Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Telwin Tecnica 114 defect


tiritrobo

Postări Recomandate

Se pare ca mister @ miticamy a avut dreptate..nu era bine montata placuta cu drivere pe radiatorului igbt-ului, radiator care ajunge la 60grC.

 Am ridicat placuta in picioare si am testat-o cu termometru la intrarea aparatului in protectie. Pe radiatorul driverelor nu era mai mult de 35 gr. 

Cred ca se poate pune orice radiator micut pe drivere...important e sa fie pus. Este foarte bine asa.... deoarece montajul driverelor se poate face miniatura si se poate monta in locuri mai putin accesibile.

Am auzit de mai multe ori expresia ca in tunel (adica aparatul montat in cutia lui) racirea este mult mai buna. Am vrut sa testez acest lucru.

Am scos intrerupatorul din spate si am bagat firul de la sonda de temperatura si l-am lipit cu banda izoler pe acelasi radiator al igbt-ului din seara trecuta. Am montat aparatul complet la loc si am testat temperatura pe igbt la intrarea in protectie. Surprinzator... am avut aceeasi temperatura pe radiatorul igbt-ului ca data trecuta..respectiv 60,3 grC . Deci racirea "stil tunel"  e la fel de buna ca si cea fara capac...adica identica.

Multumesc frumos domnilor @ miticamy, @ nickrvl si @ cipriyan123 pentru ajutor si idei.

Poze;

Placuta driverelor ridicata vertical cu sonda de temperatura lipita pe radiatorul ei....temperatura pe radiatorul driverelor la intrarea in protectie a aparului se afla la 34,4 grC. Deci nu-i facea bine temperatura de 60gr de la igbt.

IMG-2473.jpg

Probarea racirii  stil tunel...aparatul asamblat la loc...sonda de temperatura introdusa in interior pe un radiator al igbt-ului.

Temperatura era aceeasi ca data trecuta ...tot 60,3grC.

IMG-2470.jpg

Si Telwin 144 montat la loc...si din nou in protectie. 

IMG-2472.jpg

Si cu asta-basta...domnilor...ajunge cu acest aparat. Si daca mai imi ziceti sa-i mai fac ceva...tot nu-i mai fac, ca m-am saturat de el...altul la rand.

Va doresc numai bine!

Link spre comentariu

N-am testat durata activa....dar asta este conditionata in primul rand de temperatura din exterior. Cu cat e mai scazuta temperatura exterioara cu atat creste mai mult durata activa. Daca fac testul afara pe vremea asta durata activa se afla undeva la 4min...pe cand la 24grC durata activa este de 3min si vreo 20sec. Iar daca aparatul sta in soare si afara sunt peste 30gr...cred ca mai scade durata activa. La orice aparat se intampla lucrul asta...e bine cand se lucreaza cu el sa nu stea in soare.

Uite...am sa fac testul la 24gr...aparatul este montat. Dupa cate mi-aduc aminte am facut testul fara capac si era undeva in jurul valorii de 3min si 20sec la temperatura de 24grC. Sa vedem cat este durata activa cu capacul pus la loc. In varianta originala aparatul nu atingea 3min...era in jurul valorii de 2min/20sec maxim 2min/40sec. Eu preconizez ca am castigat un minut dupa reparatie...vom vedea... poate ma insel.

Link spre comentariu
La 09.01.2019 la 16:49, validae a spus:

Ar trebui să verifici puntea de diode, aceea cu radiator crestat și releul.Rezistorul era cumva cel de 47 Ohmi verde, de softstart ?

Ca să nu pocnești ceva prin el, înseriază un bec de 100W cu unul din firele de rețea când îl pornești.Dacă la probă se aprinde ledul verde și becul înseriat nu rămâne aprins la maxim tot timpul, e OK și poți să elimini becul.Dacă nu ai experiență minimă în electronică, nu te-aș sfătui să umbli în invertor, sursele în comutație nu se repară așa ușor...trebuie aparatură, osciloscop, scheme și multă experiență.Pentru a te informa, citește de la început postările topicului, sigur s-a mai discutat și problema asta.

Da rezistoru cel verde da nustiu de ce ca nu ia fc nimein nimic dintro data sa  oprit 

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Vreau sa readuc in atentie acest topic pentru proprietarii acestor aparate, in niciun caz pentru colegii electronisti de pe acest forum.

Acum cateva zile am primit la reparat un astfel de aparat cu igbt-urile distruse. Proprietarul m-a rugat sa montez in timpul depanarii si protectii termice pe radiatoarele igbt-urilor....pesemne ca citise acest topic.

Haideti sa lamurim o problema....montarea acestor protectii termice nu aduce niciun un castig aparatului.... ma refer la putere sau la durata activa de functionare.

Aparatul are din fabrica destule hibe...este facut cu economie sau din economie...iar cateodata igbt-urile functioneaza defectuos si se ambaleaza termic. Aceste protectii nu fac altceva decat sa opreasca aparatul la timp pentru a evita ambalarea termica a igbt-urilor si distrugerea acestora.

Mai nou am auzit ca dupa reparatie nu mai poate sa sudeze cu electrod de 2,5 mm decat 1-2 electrozi.

Sa lamurim si aceasta problema.... !

Acest aparat are durata activa de functionare 100/% la 60A...scrie pe eticheta spate a aparatului. Aparatul nu poate suda toata ziua cu electrod de 2,5 deoarece  nu poate face acest lucru......este un aparat foarte modest, pentru uz casnic si indicat pentru sudarea cu electrozi de 1,6- 2mm. Cu electrod de 2,5 mm nu poate suda decat maxim 2-3 electrozi unul dupa altul...dupa aceea aparatul intra in protectie. Atentie va rog....toata aceasta durata activa de functionare a aparatului este calculata la o temperatura ambientala de maxim 25grC. Daca aparatul sta in soare sau afara sunt 35grC, durata activa de functionare va scade drastic.....s-ar putea sa sudati doar un electrod de 2,5mm si aparatul sa intre in protectie....sau s-ar putea sa nu mai sudati toata ziua cu cei 60A. Ar fi de preferat ca vara, in timpul folosirii, aparatul sa stea undeva la umbra in niciun caz in bataia soarelui.

Sper ca m-am facut inteles... acest aparat nu este aparat de santier....cu el sudati 1-2 electrozi de 2mm...mai taiati un fier si-l polizati.... iar sudati 1-2 electrozi...iar luati pauza de tigara sau de cafea.... si tot asa....iar daca aparatul ajunge la mine defect eu nu-i fac marire de putere si nici de durata activa de functionare...eu doar il repar. Aparatul nu are spatiu suficient in interior pentru marirea puterii sau duratei active de functionare.

Si ca final....inainte de achizitionarea unui aparat de sudura ar fi bine sa-i cititi detaliile tehnice,  sa va ganditi bine ce faceti cu el si sa va respecte cerintele .....ca pe parcurs sa nu va treziti cu neplaceri din cauza alegerii gresite.

Sa ne auzim cu bine!

 

Editat de mac01
Link spre comentariu
  • 11 luni mai târziu...

Va salut,

un amic mi-a adus la reparat invertorul din titlu. Erau arse IGBT-urile si aproape toate piesele din driver. Am inlocuit piesele defecte, am alimentat invertorul dintr-o sursa separata cu 24V . Problema este ca forma de unda din grila IGBT-urilor lasa de dorit. Am banuit ca ar fi de vina  traful driver, am bobinat 3 infasurari a cate 10 spire pe un miez EE28 provenit dintr-o mini  sursa ATX  dar semnalul in grila are aceeasi forma. Traf driver nou n-am gasit.

Daca v-ati lovit de aceasta problema sau aveti vreo idee unde e problema sau cum as putea imbunatatii forma de unda, lasati-mi un mesaj.

Multumesc. 

Tecnica 144.jpg

Link spre comentariu

Si ce anume nu este in regula cu forma de unda? Puneti oscilograme doar cu oscul pe DC si marcati zeroul pe ecran.

EDIT: cred ca asta este pusa de un forumist, in drena driver

driver.jpg

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Montati igbt-urile, alimentati partea de comanda dintr-o sursa auxiliara de 24v si apoi vizionati semnalul cu osciloscopul.

Atentie la igbt-uri...la capacitatea din poarta....in acest aparat merg foarte bine HGTG 20N60A4 sau 30N60A4. Capacitatea din poarta a acestor igbt-uri este in jurul a 3.5nF. Montarea igbt-urilor va modifica semnalul si-l va indrepta (il va corecta). Daca nu aveti igbt-urile prin papornita...puteti simula cu un condensator cam de aceeasi valoare (3-4nF) intre grila si sursa....apoi vizionati oscilograma daca este corecta. 

Verificati cele doua diode zenner din primarul trafului driver...se cam arde una dintre ele. In oscilograma de mai jos aveti un riplu de tensiune incadrat de mine cu un dreptunghi rosu. Acest riplu il scoateti montand un condensator de 47-100uf/50v pe alimentarea trafului driver paralel cu condensatorul C23 100nF/50v. Telwin a "uitat" sa monteze acest condensator electrolitic... destul de important...zic eu. Va astept cu noile oscilograme....adica cele bune si corecte. Abia dupa  ce vad noile oscilograme va mai pot ajuta cu cateva idei-sfaturi.

1961439893-Tecnica144-thumb-jpg-21f4f31d

 

Editat de mac01
Link spre comentariu

Am pus transformatorul driver original, am montat IGBT-urile, am setat osciloscopul pe DC cu 0 pe axa X, oscilograma rezultata este intre grila si emitor la IGBT. 

Cred ca forma de unda trebuie sa fie rectangulara, zona incercuita consider ca nu este ok, cred ca panta de crestere ar trebui sa fie mai abrupta.

Am verificat diodele diode zenner din primarul trafului driver, sunt ok. IGBT-urile montate sunt  30N60A4.

Tecnica 144_2.jpg

 

P.S. aparatul este Tecnica 144, in postul anterior am facut confuzia cu 114.

Editat de elman
Link spre comentariu

Zeroul este pe centrul ecranului nu pe axa X ca nu suntem la geometrie. Lipsesc voltii/diviziune, probabil 10V. Puneti voi si o captura din schema, de ce trebuie cel ce raspunde sa caute in documentatie sau sa descarce schema? Se incepe cu oscilograma din drena driver ca sa se vada daca nu cumva vine de la generare o distorsiune. 

driver-144.jpg

9.jpg

Link spre comentariu

Cam aiurea, trebuie vazut daca pe C26 so C31 este aceeasi tensiune. Formarea tensiunii negative si consumul din ea pare problema. La fel de bine poate fi si pt ca IGBT-urile nu au sarcina. Eu cand aveam IGBT-urile arse le montam intai pe spate si le puneam sarcina rezistiva.

EDIT: aici este o exemplificare postata in 2016

inv1.jpg

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Tensiunea negativa este de 20,7V pe ambele condensatoare. Am alimentat invertorul de la priza in serie cu un bec de 100W dar nu functioneaza, se restarteaza la interval de 1s, nu stiu daca e corect asa de obicei puneam becul in serie cu colectorul IGBT-ului din ramura superioara.

Multumesc pentru suport, o sa mai caut. 

Link spre comentariu

Alimentarea in serie cu un bec este o gaselnita a depanatorilor tv pt surse simple flyback. Este corecta varianta cu  bec in serie cu colector IGBT de sus dar trebuie si un bec de faza mare pe iesire invertor.

In simulare functioneaza corect.

18.jpg

Link spre comentariu
Acum 46 minute, elman a spus:

Tensiunea negativa este de 20,7V pe ambele condensatoare. Am alimentat invertorul de la priza in serie cu un bec de 100W dar nu functioneaza, se restarteaza la interval de 1s, nu stiu daca e corect asa de obicei puneam becul in serie cu colectorul IGBT-ului din ramura superioara.

Multumesc pentru suport, o sa mai caut. 

Este foarte buna si metoda asta....daca aparatul functioneaza bine becul trebuie sa ramana aprins foarte slab si trebuie sa ai un consum de 200-250mA.

Verifica diodele redresoare de la iesire....aparatul se restarteaza datorita unui scurt in secundar....eu cam asa vad situatia.

Cat priveste oscilograma....nu este buna...aparatul poate functiona si asa...dar vinovat este traful driver...trebuie inlocuit.

Igbt-urile n-au voie sa depaseasca in functionare temperatura maxima de 60-65gr...ele se distrug datorita acestui semnal incorect si racirii precare.

Se mai poate remedia semnalul prin montarea unor TC-uri....se obtine un semnal perfect chiar si cu acest traf driver....dar preferabil este ca acest traf sa fie inlocuit.

Imbunatatirea racirii se realizeaza prin inlocuirea ventilatorului de 2W cu unul de 4W cu debit mai mare de aer.

Editat de mac01
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări