Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor frezare Giordano Colombo - se incinde rotorul


Postări Recomandate

Mihaighe si eu am fost putin uimit, pentru ca l-am gasit relativ greu pe asta de 4Kw, dar exista, l-am cumparat, il am in fata mea..

 

Revin cu o noua descoperire. Se pare ca Auto-tuningul nu se termina cu success. Imi da End1 si normal ar trebui sa dea End la terminarea sesiunii.

La End1 am urmatoarea alarma : Rated current alarm(Alarma curentului nominal)

-The torque reference exceeded 20% during Auto-Tuning (Cuplul de referinta a depasit cu 20% in timpul sesiunii de Auto-Tuning)

-The calculated no-load current is above 80% of the motor rated current(Amperajul calculat fara sarcina depaseste cu 80% amperajul nominal al motorului)

 

Ca si rezolvari se dau urmatoarele:

-Check the V/f pattern setting (Verifica setarile Metodei V/f)--- nu este cazul pentru ca am selectad metoda Open Loop Vector

-Perform Auto-Tuning without the load connected(Ruleaza sesiunea de Auto-Tuning fara sarcina) --- nu este cazul pentru ca nu este in sarcina

-Check the input data and repeat the Auto-Tuning(Verifica datele introduse si repetea sesiunea de Auto-Tuning)---care date sa le verific de vreme ce le introduc corect pe toate...

 

Atasat se pot gasi placuta motorului si bornele care ies din el.

Da, ies 4 borne din motor,un este legata la masa motorului si trei sunt cele trei faze.  Cel mai probabil am legatura in triunghi si datele sunt corecte.  Cel mai probabil la 330V motorul va  da surplusul de putere respectiv 5,2 kw in loc de 3,72 kw in caz ca cineva ar fi avut nevoie, altfel nu imi explic de ce ar merge si la 330V.

In ce priveste strapul, in manual nu este specificat nici o alta schimbare decat setarile care se fac in soft.

 

E posibil sa fie si convertizorul defect, insa este nou nout, l-am probat pe un motor trifazic, normal, din cele vechi, si mergea atat de finut ca m-am mirat mult de tot. As putea sa mai il incerc pe unul mai potent, sa vad daca merge la fel..

 

Nu are senzor de turatie, si nu vede nici turatia, ce am spus cu cele 1750rpm, a fost ca : atunci cand intru iar la sesiunea de Auto-Tuning, toti parametrii in afara de viteza motorului sunt parametrii care i-am introdus la prima sesiune. Viteza insa in loc sa afiseze 18000rpm arata 1750 rpm. Daca continui insa cu aceasta viteza imi da eroare pana introduc iar viteza 18000. E posibil sa aibe un mic bug softul si nu si aduce amitne ultima setare.

 

Deocamdata nu pot proba motorul in sarcina pentru ca nu am unde si nici cum. Dar nu prea as indrazni avand in vedere cat de tare se incinge fara sarcina, poate l-as praji in scurt timp.

 

Artificii pot sa ii adaug eu, nu ar fi problema, insa de vreme ce trebuie sa lucreze la o temperatura normala, este clar ceva in neregula cu una din ele.

 

Multumesc pentru link-uri.

post-206726-0-11540300-1405879841_thumb.jpg

post-206726-0-39106500-1405880795_thumb.jpg

Editat de ely862me
Link spre comentariu

Ma bag si eu un pic.

Aceasi problema a avut-o si Katran, si s-a dovedit ca nu era setat bine.

Motorul nu are nimic, este ok.

Dupa cate vad eu pe motor, bobinele sunt legate in delta pentru piata americana la prizele lor trifazice de 120v/faza. Pune-le in stea si va functiona perfect.

Dupa acea te apuci si setezi convertizorul. 

Link spre comentariu

Cum necum, am reusit sa il fac sa dea la sfarsitul Auto-Tuningului  End normal. Deci setarile par a fi normale.

Astazi am fost cu motorul la un bobinator care zice ca mai cunoaste si el cate ceva, experienta nu ma indoiesc ca are, insa tot ce a putut sa spuna pana la urma a fost ca rulmentii sunt de vina.  Eu nu am mai lucrat cu motoare(mai ales din astea cu turatie asa mare) si nu cunosc cat de repede ar trebui sa se incinda un rulment uzat, sau daca ar trebui sa se incinda. La 300Hz in doua minute nu mai poti sa tii mana pe capul motorului.

Mi-a pus niste rulmenti radiali, normali , in locul celor care erau pe motor. L-am tinut la 12000 ture cam un minut si tot se incindea(rulmentii radiali erau pentru maxim 11000 rpm). Eu cred ca daca era de la rulmenti s-ar fi oprit din incins - totusi el a continuat sa zica de rulmenti. Acum sunt in impas, daca ar fi de la rulmenti i-as cumpara, asta e, dar daca nu e de la rulmenti si mai prapadesc inca 250 de euro....

 

Cel mai probabil bobinele sunt in delta, insa nu stiu daca pentru piata americana. Bobinele sunt legate in interiorul motorului si nu am posibilitatea sa le leg in stea asa usor. Trebuie sa dau statorul jos si sa vad acolo cum sunt legate.  Tot ce inca sper este sa nu fie rotorul defect, am cam zarit niste locuri suspecte pe acolo.

 

Deocamdata astept niste informatii de la producator: La ce temperatura exterioara ar trebui sa mearga. Cum sunt legate bobinele. Si daca este facut cumva modelul pentru piata americana, dar ma indoiesc, pentru ca l-am cumparat din Germania.

 

Multumesc!

Link spre comentariu

Eu bănuiesc totuși rotorul, parcă am văzut niște pete mici albăstrii pe el. Acestea pot fi cauzate de o frecare cu statorul (din cauza rulmenților) sau a întreruperii unor bare din rotor. Am lucrat mulți ani cu motoare trifazate, și se întrerup uneori una sau mai multe bare din ,,colivia de veveriță,, a rotorului. Se poate depista acest tip de defect astfel :  Se alimentează motorul în curent alternativ monofazat printr-un traf care să scoată o tensiune mult mai mică decât cea nominală. De exemplu, la un motor de 380V se alimentează doar între două faze cu circa 50-70Vc.a.  cel mai ușor dintr-un traf de sudură obișnuit (nu invertor !)

Va trebui să aveți la dispoziție un ampermetru de curent alternativ clasic cu ac, nu digital .Acesta trebuie să poată măsura maxim 10-20A cap de scală. Dacă nu se poate găsi unul, se poate folosi și unul digital, dar neapărat să aibă și indicator bargraph (indicator instantaneu de nivel, gen VU-metru) ca să se poată vedea fluctuații rapide de curent. Se alimentează motorul al cărui rotor se testează în serie cu ampemetrul și cu traful care să dea circa 50V (valoarea absolută nu e strictă, trebuie să fie mică în general). Se va roti ușor și uniform cu mâna rotorul (vedeți că se va observa o oarecare opoziție, prietenii știu de ce) și se urmărește cu atenție ampermetrul. Dacă pe o porțiune oarecare a rotației complete, se observă un salt important al curentului, atunci există cel puțin o bară întreruptă pe rotor. Normal, curentul are fluctuații mici și uniforme pe toată rotația. Acestea sunt cauzate de trecerea rotorului prin câmpul magnetic al statorului, care nefiind acum rotitor, provoacă o anumită reacție în rotor. Am folosit această metodă  mai mulți ani când lucram la depanarea de motoare cu rotorul în scurtcircuit, și s-a dovedit utilă. Sper că m-am făcut înțeles în explicații. Ideal este ca valoarea tensiunii de alimentare să fie destul de mare ca să producă un curent ușor de măsurat pe mijlocul scalei instrumentului, acolo unde se pot vedea ușor eventualele fluctuații importante, dar și suficient de mică să nu creeze o frânare prea mare sau chiar o tentativă de pornire a motorului (se poate observa uneori o ușoară tentativă de rotire chiar la tensiune mică)

Editat de validae
Link spre comentariu

Da,este foarte buna metoda ! Abia astept sa il probez !

 

Alimentez monofazic fiecare faza la 50-70v sau imi trebuie doua faze de la un transformator trifazic ? Am inteles principiul insa asta ar cam fi nelamurierea.

 

Multumesc!

 

 

Edit

 

Da, observ ca monofazat alimentez doua faze la 50-70v .

 

 

Multumesc tare mult !

 

Stima !

Editat de ely862me
Link spre comentariu

Nu trebuie alimentat decât pe două fire  cu un traf monofazat ( pe oricare dintre fazele motorului) nu pe rând. Scopul este să inducem un curent în rotor, curent insuficient pentru rotire, dar suficient pentru a cauza o reacție în înfășurarea statorică și astfel de a urmări/compara eventualele fuctuații majore produse de o bară (sau mai multe) întreruptă. Aș pune un desen, dar e belea până-l uploadez pe photobucket ca apoi să-l atașez aici. Era bine dacă se puteau posta fișiere mici direct pe forum, ca înainte.

Editat de validae
Link spre comentariu

Ok ! Am inteles . Cum am acum 3 faze doar leg la doua din faze si in serie cu traful voi pune ampermetrul.   Daca am un aparat de sudura care sudeaza si cu electrozi de 4, merge cam cu 50-60V inseamna sa leg bornele de sudura la o faza ?  Nu prajeste bobinele ?   Scuzati-mi scepticismul, e din cauza nestiintei. Multumesc!

 

PS Acum ca mi-ati explicat babeste, imi aduc aminte ca am citit pdf ul acesta cu mai multe metode de testare, dar fiind in termeni tehnici si straini, nu m-am prins asa repede cum sta treaba.     http://www.pump-magazine.com/pump_magazine/pump_articles/article_29/rotortesting.pdf 

 

Eu pot atasa fisiere de 500kb, nu stiu care e problema la dumneavoastra. Trebuie sa folositi editorul intreg.

 

post-206726-0-19555900-1406580764_thumb.jpg

Editat de ely862me
Link spre comentariu

Durata verificării e relativ scurtă, circa un minut, timp în care tensiunea redusă de alimentare și curentul relativ redus (câțiva Amperi de obicei, diferă funcție de tensiunea folosită) nu provoacă o încălzire distructivă. Oricum vorbim de circa 50V (poate fi și mai puțin) la un motor ce funcționează la 220-380V !  Mărimea tensiunii trebuie aleasă astfel încât să avem totuși un curent ușor de urmărit pe cât posibil pe mijlocul scalei de măsură. Dacă curentul e prea mic, fluctuațiile majore sunt mai greu de discriminat față de micile fluctuații normale în timpul rotirii.

Link spre comentariu

Cred ca am inteles !

 

Cel mai probabil ma voi indrepta cu el inapoi la bobinator. Am avut impresia ca avea acolo  un autotranformator si desigur avea si un ampermetru analog. Sincer nu m-as duce ca ma cam lua peste picior, dar macar sa vad daca asta e problema, si de ce nu sa stie si ei data viitoare.

 

Noapte buna ! Multumesc din nou !

 

 

Elisei

Link spre comentariu

Ce pot sa-ti spun este ca poti sa-l arunci daca ai inceput sa schimbi rulmentii aiurea.

La colombo nu o sa vezi rulmenti defecti. Daca rotroul il invarteai cu mana si nu avea nici o retinere inseamna ca era ok. Si daca avea, mai strangeai un pic axialii.

Daca scrie pe un motor 220v, si este asincron, este clar ca este pentru americani si ai bobinele in delta,. Ce este asa de greu? Daca scria 380-440v, atunci discutam altfel.

Deci dai suruburile din capac jos, tragi capacul cu forta controlata in sus ca sa iasa rulmentul din carcasa, si pui bobinele in stea. 

Si pune rulmentii inapoi, daca vrei sa spui ca ai colombo. 

Daca tot sunt electricieni pe aici, puteau sa-ti dea solutia din start ca pe 380v la 3,7 kw nu consuma 12A. Dar la 220v trifazic american, exact 12 A consuma. Asta scrie si pe el.

Editat de mincof
Link spre comentariu

@mincof, abtine-te decat sa  aberezi. Tensiunea de alimentare este 220V sau 380V ( monofazica sau trifazica) si nu se specifica ca este pentru europeni sau americani:

http://www.gcolombo.eu/allegati/prodotto/10_manuale.pdf

Unde alimentezi tu cu 220v monofazic motor asincron? Unde ai vazut la vreo companie de motoare asincron sa puna 220v monofazic? Eu zic sa te mai antrenezi tu, si sa-mi arati si mie vreun giordano pe care scrie monofazic. Intreaba-l  si pe katran ca are un giordano, si dupa acea vorbim

Manual am si eu, dar este vorba de delta si stea. Dar este greu daca nu te pricepi.

Ca sa pricepi si tu, la americani 120v monofazic, inseamna la trifazic 220v

Editat de mincof
Link spre comentariu

Buna seara !

 

Motorul este trifazic la 220 sau la 330...

 

Am schimbat rulmentii doar pentru ca intr-adevar fac zgomot, si doar ca sa facem proba sa vedem daca sunt rulmentii. Cu noii rulmenti, care nu vor fi cei ce vor ramane, zgomotul este mult mai diminuat. Motorul are 21 de ani, si am impresia ca rulmentii sunt originali, eu cred ca sunt uzati. Daca merg tot pe SNFA cum sunt cei de acum, ma costa 250 de euro , insa am primit o oferta de pentru URB 7007CTAP4 care ar fi ok pentru moment, si sa vad cum vor merge si daca se incalzesc.

 

Cat despre motor si intrebarile mele, am primit urmatoarele raspunsuri :

 

At what outside temperature this spindle should run ? We can tolerate a DELTA of 30° with reference to the environmental temperature
After 1 minute at 300Hz it is impossible to keep your hand over the bearings cage. It isn't normal.
How are the wire connected inside is it Y(star) or Delta ? Internal triangle connection (DELTA)
Could this be a motor done for the american 120v/phase 3phase power grid ?electrical data:
 3x220Vac 200Hz 12.000rpm 5Hp 3.7kW 12A 2poles

 3x330Vac 300Hz 18.000rpm 7,5Hp 5,5kW 12A 2poles

 

Am reintrodus noile date, 200Hz(Base frequency) si 12000 (Base speed) si l-am tinut cam 3-4 minute la 100Hz si s-a incalzit dar nu s-a incins, asta ar fi cam 6000 rpm. Apoi am trecut la 200Hz si cam in 3 secunde s-a incins imediat. Am inca rulmentii radiali pe motor, si de data asta cred ca rulmentii s-au incins, pentru ca s-a racit destul de repede dupa ce l-am oprit.   E posibil sa fi fost doar setarile astea doua de vina, dar tot voi verifica rotorul si dupa aceea pun rulmentii originali la loc si ii dau sa vad cum face. Daca e ok si cu galagie, ma gandesc la niste rulmenti buni si cam asta ar fi.

 

Multumesc tuturor pentru sfaturi si pareri !

 

Elisei

Editat de ely862me
Link spre comentariu

Buna seara !

 

Motorul este trifazic la 220 sau la 330...

 

Am schimbat rulmentii doar pentru ca intr-adevar fac zgomot, si doar ca sa facem proba sa vedem daca sunt rulmentii. Cu noii rulmenti, care nu vor fi cei ce vor ramane, zgomotul este mult mai diminuat. Motorul are 21 de ani, si am impresia ca rulmentii sunt originali, eu cred ca sunt uzati. Daca merg tot pe SNFA cum sunt cei de acum, ma costa 250 de euro , insa am primit o oferta de pentru URB 7007CTAP4 care ar fi ok pentru moment, si sa vad cum vor merge si daca se incalzesc.

 

Cat despre motor si intrebarile mele, am primit urmatoarele raspunsuri :

 

At what outside temperature this spindle should run ? We can tolerate a DELTA of 30° with reference to the environmental temperature
After 1 minute at 300Hz it is impossible to keep your hand over the bearings cage. It isn't normal.
How are the wire connected inside is it Y(star) or Delta ? Internal triangle connection (DELTA)
Could this be a motor done for the american 120v/phase 3phase power grid ?electrical data:
 3x220Vac 200Hz 12.000rpm 5Hp 3.7kW 12A 2poles

 3x330Vac 300Hz 18.000rpm 7,5Hp 5,5kW 12A 2poles

 

Am reintrodus noile date, 200Hz(Base frequency) si 12000 (Base speed) si l-am tinut cam 3-4 minute la 100Hz si s-a incalzit dar nu s-a incins, asta ar fi cam 6000 rpm. Apoi am trecut la 200Hz si cam in 3 secunde s-a incins imediat. Am inca rulmentii radiali pe motor, si de data asta cred ca rulmentii s-au incins, pentru ca s-a racit destul de repede dupa ce l-am oprit.   E posibil sa fi fost doar setarile astea doua de vina, dar tot voi verifica rotorul si dupa aceea pun rulmentii originali la loc si ii dau sa vad cum face. Daca e ok si cu galagie, ma gandesc la niste rulmenti buni si cam asta ar fi.

 

Multumesc tuturor pentru sfaturi si pareri !

 

Elisei

Deci ti-au dat raspunsul ca este cuplat in delta.

Editat de mincof
Link spre comentariu

Da, este in Delta si se conecteaza la trifazic 220v(cum il am eu) sau 330v .  Problema a fost ca eu(ca si altii) am crezut ca poate merge cu 300Hz la 220v la 18000rpm, insa merge asa doar la 330v.  Deci motorul cu vechile setari era subvoltat.

Acum pare sa mearga mult mai finut si IN SFARSIT SUNT SIGUR CA SETARILE SUNT BUNE. Mai ramane sa elucidez daca este rotorul de vina pentru incins. Momentan il am in sufragerie dar nu am trusa de scule la mine, ca ii puneam rulmentii vechi si ii dadeam o tura sa vad daca se incinde.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări