Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Dxxx

Moderatori
  • Content count

    3,042
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

42 Se poate si mai bine

1 Follower

About Dxxx

  • Rank
    ELF staff

Contact Methods

  • Website URL
    http://4ro.be

Profile Information

  • Locatie
    Bucuresti

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dxxx

    Cu ce va iluminati baia?

    Eu vorbeam de altceva decat ai inteles tu. Probabil ca ai probleme cu cititul: <<bec>> Eu vorbeam foarte clar de "instalatii led" in nici un caz de becuri LED sau becoleduri, care nu sunt surse de lumina led de calitate. <<isi ia>> O instalatie LED de calitate nu prea ti-o cumperi cum sugerezi tu, ci fie o construiesti de la zero, fie numai asamblezi niste blocuri semifabricate (sursa CC + racire + COB + optica secundara, daca este cazul)
  2. Dxxx

    Cu ce va iluminati baia?

    Ma rog , vad multi adepti ai incandescentei - ceea ce nu credeam ca va fi cazul pe un forum de electronica. Hai sa vedem si un punct de vedere contrar: 1. CRI ar fi singurul dezavantaj tehnic. Dar este anulat exact de ce sustineati cu totii: ca nu se sta mult in baie, ca este o zona in special de pasaj. In plus ledurile actuale au lejer CRI peste 80, la preturi mici, situatie mult mai buna decat in trecut. Asta cat timp folosesti leduri bune, nu cine stie ce becoleduri chinezesti cu CRI 50... 2. chestia cu utilizarea "in pasaj" aduce un avantaj major al unei instalatii led corecte: totala insensibilitate la cicluri pornit-oprit. In timp ce uzura maxima ar fi pentru incandescenta in special la porniri/opriri, ceea ce se traduce in defectare rapida. Si colateral mai este avantajul temperaturii de culoare, care la incandescenta nu este decat la valori mici - in timp ce la led poti sa ai ce valoare doresti , in functie de preferinte. Dar daca este zona de pasaj este rational sa mergi pe valori peste 4000K, ca nu este zona de relaxare unde sa vrei sub aceasta valoare. 3. pretul - eu zic ca daca consideram o perioada mai lunga solutia led este mai ieftina. Chiar daca un bec cu incandescenta este ieftin, trebuie sa ganditi cate veti folosi in urmatorii peste 20 ani, timp in care instalatia led nu va avea nevoie de nici o interventie daca este buna. Iar partea cu economia nesemnificativa este o prostie: estimati cat timp se sta pe zi in baie, multiplicati cu 365 zile si apoi cu cei 20 ani - nu mai este o cifra mica, in orice caz... Nici nu mai vorbesc de deranjul de a tine becuri de rezerva (mai sunt si casante) si de a le instala cand se ard (de obicei in cel mai prost moment)...
  3. Dxxx

    Cu ce va iluminati baia?

    Sesebe, cred ca iti pierzi timpul de pomana, cine gandeste cum se vede mai sus nu va fi sensibil la nici un argument pe care il putem aduce noi. In definitiv hai sa zicem ca este vorba de gusturi, nu de ratiune. Si gusturile nu se discuta. Singura problema pe care o vad eu foarte clar este ca cel care emite o astfel de parere in nici un caz nu a folosit un sistem emisiv LED de facura buna, cu o sursa de alimentare decenta si cu COBuri performante si la randament si la caracteristicile luminii emise. Daca el face comparatia cu becoleduri jalnice, atunci posibil sa si aiba dreptate.
  4. Ce spui tu este socant... sa inteleg ca drumul tau privat are mai mult de 1km lungime? De fapt (in mod uzual) puterea aia trebuie sa ajunga la cativa kilometri... Tu zici de numai 200m ceea ce la aceasta data poti lumina multumitor cu binisor sub 100W - vorbesc de acces, nu sa citesti ziarul sau sa depanezi masina. Oricum sper ca "baghete" nu inseamna banda led origine China, ar fi un non-sens electronistic sa pui asa ceva la un proiect mare... Deoarece iesirea spre led/COB este in curent continuu poti face foarte usor o schema DIY mai mica, mai performanta si mai buna decat nu stiu ce releu de firma, pentru ca exista mosfeturi capabile si foarte ieftine. In plus este facil sa faci iluminat cu doua faze, sa zicem sub 5% comandat de senzorul crepuscular, asta fiind iluminare permanenta la lasarea intunericului + 100% comandat de deschiderea portii. Daca doresti sa ne prezinti si noua realizarea te astept pe sectiunea dedicata LED.
  5. Ma vad nevoit sa fac acest topic, pentru a aduna la un loc cateva principii generale care trebuie urmate intr-un astfel de caz. Evident ca nu ma adresez celor avansati, care stiu probabil toate aspectele. De principiu ce urmeaza acopera o gama larga de posibile aplicatii plecand de la o simpla lanterna, trecand prin proiectoare de ceva putere, sau sisteme pe rulote-campere, sau sisteme de backup si ajungand pana la sisteme complicate si de mare putere in cazul electricitatii off-grid. 1. Sursa de energie - ma refer la baterii sau acumulatori constituite din unul sau mai multi elementi, si care vor asigura energia necesara alimentarii. - uzual este vorba de tensiuni relativ joase si de puteri pe led reduse, cu exceptia sistemelor permanente / stationare off-grid. - atentie: nu se poat alimenta direct din bateria unei masini asfel de sisteme decat un timp total scurt (sub 1 ora) pentru tot intervalul dintre doua deplasari, deoarece bateria auto nu este deep-cycle si fie o afectam, fie chiar o distrugem. Camperele, rulotele si RVurile au pentru acest scop o baterie separata, care evident ca este deep-cycle. O solutie simpla in astfel de cazuri = fie ajunge un "power-bank", fie construiti o sursa mai mare din mai multe elemente li-ion... 2. Randament maxim - energia stocata in baterii/acumulatori este "pretioasa" - din acest motiv este rational sa tintim obtinerea unui randament maxim pe intreaga cale de la baterie la LED/COB - asta include defapt driverul si ledul in sine Ratiunea pentru a insista pe randament maxim vine de la faptul ca actualmente costa mai putin sa obtii un randament foarte bun, decat a suplimenta capacitatea de stocare. Chiar daca energia in sine vine gratuit - sa zicem de la soare - tot este preferabil sa insisti pe randament maxim. Numeric randamentul pe care il putem accepta ar trebui sa fie actualmente peste 150lm/W in majoritatea cazurilor, dar sunt doua comentarii aici: - cifra variaza cu data, adica pe parcursul trecerii timpului randamente tot mai mari vor fi posibile - desigur ca sunt de luat in calcul parametrii concreti ai cazului de rezolvat 3. Drivere - pai dorim peste 150lm/W (cat mai mult...) iar un COB uzual are undeva intre 150 si 200lm/W la indice de incarcare mic. - deci marja de energie pierduta pe driver este esential sa fie cat mai redusa. - ceva cu randament peste 90% dar si cu toleranta la variatia de tensiune pe baterie nu poate fi decat driver in comutatie. Mai mult chiar, in mod clar se prefera in practica driverele boost si care sa aiba tensiunea de iesire relativ mare, uzual 36V. Ratiunea acestei alegeri tine de comoditatea de a realiza instalatia cu randament maxim, sa explicam: - uzual folosim IC specializate pentru convertoare DC/DC in comutatie. Ele au o intrare de feed-back unde comparatorul are referinta de 1,25V. Este comod ca traductorul de curent (Rs) sa fie chiar in catodul COBului. In acest mod pierderea a 1,25V din 36V este de numai 3,5%. Bineinteles ca exista si drivere cu tensiunea de referinta si mai mica / sau se pot aplica artificii simple (vezi propunerea colegului Mihai Cozac) pentru ca acesta pierdere sa fie si mai mica. - tensiunea inalta la iesirea unui driver boost permite ca sa fie folositi curent mici, deci pierderile pe fire si contacte vor fi si ele mai mici fata de solutia cu driver buck. Revenind oarecum la primul punct, trebuie spus ca este preferabila folosirea unei baterii cu tensiune cat mai mare, dar inferioara fata de Vf minim. Asta deoarece randamentul driverului creste cand acesta suplimenteaza cat mai putin tensiunea de intrare. Din aceasta cauza o baterie cu mai multi elementi inseriati este de preferat unei baterii cu elementii pusi in paralel, cum este un power-bank nemodificat. La cazul uzual cu Vf peste 35V in mod ideal ar fi sa utilizam 8 elementi li-ion inseriati. 4. LED/COB - deja am spus ca se prefera COBurile cele mai uzuale, cu 12 jonctiuni inseriate, deci 36V ca valoare centrala a domeniului de tensiune. - indicele de incarcare trebuie sa permita randament foarte mare, deci asta inseamna incarcare mica... foarte mica... - mare atentie la DS ca sunt unele care castiga foarte putin cu reducerea curentului (Cree, Prolight- mai ales seriile vechi) iar altele consemneaza cresteri spectaculoase, depasind 200lm/W (LiteOn, Edison). Documentati-va cu atentie. Nici nu mai zic ca in asfel de aplicatii sunt total contraindicate leduri incerte sau fara DS - deci se accepta numai componente bune / cu DS / cat mai recente, pentru a avea randament mare. Vedeti si ce CRI este necesar in functie de aplicatie. In nici un caz nu luati leduri / COBuri cu pret redus, chiar daca sunt de la Cree sau Nichia sau Osram, pentru ca cel mai probabil sunt serii vechi, cu eficienta scazuta. La fel si cele recuperate din cine stie ce surse de lumina vechi. 5. Cam ce se poate obtine Un driver cu randament bun alimentat de la o baterie cu tensiune cu numai 5V sub cea a COBului poate sa depaseasca semnificativ 90% ca randament, mai ales daca si reducem tensiunea de referinta pe Rs. Un COB pe care l-am selectat cu atentie din DS pentru acesta aplicatie poate sa coste foarte putin, iar eficienta sa treaca de 200lm/W. Dar asta este valabil pentru un indice de incarcare mic. Concret un LTPL-M03622ZS40-T0 costa numai 10 lei. Daca curentul este de 100mA vom avea 3,34W (din cei 24W maximi, asta inseamna indicele de incarcare mic) adica 700lm, adica randament peste 200lm/W Daca punem in calcul 10% pierduti pe driver vom avea peste 190lm/W si nici nu saracim cumparand COBul. Avem nevoie de mai multa lumina? Pai lasam cei 100mA prin COB, dar punem mai multe in paralel in sarcina aceluiasi driver - pierderile pe rezistentele de echilibrare ar trebui sa fie neglijabile. Desi, daca sunt numai 2 sau 3 COBuri, se poate ca fiecare sa aiba driverul propriu si sa poata fi aprinse independent cat de multe dintre ele sunt necesare. ...Uitasem... Este evident ca nu se discuta sub nici o forma solutii tip "minitehnicus" cu mai mule conversii energetice - de genul invertor pentru a obtine 230V~ si apoi sa pui in sarcina minunatul becoled... Poate cineva are idei din astea. La astfel de idei veti avea si rezultate de genul 50lm/W, CRI si speranta de viata incerte.
  6. Dxxx

    Proiector LED la 12V CC

    Am suportat destul nivelul acestui topic... Aveai deja toate raspunsurile / si indicatiile / si explicatiile necesare. Daca nu intelegi, te rog sa te duci la zona de incepatori. Te rog sa te documentezi mai intai despre cum se alimenteaza ledurile si sa intelegi... ele nu sunt de 9V si nici nu se alimenteaza la 190V - ledurile se alimenteaza in curent constant. Tensiunea Vf care cade pe ele este doar o consecinta a temperaturii jonctiunii si a curentului. Urmareste topicul de "nelamuriri" si incearca sa intrelegi... Pana atunci AVAND IN VEDERE CA CE SPUI POATE DEZINFORMA ALTI COLEGI INCEPATORI, o sa inchid topicul exact pentru a-i proteja pe acestia.
  7. Dxxx

    Proiector LED la 12V CC

    Daca ai pus poza de mai sus, unde se vede MC-PCBul prins cu nituri cam trebuie sa ne intoarcem la inceput. Pentru ca este deja evident nivelul calitativ... Defapt de la inceput 15W cu 1200 de lumeni arata randament jalnic. Adica: 1. daca proiectorul este functional atunci fa bine si reasambleaza-l cum era, nu merita sa-l strici 2. daca nu iti face trebuinta cum este, atunci pentru aplicatia ta trebuie sa te pregatesti ca sa folosesti din proiector numai carcasa -> tot restul merita schimbat in caz ca te incumeti la ce urmeaza: - pus leduri decente si probabil recablat traseul pe MC-PCB / sau schimbat total si trecut pe COB - construit driver - asamblat corect pentru transfer termic (posibil sa necesite interventii mari pentru asta) PS In caz ca doresti sa folosesti asa ceva pe o masina echipata cu baterie normala si pentru intervale peste 30 minute intre doua deplasari ai varianta sa continui si vei strica bateria sau sa faci alimentarea din alta sursa. Asta pentru ca bateria nu este deep-cycle.
  8. Dxxx

    Proiector LED la 12V CC

    - Adica: tensiunea este necesara numai orientativ (ca sa stabilesti un domeniu in care sa ai curentul constant) -> ce trebuia sa masori este curentul, si asta o faci numai in serie, deci trebuie sa intrerupi alimentarea ledurilor si sa intercalezi ampermetrul. Evident ca masuratoarea este exclusiv in curent continuu, asta ai prin leduri, daca masori unde trebuie. Pana la urma insa daca este o alimentare cu tensiune inalta va trebui modificata legarea ledurilor, pentru ca sa nu ai tensiune mai mare de 20V (in cazul alimentarii din 13,8V) asta pentru a avea un randament bun.
  9. Dxxx

    Proiector LED la 12V CC

    Cele doua solutii de mai sus evident ca functioneaza, insa ar fi unele comentarii: - sursele boost cu limitare in curent luate "de-a-gata" de la chineji nu sunt recomandate, pentru ca stabilizarea curentului este proasta. Construieste sau cumpara un driver adevarat... - varianta a doua, cu invertor este foarte comoda pentru bricolatorul tip "minitehnicus" ca doar asamblezi niste module - dar este absurda pentru un electronist, deoarece ai prea multe conversii, fiecare cu randament semnificativ sub unitate: DC -> 230AC -> DC sub CC Asta in locul unui simplu driver boost plecand de la 12V.
  10. Dxxx

    Divagatii cu LED-uri

    Pai eu nu te puneam sa o demontezi... Era vorba numai de corelatia dintre masuratoarea de intensitate luminoasa si puterea intrata in LED pentru a aprecia plaja dimmingului pe care l-ai obtinut prin modificari. Cele doua este putin probabil sa fie strans corelate pentru ca ai urmatoarele marimi care impiedica o relatie simpla, liniara: - eficienta scazatoare cu cresterea puterii - tensiune directa pe COB crescatoare cu cresterea puterii - ambele de mai sus variabile cu Tj / Tj crescatoare cu cresterea puterii dar influentata si de temperatura mediului.
  11. Dxxx

    1000 leduri aplicatie

    Regula spune ca un component - si mai ales un LED nu are nici o valoare fara DS - trebuie sa ai denumirea completa care sa duca la un catalog. Regula asta o aplica orice user serios. Cum numai userii seriosi tind sa dea bani pe componente - eu as zice ca in lipsa unui cod ai sanse zero de a le vinde cu un pret semnificativ. Ca sa faci o aplicatie iarasi iti trebui DS, altfel munca va fi in zadar sau nemultumitoare. Mai departe decizia este numai a ta.
  12. Dxxx

    Divagatii cu LED-uri

    Nu lumeni, ca nu masori flux, ci masori intensitatea luminoasa intr-un punct, deci lucsi. Tinand cont ca randamentul emisiei variaza semnificativ intre solicitarea minima si maxima as zice ca masuratoarea indica un dimming in raport de 1:15 pana la 1:1, ca sa ai variatie de la 20 la 210lucsi. Cam la asta ma astept in caz ca ai masura direct curentul prin COB. Adevarat ca in cazul respectiv mai ai si variatie a tensiunii intre cele doua capate de scala, probabil ca ar fi mai sugestiv sa incluzi si masurarea tensiunii si atunci probail ca ar fi un raport cum ma gandeam eu, adica 1:15 intre puterea minima si cea maxima.
×