Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Primul meu proiect cu tuburi.


Postări Recomandate

Pai atunci EF86 pe intrare e prea mult @Valderama poate propune un alt tub .In anii 60 era poate ok, azi nivelele de iesire din aparate sunt mai mari si nu se justifica pe intrare EF86

Cred ca o trioda cu u intre 20-30 e ok

Si ce daca-i EF86! Lasa omul sa faca schema asa cum e! Aia Mullard n-au fost niste incepatori. Schema este bine conceputa, testata si verificata de multi.

Asa daca incepem sa comentam schema, eu as spune ca a fost facuta de ingineri care au stiut ce fac. Au socotit cat este castigul pe fiecare etaj, au aplicat reactia negativa astfel incat amplificatorul sa fie stabil.

Viobio a punctat excelent si i-a dat informatii exacte. Asa trebuie indrumat unul care chiar vrea sa faca ceva!

Pasul urmator ar fi sa inceapa sa-si faca cablajul, daca vrea PCB, si sa-l puna aici. Eu asa face cablaj imprimat! Il scapa de multe probleme daca este bine facut si are si reproductibiltate foarte buna. Aici poate sa opineze toti care au experienta .

Sa inteleg ca ar trebui sa atenuez semnalul daca nu se modifica schema? Eu ma gandeam sa fac si un pre cu corector de ton:)

Nu trebuie sa atenuiezi nimic, pentru ca ai reactie negativa! Asta va face un HI FI din amplficatorul tau si nu vei umbla toata ziua cu surubelnita in el.

Fa exact schema, chiar cu indicatiile date de Vio si incearca sa o faci sa mearga cum au vrut proiectantii. Schema e clasica si nu are cine stie ce filozofii speciale.

La intrare ii pui un potentiometru de 100K si gata. Toata lumea de bun simt nu prea pune corector de ton, semnalul trebuie sa fie redat asa cum e el. Amplificatorul nu trebuie sa adauge nimic la sunet (ideal), sau cat mai putin (real).

 

PS: Vad ca stii sa simulezi! Ti-as recomanda LTspice care e in top si e gratis! Satisfactii mari pentru ca e un spice ingineresc si rezolva multe probleme de convergenta cum alte spice-uri nu stiu. Modele de lampi sunt disponibile si pot fi generate usor. Dupa cum cred ca ai vazut, Lazaroiu foloseste LTspice!

 

PS: Sa inteleg ca ai modificat R15 de la 8K2 la 5K6, desi ractia negativa este pe 16Ohm conectata! N-ar trebui sa faci asta.

Trebuie sa te gandesti ca puterea este aceeasi dar tensiunea este diferita. O sa ai 0.707xU16 ohm pe 8ohm pentru ca P=U^2/R, adica U8ohm=sqrt(8/16)*U16ohm = 0.707*U16ohm. Asa ca atunci cand masori tensiunea mai mare deci amplificarea cu bucla pusa sa fie mai mare. Daca reduci amplificarea, o sa ai probleme de stabilitate. Eu zic sa faci schema idenica cu Mullard si dupa aia te mai poti juca, mai ales ca poti simula si verifica practic.

Editat de sebi_c
Link spre comentariu
Vizitator viobio

Ar fi vreo problema daca as concepe un cablaj pentru acest amplificator sau este mai bine sa-l constuiesc in aer dupa metoda clasica? Alta intrebare, ce parere aveti de TAD RT164 http://www.magazinuldemuzica.ro/TAD-RT164-Tube-EL34B-STR-Quartett-_-60542.html se merita? modificarea sunetului este notabila fata de EL34 clasic?

Sunt bune acele tuburi EL34,sunt chinezesti,nu te speria,mergi pe ce recomand eu.Daca se gasesc unii care blameaza tuburile chinezesti,le recomand sa stea in banca lor,nu cred ca le-au trecut prin mana atitea tuburi cite imi trec mie.sebi_C a recomandat cablaj imprimat,eu recomand barete cu cose,ca sa proiectezi un cablaj imprimat bun iti trebuie ceva experienta,pe cose poti modifica imediat montajul.Iti recomand sa faci un canal pe masa,sa vezi ce si cum,apoi sa treci pe curat.Ca fapt divers pentru "anti China",EL34STR e cu steroizi,aceste tuburi au o disipatie mai mare decit EL34 clasic,au o durata de functionare de minim 5 ani .Am reparat amp de chitara cu EL34 STR,amp foarte forjat,finalele aveau 7 ani,au fost inlocuite dar mai aveau cam 60% emisie,ampul se mai putea folosi. Editat de viobio
Link spre comentariu

Va  multumesc tuturor, dupa cum am spus deja, nu am mai lucrat cu lampi, am avut un amplificator siemens SE 5W stereo in copilarie, dar imi amintesc si acum sunetul. Domnul Sebi, valorile nu le-am modificat eu, am incercat sa inteleg functionarea amplificatorului si am gasit doua scheme pentru Mullard520, una care as spune ca e originala, iar a doua republished, original (zic eu) este o revista din Aprilie 1956, la varianta republished, nu se stie data. Valorile pentru unele componente pasiva difera astfel:

______ original ______remake

c6-c7 ---0.05uF/400V    -0.5uF/350V

r9---------8k2                  -82k

 

de asemeni pentru  r15/c8  am asa:

 

speaker ohm---R15 KOhm---C8 pF

        4                   3.9             470

        8                   5.6             330

       16                  8.2             220

Eu am facut acea simulare cu Proteus pentru ca voiam sa vad in cum afecteaza diferitele marimi forma semnalului si de fapt  cum arata semnalul. Desigur ca o sa va urmez sfatul si o sa incerc LTSpice.

 

Va multumesc domnule Olimpiu dar nu mai pot sa dau inapoi, am comandat transformatoarele Hammond, si nu au fost deloc ieftine :), nu pot sa schimb acum proiectul, plus ca am incredere in domnul Valderama, i-am povestit ca sunt tufa la categoria lampi si a ales aceasta schema ca atare.

 

Domnul Viobio, am fost sfatuit sa merg pe electro-harmonix am si gasit tuburile imperecheate si cu 24 ore burn-in (doar pt EL34), Ef86, ECC83  plus socluri si costul este undeva la $150. Acum ce sa zic, accept pareri.

 

 

 

LE: nu am aratat in schema dar ideea era ca iesirea o am pe 8Ohm dar reactia si valorile componentelor respecta si sunt conectate in configuratie (pe iesirea) 16Ohm. O sa reatasez desenul.

Editat de Marius Rotundu
Link spre comentariu

Sigur ca cei ce au proiectat schema originala stiau cum se proiecteaza  reteaua  NFB insa la modificarea reactantei capacitive a condensatoarelor de cuplaj apare un raspuns diferit pe secundarul OT la frecvente joase cea ce implica corectia  retelei NFB insa acest lucru doar pentru reglajele de finete mai mult sa nu justificate...

Link spre comentariu

Capacitoarele de cuplaj marite vor influienta raspunsul la frecvente joase! Si eu sunt adeptul ca pot fi marite. De ce? Tocmai pentru ca se poate ajunge cu banda de frecvente chiar pana la cativa herti. Chiar daca nu se aud aceste frecvente joase, sunetul va de senzatia de dinamica excelenta, cu joase profunde si catifelate cand exista si o reactie negativa efectiva.

Exista riscul ca marind capacitoarele de cuplaj (C7, C6) si decuplare (C2-catod, C3-in grila ecran a pentodei EF86, c5 si C8)  sa nu asiguri o margine de faza stabila (masurabila la 6dB) la frecvente joase. Asta se va manifesta printr-o oscilatie de frecventa foarte mica, vizibila printr-o miscare lenta a membranei difuzorului.

Dar te asigur, ca se pot mari, astfel C7, C6 pana la 470nF; marirea lor e cea mai benefica, fara riscuri mari (eu chiar am facut un amplificator asemanator).

C2 trebuie sa ramana 47uF.

C5 si C3 au impact ceva mai mare; C5=220nF, poate fi marit catre 470nF, dar cu grija (corelat si cu R8, poate fi micsorata pana la 470K). C3 are impact serios; cred ca aici au intervenit proiectantii pentru a asigura stabilitatea la frecvente joase, asigurand practic o reactanta la aceste frecvente. C8 creeaza o reactanta in anodul lui EF86, marind amplificarea la frecvente foarte mici (Ra=R6+R10).

Marginea de faza acceptabila la frecvente inalte este asigurata de capacitorul C8 si polul introdus de C1R5. Daca amplificatorul functioneaza cu aceste valori bine, eu as micsora C8 pana amplificatorul incepe sa aiba probleme de stabilitate (daca exciti cu sinus de 50Hz(de ex), maresti amplitudinea, vezi ca apar oscilatii de frecventa mare sub forma burst-uri pe sinus). La fel si cu C1, pana ai un semnal treapta de 10KHz acceptabil. Aceste retele, C8R15 si C1R5, au efect cumulat.

R9=82K, are o valoare rezonabila (n-am verificat, s-ar putea un pic cam mare), 8K2 este prea mic, cred ca era o greseala de tipar. Valoarea asta de rezistenta influienteaza si valoarea tensiunii in anodul EF86, in special din cauza ca grila triodei incepe sa traga curent, in mod normal nu are voie.

 

Eu am gacut ceva similar si postez aici. Sfatul meu e sa te tii de structura originala a amplificatorului, cu obs. ca poti incerca sa duci amplificatorul mai mult la f. joase si inalte. Vei observa ca ai imbunatatit calitatile amplificatorului!

post-177784-0-80967700-1436995509_thumb.jpg

post-177784-0-14377300-1436995544_thumb.jpg

post-177784-0-17445400-1436995585_thumb.jpg

Editat de sebi_c
Link spre comentariu

Asta este si planul meu, sa respect schema originala, vorba dvs, aia de la Mullard stiau ei ce fac acolo, iar odata ce am amplificatorul functional ma voi apuca de modificari / experimentari.

 

Aceasta oscilatie de care vorbiti, cum ar trebui sa o vad pe ecranul osciloscopului? Banuiesc la intrarea phase-splitter-ului se vede cel mai bine pe pinul 7 al ECC83. Nu am inca un generator de semnal dar am ceva software si pot folosi placa de sunet al laptop-ului. In simulari am observat o degradare a semnalului la frecvente joase cu valorile c6-c7 de 50nF, d-nul Valderama mi-a spus ca as putea sa-i majorez pana undeva in 100nF, desigur valoarea corecta se va vedea experimental.

 

De asemeni am mai observat ca sinusoidele sunt inegale la iesirea din phase-splitter, si ma gandeam sa pun un semireglabil pt R12, sa pot regla ce intra in etajul final.

 

O sa pun componentele cu valori modificate, cele sugerate de d-nul Viobio in rest voi respecta valorile originale pe cat posibil. Spun pe cat posibil pentru ca nu am gasit 50uF si am luat 47uF, de asemeni  0.05uF am comandat 47nF, 0.25uF am comandat 220nF. Sper sa nu influenteze in rau, oricum o sa vad la momentul asamblarii.

 

Am atasat desenul cu valorile si coneziunea FB corecta.

 

Inteleg problema cablajului, se cere experienta si precautii avand in vedere destinatia si tensiunile proiectului dar pana nu incepi o treaba, nu ai cum sa o termini :) . Cu ajutorul domniilor voastre o sa fac si o incercare in aceasta directie, si vom vedea ce iese.

