Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Suspensii difuzoare


Vizitator AsmVax

Postări Recomandate

Vizitator AsmVax

In toata aria de boxe si difuzoare nu am gasit un subiect serios despre suspensii de difuzoare.Ideea este cam asa:Am niste difuzoare Unitra care nu mai au suspensiile intregi.Vreau sa le schimb.1. Ce ar fi cel mai recomandat, pentru a avea sunetul cat mai aproape de original si de a resista cat mai mult in timp?2. Eventual, interesant ar fi, cat resista fiecare material?3. Ce tipuri de suspensie sunt cel mai folosite la difuzoarele profesionale?4. Ce tip de lipici este cel mai indicat?5. Cum este recomandat a fi montata suspensia? Trebuie demontat difuzorul sau este ok si pe loc?Am mai refacut niste Unitra, dar am folosit suspensii din burete si un lipici care semana cu aracetul.Nu mi s-a parut foarte profesional, adica ce pot sa zic, a iesit bine, dar am vazut si mai bine de atat.Multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Interesant subiect. :aplauze 1. Pentru a avea un sunet practic identic cu cel original, trebuie sa punem o suspensie cam la fel de moale sau ceva mai moale ca originalul, si sa permita cam aceeasi deplasare sau putin mai mare. Multi zic ca niciodata nu va suna la fel ca suspensia originala, eu nu sunt de acord.Daca aveti chef de explicatii , cititi mai jos de ce.2.Cel mai bun material pentru suspensii se spune ca este cauciucul natural. Pentru ca este scump, se folosesc materiale sintetice : polipropilena, polietilena, , poliester, poliuretan, uretan , butyl, polibutylena, isobutylena :ras: Primele sunt "spume", iar alea ce contin in denumire butyl se zice ca sunt cauciuc sintetic si sunt mai bune ca celelalte. Spumele sunt ieftine si dupa cum vezi la Unitra (Tonsil), nu prea le ies durabile. Interesant este ca la difuzoarele chinezesti yngchung de 19 lei de 7 ani tot bune sunt suspensiile.. Aceasta rezistenta in timp e afectata in mai mica sau mare masura(depinde de material si constructie) de cat de mult si des sunt supuse deplasarilor, cat de mari sunt aceste deplasari in comparatie cu marimea suspensiei, de temperatura, umiditate si chiar ultraviolete.3. La cele profesionale am vazut ca se foloseste suspensia textila (ca si la spidere) dar tratata cu ceva elastic ce nu permite sa iasa aerul printre fire.4. Prenandez5. Cel mai bine demontezi si partea din mijloc bombata a difuzorului si te uiti sa nu-l descentrezi cand schimbi suspensia. Pentru asta poti baga ceva subtire in intrefier, intre piesa polara si suportul bobinei sa acelasi loc liber in jurul piesei polare.(de exemplu poti baga film fotografic)Explicatia mai tehnica la punctul 1.Suspensia influenteaza parametrii ts ai difuzorului, dar ce nu stiu multi este in ce mod influenteaza sunetul acea modificare a parametrilor. Mai de mult am studiat acest aspect teoretic si putin experimental. Va spun si la ce concluzii am ajuns. Daca inlocuim suspensia cu alta ceva mai mai moale, scade fs si creste vas. Mai scade si qts odata cu fs, dar pentru ca nu se modifica ebp (raportul dintre fs si qts) avem (surpriza) acelasi raspuns in frecventa intr-o boxa bassreflex identica, daca in primul caz fs nu a fost mai mare ca frecventa de acordaj a boxei. Programele de simulat arata o diferenta de ordinul a 0,1 decibeli si nu influenteaza raspunsul tranzitoriu decat la frecvente sub acordajul boxei care este chiar mai bun ca si in primul caz (contrar la ce spun unii).Oricum, frecventele sub acordajul boxei bassreflex nu ne intereseaza pentru ca nu pot fi reproduse bine de acea boxa. Daca in primul caz fs a fost mai mare ca frecventa de acordaj a boxei (este gresit asa ceva dar mai sunt cazuri), obtinem chiar o imbunatatire a raspunsului la frecvente joase, fara sa influentam frecventele medii. In incinta inchisa, cam aceleasi concluzii le-am tras. Eu vorbesc de modificari ale frecventei de rezonanta in limite de exemplu de la 50 la 30hz. Sa nu uitam ca nu conteaza numai suspensia exterioara, conteaza si spiderul (rila). Daca avem un spider tare si punem o suspensie moale nu vom scadea mult frecventa de rezonanta pentru ca nu lasa spiderul. Ca tot veni vorba de spider, este un subiect in care userul Chorchy avea un difuzor cu fs 70hz si nu era multumit de cum reproducea frecventele joase. Dupa ce a inmuiat spiderul cu acetona avea un fs de 40hz si a ajuns cam la aceleasi concluzii ca mine.. Din pacate acetona se usca repede si spiderul a revenit la loc.Mai sunt si alte aspecte legate de suspensii si spidere. Unul ar fi pierderile. Daca apasam o suspensie cu o forta, ea va reveni inapoi cu aceeasi forta minus pierderile. Aceste pierderi sunt reflectate in parametrii ts in Qms(cu cat e mai mic qms cu atat pierderile sunt mai mari). Aceste pierderi scad raspunsul la frecvente joase, dar daca qms este de cateva ori mai mare de cat qts incepe sa aiba o influenta neglijabila. De obicei suspensiile de woofere au pierderi destul de mici (qms e mult mai mare ca qts). Aceste pierderi depind de materialele, grosimea si constructia si a suspensiei exterioare, si a spiderului. Alt aspect: unele difuzoare , mai ales cele profesionale,folosesc suspensia sau/si spiderul sa limiteze deplasarea la puteri mari si frecvente joase ca sa nu loveasca bobina in piesa polara. La deplasari mari, suspensia se intinde si nu mai lasa sa se miste membrana mai mult. Aceasta se reflecta in parametrii ts ca si cum ar scadea mult qms si ar creste mult fs, si vom avea o scadere a raspunsului la frecventele joase fata de cum ar trebui sa fie teoretic,si ceva distorsiuni. Dar difuzorul supravietuieste abuzului. Din acest motiv (si existenta fenomenului power compression) programele de simulare nu ne arata exact realitatea la puteri mari.Ar mai fi de discutat despre distorsiunile create de suspensie, dar n-am gasit nicaieri detalii. Totusi cred ca la puteri medii (deplasari pana in 2-3milimetri sau ceva mai mici ca xmax) nu ar trebui sa reprezinte o problema.Alt aspect, suspensia si spiderul centreaza bobina in intrefier, daca sunt excesiv de moi sau prost executate pot sa descentreze difuzorul si sa frece bobina.

