Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Am improvizat o masina de electroeroziune


Postări Recomandate

Pe sasiul unui pantograf chinezesc am improvizat o masina de electroeroziune.Schema electrica am luat-o de aici http://home.earthlink.net/~a_wake/EDMController.pdf .

Pe surubul care ridica si coboara electrodul am pus o piulita cu role ca sa nu se uzeze si sa mearga mai usor.Ca sa nu umplu toata cuva cu motorina tineam piesa sub un jet continuu de motorina pe care o recirculam dupa filtrare.

Prima incercare a fost sa dau o gaura patrata (1,3 /1,3 mm) intr-o bucata de fier cu un electrod de alama.Ca sa iasa bine gaura am folosit doi electrozi si doua regimuri de lucru : regim prelucrare bruta cu primul electrod (care s-a consumat mult) si regim de finisare cu al doilea electrod.

Am incercat sa fac un poanson,electrodul a fost o bucata de cupru pe care am imprimat litera B iar piesa a fost o bucata de otel C120 calit.

Principala problema a fost pompa de recirculare,am folosit o pompa de spalator de parbriz de 24 v alimentata la 12 v dar nefiind conceputa pentru mers continuu trabuia sa o opresc dupa 10 min. sa o las sa se raceasca.A doua problema a fost filtrarea,nu am folosit decit o sita metalica fina si un filtru decantor de masina mult prea putin pentru o masina de electroeroziune.

Am renuntat sa o folosesc pina cind gasesc o pompa de motorina suficient de puternica sa traga motorina printr-un filtru de masina si suficient de fiabila ca sa mearga 10 ore fara sa se supraincalzeasca.

[attachment=5]Electrod patrat.JPG[/attachment]

[attachment=4]Electrod poanson .JPG[/attachment]

[attachment=3]Masina lateral.JPG[/attachment]

[attachment=2]Masina.JPG[/attachment]

[attachment=1]Poanson.JPG[/attachment]

[attachment=0]Pompa si filtru.JPG[/attachment]

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 30
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Intrucat subiectul postat de tine ma intereseaza in mod deosebit si deoarece pozele arhivate de tine sunt si mari si pot trece neobservate de un user mai neatent, mi-am permis sa modific formatul acestora astfel incat sa poata fi vizualizate in mod direct. Initial m-am gandit ca poate nu stii sa procesezi imaginile si am vrut sa-ti trimit un MP explicativ, apoi mi-am amintit de subiectul "Poze din atelierul meu", unde te-ai descurcat destul de bine si am renuntat. Iti recomand de asemeni sa incepi cu schema efectiv folosita de tine (chiar daca ai dat scurtaturi catre sursele de inspiratie) si in mai multe postari sa prezinti solutiile pe care le-ai ales tu.Asa dupa cum am mai spus, subiectul ma intereseaza si oridecate ori nu voi intelege ceva am sa-ti solicit detalii.

Link spre comentariu

Imi pare rau Vasile ca nu am stiut. Ar fi iesit ceva mai ca lumea.@tehnicus: In legatura cu circulatia motorinei - care in mod ideal ar trebui sa o inlocuiesti cu gaz petrolier - ai putea utiliza un vas mai larg amplasat deasupra locului unde se desfasoara prelucrarea si unul de acumulare situat la nivelul cel mai de jos. Sitele grosiere amplasate inaintea intrarii in vasul de acumulare. Pe funful vasului pui cativa magneti permanenti puternici, peste care asezi o sita din material nemagnetic. Aceasta se va scoate ocazional si se va curata de malul depus. In vasul de sus fixezi undeva intr-o pozitie convenabila un sesizor de nivel. Unul asemanator fixezi si in vasul de jos. Irigarea locului de prelucrare se va face prin cadere libera iar pentru reglajul debitului poti monta un robinet de reglaj. Ca pompa de recirculare a lichidului poti folosi spre exemplu o pompa cu roti dintate antrenata chiar si in curent continuu, pe care o amplasezi langa vasul de acumulare la nivelul cel mai de jos. Ea va intra in functiune cand nivelul din vasul de sus a coborat la nivelul sesizorului si va iesi din functiune cand acelasi lucru se va intampla in vasul de jos. Cele doua sesizoare vor fi pilotate de un acelasi circuit logic. In logica acestui circuit se va include si situatia cand exista "cerere" de la sesizorul de sus dar este activ concomitent si sesizorul de jos. Acesta va corespunde cazului cand din motive diverse s-a pierdut o cantitate de motorina din circuit. In acest caz va fi actionat un sistem de avertizare a faptului ca trebuie completat lichidul de racire.In ceea ce priveste materialul de confectionare a electrozilor, cel mai bun este carbunele de retorta (spre exemplu un electrod circular de element galvanic) sau o perie de electromotor din gama destul de diversificata existenta in comert. In lipsa acestui material se utilizeaza in exclusivitate cuprul. Materiale ca alama, bronzul, etc, nu sunt adecvate. de aceea s-a uzat atat de intens primul tau electrod patrat - cel din alama.@IGBT 1971: Nu prea exista printre matalele uzuale unul care sa erodeze cuprul, deci aplicatii la PCB-uri nu prea cred ca ar putea fi. Trebuie sa recunoastem insa ca pentru PCB-uri s-au diversificat o multitudine de metode de prelucrare si unul de tipul electro-eroziunii ar fi si inutil si destul de scump. Colegul tehnicus a neglijat sa mentioneze faptul ca electro - eroziunea este unul dintre procedeele cele mai costisitoare dintre tehnicile de prelucrare a metalelor. El este recomandat doar in situatiile unor piese din oteluri aliate si inalt-aliate (materiale scumpe) si/sau ingloband o manopera costisitoare, tratate termic in care din diverse motive ar mai trebui facute prelucrari, dar al caror ciclu recoacere de inmuiere + prelucrari mecanice ulterioare + refacerea tratamentului termic de durificare, este fie prea scump, fie chiar imposibila. Spre exemplu, cele la care s-au facut toate operatiile de finitie (rectificari, rodari, acoperiri de suprafata, etc) si la care decalirea la temperaturi de 1000 grade Celsius si apoi re-calirea la temperaturi asemanatoare, le-ar deforma iremediabil.

Link spre comentariu

Multumesc pentru ajutor ola_nicolas si vasile,ar trebui scris la regulament dimensiunile maxime ale unui fisier ,ale unei poze si numarul maxim de atasamente pe post.Schema folosita e cea de pe site dar atentie ca un bec halogen de 500w la 120 v are o rezistenta electrica mai mica decit unul de 500w la 220 v .Am folosit motorina pentru ca altceva nu am avut,gazul petrolier nu prea se mai gaseste.Am cautat pompe cu roti dintate dar am gasit numai pompe hidraulice care necesita puteri mari pentru actionare si sint scumpe.Trebuie pompa altfel nu conving motorina sa traca prin filtru standard de masina (cele din tabla cu filtru de hirtie).E adevarat ca alama nu e buna pentru electrod si prima data am pus gresit polaritatea minus la piesa si plus la electrod.La electrodul de finisat am pus corect si s-a corodat mai putin dar a fost si alt regim de lucru.Cel mai bun material pentru electrod este cupru cu wolfram.Grafitul pentru eroziune este unul special foarte dens,merg si perii de motoare in special cele rosii cu mult cupru in ele.Cred ca pompa de ulei DACIA cu debit marit ar fi perfecta. Combinata spre exemplu cu un electromotor de cc de 12 V / 120 W. Daca puterea este in continuare mica, atunci schimbi motorul cu unul asincron de mici dimensiuni. Spre exemplu motoarele de aspiratoare sunt mici, de tip inchis spre a fi protejate la praf, compacte si au puteri relativ mari.

Link spre comentariu

Multumesc pentru ajutor ola_nicolas si vasile,ar trebui scris la regulament dimensiunile maxime ale unui fisier ,ale unei poze si numarul maxim de atasamente pe post....

Dimensiunile maxime ale unui atasament, care nu de mult erau de 800x600 Px, asa dupa cum ai citit tu insuti din informatia lui Vasile s-au marit la 1200x800 Px. Numarul maximal de fisiere imagine pe postare este pentru un user normal de 5, iar pentru un moderator este putin mai mare. Cu o arhiva poti pune mai multe, dar ai sanse mai mici sa fie vizualizate.Pe mine ma intereseaza, tehnicus in mod special partea de forta a instalatiei pe care ai folosit-o tu precum si detalii parametrice si regimurile de lucru. Daca ai vrea sa vorbesti putin despre asta, cu scheme si detalii tehnice - in fine, cu tot ceea ce trebuie. In plus schema ta am vazut ca comanda concomitent 4 sau 5 steppere. As vrea sa prezinti functionalitatea acestor steppere si sa ne dai indicatii tehnico - practice despre fiecare in parte.Cred ca pompa de ulei DACIA cu debit marit ar fi perfecta. Combinata spre exemplu cu un electromotor de cc de 12 V / 120 W. Daca puterea este in continuare mica, atunci schimbi motorul cu unul asincron de mici dimensiuni. Spre exemplu motoarele de aspiratoare sunt mici, de tip inchis spre a fi protejate la praf, compacte si au puteri relativ mari.
Link spre comentariu

In schema e notat gresit,e un singur motor pas cu pas cu 5 fire (unipolar) si e destul de mic(NEMA 17).La partea mecanica am facut demultiplicare 3:1 (nu ma interesa viteza) iar piulita este una cu role asta e mai deosebit.Nu mai tin minte ce regimuri am folosit dar stiu ca mergeam cu cele mai mici.Daca maream capacitatea crestea puterea descarcarii si stropea cu motorina asa de tare ca trebuia sa pun un capac.Din cauza proastei filtrari intrau gunoaie in interstitiu si stricau calitatea suprafetei.Pompa de ulei de la dacie e detasabila? Pompa de benzina de dacie e cea cu membrana si pirghie? Pompele de diesel sint scumpe chiar second hand.

Link spre comentariu

Poate fi o pompa de ulei de tractor.Care este sursa de energie pentru eroziune? Sau ca sa ma fac mai bine inteles: - ce putere are traful de alimentare? - care ar fi jobul fiecarui potentiometru de congtrol? - ce senzor de scanteie se foloseste?Cred ca momentan sunt suficiente aceste 3 intrebari.

Link spre comentariu

Puterea transformatorului este 200 w.Un potentiometru regleza limita de sus a comparatorului ,celalat limita de jos iar al treilea viteza motorului.Inaca o notatie aiurea in schema nu e nici un senzor,intrarea comparatorului e legata la piesa si electrod.Cind electrodul se apropie suficient de piesa se produce o scinteie care face sa scada tensiunea de la 44v la aproape 0 limita de jos a comparatorului este atinsa si comanda motorul sa ridice electrodul ,elecrodul ridicat intrerupe descarcarea si tensiunea creste atingind limita de sus care comanda motorul sa cobore electrodul si tot asa mai departe.Din potentiometrul de viteza se regleaza pentru descarcari cit mai dese (aproape continuu,se aude ca la sudura).

Link spre comentariu

200 W mi se pare putin pentru aceasta aplicatie, chiar si pentru o tehnologie in impulsuri. Una dintre aplicatiile tipice ale electro-eroziunii este extractia tarozilor rupti in gaurile filetate. Unui tarod rupt de M16 spre exemplu, lung de 30...40 mm, i-ar trebui - la o putere de 200 W - vre-o 2 saptamani pentru extractie, ceea ce este inacceptabil.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

pentru extractia tarozilor rupti in gauri exista niste freze speciale din carbura care au exact diametrul gauri . in maxim 5-10 min fara efort este inlaturat orice taord , spiral, alezor.etc unde lucrez eu am vazut ca foloseste la elctroeroziune electrozi din grafit . toate cele bune

Link spre comentariu
Vizitator

Placutele din carburi metalice (de tipul VIDIA) nu pot aschia otelul rapid calit la 64...65 HRC. Probabil ca se incearca dezvoltarea unor tehnologii bazate pe placute diamantate. Chiar si asa exista riscul deteriorarii gaurii filetate a piesei de baza. Practic exista doua cazuri:

- piesa de baza este relativ simpla si ieftina, caz in care se prefera reciclarea ei la fier vechi;

- piesa de baza este complexa si inglobeaza tehnologii scumpe, caz in care se incearca "spargerea prin electro-eroziune" a miezului de rezistenta a tarodului rupt in gaura, dupa care resturile se curata cu atentie si se reface filetul cu un alt tarod. Burghiele si/sau alezoarele rupte in gaura sunt de regula mai usor de extras, chiar si fara prelucrari mecanice, cu deosebirea ca un alezor rupt intr-o gaura duce de regula la un rebut nerecuperabil, fie din cauza unor deformari locale ale gaurii alezate, fie din cauza schimbarii pozitiei piesei in dispozitivul de prindere al masinii-unelte, in urma operatiunilor de extragere.

 

In alta ordine de idei, atat postarea aceasta cat si cea anterioara sunt offtopice, astfel incat vom incheia aici chestiunile de mai sus.

Link spre comentariu

daca tu spui ca nu eu spun ca da si merge foarte bine! eu cu asa ceva rezolv problema sunt special facute pt asa ceva . merg la turatii mari gen 2500rpm si avansuri mici 10-20 mm/min de exemplu pentru taord de metric 10 , diametrul frezei este de 8,5 .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări