp un flux luminos de 3000lm este suficient uzual, dar uzual este ceva care subiectiv poate sa difere mult. Tot in mod uzual intr-un hol normal (evident ca si normalul este foarte variabil, poate are cineva in vila un hol de 100mp) necesita cam 1000lm, deci daca consideram un randament de aprox 150lm/W pentru sursa plus COB atunci ar fi necesari 6-7W. Deci mare diferenta fata de cifrele tale...
×