Link spre comentariu

eu zic sa pui una de panza e putin mai scumpa decat una de cauciuc dar se merita o gasesti pe un site pe care sigur il stii incepe cu m.........m iar ca lipici poti folosi prenandez vezi cand o pui sa fie foarte bine centrata ca atunci cand se usuca lipiciul daca e descentrata osa descentreze si membrana si nai facut nimic osa haraie osa frece bobina etc .cat despre cele de cauciuc ......cam greu de lipit daca incerci cu prenandez sar putea sa le topeasca pentru ca nu osa gasesti de cauciuc natural

Link spre comentariu

Sa nu uitam ca suspensia amortizeaza si oscilatiile parazite ale membranei. Fenomenul e destul de frumos descris aici http://www.einklang-audio.com/buch/dich ... hrheit.pdf

La ce te referi cu oscilatiile parazite ale membranei? Vad ca acolo este o carte intreaga. M-am uitat la poze ca si copiii, nu stiu nemteste. Dar pare foarte interesanta, descrise acolo multe fenomene acustice cu exemple, grafice, imagini, si explicatii ca sa intelegi, daca stii limba... Daca s-ar gasi asa ceva in romana sau macar in engleza...
Link spre comentariu

Membranele nu sunt rigide; ele se deformeaza astfel incat portiuni ale membranei executa miscari de sine statatoare. In functie de material, tehnologie (impregnari) aceste oscilatii (rezonante) sunt mai mult sau mai putin accentuate (vedeti Fig. 2.26 si 2.27 din respectiva carte). Suspensia ajuta la rigidizarea membranei si amortizeaza anumite moduri de oscilatie. Daca se schimba proprietatile suspensiei, se schimba si sunetul difuzorului (in bine sau in rau). Un caz tipic il constituie difuzoarele de basi cu membrana de aluminiu care de multe ori suna ca din galeata (daca nu sunt prevazute cu elemente de corectie in reteaua de filtre de separatie).Carti in limba engleza au scris Vance Dickason si D'Appolito. Am pe undeva adresa site-ului autorului cartii de mai sus. O caut si-o public. Daca bine-mi aduc aminte, are si o sectiune in engleza.

Link spre comentariu

Daca s-ar gasi asa ceva in romana sau macar in engleza...

textul merge luat cu copy-paste si tradus cu un soft sau direct pe net daca chiar esti curios de ce scrie acolos-ar putea sa elucidezi cateva neconcordante cu expunerile de la postul nr2

In toata aria de boxe si difuzoare nu am gasit un subiect serios despre suspensii de difuzoare.Ideea este cam asa:Am niste difuzoare Unitra care nu mai au suspensiile intregi.Vreau sa le schimb.1. Ce ar fi cel mai recomandat, pentru a avea sunetul cat mai aproape de original si de a resista cat mai mult in timp?2. Eventual, interesant ar fi, cat resista fiecare material?3. Ce tipuri de suspensie sunt cel mai folosite la difuzoarele profesionale?4. Ce tip de lipici este cel mai indicat?5. Cum este recomandat a fi montata suspensia? Trebuie demontat difuzorul sau este ok si pe loc?Am mai refacut niste Unitra, dar am folosit suspensii din burete si un lipici care semana cu aracetul.Nu mi s-a parut foarte profesional, adica ce pot sa zic, a iesit bine, dar am vazut si mai bine de atat.Multumesc.

se gasesc suspensii originale din burete tratat pe care daca dupa ce le inlocuiesti nu le tii in soare sau nu le alergi exagerat(sau distorsiuni mari din care sa rezulte deplasari necontrolate ale difuzorului),minim 10-15 ani de acum incolo nu o sa ai problemeeu am lipit cu succes cu adeziv bicompenent pt reparat barcile gonflabile,este o solutie pe baza de ceva rasina si cauciuc,cu intaritor.Se usuca usor elastic,adera f bine si cel mai important,nu ataca ca prenadezul.Nu stiu unde gasesti,eu am de la un prietendaca cine face lucrarea are experienta,se poate si fara sa se desfaca calota,daca nu, ar fi recomandata desfacerea calotei de pe con(se gasesc si calote de hartie in caz ca nu se deface frumos) pt a tine centrata bobina in intrefier
Link spre comentariu
Daca s-ar gasi asa ceva in romana sau macar in engleza...

textul merge luat cu copy-paste si tradus cu un soft sau direct pe net daca chiar esti curios de ce scrie acolo

 

Um sich ein Bild von allen Raumresonanzen

machen zu können, werden diese einfach ein·

mal berechnet.

Pentru a vă face o idee a tuturor rezonanţelor cameră

fac, ele pot fi cu uşurinţă un drept de autor

ori calculat.

Tu intelegi asa ceva?

:sparge:

Schließlich kann noch ein Teil des Dämmmaterials

im Gehäuse mit der Membran mitschwin·

gen und eleren bewegte Masse erhöhen

În cele din urmă, o parte din material izolant

în cazul cu membrana mitschwin ·

gene şi FEADR în mişcare cresterea masei

Finally, a portion of the insulating material

in the case with the membrane mitschwin ·

gene and EAFRD moving mass increase

Asta-i nebun :nebunrau: unde este FEADR?:ras:

s-ar putea sa elucidezi cateva neconcordante cu expunerile de la postul nr2

Spune mai multe, lumineaza-ma ca si cu traducerile. :ras:

Membranele nu sunt rigide; ele se deformeaza astfel incat portiuni ale membranei executa miscari de sine statatoare. In functie de material, tehnologie (impregnari) aceste oscilatii (rezonante) sunt mai mult sau mai putin accentuate (vedeti Fig. 2.26 si 2.27 din respectiva carte). Suspensia ajuta la rigidizarea membranei si amortizeaza anumite moduri de oscilatie

Stiam de acest fenomen , dar nu credeam ca la el te referi. El are legatura cu membrana(conul), nu cu suspensia. Suspensia este moale, membrana este mult mai rigida ca suspensia, cum dracu suspensia ajuta la rigidizarea membranei? Acele oscilatii din membrana se amortizeaza tot in ea pentru ca este destul de tare. Amortizarea acelor oscilatii depinde de material si de forma conului membranei. Ca sa depinda acea amortizare si de suspensie, aceasta ar trebui sa fie tot cam asa sau mai tare ca membrana :sparge: Si in figurile 2.26 si 2.27 mi se pare ca e vorba numai de membrana, nu si de suspensie.

Link spre comentariu

sau distorsiuni mari din care sa rezulte deplasari necontrolate ale difuzorului

Alta porcarie. A spus-o unu' pe forum, si multi o luati de buna fara sa va intrebati de ce, pentru ca cel ce-a spus-o e inginer sau are nu stiu ce realizari in domeniu :sparge: Un semnal distorsionat nu produce o deplasare mai mare ca unul nedistorsionat, dar de aceeasi putere si frecventa, testati daca nu ma credeti.
Link spre comentariu

ma refeream la distorsiunile amplificatorului la iesire(un amplificator uzual de putere mica impins la limita (pe semnalel muzicale,obviously).),nu ale semnalului de la intraredar la atitudinea pe care ai abordat-o de ceva vreme fata de colegii de pe forum nu mai e mult pana cand dialogurile cu tine se vor transforma in monologurile tale (one man show,atoatestiutor,detinatorul tuturor raspunsurilor(sau cel putin asa trebuie lasata impresia))

testati daca nu ma credeti.

Link spre comentariu

Da, la distorsiunile de la iesirea amplificatorului ma refeream si eu.Despre atitudinea mea, imi cer scuze daca am mai intrecut masura. Eu nu sunt de acord cu unele idei sau cred ca nu sunt corecte si le contrazic , si mai explic si de ce. Nu sunt atotstiutor si nu vreau sa par mai destept

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări