Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Potentiometru strung electrofrana, se incalzeste


 Share

Recommended Posts

Salut am o problema pe care nu stiu cum sa o rezolv. Fac mententanta la un strung la care s-a ars potentiometrul, si l-am inlocuit cu unul nou. Are 60W 47 ohmi si tensiunea de lucru este de aprox 24VDC - in realitate 27 -> 35VDC, nu stiu de ce creste asa mult. Problema ca asta nou se incalzeste de nu poti tine mana pe el cand il leg in circuit. Nu imi dau seama de ce. La 27VDC 60W 47 ohmi curentul ar trebui sa fie undeva la i=u/r=0.57 A, i-am si masurat si tot atata mi-a dat, insa nu stiu daca am aparatul bun pe ampermetru, dar oricum de ce se incalzeste potentiometru, n-am curaj nici sa-l las in functiune. Acest potentiometru e inseriat cu electrofrana, si se incalzeste fara ca motorul sa se invarta, doar alimentand circuitul incepe sa se incalzeasca foarte rau.Condensatorul l-am incercat cu buzzerul si nu da continuitate. Va rog ajutati-ma sa-mi dau seama de cauza. Multumesc foarte mult.

post-14820-13982958527_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 14
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sincer am fost pe graba si nu am apucat sa ma uit ce fel de strung e, dar am masurat bornele electofranei, o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa, iar cealalalta borna masurata fata de carcasa motorului imi dadea in jur de 3 ohmi, deci nu cred ca avea scurt, voi cum masurati electrofranele sau oricealtceva sa vedeti daca aveti scurt?Firele le-am sunat intre ele si fata de masa si nu mi-a dat nimic.In plus chiar daca ar fi electrofrana in scurt potentiometrul ar fi legat direct la masa, nu, deci ar trebuisa aibe pe el intreaga tensiune de alimentare 27V iar la puterea de 60W ar trebui sa aibe un curent mic, nu? si sa nu se incinte.Va rog sa imi spuneti cum masor electrofrana sa vad daca are scurt altfel decat am facut-o eu.

Link to comment
Share on other sites

,,o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa....firele le-am verificat intre ele si fata de masa si nu dadeau nimic"-care fire?daca zici ca ai o borna direct la masa ,ar trebui sa ai un singur fir care se duce la cealalta borna.Electrofrana o verifici alimentand la 24 v cc,ar trebui sa actioneze,presupun ca vb de frana universalului,de aceea ar fi de ajutor sa stim ce fel de strung e.

Link to comment
Share on other sites

,,o borna era direct pe carcasa motorului, deci legata la masa....firele le-am verificat intre ele si fata de masa si nu dadeau nimic"-care fire?daca zici ca ai o borna direct la masa ,ar trebui sa ai un singur fir care se duce la cealalta borna.Electrofrana o verifici alimentand la 24 v cc,ar trebui sa actioneze,presupun ca vb de frana universalului,de aceea ar fi de ajutor sa stim ce fel de strung e.

Pai la borna de la masa este legat minusul iar la cealalalta borna este legata tensiunea ce pleaca din potentiometru.Nu prea le am cu partea mecanica a strungului. Dar din cate cred ca mi-am dat eu seama universalul este chestia aia rotunda care se invarte si in care bagi scula de strunjire, iar frana e folosita ca sa franeze chestia aia rotunda.
Link to comment
Share on other sites

Da o cautare cu google imagini dupa cuvantul strung si daca gasesti o imagine care sa semene cu strungul ce-l ai pune-o aici,poate asa imi dau seama.Dar daca zici ca ai 24 v dupa reostatul ala, pe firul care duce la frana, asta fata de masa,ar trebui sa nu poti roti universalul cu mana.Asta daca e frana buna.

Link to comment
Share on other sites

Pai n-am 24 de volti pe reostat, reostatu trebuie dat la rezistenta mica pentru a cadea tensiunea pe electrofrana, pe reostat raman vreo 1 volt si un pic. Si da, la rezistenta mica universalul nu se mai invarte, se opreste, daca electrofrana ar fi in scurt ar mai functiona?

Link to comment
Share on other sites

Incerc sa descriu ca n-am gasit poze.Tabloul electric este in capatul din dreapta strungului in partea opusa universalului, tot acolo este si un selector care cupleaza si decupleaza frana ( pe laterala tabloului alaturi de celelalte butoane )Ca sa ajung la electrofranta trebuie sa te duci in spatele strungului si sa desfaci doua chestii care seamna cu niste rozete si sa dai la oparte un panou de fonta cred.

Link to comment
Share on other sites

Am spus dupa reostat,adica pe firul care duce la frana.Regleaza din reostat ca pe firul care duce la frana fata de masa sa ai 24 de volti sau mai putin(intre 20-24 v aproximativ), ,vezi daca poti roti universalul cu mana, apoi actioneaza maneta care invarte universalul sau cheia(in functie de tipul strungului) si daca merge lasa-l asa,e in regula.

Link to comment
Share on other sites

Am spus dupa reostat,adica pe firul care duce la frana.Regleaza din reostat ca pe firul care duce la frana fata de masa sa ai 24 de volti sau mai putin(intre 20-24 v aproximativ), ,vezi daca poti roti universalul cu mana, apoi actioneaza maneta care invarte universalul sau cheia(in functie de tipul strungului) si daca merge lasa-l asa,e in regula.

Pai asa si fac :) dar se incinge reostatul de nu pot sa tin mana pe el, asta e problema.Ideea e ca prima data cand am facut interventia, am gasit firul ce duce din reostat la frana desfacut.L-am legat si am reglat reostatul ca sa blocheze universalul, adica reosdtaul la minim, dupa o zi m-au chemat inapoi, am vazut ca bubuise reostatul si l-am pus la minim de tot, pe lamela, si am spus ca revin sa inlovuiesc reostatul, iar cand am venit cu asta nou, acuma se incinge, si nu stiu din ce cauza.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest argusz

probabil se incinge pt ca sta frana tot timpul cuplata? poate ma insel, dar electrofrana nu ar trebui sa lucreze 2-3 secunde maximum(si doar atunci va trece tensiune prin reostat), in momentul in care opresti rotirea universalului? vad ca in desenul care l-ai dat tu sunt niste contacte. poate contactele alea sunt cuplate permanent si de aia se incinge. reoastatul este, practic, un potentiometru bobinat cu sarma rezistiva(kantal, nichelina) si e normal sa se incinga daca sta sub tensiune.

Link to comment
Share on other sites

Eu stiu ca in momentul in care se comanda oprirea strungului(universalului) intra in functiune frina,care ramine cuplata atita timp cit strungul este sub tensiune.Cind se da comanda de rotire a universalului,frina se elibereaza,adica tensiunea de alimentare a frinei,este intrerupta.E posibil sa existe scurt in frina.Daca exista scurt in bobina frinei e normal ca potentiometrul sa se incalzeasca,datorita curentului mare care trece prin el.In mod normal ar trebui sa se incalzeasca si frina.Pot exista citeva spire in scurt iar in aceasta situatie, frina functioneaza,numai ca se incalzeste.

Link to comment
Share on other sites

Guest argusz

Eu stiu ca in momentul in care se comanda oprirea strungului(universalului) intra in functiune frina,care ramine cuplata atita timp cit strungul este sub tensiune.Cind se da comanda de rotire a universalului,frina se elibereaza,adica tensiunea de alimentare a frinei,este intrerupta.E posibil sa existe scurt in frina.Daca exista scurt in bobina frinei e normal ca potentiometrul sa se incalzeasca,datorita curentului mare care trece prin el.In mod normal ar trebui sa se incalzeasca si frina.Pot exista citeva spire in scurt iar in aceasta situatie, frina functioneaza,numai ca se incalzeste.

nu stiu daca frana trebuie sa ramana cuplata... universalul trebuie sa poata fi rotit cu mana ca sa se ajunga in pozitia care o doreste operatorul. de obicei universalele au 3 locasuri(la universalul cu trei bacuri) de introdus cheia de strans si destrans bacurile, si nu totdeauna se opreste universalul in asa fel sa-ti fie la indemana.
Link to comment
Share on other sites

Frana nu e direct pe axul universalului ci prin intermediul cutiei de viteze.Ca sa rotesti universalul are o pozitie unde nu mai e angrenat prin intermediul cutiei si se roteste liber.Sper sa nu ma insel.Oricum frana aia era arsa,e pe alt topic........Si da,cand e alimentat strungul frana e actionata.

Link to comment
Share on other sites

nu stiu daca frana trebuie sa ramana cuplata... universalul trebuie sa poata fi rotit cu mana ca sa se ajunga in pozitia care o doreste operatorul. de obicei universalele au 3 locasuri(la universalul cu trei bacuri) de introdus cheia de strans si destrans bacurile, si nu totdeauna se opreste universalul in asa fel sa-ti fie la indemana.Pentru a putea roti universalul,strungurile cu frina electromagnetica,au un boton sau o cheie,plasate de regula pe papusa fixa,la indemina, care in momentul cind sint actionate,intrerup alimentarea cu curent a frinei. Frina se elibereaza si in acest fel,universalul poate fi rotit.La eliberarea butonului sau rotirea cheii,frina intra in functiune,alimentindu-se cu curent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines