Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Unitra G602C


Postări Recomandate

Vă salut.

Am primit un mecanism de Unitra G602C. A fost într-o stare jalnică (era de aruncat), dar l-am curăţat, revopsit, demontat şi recondiţionat ansamblul braţului, care era uşor îndoit. Este fără doză, dar asta nu contează momentan. Ce am făcut: montat fuzibil lipsă, înlocuit C9 care era scurtcircuitat (măsura valoare 0), T2 defect, T8 defect, înlocuit toţi tranzistorii (alţii noi, verificaţi şi ca să nu mai am bătăi de cap), înlocuiţi toţi condensatorii electolitici, verificate aproape toate diodele (sunt bune). Dioda zener de 10V/5W defectă, am "înlociut-o", pe moment, cu două diode zener de 12V/1.3W (montate în paralel) până iau nişte diode 1N5347B, P1 şi P2 înlocuiţi. Fotorezistenţele F1 şi F2 le-am înlocuit cu ceva modern (cu menţiunea că am mai făcut această înlocuire la un alt pickup Unitra G602C şi a funcţionat fără probleme şi corepunzător). Ăsta nu vrea. Când pun alimentarea (un transformator de 230V/16V) motorul porneşte instant, iar dacă se apasă butonul "STOP", se opreşte atât timp cât acest buton este apăsat, la eliberare motorul porneşte din nou. Turaţia poate fi reglată... Poate e o prostie, dar nu mai am idei...

Poate trebuia să pun acest subiect la "Colţul depanatorului", poate fi mutat acolo, dacă este cazul.

1310190411_vertushka-g602c.gif

Editat de Lonerider
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Revin cu acest subiect. Am inlocuit toti tranzistorii (cu altii noi si verificati), la fel si condensatorii electrolitici. In final am inlocuit si toate diodele cu 1N4148. Am renuntat la dioda zener 10V/5W (pentru ca nu gasesc pe plan local si nu renteaza 1-2 bucati la valoarea transportului sau mai multe bucati pentru comanda minima) si am incercat cu LM7809/7812 cu modificarile desenate in schema de mai jos. Fotorezistentele le-am inlocuit cu ceva de 5mm, montate in carcase de diferenta si centrare in locul dimensiunii celor originale si au 1 - 20 kohm la lumina si peste 1Mohm la intuneric (aceasta modificare a fotorezistentelor am facut-o si la alt G602 si a functionat perfect). Si cei trei potentiometri semireglabili au fost inlocuiti cu altii noi. Au ramas pe loc doar rezistentele originale, pe care nu le-am verificat. Toate lipiturile au fost refacute, iar traseele verificate.

La acesta pe care doresc sa-l resuscitez, cand il alimentez, porneste motorul direct, turatiile 33 si 45 se pot ajusta din potentiometru, dar nu functioneaza tastele de stop/start. De asemenea, si bobina de ridicare a bratului, daca  las parghia, se cupleaza si nu mai decupleaza daca apas oricare din buoanele de start/stop. Ma poate ajuta cineva cu sprijin pentru aducerea la functionare normala?

G602_mod.gif

Editat de Lonerider
Link spre comentariu

Fiind un montaj ce lucreaza in impulsuri ar fi util daca ai putea vizualiza cu un osciloscop.

Dar probabil ca nu ai la dispozitie. 

In cazul acesta nu-ti ramine decit sa verifici toate componentele pt si tensiunile care sint marcate pe schema. Din pacate nu prea ai tensiuni marcate.

Viteza este reglabila dar este si stabilizata?

Link spre comentariu
Acum 1 oră, ignotus52 a spus:

Buna seara,

Verificati pentru inceput rezistenta R20 de 330k din colectorul lui T8. 

 

Cu stima, Nelu

O sa incerc maine, ca nu este la apartament aparatul. Multumesc.

1 oră în urmă, sesebe a spus:

Fiind un montaj ce lucreaza in impulsuri ar fi util daca ai putea vizualiza cu un osciloscop.

Dar probabil ca nu ai la dispozitie. 

In cazul acesta nu-ti ramine decit sa verifici toate componentele pt si tensiunile care sint marcate pe schema. Din pacate nu prea ai tensiuni marcate.

Viteza este reglabila dar este si stabilizata?

Da, viteza se poate regla si este si stabila, ambele turatii.  In momentul de fata, tensiunile nu corespund cu cele cateva trecute pe schema. 

Am osciloscop, dar nu stiu unde sa verific, mai exact, cu el. Tot maine as putea, aparatul nu este la mine la bloc. Multumesc.

Link spre comentariu

Problema rezolvata.

Prin aceasta am invatat ca nu doar verificarea jonctiunilor tranzistorilor noi, cu un multimetru, este suficienta. Din tranzistorii noi, cumparati cu ceva timp in urma pentru ceva care nu s-a mai finalizat, am folosit pentru inlocuire pe aceasta placa. Este vorba de NPN BC550 si PNP BC556.

Ieri am imprumutat un multimetru analogic (o pocnitoare chinezeasca nu prea precisa) de la un cunoscut, ca sa verific hfe-ul (orientativ) la tranzistori. La multimetrul meu cred ca sunt ceva probleme la soclul pentru masurarea tranzistorilor, ca nu detecteaza nimic din ce se introduce in el. Asadar, iau punguta cu tranzistori noi si aleg alte trei bucati BC550 si doua bucati BC556 (T10 si T11 i-am scos definitiv de pe placa). Pun acestia din urma in soclul de verificare si indicatia aparatului se duce in jurul valorii de 150. Trec cu cei doi si ajung la BC550. Pun in soclu, nimic. Verific jonctiunile, dau bine, stiu sigur ca e NPN. Pun si in soclul de PNP, nimic. Ma uit din nou la foaia de catalog, urmaresc notatia pinilor, verific cu un BC547 in soclul de NPN, masoara in jurul a 100. Pun iar BC550 si nimic. Atunci am incercat rotirea lui in soclu si, dintr-o data, s-a facut lumina. indicatorul s-a dus pe la 200. Verific si ceilalti BC550 ce-i mai aveam, toti sunt ok, dar pe "invers". Dispunerea pinilor vis-a-vis de capsula sunt invers fata de datele din datasheet-urile tranzistorului (ca am cautat mai multe). Mi-au murit neuronii doua saptamani, la rand, cu o schema simpla si niste tranzistori "made in china" facuti pe dos, probabil din cauza balansului prea mare a vaporului pe valuri.

Pe langa rotirea tranzistorilor BC550 pe placa, a mai fost necesara inlocuirea LM7809 cu un 7812. Cu 7809 nu aveam o plaja de reglaj fin al turatiei platanului, potentiometrul de pe sasiu ajungand catre capatul maxim al cursei.

https://postimg.cc/LhJcgsD6

Editat de Lonerider
Link spre comentariu

Nu cred ca-s de vina chinezii, mai degraba BC-urile romanesti aveau inversati pinii E-C. Eu nu-i montez pana cand nu masor hfe, in acest fel sunt sigur de configuratia pinilor.

Patania dumneavoastra este extrem de utila celor care mai invata si lucreaza,  nu ati pierdut timpul degeaba. 

Spor in toate!

Link spre comentariu
La 04.06.2021 la 19:59, darius_bv a spus:

mai degraba BC-urile romanesti aveau inversati pinii E-C.

Nu, BC-urile românești aveau dispunerea pinilor la fel cu celelalte BC-uri cu același nume . Chinezul a fabricat probabil ceva clone pentru 2N3904 (de pildă) și le-a marcat de nevoie cu BC550

Link spre comentariu

T2 a fost BC148, T7-T8 au fost BC338 cu ceva litera dupa, montati de producator, nu a fost umblat la lipituri (oricum nu corespundeau cu schema). Cei PNP au fost BC308. Nu stiu daca are o foarte mare importanta beta la montajul asta, dar cu ce am pus functioneaza perfect. 148-ul a fost defect, o jonctiune intrerupta, motivul pentru caream inlocuit fara sa mai verific ceilalti.

Editat de Lonerider
Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări