Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

blazeu

Membru activ
  • Content Count

    1,865
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

64 Se poate si mai bine

About blazeu

  • Rank
    Membru avansat

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Din pacate e plina piata de marfa contrafacuta. Totusi exista si niste repere. 1 NU cumparati din bazar. Acolo se gaseste multa marfa ieftina si...proasta (calitativ). Nu pricep cum se asteapta unii colegi ca un robinet cu bila de 1/2 toli sa aiba bila rezistenta la ruginire la 4 lei??? 2 Evitati si magazinele mici de componente de instalatii. Multi din astia se aprovizioneaza din aceleasi surse ca bazargii. Personal am preferat sa dau peste 20 de lei pentru un robinet 1/2, dar mai e si o problema de "pipaire". Daca scrie pe el Valvex sau chiar Giacomini va costa atata, dar si miscarea bilei spune destule: nu trebuie sa se miste nici foarte greu, nici excesiv de usor. Desigur, este in general bine sa se execute manevre cel putin de 2 ori pe an (eu as recomanda lunar, dar totusi e cam excesiv, nu?). Colegul Mac doar daca a dat peste un bazargiu mai hamesit sa-i ia cat pe un robinet bun, dar in general in bazar preturile sunt principalul motiv de atractie, acolo cumpara fie nepriceputii (cap de contabil, pretul minim), fie asa-zisii instalatori "tunari" au montat si au disparut ca "magarul in ceata", adica au dat un tun...
  2. Oarecum. Pexalul e fabricat in vreo 3 paliere de calitate: "premium" (ala cu brand, Henco & altele); (din pacate, pe piata slab controlata si slaba financiar, cum e in Romanistan, in multe locuri se afla doar contrafaceri); astea tin si peste 20 de ani (originale si fara temperaturi/presiuni/expuneri la radiatii depolimerizante gen ultraviolete). Nivelul "mediu" ajunge (uneori, solicitari <limitate>) la 10 ani. Mai exista si nivelul "mizerii", sau "ia banul si fugi", care in 1-2 ani sunt "ciur". Am avut si eu o bucata de Pex no-name pus pe o conducta de apa rece, la presiune sub 1 bar (a trebuit sa pompez sa fac presiunea minima de 0,6 bar sa porneasca centrala!), care dupa vreo 3 ani parca era trecuta pe sub acul masinii de cusut.... Singura caltate a pexalului e ca se monteaza foarte usor (cu un pic de indemanare singurele scule "obligatorii" sunt 2 chei, de preferinta reglabile, o panza de bomfaier si un cutitas), e plastic si se poae modela (stramba) sa treaca pe oriunde. PPR-ul e acuma in voga, e ieftin si cica usor de montat (cu de-asta nu am lucrat niciodata). E insa relativ rigid si are fitingaraia hidos de butucanoasa. Am instalat si cupru, clenciul la cupru e curatarea perfecta a metalului de oxizi dar nu numai, aplicarea unui decapant corespunzator si a unei lampi (cu gaz) suficient de puternice si PE USCAT, incat lipitura sa reuseasca etansarea. Pentru anumite pozitii dificile exista teava maleabila (e tripla la pret, asa ca e cam ocolita, insa merita banii - parerea mea). Mai exista (inca!) teava din otel, imbinata pe filet (sudura cu autogenul e mult dincolo de posibilitatile celor mai multi!!!). Butucanoasa si asta, cu anumite particularitati (filetul exterior trebuie executat cu o anumita conicitate, exista o tehnica specifica de aplicare a fibrei si pastei de etansare si o anumita dozare a fortei de strangere, etc. Totusi e foarte robusta si durabila. Si trebuie NEAPARAT cel putin 1 cheie de tevi (mai bine 2)... PS Udar a postat cat scriam eu romanul...Da, solutia "submarin", o bucata de foaie de cauciuc, presata cu un colier de genul care asigura furtunele pe stuturi. Solutie imbatabila dar pentru tevi metalice, suficient de rigide (gen otel). PPS Poxipol am aplicat si eu, dar NU are aderenta pe plastice (merge pe otel si cupru, insa trebuie sa fie perfect curat , uscat si sa aiba timp sa polimerizeze adica depinde si de temperatura. Un alt impediment e pozitia, "in spatele" tevii e dificil de asigurat acoperire buna. Am insistat si de 3-4 ori pana am reusit etansarea porului...)
  3. Din ce vrea muschii tai!
  4. blazeu

    Hidrofor

    De marti am ajuns vineri.... Din experienta mea: la casa de "la tara", in prima faza, aveam multe intreruperi pe alimentarea cu energie electrica, asa incat am optat pentru o pompa submersa, cu care umpleam un bazin de aprox. 1 metru cub (1000litri), de unde apa venea prin cadere. Desi era la cam 6 metri inaltime (in pod, peste etaj),presiunea , mai ales la etaj era insuficienta penru functionarea dusului. Reteaua a fost reabilitata, s-au instalat transformatoare mai mari, si am trecut pe hidrofor, in situatia in care am fantana proprie, cu adancime suficient de mica a nivelului apei pentru hidrofor cu aspiratie simpla. La firma unde lucrez, sediul fiind pe un varf de deal, presiunea alimentarii de la retea permite doar tarait la parter... Constructorul a instalat la subsol un bazin de 500 de litri, echipat cu un robinet cu flotor (ca un bazin urias de WC!), de unde trage un hidrofor care asigura presiune pana la etajul 2 al cladirii... Un intrerupator tot cu flotor opreste functionarea pompei hidroforului in situatia ca nivelul in bazinul-tampon scade sub un minim, fie nu mai vine apa, fie consumul e mare. Solutia "simpla" a unei pompe fara vas de acumulare a presiunii e mai putin fiabila, numarul mare de porniri solicitand considerabil atat motorul pompei cat si contactele presostatului... Succes la constructia instalatiei! PS Presiunea din teava apei reci impinge si apa prin schimbatorul de caldura care produce apa calda si apoi apa calda spre robinetul/le corespunzator.
  5. blazeu

    Primul meu radio

    Nu se spune "zgariat" ci "gravat mecanic"..... Am executat si eu cateva asemenea cablaje (primul a fost pentru un amplificator audio de Pacific, care fusese turtit la cutremurul din '77 si placa se sparsese), atat cu montaj prin gauri cat si cu montare pe suprafata, la montaje mai recente. Citisem pe undeva ca realizarea (proiectare, executie eventuala de masti serigrafice sau foto, sau si mai rau, desenarea manuala a) unui circuit imprimat este excesiv de "scumpa" pentru un unicat; din experienta personala, prima (si de altfel unica!) superheterodina construita in anii de liceu, a functionat MUUULT mai performant "in aer", la trecerea pe cablaj imprimat fiind obtinute performante mult mai slabe!! Cine stie, poate ma apuc iar de construit cate ceva?
  6. Deci trebuie sa ii aduci o cheie. Cu un meserias, tinand-o in mana....
  7. Aww, voi nu l-ati vazut pe pakistanezul ala care aprindea becul inchizand circuitul cu un fir lipit de crestet si cu celalalt pus in....gura?!?! Sau e doar o pacaleala gen "free energy" cu un CD si 3 magneti?!? Lasand glumele deoparte, pericolul "vine" din faptul ca mediul umed reduce considerabil rezistentele, permitand trecerea unui curent periculos de mare. De-asta am preferat sa instalez masina de spalat IN AFARA BAII, cu toate complicatiile care mi le-au cauzat instalarea scurgerii si a conductei de alimentare cu apa... Incalzitorul de apa (impropriu numit "boiler", to boil=a fierbe, iar in engleza originara, cuvantul e folosit pentru "cazan"), ar trebui si el sa fie amplasat intr-un loc cat mai uscat. Si eu va recomand: 1 Impamantare, cel putin dupa sfatul colegului Validae; ar fi foarte bine daca ati putea instala si o siguranta diferentiala, viata nu are pret! (mai dificil cu impamantarea daca locuiti la bloc, dar in tabloul de sigurante ar trebui sa existe un conductor de impamantare!) 2 Verificat/inlocuit rezistenta daca e compromisa izolatia (poate surveni fara pierderea etanseitatii tecii, deci fara distrugerea spiralei incalzitoare). 3 Verificare generala si temeinica a izolarii cablajului, eventual dispozitivului termostatic - destule aparate au un termostat cu traductor de presiune, acesta fiind simplu si ieftin. 4 Sa aveti in vedere, mai ales daca nu reusiti sa remediati clar si sigur problema izolatiei, inlocuirea aparatului... Succes!
  8. Pentru pornire, tensiunea acumulatorului poate scade (tolerabil) la....9 (noua!) volti! Ceea ce inseamna 60-80 amperi pentru motoarele curente pe benzina (pana la 1,6 litri) sau 90-110 pentru Diesel (astea au compresie mai mare, de aceea necesita mai mult). De fapt, pentru pus in miscare fieratania, demarorul "ia" un varf chiar mai mare. Acumulatorul auto e "optimizat" in principal pentru a fi capabil sa "arunce" acel impuls de curent, care e conditionat de o rezistenta interna cat mai mica; principala defectiune a acestor acumulatori fiind tocmai cresterea acestei rezistente.... Redresorul are de fapt mai multe efecte, "incarcarea" fiind doar unul din ele! Un redresor "mare" (capabil de a debita curent peste C/10) in primul rand realizeaza ceea ce se numeste incarcare "rapida" (tolerabila pentru durate scurte); in al doilea rand, curentul mare produce un efect de incalzire a acumulatorului. Chiar daca nu e vorba de incarcare propriu-zisa, mobilitatea in electroliti fiind ionica, e puternic influentata de temperatura electrolitului; practic se produce o scadere tocmai a acelei rezistente interne, importanta mai ales iarna, la ger. In fine, chiar daca vorbim de doar 10-20 de amperi din 100, astia pot fi ce lipseste ca demarorul sa atinga pragul de "voiosie" necesar pornirii! Sigur, daca "robotul" poate da 100 de amperi, pornirea ar fi asigurata chiar pentru o baterie "moarta dar nu absenta", insa, daca e sa luam in consideratie si alte aspecte, exista alte riscuri, (mult) mai costisitoare decat o baterie noua!!! Bateria are si un rol, mai putin observat, de "amortizor" al oscilatiilor de tensiune. In lipsa acestei functiuni, dupa pornire, la decuplarea demarorului, socul de tensiune, in loc de a fi "moderat" de acumulatorul cu rezistenta interna mica, ajunge la toate electronicele care impaneaza autovehiculele contemporane! E suficient ca doar unul sa cedeze, ca restul vor "afla" imediat si s-a terminat cu pornirea, pana la inlocuirea "mortului" (era sa spun reparatie, dar asta e acum "reparatia").... Bafta! PS Acele "ajutoare pentru pornire" fac aceeasi completare a impulsului de pornire, dar din acumulatorul propriu (autonom, fara cablu la retea).
  9. Nu asta e problema, ci faptul ca fiind cald il va tine inchis permanent, si se intepeneste pistonasul in pozitia inchis. Mai sus am descris ce am facut in apartament, dar am echipat si casa (mare!) de la marginea orasului cu robineti termostatati (robinetii <originali> erau intepeniti iremediabil dupa doua ierni). Pe una din coloanele spre nord, pe capat am 2 radiatoare in paralel, iar unul din ele a ramas pe robinet clasic. Dup-aia am inceput sa instalez si robineti de retur, astia permit interventie/demontare pe radiatoare fara a opri/goli instalatia, destul de important in caz de probleme iarna....
  10. Cumva, UPS-ul <simte> ca ai alimentatat din generator (fiind rotativ, ar trebui sa ai sinusoidal, daca are invertor e posibil sa existe armonici specifice, absente printre mizeriile ce vin prin retea); sau poate detecteaza anumite fluctuatii, mai ales de frecventa, atipice retelei de distributie? Eu as incerca sa instalez un modul de incarcare a acumulatorilor care sa functioneze (si) la generator. UPS-urile <pentru centrala> vin cu cabluri cu coliere pentru borne, pentru baterii EXTERNE, deoarece bateriile lor sunt mai voluminoase, iar bateriile deep-cycle au borne pentru coliere, la fel cu cele auto (acumulatorii auto sunt optimizati pentru furnizarea de scurta durata a unui curent mare, pentru pornirea motorului cu ardere interna, si functionare frecventa (zilnica); au randament modest al incarcarii (tipic, necesita 1,4Wh pentru 1Wh incarcare), si suporta o descarcare pana la doar 70-60% din capacitate (daca le descarcati mai mult, se produce asa-numita sulfatare, care mareste rezistenta interna a acumulatorului, degradand-ul). Atractivitatea acumulatorului auto e data de pretul lor, insa utilizarea in UPS e semnificativ diferita de ce s-a urmarit la constructia lor! Bafta!
  11. Fiecare avem ideosincraziile proprii (oare de la <idea> si <crazy>??), legate de analog/numeric (<dijital>, cum vazui pe un produs Turkish). Insa, in afara de aparat, mai exista si niste neuroni, care ar trebui sa interpreteze indicatia, in cazul de fata conteaza daca suntem peste 60% sau sub 40%, restul e....can-can!! Condensul de iarna... constructii slab izolate (betoane din epoca petrolului ieftin, cand caloriferele erau pericol de arsuri), obiceiurile autohtone de genul fierberii la foc maxim a ciorbelor si fasolelor vechi/carnuri tari, uscatul <indoors>, eventual pe aceleasi calorifere.... Altadata ventilatia era <asigurata> de <precizia> potrivirii intre rama ferestrei si cea a tocului, basca unele aerisiri pe langa tocul pomenit.... La termopane avem chedere de cauciuc, insa daca nu intelegem ca asta inseamna CONTROL, ceea ce implica o sarcina suplimentara (inchderea si deschiderea acelor ferestre in scopul ventilarii, inspira, expira.....) Si asa descoperim functionalitatea dezumidificatorului....
  12. Ca o precizare: Generatoarele ieftine utilizeaza un motor asincron, usor supraturat si parca, cu un condensator in paralel; simplitatea constructiva vine <la pachet> cu necesitatea functionarii motorului la 1500/3000 rpm in permanenta, ceea ce inseamna consum, uzura si zgomot mare, continuu si permanent. Solutia <cu invertor> e mai inteligenta: la sarcini mici, motorul e turat doar pentru a produce puterea necesara acelei sarcini; desigur, alternatorul va produce alta tensiune si frecventa, dar acestea sunt oricum redresate si aplicate unui invertor care <reconstituie> 230V/50Hz. Chiar daca mai exista niste pierderi pe acest invertor, scaderea turatiei, si implicit consumului de combustibil, uzurii si zgomotului, merita pe deplin cresterea de pret cauzata de adaugarea invertorului si a automatizarii regulatorului de turatie a motorului.
  13. Eu am reparat in Iasi, la Eurotech un Karcher, cred ca K7, cu ceva peste 200 de lei, supape/oringuri. Pompa realiza presiune, insa in asteptare pornea 1 secunda la vreo 10-15 secunde; nu curgea apa din ea, de unde am dedus ca pierde inapoi, spre intrarea apei. Mi s-a recomandat filtru pe intrare, si evitarea functionarii in impulsuri scurte si dese. Putin folosita, pompa avea destui ani incat sa fie verosimila uzura functionala prin imbatranire a pieselor din cauciuc.
  14. Subscriu la afirmatia colegului Manolo: prefer echipamente de calitate, nu vreau sa mai am de-a face cu demontari, prelingeri, inundatii, munca in pozitii imposibile, spart pereti/faianta/gresie.... Giacomini a aparut si la Leroy-Merlin.... Bineinteles ca e bine sa aveti cat de cat <ochiul format>, sa deosebiti alama de zamacul acoperit cu <altceva>... Bafta!
  15. A trecut destul de mult timp, insa.... La stoarcere turatia e mult mai mare decat la agitare, de aceea fortele cauzate de lipsa de echilibrare a continutului sunt mult mai mari (de unde si <bataia>). Am avut un coltar desprins la vechiul meu Automatic, dar bocanitul nu poate fi confundat! L-am fixat cu suruburi (era fixat initial prin sudura in puncte). Rulmentii uzati huruie, desigur, mai audibil la stoarcere... In decursul timpului mi s-au spus, de vanzatorii de electrocasnice, diverse basme legate de auto-echilibrarea inainte de stoarcere.... De fapt, rotirea initiala la viteza redusa rostogoleste rufele, imprastiindu-le pe circumferinta; daca aveti <ceva> ce nu poate fi imprastiat (de exemplu o perna, am auzit de unii care au pus asa ceva), stoarcerea va cauza o oscilatie importanta, eventual avarierea prin ruperea prinderii (lor) elementelor de amortizare-franare a oscilatiei. (Un <istet> s-a filmat distrugand o masina de spalat in care a pus un bolovan; aviz amatorilor...)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.