 

OFF: Nu am mai vazut MAVO35 de vreo 15 ani, eu folosesc Fluke, si multimetre si osciloscop dar am si un instrument analogic rusesc "TL4" ceva din al 2-lea razboi cred :) l-am salvat de la un prieten care voia sa-l arunce, m-am chinuit putin sa-l reconditionez, sunt mandru de el :)

post-235128-0-32685100-1437003164_thumb.png

Editat de Marius Rotundu
Link spre comentariu
Vizitator viobio

Poți folosi fără grija EL34 Electroharmonix. Oscilații la frecvente joase,o vezi pe osciloscop,se deplasează trasa sus-jos, în ritmul în care se deplasează și membrana difuzorului înainte - înapoi,vezi ca e periculoasa aceasta mișcare,pt difuzoarele de bas,dacă este foarte ampla.În locul rezistentei de reactie poți monta un semireglabil multitura,din care reglezi reacția,cu sarcina la ieşire,pt o funcționare cit mai stabila în toată banda de frecventa,la fel poți tatona și valoarea condensatorului care este în paralel pe rezistenta de reactie.Citeva sfaturi utile.Montează o rezistenta de 220...330ohmi/3...5W, în paralel pe ieșirea pt difuzor,e o rezistenta "antiprost " protejează traful de ieșire și finalele în cazul în care ampul rămâne fără sarcina.Montează sigurante de 200mA temporizate în anozii finalelor,protejezi traful de ieșire,dacă scoți siguranta și pui un aparat de masura în locul siguranței poți masura curentul prin tuburile finale.Cind o sa pornești amplificatorul,exista riscul sa oscileze,din cauza reacției pozitive,schimbi capetele primarului trafului de ieșire intre ele,firele care vin în anozii și G2 finale,le schimbi intre ele,volumul ampului sa fie la minim sau puțin deschis,oricum o sa observi imediat oscilatia, dacă pui difuzor la ieşire o să-ți țiuie urechile, dacă oscilează oprești imediat alimentarea anodica și faci mutarea descrisa mai sus.Reacția negativa,sa nu o faci prea strânsă,valoare mica a rezistentei de reactie,riști sa oscileze ampul pe frecvente joase,valorile din schema sunt pt traful proiectat de Mullard,acum ai alt traf de ieșire deci trebuie alta valoare a rezistentei și a condensatorului care este în paralel pe aceasta rezistenta,cum spuneam mai sus,pui un sem multitura.

Link spre comentariu

Având în vedere că dumneata construieşti varianta stereo a acestui amplificator   http://www.elforum.info/uploads/monthly_07_2015/post-235128-0-32685100-1437003164.png

 este bine ca rezistenţele  ce închid bucla de reacţie negativă respectiv R15 şi R4 să fie riguros împerecheate(sau cu toleranţă de 1%).Eventual dacă vrei să diminuezi câştigul în tensiune micşorezi R15 nu mai puţin de 5k6 preferabil rămâi pe valoarea din schema 8k2 sau poftim pui această valoare 6k8(se îmbunătăţeşte uşor/puţin damping factor).

 

Cu o cablare reuşită şi transformatoarele 1650HA se poate ajunge cu C8 chiar la 47pf(amplificator stabil) acest condensator influenţează foarte mult viteza de tranziţie palier sq şi intrarea în palier sq (cu sau fără overshoot ,damped oscilation de amplitudine mai mare sau mai mică/imperceptibila determinări 10khz-sqw) chestiunea asta nu o poţi simula precis ,rămâne de verificat fizic-material.

 

Astăzi sursele de semnal au impedanţa de ieşire mică(sub 10k) ca atare rezistenţa din intrare R1 poate fi redusă până la valoarea 100K situaţie în care amplificatorul este mai puţin dispus să capteze brum din reţea prin cuplaj capacitiv între intrare şi reţea(cablurile electrice din reţeaua 230Vac aflate prin pereţi etc).

 

Pe forum se spun multe..., aplicat sau mai puţin aplicat (până acum sebi_c a vorbit/scris perfect aplicat).

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Ca posesor de trafo Hammond 1650HA sînt curios de rezultatul final în regim ultraliniar. E drept că eu nu am ''tras'' decît vreo 25W prin ele, cu alte lămpi conectate ca pentode şi fără reacţie.

Înainte de a cumpăra seturi de lămpi finale noi, cîteva folosite, dar în stare de funcţionare, sînt bune ptr probe.

Link spre comentariu

Si cum vi se pare din punct de vedere calitativ, si dpdv sonor, in indelungata dvs experienta ati folosit o multime de branduri, cum este Hammond? Am citit pe forum de asemeni, unii colegi spun ca EL34 este o lampa de lautari, acuma eu nu stiu ce sa inteleg prin aceasta afirmatie, dar nu prea sunt cu manelele  :bataie

 

Multumesc pt sfat , voi cumpara inca un set de finale doar pentru probe, ceva ieftin.

O alta problema, ce ar trebui sa aleg El 34L, El 34 EH sau alte modele? Care este diferenta si cum ma va influenta, la EL34L am citit ca au altfel tensiunile de grila.

Editat de Marius Rotundu
Link spre comentariu
Vizitator viobio

Si cum vi se pare din punct de vedere calitativ, si dpdv sonor, in indelungata dvs experienta ati folosit o multime de branduri, cum este Hammond? Am citit pe forum de asemeni, unii colegi spun ca EL34 este o lampa de lautari, acuma eu nu stiu ce sa inteleg prin aceasta afirmatie, dar nu prea sunt cu manelele :bătălie Multumesc pt sfat , voi cumpara inca un set de finale doar pentru probe, ceva ieftin.O alta problema, ce ar trebui sa aleg El 34L, El 34 EH sau alte modele? Care este diferenta si cum ma va influenta, la EL34L am citit ca au altfel tensiunile de grila.

Numai un idiot poate spune ca EL34 este un tub pt lăutari,orice tub are o amprenta sonoră,deci "cinta" în felul sau.Cumpara ce EL34 dorești,mai puțin JJ,nu te crampona pe o anumita marca,un amp nu suna doar din finale,sunt multe variabile,inima fiind traful de ieșire,la indicația dl Valderama ai ales bine Hammond,eu tot Hammond recomandam.Nu te mai stresa cu tot felul de tâmpenii scrise pe net,altfel nu o sa mai dormi noaptea și o sa cauți acul în carul cu fin,pina acum ești pe drumul cel bun,după mine o sa ai un amp de top.Ar fi bine sa pui mana pe ceva EF86 nos,dar noi,nu recuperate.EF 86 care se fabrică azi,doar de rusi,sunt pe matrita de 6J32P,e buna și aceasta dar mai buna este EF86,pentru rezultate și mai bune poți înlocui EF86 cu EF804, 804S,EF806,806S,astea sunt din liga suprema.Chiar locuiești în SUA?Dacă da,cauta 12AX7 nos,se găsesc acolo,12AX7=ECC83Americanii folosesc în amplificatoarele cu tuburi în special 6L6, în cele audio sau de instrument,de ce? Au și ei o pentoda similara cu EL34,6CA7 are indicativul,din păcate nu este un tub reușit, asa ca s-au axat pe 6L6,unde sunt regi,asta nu înseamnă că soundul de 6L6 versus EL34 este mai bun,ma repet, fiecare tub are soundul propriu,este foarte subiectiv,depinde de preferință fiecăruia.Pentru reglarea volumului sa pui un pot dublu ALPS. Editat de viobio
Link spre comentariu

Dynacord este o firma ce a produs si produce echipamente dedicate pentru lautari , despre notorietatea acestei firme te poti informa la absolut orice lautar .

In epoca lampilor , Dynacord a produs amplificatoare DOAR cu lampi finale EL34 .

Aceasta precizare am facut-o in mod expres  pentru a fi corecti si cinstiti , chiar daca se supara anumiti colegi de forum .

Realitatea poate fi dureroasa pentru unii ...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări