Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

freza Fus 22


Vizitator Marinescu Liviu

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 41
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

  • 6 luni mai târziu...

Daca cineva dispune de o freza FUS22 fabricata dupa 1988, sunt interesat sa aflu datele tehnice ale rotilor dintate indexate in tabelul din cartea tehnica cu numerele 38, 39, 40, 41: modulul si numarul de dinti. iar pentru rotile 42 si 43, doar numarul de dinti.

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...
  • 3 săptămâni mai târziu...
  • 3 luni mai târziu...

Cum pot sa intru in posesia cartii tehnice (FUS 22)?

Uite aici un link dar calitatea pozelor nu e foarte buna.

 

http://www.cnctar.hunbay.com/Lampas/FUS22%20Gepkonyv/

 

Daca are cineva un scan mai buna va rog sa-l postati.

      De curand mi-am luat o masina de frezat Fus 22, an de fabricatie 1980. Dupa cautari, in sfarsit, am gasit cartea tehnica si schema electrica (cea de la link-ul din postarea de mai sus).

 

        Vreau sa ii refac partea electrica si nefiind specialist in electrotehnica ce ajutorul celor care stiu. Am unele nelamuriri pe schema electrica:

 

- Ce rol are contactorul C2 iesirile dinel fiind unite?

 

- Cine actioneaza contactorul C3? Care contact este acela? Cumva contact al contactorului C2?

 

- Ce lampi sunt h5, h6, h7 h8? Ce indica ele?

 

        Am atasat si poza cu schema si zonele neclare marcate.

 

post-178657-0-36487100-1424611576_thumb.jpg

Link spre comentariu

Motorul de actionare a axului principal este un motor cu 2 turatii,triunghi-dubla stea.Cand pornesti motorul pe turatia mica,cupleaza contactorul C1,care conecteaza infasurarile motorului in triunghi,iar cand pornesti motorul in turatia mare,cupleaza contactorii C2 si C3.Contactorul C2 realizeaza,practic,acea dubla stea.Contactul nemarcat din schema este un contact de comanda,normal deschis,al contactorului C2.Iar lampile cu pricina sunt lampile de iluminare a riglelor optice de citire a cotelor axelor.

Fac acum un desen a infasurarilor motorului in cauza si-l postez.

Desenul promis cu infasurarile...............

Revin cu schema completata........partial.Am desenat contactorii fara releele terimce.

Pe turatia mica ai 4 perechi de poli,iar pe turatia mare 2 perechi de poli.............iar acum explicatia functionarii.........

Cand pornesti motorul pe turatia mica,cupleaza contactorul C1,care alimenteaza punctele de conexiune U,V si W.Ceea ce inseamna ca bobinele L1-L2;L3-L4 si L5-L6 sunt legate in serie si alimentate la 400V.

Cand pornesti motorul pe turatia mare,cupleaza contactorii C2 si C3.C3 alimenteaza punctele de conexiune X,Y si Z,iar contactorul C2 uneste punctele de conexiune U,V si W.Ceea ce inseamna ca bobinele L1-L2;L3-L4 si L5-L6 sunt legate in paralel si alimentate la 400V.

Conexiuni bobine motor triunghi-dubla stea.pdf

Editat de alex.cselenyi
Link spre comentariu

Foarte pe scurt, contactele lui C2 desemnate, realizeaza  punctul comun pentru functionarea in conexiune "stea paralel" a motorului principal m1, pentru cazul in care sunt cuplati concomitent C2 si C3. In cazul cuplarii contactorului C1, motorul m1 este conectat in conexiune "triunghi serie". Principiul se numeste Dahlander si este explicat schematic si principial aici: http://www.preferatele.com/tehnica/Pornirea-motoarelor-asincrone-344.php. Contactul desemnat apartine contactorului C 2 si realizeaza cuplarea simultana a contactorului C3. Trebuie precizat ca daca C2, C3 sunt active (intotdeauna simultan) atunci inhiba functionarea lui C1, iar cuplarea lui C1, inhiba functionarea grupului C2, C3. Lampa h5, semnalizeaza prezenta tensiunii la bornele secundarului transformatorului m5, iar grupul de lampi h6, h7, h8 se alimenteaza prin intrerupatorul b8 (cheie existenta pe panoul de comanda) si asigura lumina la sistemele optice de masurare pe cele trei directii ale frezei. Transformatorul m5, care alimenteaza acest grup are 6 V in secundar, in timp ce toti contactorii C1... C5, si celelalte lampi, functioneaza la 24 V, tensiune alternativa furnizata de transformatorul m4. Exista freze de generatie mai noua (dupa 1988) unde lampa h5, este inlocuita de o mufa/priza pentru o lampa de iluminat local mai mica, la 6 Vac.

Link spre comentariu

        In primul rand multumesc pentru raspunsurile date foarte rapid. Acum m-am "luminat" si cred ca pot incepe verificarea/completarea partii electrice. 

 

        Masina mea fiind din 1980 nu are prevazute rigle optice ceea ce inseamna ca nu are lampile h6, h7 si h8 si nici al doilea transformator.

        Lampa h2 indica prezenta tensiunii la bornele tranformatorului m4, implicit conectarea masinii la retea.

        Lampa h5 cred ca este pentru semnalizarea functionarii pompei de lichid de racire, Este corect cum am conectat-o eu, unind punctul 1 cu 2? Sau trebuie unind punctul 1 cu 3? in acest al 2lea caz va sta aprinsa la fel ca h2 si nu are sens.

        Este posibil sa lipseasca butoanele b2 si b3? Oprirea sa se faca doar din b1? Nu imi aduc aminte sa am atatea butoane pe fata de unde se schimba vitezele (masina o am la tara si nu ii pot face poze acum). Ma gandesc ca fiind model 1980 e posibil sa nu fi fost prevazuta si cu "ciuperca rosie" si cu buton de oprire ci doar cu un buton, acesta facand si oprirea de siguranta si cea de serviciu.

 

post-178657-0-26982600-1424636128_thumb.jpg

Link spre comentariu

Butonul de oprire de avarie de tip "ciuperca" se foloseste dintotdeauna si deci trebuie sa existe indiferent de generatia frezei. Daca semnalizeaza functionarea racirii, atunci lampa h5 se leaga in paralel cu bobina lui C5. Butoanele b2 si b3, ar trebui sa existe si sunt pentru oprirea motorului principal, fara a deconecta tot restul sistemului (iluminare locala si/sau racire) Pentru manevrele de pornire, ar trebui sa mai existe pe panou doua butoane cu lampa, care si semnalizeaza functionarea motorului principal in respectiva treapta de turatie.

Link spre comentariu
  • 8 luni mai târziu...

Exista mai multe generatii de freze FUS 22. Este foarte important sa comunici anul fabricatiei frezei. Apoi, este mult mai eficient sa pui tu cateva poze cu amplasarea comenzilor electrice, care echipeaza efectiv freza ta, iar cei ce dispun de un utilaj identic, te vor putea ajuta.

 

In alta ordine de idei, uitandu-ma pe schema din manualul pe care il detin eu, am constatat ca schema dupa care s-a discutat mai sus si care se gaseste in documentatia linkata la postarea #6 are cateva greseli de editare. Nu dispun de un aparat foto digital (inca) dar voi desena efectiv schema pe care o am, intr-un program grafic electro si o voi atasa aici. Pot spune pe moment, ca alimentarea grupului de contactoare C1... C5 se realizeaza prin siguranta miniaturala e13. Butonul inseriat cu lampa de iluminat local, are codul b7 si nu b1 cum apare in schema de mai sus. Circuitul de alimentare al acestei lampi de iluminat, ete protejat de siguranta fuzibila miniaturala e14. Circuitul de iluminat alimentat cu 6 V, este protejat de siguranta e15. Butonul normal inchis, care deschide circuitul contactorului C5, pentru comanda pompei de racire, are codul b5 si nu b8, cum gresit figureaza in schema. Butonul b8, este de fapt o cheie cu doua pozitii, care comanda cuplarea/decuplarea alimentarii lampilor de 6 V de la sistemele optice. Cealalta cheie, care se afla pe panoul de comanda, are codificatia a si nu a1, cum figureaza in schema.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am facut pe schema utilizata mai sus, doar cateva adnotari, care cred ca sunt valabile. Schema de care dispun eu, are inclusiv o codificatie diferita a traseelor diferitelor circuite. Daca voi reusi sa imi fac timp, am sa o transfer intr-un program grafic.

post-183846-0-45660400-1447523932_thumb.jpg

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Incet incet incep sa deslusesc schema, deja am descoperit cum se leaga toate butoanele, mai am de depistat alimentarea lampilor de la butoanele pt schimbarea turatiei si sa-mi dau seama ce este un buton de pe caseta metalica in care sunt contactoarele. Pe acea caseta cred ca am cele 2 butoane pt pornire/oprire pompa apa si inca un buton care nu stiu ce rol are inca.

Freza mea este din 87, daca stiam unde se amplaseaza butoanele si tablitele nu mai intrebam,

Link spre comentariu

Am o freza FUS22,fabricata in 1987,achizitionata de curand, doresc sa stiu cum se schimba uleiul la cutie si reductoare.Poate sa ma ajute cineva???

Dupa cite stiu eu, in spatele frezei exista un buson care ajuta la scoaterea uleiului din cutia de viteze si cutiei de avansuri. Dai jos capacul din spatele frezei si o sa vezi busoanele de golire situate in partea de jos a cutiilor de viteza si avans.

 

exista compensarea greutatii mesei la aceasta freza ? unde este amplasata si cum se realizeaza ?

Masina de frezat FUS22 nu are sisteme de compensarea greutatii mesei. De fapt la nici unul din tipurile de masini de frezat,fabricate in Romania,nu am vazut sistem de compensarea greutatii mesei.

Posted Image

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări