Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

HORNUL - avantaje si dezavantaje


VTP

Postări Recomandate

Problemele la 80% din incintele bazate pe aceasta solutie sunt: coloratia pe medie si sunetul cavernos. Am observat, in timp, ca daca avem griija ca hornul (BLH) sa nu lucreze peste 2khz o parte din sunetul specific dispare. La fel un volum optim al aerului din linie (sau o arie de dechidere optima/mai mica) nu duce la sunetul "de butoi".

Foarte importanta este dimensionarea camerei de compresie (daca exista) si a deschiderii ductului care face legatura cu hornul propriu-zis, aceasta influntind radical eficienta liniei hornului, cit si functionarea in parametrii corecti ai traductorului (sub xmax).

Avantajele supreme care le vad eu sunt: cuplajul cu aerul - clar cel mai bun, raspunsul tranzient rapid si panta de cadere la frecventa de acord a hornului.

E drept calculele sunt laborioase, dar formulele sunt bine puse la punct, testate de-a lungul a peste 70 de ani.

Din nefericire, se munceste mult la incinte, materialul care intra in cutii, este cam de 3 ori mai mult decit la compresie sau BR - de aici si masivitatea/greutatea incintelor, poti sa ajungi la un sunet pe care nu il "agreezi" iar acodul fin/voicingul este mult mai dificil din cauza "labirintului" hornului.

Insa, practic vorbind, incinta este cam de 2 ori mai adinca decit BR, dar cam de 3 ori mai grea (nu stiu de ce, dar toate incintel masive ascultate sunau bine :da ), insa microdetaliile auzite in horn (unii le zic coloratii - sa vezi discutii) nu le-am auzit decit in horn, iar basul este la nivelul incintelor de compresie, cel putin.

Un proiect de horn, exceptional, ca sound, este aici http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=4&t=87309 cu o pereche buna de difuzoare, care au excelat si in TQWT.

Un alt proiect foarte avansat (nu numai de design) este aici http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=4&t=87309&start=150#p840504.

Pozele subliniaza ce am spus mai sus, legat de complexitate (manopera, costuri, greutate, etc.)

 

LE: In plus. Cam asa arata piesele desenate ale unei incinte de care vorbiram http://www.44bx.com/tannoy/autograph.html, si un 3d al modelului "de colt" http://www.diy-audio-guide.com/images/tannoy-autograph-small.jpg

Ce mai muncesc altii http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/74241-my-first-tannoy-autograph.html

Link spre comentariu

Ca sa nu ramana nimeni cu ideea ca hornurile au coloratii pe medii sau sunet cavernos, trebuie specificat ca doar o proiectare gresita poate duce la astfel de "incidente". Primo pentru ca la frecvente ce depasesc 1 - 1 1/2 octave peste frecventa de rezonanta a hornului, atenuare creste puternic,Secundo, o proiectare corecta evita astfel de "accidente", si, exista suficienta experienta in domeniu ( mai putina la noi!).Daca se lucreaza o clona a unui proiect deja lucrat cu bune rezultate, sansele de a avea probleme sunt cu mult mai mici decat in cazul abordarii unui proiect de la A-Z de incinta inchisa sau BR. Sansele de a nu acorda corect astfel de incinte clasice sunt mai mari si cu rezultate a caror modificare necesita masuratori multiple.Am verificat, in timp, avantajele ghidurilor de unda (wave guide, shallow horn ), unul larg cunoscut este cel ce doteaza tweeterul PAudio PCT 300. Calota de 28 mm este folosita de PAudio la variantele lui PCT 300, la DT300 (Monacor) si la DT 28N ( varianta cu magnet neodimiu si WG mic cu unghi pronuntat).WG are o influenta acustica deosebita, in special in ceea ce priveste integrarea imaginii stereo ( integrarea acustica a difuzoarelor incintei si per total a perechii de incinte in spatiul de auditie).

Link spre comentariu

Abordarea unui proiect facut/clonarea, este o solutie buna, insa demulte ori diy-erul nu are acces la traductoarele din proiect si pune "ceva" si de aici apar majoritatea problemelor (rezolvabile, dar cu multa "rabdare").Waveguide-ul adaugat unui tweeter, il ajuta sa coboare mai mult (cind lucram cu 2 cai este de mare ajutor), il cupleaza mai eficient cu camera, imbunatateste directivitatea (daca este prea adinc devine foarte directiv traductorul - dezavantaj), creste eficienta; dar trebuie regindit filtrul.

Link spre comentariu

Eu nu vad ca adancimea ar fi un dezavantaj,decat doar pentru camerele noastre...

Mare atentie cu lungimea labirintului,camera de compresie si modul de amplasare a materialului absorbant,calitatea si cantitatea lui avand "reactii receptive" diferite.

Colorarea pe medii (cel putin la front loaded) este discutabila si de cele mai multe ori comparabila cu ce mizerii pot "face" clasicile difuzoare cu con gasibile pe piata.

Forma poate fi de tip hiperbola,tractrice,exponentiala sau variatii intre ele.

Castigul unui front horn depinde de aceasta forma,insa raportul distorsiune/eficienta este o prioritate pentru a obtine cel mai mic compromis la acest capitol.

Parerea mea este ca hiperbola are un avantaj net raportat la acest raport mentionat anterior,avand cea mai mica distorsiune si cea mai mare eficienta atunci cand sunt comparate cu celelalte tipuri.

 

Aici o incercare de Westminster in regim DIY pentru Tannoy HPD 385A.

https://picasaweb.google.com/1155868376 ... alNotMine#

Link spre comentariu

Interesanta clona WRT, dar sa ne uitam un pic aici (offtopic) http://www.nutshellhifi.com/Ariel-6c.gif

Vedem ca se folosesc 3 tipuri de material. Oare Westmister e facuta chiar din MDF/HDF sau alceva?

Participa cutia, prin rezonanta proprie (ca aici http://www.musicalaffairs.com/prod/crescendo.php) la formarea sunetului sau este complet inerta?

Acum un an am clonat Spendor BC1, avind difuzoarele, insa nu stiu si probabil nu voi stii niciodata, daca clona suna ca cele originale (din grafice semanau cu ce este pe aici http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm).

Reuseste o clona, la o incinta complicata (cum este WRT), sa sune la fel ca incinta originala? Eu zic ca asa ar trebui...

 

Realizarea este de exceptie, poate este restaurator diy-erul de WRT, cine stie.

 

LE http://www.diyaudio.rs/topic/2723-diy-tannoy-westminster-royal/

Link spre comentariu

In mod sigur sunt diferente acustice intre clona si WRT pentru ca se folosesc difuzoare si filtre diferite. De altfel nu cred ca sarbul atat de ambitios si-ar dori acest lucru practic imposibil. Si cred ca stie asta! In mod sigur si incinta participa la formarea armonicilor, mai ales ca prin revistele din anii '80 se spunea ca modificarile de la o varianta la alta aveau si acest scop ( de corectie a unor asprimi evidentiate la teste de auditie, imposibil de detectat prin masuratori ).Realizarea acestui om este insa remarcabila!!!

Link spre comentariu

Buna ziua tuturor!

 

Am cumparat destul de ieftin 2 difuzoare JBL de 8inci, 97db

http://www.jblpro.com/catalog/support/g ... &doctype=3

 

nu sunt scumpe si nici performante, dar vreau sa incerc un front loaded horn, dar nu cu cutie in spate, cum e Westminster, ci doar horn, cu 4 laturi, cum e in poza pusa mai devreme de nomikos.

 

Intrebare: are sens cu difuzoarele astea sa ma apuc de respectivul horn ( o sa coste ceva lemnul, tamplarul, finishul) ? ma gandesc doar ca nu sunt ceva difuzoare de top, nici macar parametrii TS nu sunt postati la JBL, sa nu muncesc degeaba.

 

Multumesc!

Link spre comentariu

Eu n-am inteles altceva, am intrebarea in cap, dar nu stiu s-o formulez... :nas:

Referitor la front loaded, exista variante de horn, lungi, cu o crestere a sectiunii "lenta", exista variante scurte, cu o crestere a sectiunii brusca (presupun ca in general au camera de compresie)... inclin spre varianta 2, similar cu ce am eu in poza de mai sus, din motive lesne de inteles (spatiu pe adancime, putem considera ca un max 600mm, e practic)...

Dar, despre ce criterii de calcul vorbim? Avantaje, dezavantaje. Sunt tipuri diferite? Curbe de crestere matematic diferite?

 

Multumesc!

 

Lung vs. scurt

Posted Image

Posted Image

Link spre comentariu

Referitor la front loaded, exista variante de horn, lungi, cu o crestere a sectiunii "lenta", exista variante scurte, cu o crestere a sectiunii brusca (presupun ca in general au camera de compresie)...

Pe scurt (daca vb de aceleasi deschieri si de aceeasi rata de crestere):- o tactrice este mai scurta, este un horn scurt, dar poate avea coloratii, in functie de frecventa de acord si coeficientul de crestere; foarte eficient pe voce- hornul exponential, de unde deriva tactricea, este ceva mai lung si lucreaza foarte bine cu o camera de compresie, elimina anumite coloratii, pomenite mai sus; in general se foloseste la mid-bas- hornul hiperbolic (amintit si de felixx) nu are coloratiile amintite; pretabil pentru basshttp://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=19826&stc=1&d=1161638767Dar nu sunt aspecte batute in cuie, depinde mult de traductor si de frecventa target-ata.Sandugeorge are horn tactrice BLH, este lung si am urmarit un raspuns bun pe bass si sub-bass, deci contrazic toot ce am spus mai sus, dar acceptate si de Edgar Bruce.

Exista pe net software-ul Hornresp, care calculeaza mai multe tipuri de horn.

Eu cu el trasez graficele, http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=4&t=98593&hilit=hornresp&start=60#p900223 dar trebuie bine intelese fuctiile lui. Tutorialul e bun.
Link spre comentariu

Hornresp de cele mai multe ori e mai mult decat suficient.Realizarea este impunatoare dar nu este clona 100%....probabil nici nu s-a dorit acest lucru avand in vedere ca front hornul nu este identic cu originalul,nici filtrul acustic nu mai este la 200Hz,traductorul fiind HPD 385A (usor diferit de original-alta suspensie), crossoverul evident diferit.In plus piesa in forma de "V" are alte cote decat originalul.In constructia Westminsterului se foloseste plywood de mesteacan "ajutat" cu lemn masiv pentru "accesorii".Identic si la Canterbury.Fata de Westminsterul clasic,la modelul SE Royal,Tannoy are tendinte spre cresterea volumului total,530 litri.Usoare modificari sunt facute si la traductor.Cu siguranta,la finalizarea amprentei sunetului,cutia participa cu rezonanta proprie mixata cu tipul si modul de amplasare a materialului fonoabsorbant.Acestea doua sunt in echilibru intotdeauna pentru incintele la care se pune accent pe contributia cutiei la creearea sunetului chiar daca se numesc Tannoy,TAD,Westlake,Living Voice,etc.Curbele sunt bineinteles matematice dar nu sunt cu forma regulata.Unele au avantaje mai mult sau mai putin decat altele,aplicatii diferite,cerinte diferite,etc.De ex. TAD foloseste o variatiune de hiperbola cu tractrice iar pentru ultimul model,scos de pe piata din motive de costuri,curba devine o variatie asimetrica 80 cu 30 si adauga un filtru mecanic pe tip de filtru acustic pentru a absorbi si evita eventualele blur-uri ce ar putea apare la un moment dat datorita rezonantelor. Aici un woofer de la Goto montat intr-o variatiune de backloaded propriu cu parametri de invidiat:

post-2926-139829389943_thumb.jpg

post-2926-139829389949_thumb.jpg

Link spre comentariu

Ca sa comentam un pic raspunsul incintei: este muuult mai bun ca originalul, se vede cum caracteristica liniara este desfasurata intre 35 si 400 Hz, mult peste Jensen (45-100 Hz), probabil ceva mai extins, cu filtru si material de amortizare, eficienta ridicata - in medie 107 dB, cum este eliminat remarcabil raspunsul/coloratia de pe medie (85 dB la 2 Khz), SPL-ul exceptional de bun la 20 Hz, raspunsul oscilator redus in banda superioara.

 

Este intr-adevar un horn foarte studiat pentru a scoate tot ce se poate din traductor.

 

Asa cum aminteam, hornul, este o incinta ceva mai mare vis-a-vis de compresie/BR, insa f.grea, cu mult mai multa manopera, dar cu o liniaritate si eficienta greu de atins in alte conditii.

 

Un exemplu care subliniaza foarte bine, titlul topicului.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări