Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Potentiometru strung electrofrana, se incalzeste


Postări Recomandate

Salut am o problema pe care nu stiu cum sa o rezolv. Fac mententanta la un strung la care s-a ars potentiometrul, si l-am inlocuit cu unul nou. Are 60W 47 ohmi si tensiunea de lucru este de aprox 24VDC - in realitate 27 -> 35VDC, nu stiu de ce creste asa mult. Problema ca asta nou se incalzeste de nu poti tine mana pe el cand il leg in circuit. Nu imi dau seama de ce. La 27VDC 60W 47 ohmi curentul ar trebui sa fie undeva la i=u/r=0.57 A, i-am si masurat si tot atata mi-a dat, insa nu stiu daca am aparatul bun pe ampermetru, dar oricum de ce se incalzeste potentiometru, n-am curaj nici sa-l las in functiune. Acest potentiometru e inseriat cu electrofrana, si se incalzeste fara ca motorul sa se invarta, doar alimentand circuitul incepe sa se incalzeasca foarte rau.Condensatorul l-am incercat cu buzzerul si nu da continuitate. Va rog ajutati-ma sa-mi dau seama de cauza. Multumesc foarte mult.

post-14820-13982958527_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Sincer am fost pe graba si nu am apucat sa ma uit ce fel de strung e, dar am masurat bornele electofranei, o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa, iar cealalalta borna masurata fata de carcasa motorului imi dadea in jur de 3 ohmi, deci nu cred ca avea scurt, voi cum masurati electrofranele sau oricealtceva sa vedeti daca aveti scurt?Firele le-am sunat intre ele si fata de masa si nu mi-a dat nimic.In plus chiar daca ar fi electrofrana in scurt potentiometrul ar fi legat direct la masa, nu, deci ar trebuisa aibe pe el intreaga tensiune de alimentare 27V iar la puterea de 60W ar trebui sa aibe un curent mic, nu? si sa nu se incinte.Va rog sa imi spuneti cum masor electrofrana sa vad daca are scurt altfel decat am facut-o eu.

Link spre comentariu

,,o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa....firele le-am verificat intre ele si fata de masa si nu dadeau nimic"-care fire?daca zici ca ai o borna direct la masa ,ar trebui sa ai un singur fir care se duce la cealalta borna.Electrofrana o verifici alimentand la 24 v cc,ar trebui sa actioneze,presupun ca vb de frana universalului,de aceea ar fi de ajutor sa stim ce fel de strung e.

Link spre comentariu

,,o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa....firele le-am verificat intre ele si fata de masa si nu dadeau nimic"-care fire?daca zici ca ai o borna direct la masa ,ar trebui sa ai un singur fir care se duce la cealalta borna.Electrofrana o verifici alimentand la 24 v cc,ar trebui sa actioneze,presupun ca vb de frana universalului,de aceea ar fi de ajutor sa stim ce fel de strung e.

Pai la borna de la masa este legat minusul iar la cealalalta borna este legata tensiunea ce pleaca din potentiometru.Nu prea le am cu partea mecanica a strungului. Dar din cate cred ca mi-am dat eu seama universalul este chestia aia rotunda care se invarte si in care bagi scula de strunjire, iar frana e folosita ca sa franeze chestia aia rotunda.
Link spre comentariu

Incerc sa descriu ca n-am gasit poze.Tabloul electric este in capatul din dreapta strungului in partea opusa universalului, tot acolo este si un selector care cupleaza si decupleaza frana ( pe laterala tabloului alaturi de celelalte butoane )Ca sa ajung la electrofranta trebuie sa te duci in spatele strungului si sa desfaci doua chestii care seamna cu niste rozete si sa dai la oparte un panou de fonta cred.

Link spre comentariu

Am spus dupa reostat,adica pe firul care duce la frana.Regleaza din reostat ca pe firul care duce la frana fata de masa sa ai 24 de volti sau mai putin(intre 20-24 v aproximativ), ,vezi daca poti roti universalul cu mana, apoi actioneaza maneta care invarte universalul sau cheia(in functie de tipul strungului) si daca merge lasa-l asa,e in regula.

Link spre comentariu

Am spus dupa reostat,adica pe firul care duce la frana.Regleaza din reostat ca pe firul care duce la frana fata de masa sa ai 24 de volti sau mai putin(intre 20-24 v aproximativ), ,vezi daca poti roti universalul cu mana, apoi actioneaza maneta care invarte universalul sau cheia(in functie de tipul strungului) si daca merge lasa-l asa,e in regula.

Pai asa si fac :) dar se incinge reostatul de nu pot sa tin mana pe el, asta e problema.Ideea e ca prima data cand am facut interventia, am gasit firul ce duce din reostat la frana desfacut.L-am legat si am reglat reostatul ca sa blocheze universalul, adica reosdtaul la minim, dupa o zi m-au chemat inapoi, am vazut ca bubuise reostatul si l-am pus la minim de tot, pe lamela, si am spus ca revin sa inlovuiesc reostatul, iar cand am venit cu asta nou, acuma se incinge, si nu stiu din ce cauza.
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...
Vizitator argusz

probabil se incinge pt ca sta frana tot timpul cuplata? poate ma insel, dar electrofrana nu ar trebui sa lucreze 2-3 secunde maximum(si doar atunci va trece tensiune prin reostat), in momentul in care opresti rotirea universalului? vad ca in desenul care l-ai dat tu sunt niste contacte. poate contactele alea sunt cuplate permanent si de aia se incinge. reoastatul este, practic, un potentiometru bobinat cu sarma rezistiva(kantal, nichelina) si e normal sa se incinga daca sta sub tensiune.

Link spre comentariu

Eu stiu ca in momentul in care se comanda oprirea strungului(universalului) intra in functiune frina,care ramine cuplata atita timp cit strungul este sub tensiune.Cind se da comanda de rotire a universalului,frina se elibereaza,adica tensiunea de alimentare a frinei,este intrerupta.E posibil sa existe scurt in frina.Daca exista scurt in bobina frinei e normal ca potentiometrul sa se incalzeasca,datorita curentului mare care trece prin el.In mod normal ar trebui sa se incalzeasca si frina.Pot exista citeva spire in scurt iar in aceasta situatie, frina functioneaza,numai ca se incalzeste.

Link spre comentariu
Vizitator argusz

Eu stiu ca in momentul in care se comanda oprirea strungului(universalului) intra in functiune frina,care ramine cuplata atita timp cit strungul este sub tensiune.Cind se da comanda de rotire a universalului,frina se elibereaza,adica tensiunea de alimentare a frinei,este intrerupta.E posibil sa existe scurt in frina.Daca exista scurt in bobina frinei e normal ca potentiometrul sa se incalzeasca,datorita curentului mare care trece prin el.In mod normal ar trebui sa se incalzeasca si frina.Pot exista citeva spire in scurt iar in aceasta situatie, frina functioneaza,numai ca se incalzeste.

nu stiu daca frana trebuie sa ramana cuplata... universalul trebuie sa poata fi rotit cu mana ca sa se ajunga in pozitia care o doreste operatorul. de obicei universalele au 3 locasuri(la universalul cu trei bacuri) de introdus cheia de strans si destrans bacurile, si nu totdeauna se opreste universalul in asa fel sa-ti fie la indemana.
Link spre comentariu

nu stiu daca frana trebuie sa ramana cuplata... universalul trebuie sa poata fi rotit cu mana ca sa se ajunga in pozitia care o doreste operatorul. de obicei universalele au 3 locasuri(la universalul cu trei bacuri) de introdus cheia de strans si destrans bacurile, si nu totdeauna se opreste universalul in asa fel sa-ti fie la indemana.Pentru a putea roti universalul,strungurile cu frina electromagnetica,au un boton sau o cheie,plasate de regula pe papusa fixa,la indemina, care in momentul cind sint actionate,intrerup alimentarea cu curent a frinei. Frina se elibereaza si in acest fel,universalul poate fi rotit.La eliberarea butonului sau rotirea cheii,frina intra in functiune,alimentindu-se cu curent.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări