Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
ely862me

Motor frezare Giordano Colombo - se incinde rotorul

Recommended Posts

Va salut !

 

Am cumparat un motor de frezare Giordano Colombo RV90.2SB fabricatie 1993 . Este trifazic, are 12A si 3,7 kw la 220v si la 200Hz are 12000 rpm iar la 300Hz are 18000 .  Convertizorul de frecventa are 17A si 4kw, suficient penrtu motor.

 

Nu am reusit sa il probez  la curent trifazic, decat prin Convertizorul de frecventa. Problema este ca dupa vreo 20 de secunde incepe sa se incalzeasca capul in care sunt rulmentii. Initial am crezut ca sunt rulmentii de vina si l-am schimbat pe cel mic din coada(acesta facand zgomot) insa aceeasi poveste. Am primit sfatul ca atunci cand incepe sa se incinda sa il demontez sa vad ce se incinde(persoana respectiva a zis sa vad daca se incinde statorul sau rulmentii). Nu mica mi-a fost mirarea cand am descoperit ca de fapt rotorul era cea mai incinsa piesa din tot angrenajul, apoi evident rulmentii petru ca sunt montati pe el. Cand l-am desfacut, nu puteam tine rotorul in mana, insa puteam tine mana pe rulmenti-deci cu siguranta nu sunt rulmentii de vina. Rotorul este simplu, adica nu are bobinaj pe el.

Se incinde cam la orice turatie,se aude si cam ciudat si desi timpul de accelerare e setat la 7 secunde, mi se pare ca ii creste turatie cam la fiecare 10 secunde. Cu siguranta peste 7 secunde nu are 12000 rpm.

 

Convertizorul este setat dupa cum scrie in manual, chiar am mers la un profesionist, care a mai introdus cativa parametrii la setari, insa aceeasi poveste.

 

Aveti idee ce poate fi sau vi s-a mai intamplat ceva similar?  Din cate se pare este o problema pur electrica.

 

Multumesc !

post-206726-0-48121000-1404823009_thumb.jpg

Edited by ely862me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil iti poti da seama ca nu prea ma pricep la electrice. 

Cu alte cuvinte, Aluminiul ala ar trebui sa fie o dunga dreapta de la un capat la altul si nu segmentat asa cum arata la mine in poza  ?

post-206726-0-25279900-1404837210_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din pacate asa`i cum zici, trebuie o linie continua...............

La ala a meu se vede clar de tot unde e problema, acolo se vede ca are si culoarea schimbata.

Nasol momentul....

 

Grig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, inseamna ca si-a luat-o rau de tot in freza... si eu pe langa el... Daca e din 93 sigur nu mai gasesc rotorul la vanzare si la mana a doua nici atat.

Poate apuc maine sa merg cu el la un bobiantor, si daca are idee cat de cat poate ma lamureste.. Pana una alta poate reusesc sa dau de o poza cu alt rotor care e in buna functiune sa compar imaginile.

Multumesc!

 

Stima !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit o poza cu un rotor care are cam aceeasi segmentatie ca la mine. Totusi segmentatia mi se pare destul de simetrica pentru a fi la intamplare. Am impresia ca asa e facut din fabrica(la al meu ma refer).

Posted Image

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Stator_and_rotor_by_Zureks.JPG/1280px-Stator_and_rotor_by_Zureks.JPG

post-206726-0-53106500-1404841396_thumb.jpg

Edited by ely862me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incearca sa-l alimentezi prin convertizor, insa de la sursa trifazica. La acel curent nu lucreaza niciun convertizor monofazic ".... Este trifazic, are 12A si 3,7 kw la 220v "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am reusit astazi sa setez cat de cat convertizorul si sa fac motorul sa mearga binisor. Pana ieri seara eu credeam ca motorul are 4 poli, si cei la care am mers si eu cu el nu au avut idee(dar nici nu i-am intrebat) insa el are 2 poli(am urmarit formula de calcul  RPM=120xfrecventa/Numarul de poli). Am setat polii in driver si apoi frecventa de baza si voltajul de baza. Eu credeam ca de baza este undeva pe la 50Hz, insa trebuia sa introduc acolo exact cat ii trebuie motorului, respectiv 300Hz si 220V. Dupa ce am introdus parametrii astia am reusit sa ii fac Auto-Tuningul si a inceput sa mearga bine. Are niste vibratii din cand in cand(probabil intra in rezonanta la unele turatii) si mi se pare ca variaza putin turatia, insa pe afisajul driverului datele sunt fixe si amperajul fara sarcina se regleaza pe undeva la 5.5A din 12A nominali.

De incins tot se incinde insa am aflat ca are clasa de insulatie H adica rezista pana pe la 180 de grade celsius. Sa fie normal cat se incinde el acum ? O sa pun un termometru digital pe el sa vad la cat se ridica temperatura... e posibil sa imi fi facut griji degeaba.

 

Ce am mai descoperit este ca driverul nu ii trimite motorului 220v mereu ci doar la 300 Hz. Eu credeam(in aproape deplina necunostinta de cauza) ca ii da continuu 220 si doar modifica frecventa.

 

Are cineva experienta cu convertizoarele de frecventa Yaskawa ? Continui sa cred ca nu am toate setarile corecte.

Edited by ely862me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai sigur mod de masurat tensiunea de iesire a convertizoruli se poate realiza cu un osciloscop, aparatele clasice, digitale sau analogice neavand posibilitatea de masurare in timp real la frecventa mare. As banui in jurul la ~160V/faza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cateva pareri:

 

Nu stiu cum e setat la dv, dar eu am ceva siemens de 2,2 kw

La mine tot asa e in 3 faze de la reteaua de 220v

Frecventa o pot seta eu din butoane cum vreau, pana la 400hz

Cand motorul merge la turatie mica si frecventa e mica, practic frecventa se modifica pe masura ce creste turatia. Si tensiunea se modifica in functie de turatie.

Prin constructie, ca sa mentina turatie/cuplu constanta modifica ambele valori : tensiune / frecventa.

De obicei, la pozitia de cuplu cu rotorul in stationare ( acel mic bazait pana sa inceapa sa se invarteasca ) se pleaca de pe la 15 HZ, mai jos se incalzeste motorul.

 

La dv e posibil ca invertorul sa fie setat pentru motoare clasice de 50/60 hz si sa plece de jos cu frecventa, motiv pentru care se incalzeste excesiv.

Ce ati sesizat cu nr de poli e corect, are undeva o caracteristica setata pentru acest parametru. Probabil pleaca de la o frecventa mai mare.

 

Trebuie sa retineti ca motorul ar trebui sa fie rece la o turatie mica in gol, chiar si la turatie nominala trebuie sa stati cu mana pe el, altfel, in sarcina scoate flacari.

Asta ca si comparatie cu moroarele trifazice clasice de 2-3-4-5 KW

 

Atentie, poate in fisa tehnica se impune radiator, care sa fie cuplat pe motor, poate placa de aluminiu a axei Z e chiar radiatorul necesar, sa analizati fisa tehnica.

 

Vreo posibilitate sa incarcati un program din memoria aparatului, adica ceva setari de fabrica?

 

5,5A in gol nu e bine la turatie nominala, corespunde la cativa Kw, practic, undeva e ceva gresit.

 

( DE VERIFICAT )

Cand ati asamblat motorul cum ati tensionat rulmentii din capatul de frezare? Rulmentii aceia poate au uzura si franeaza axul, sau ati tensionat prea tare, astfel  cand se incinge axul se tensioneaza si mai tare, creste curentul si asa fierbe tot motorul. 

Verificati cum si cat se tensioneaza cei 2 rulmenti. Daca sunt de culoare rosu - albastriu in zona de rulare a bilelor...nasol... se pot desface usor daca fortati camasa interioara, sare destul de usor din lacas.

 

Atentie daca schimbati rulmentii, de exemplu la SKF, aceeasi serie, are diverse temperaturi si turatii, cand cereti sa fie: temperatura de lucru peste 150 grade si turatia pe la 25-32000 rpm. Probabil o sa coste suplimentar, dar eu am patit la un motor de 5,5 KW si pana la urma am comandat rulmenti care merg permanent la 150 grade. Ma saturasem sa tot desfac la 3 luni motorul.

 

Posibilitati de conectare stea - triunghi ? scrie ceva in fisa lui tehnica?

 

Poate incercati sa luati legatura cu Katran, la el am vazut o freza cu un motor asemanator, poate va ofera parametrii de la invertorul lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va salut ! Puteti sa ma tutuiti pentru ca nu am cu siguranta o varsta mai mare ca dumneavoastra si este si mai usor.

Da, si la mine tot frecventa se modifica, pentru ca altfel nu ai avea cum sa modifici turatia. Eu stiam doar ca frecventa este cea care se modifica, si am crezut(fara sa studiez) ca tensiunea ramane la fel.  Pana la 400 Hz pot merge si eu din butoanele convertizorului, sau cand va fi cazul din calculator.

Convertizorul meu are un program Auto-Tuning. Se parcurg 7 parametri :

1 Metoda de setare(Auto-Tuning Mode Selection)- Aleg Setare prin rotatie (Rotational auto-tuning)(mai are Terminal Resistence only si Rotational Auto-Tuning for Energy saving)

2 Puterea motorului(Rated power) - Aleg 3,72 kw (5hp la 220V- asa scrie pe motor)

3 Tensiunea motorului(Rated Voltage) - Aleg 220v (asa scrie pe motor 220-330  si atat poate da convertizorul)

4 Consumul motorului(Rated Current) - 12A (scrie pe motor)

5 Frecventa de baza(Base Frequency) - 300Hz (frecventa maxima a motorului-va da 18000 rpm)

6 Nr de poli ai motorului(Motor Poles) -  2 poli (dupa formula de calcul si dupa informatia primita de la fabricant)

7 Turatia de baza (Base Speed) - 18000rpm(dupa cum scrie pe motor)

 

Semne de intrebare am la 7 Base Speed si 5 Base Frequency  pentru ca nu stiu exact ce inseamna astea in temeni tehnici romanesti. Eu initial am presupus ca ar trebuie sa fie ceva mediu undeva pe la 100HZ si 3000rpm, insa am urmarit un video pe Youtube si acolo au introdus datele de pe motor, in cazul meu 300Hz si 18000 rpm.

 

Dupa ce introduc datele astea, motorul isi face singur setarile , se tureaza , se franeaza si apoi termina secventa de auto-tuning. Dupa aceasta pot sa dau drumul la motor si sa setez ce frecventa vreau, si nu numai, insa la auto-tuning deja seteaza majoritatea parametrilor.

Motorul se tureaza ok, are unele trepidatii din cand in cand , si galopeaza, habar nu am de ce pentru ca parametrii inregistrati pe afisajul convertizorului arata aceeasi valoare la A V KW si Hz.

Cand insa revin la secventa de autotuning, toate setarile sunt aceleasi pe care le-am introdus inainte inafara de base speed care este 1750 rpm(ori este un standard dat de convertizor ori asta ar fi turatia de baza, insa nu ar fi normal sa aibe la 300Hz 1750rpm).

 

Ce am mai descoperit si mi se pare foarte ciudat este ca la 300 Hz in gol, are doar 0,43 Kw(Output Power) ... ori nu e puterea care trebuie ori, este o problema undeva.

Motorul porneste si la  1Hz, insa nu are putere deloc, pana pe la 15 Hz il opresc cu mana lejer.

 

Am inregistrat dupa afisajul convertizorului, urmatoarele date:

la  10Hz are 9,5V , 3,27A, 0,01KW

la  50Hz are 39V , 3,85A, 0,03KW

la 100Hz are 76V , 3,75A, 0,12KW

la 150Hz are 110V, 3,77A,

la 200Hz are 148V, 4,00A, 0,1KW

la 250Hz are 184V, 4,70A,  0,25KW

la 300Hz are 220V, 5,10A,  0,43kW

Daca el la 220v trebuia sa aiba 3,72Kw, de ce are doar 0,43kw ? Ori convertizorul nu afiseaza ce trebuie, sau afiseaza altceva acolo. Am citit undeva ca e normal sa consuma jumatate din consumul nominal cand merge in gol.

 

Motorul este deja legat in interior, afara ies doar 4 fire, 3 faze si masa.

 

In fata are o piulita de tensionare a rulmentilor. Cand l-am desfacut prima data era foarte stransa, am strans-o la loc la fel de mult. Apoi am presupus si ca am strans prea rau, si am lasat-o lejer, si tot se incinde. Insa de vreme ce l-am desfacut si rotorul era mai incalzit decat rulmentii este clar ca e o problema de electronica sau de fisurare a coliviei de aluminiu a rotorului.

Rulmentii sunt SNFA EX 35 (62 35 14)  pretul unia ajunge pe la 120Euro. Corespondentul SKF este 7007C ...

 

Ramane sa desfac iar motorul si sa iau rotorul la un control foarte amanuntit pentru a gasi eventuale fisuri sau deslipiri ale coliviei de aluminiu..

 

 

Multumesc!

Edited by ely862me

Share this post


Link to post
Share on other sites

E ceva ce nu inteleg,tot ce am vazut eu in materie de convertizoare cu alimentare monofazate 229v  erau pana la 2,2 kw.Tu zici ca al tau e de 4 kw cu alimentatr monofazata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incerc sa inteleg :

Spui ca pe motor scrie 220-330 V ???

Spui ca ai 4 fire ce ies din el.

Masa nu e tot una cu priza de protectie / impamantare.

Cum e oare configurat in interior acest motor???? adica e deja in triunghi, sau e in stea si tu alimentezi razele stelei, ceea ce inseamna cate 2 bobine inseriate.

 

O idee mai nastrusnica: CONVERTIZOR defect, sau partial defect.

Pana la urma si asta se poate defecta.

 

Apoi cum vede el turatia aia de 1700 rpm daca tu nu ai un senzor de turatie care sa fie legat la invertor????

 

Invertorul are acolo multe intrari, vezi daca trebuie sa pui vreun strap pe undeva, mai sunt si echipamente care au un strap , sau o setare pentru lipsa senzorului de turatie.

 

Acea putere in KW e in sarcina, ai pus motorul sa frezeze in span si nu consuma sau moare?????

Acel curent de 12A pe faza o sa il ai atunci cand e in cuplu maxim, adica trage in blana, cum ai merge cu automobilul pe autostrada ( Cu 5 oameni si multe bagaje, greutate maxima admisa ) cu pedala la podea si ai tine-o asa pana la Berlin. De verificat in ce conditii atinge acei Kw maximali.

 

Posibil sa fie si o deplasare a rotorului, nu contrazic, dar asta presupune ca s-a temperat, sau s-a bruscat rotorul, franare brusca, ceva care sa implice socuri in rotor.

 

De citit:

 

http://www.gcolombo.eu/allegati/prodotto/curva_pdf/10_RV90CPE25.pdf     - aici ai diagrama de turatie, vad ceva legare stea tringhi, atentie

http://www.gcolombo.eu/allegati/prodotto/10_manuale.pdf     - aici vad un pdf cu un motor care seama sa fie ca al tau, de citit, cred ca te va ajuta.

Interesant - vad ca se preincalzeste inainte de folosire, din ce vad e legat si de mandrina, probabil ca sa nu se slabeasca datorita dilatarii.

Cu cat un echipament e mai sofisticat, cu atat cresc si constrangerile impuse pentru utilizarea sa.

http://www.gcolombo.eu/allegati/prodotto/ingombro_pdf/10_RV%2090%20FP1%20SB%20CPE25%20DX.pdf

 

http://www.gcolombo.eu/prodotto.htm?p=10  - sa identifici care e al tau din cele 2 - 220V sau 380V si modul de legare.

 

Vad ceva legat de racire fortata cu ventilator.

E posibil sa necesite un ventilator suplimentar, mai ales daca nu e la turatie mare. Am vazut acolo o elice micuta, dar poate nu e suficienta ca sa mentina fluxul de aer necesar in interior.

 

P.S.

Pana la urma, dupa ce faci toate verificarile, setarile si tot ce e uman posibil si nu merge - adica se incinge - cauti un punct rezonabil de turatie maxima si mergi pana la el.

Poti improviza pe ax la capete diverse elice, de exemplu din aia de aluminiu de la alternatorul de dacie 1300, se majoreaza gaura ( ca exemplificare ), poti confectiona special 2 radiatoare pe rotor sub forma de fulie, cu un anumit profil ca sa scoti cumva surplusul de caldura .

E cunoscut ca la multe motoare rotorul se raceste si datorita fuliilor din aluminiu si curelelor cu dinti.

 

Mai e o posibilitate sa returnezi motorul si sa iti recuperezi banii. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...