Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problema urgenta (FRIG) Ferroli Domiproject F24


Vizitator vire

Postări Recomandate

Greseala mea :jytuiyu de fapt el masura tensiuni pe punte cu placa alimentata, eu din obisnuinta ma gandeam ca era pe domeniul de diode si gasise zero pe bornele condensatorului. E clar ca nu-i merge sursa, dar problema cea mare e ca nu are experienta cu sursele in comutatie si nici nu cred c-o sa invete asa. Poate vre-un coleg de forum din zona face un gest de omenie si-l ajuta cu verificarea ca trece iarna si nu repara placa.

Link spre comentariu
Vizitator vire

Acel 0.01 sau 00.1 apare la 2 verificari din 5, in rest doar 0.Haideti sa explic cum mi-as dori sa procedez:As vrea sa imi pot da seama cat mai mult posibil care e problema. Apoi in functie de ea apelez la un electronist chiar si de aici de pe forum sau direct la un service de centrale.Ideal ar fi sa nu merg la respectivul electronist si sa constate ca mai e ceva ars si acea piesa nu o au decat cei de pe la service-uri de centrale si evident ca pe acel om pentru munca lui, chiar daca nu rezolva problema, il platesc.Apoi merg cu placa la service si mi se cer alti bani, asta daca accepta sa discute pretul (am inteles ca pretul este unul fix indiferent de problema si asta nu stiu daca este ok).Si la final realizez ca mai puneam niste bani si luam o placa noua cu garantie de 2 ani. Pur si simplu as vrea sa pot sa imi dau seama exact care e problema si apoi sa merg la persoana potrivita. Sa nu plimb placa dintr-un loc in altul. Daca e vorba de condensatori merg la un electronist, daca e vorba de o piesa specifica merg direct la service.Pentru ca spre deosebire de un electronist de aici de pe forum, care m-ar ajuta din amabilitate, el neocupandu-se cu depanarea centralelor si care si-ar aprecia munca la valoarea corecta, sunt convins ca cei care lucreaza la service-uri o supraevalueaza lejer exploatand nestiinta clientilor. Sunt oameni si oameni. Am patit asta la service radio-tv unde am fost pacalit si am platit vreo 80 lei pe o siguranta de la un monitor, evident explicandu-mi-se ca monitorul e tinut in teste, ca i-a fost schimbat transformatorul etc... .Si culmea peste un an aceeasi persoana mi-a dat gratis o astfel de siguranta zicand ca ea costa 0.7 bani si ca "sa fiu sanatos, sa imi rezolv problema". Cand am stiut ce problema am omul a fost mai mult decat om si m-a ajutat, cand m-am dus ca un bou si nu am avut habar de ce nu se mai aprinde monitorul am platit, tot ca un bou :ras: . Exact asta vreau sa evit acum :rade: .Daca ajung la service vreau sa pot discuta pe argumente clare, chiar nu as vrea pentru 2 condensatori sau o alta piesa sa platesc vreo 250 lei pentru ca nu am habar si nu am de ales.Asadar inteleg ca sursa ar fi arsa (sau doar niste componente) ale ei.Eu cu multimetrul meu jalnic si cu multa ambitie pot sa aflu daca mai sunt arse si alte componente sau chiar care sunt componentele arse ale sursei? Nu intentionez sa o repar invatand aici pe forum, dar mi-as dori sa pot afla dinainte sa iau o decizie, daca sunt arsi 2 condensatori sau o bobina ori un smd. Pentru ca exista extrem de multi meseriasi, din toate domeniile, care mai intai se apuca de treaba si iti zic pretul dupa si te trezesti ca pentru un robinet de 10 lei ti se cere o manopera de vreo 100 lei pentru ca deja ti l-a montat si nu mai ai cum sa intrebi si in alta parte cat e manopera <- e un exemplu. De instalator inca nu am fost "tepuit" :ras: .Multumesc

Link spre comentariu

1.Nimeni nu iti poate garanta ca in afara de sursa belita nu mai altceva defect pe placa.2.Nu te supara,n-o zic din rautate, dar asta cu mi-a schimbat o rezistenta de 0,5 ron si mi-a luat o carca de bani o stim cam toti de pe aici,in spatele schimbarii rezistentei aleia stau sute de ore de practica,experimente,citit documentatie,bani bagati ,ore de nesomn....si ar mai fi.De aceea pt a evita discutiile de genul asta multi prefera sa spuna ca au schimbat ceva scump (transformator ca exemplu, cam toata lumea stie cum arata)si sa evite discutiile astea cu scump dom'le scump.Electronica nu e acelasi lucru cu instalatiile sanitare unde iti pune ala doi robineti de 10 ron bucata si-ti ia manoprea dublu.3.Poti incerca sa schimbi integratul ala din sursa, s-ar putea sa mearga,daca ai nevoie de schema sursei parca am gasit ceva asemanator,dar nu pot garanta ca o sa mearga.Poti sa incerci,riscul e al tau. Si sa nu uit, dupa repararea sursei trebuie verificati si senzorii,nimeni nu vrea sa apara la stirile de la ora 5...

Link spre comentariu
Vizitator vire

1. Nu cred ca o sa ma implic eu in schimbarea integratului. Cred ca asta deja ma depaseste in privinta indemanarii si a preciziei pistolului de lipit pe care il am. 2. Acest integrat poate fi "procesorul" la care se referea "schimbatorul de placi"? Chiar si prin absurd? E posibil ca el sa numeasca integratul procesor sau e o presupunere absurda? 3. Daca este posibil dati-mi va rog schema. Macar sa o printez si sa o pun deoparte cu documentatia centralei pentru orice eventualitate pe viitor.4. Ce implica verificarea senzorilor? Este o operatiune pe care o poate face orice electronist sau trebuie facuta doar de cineva de la un service? Daca nu sunt verificati ce se poate intampla? Nu se mai opreste arzatorul, pompa etc?Legat de siguranta de 0.5 platita cu 80 lei in niciun caz nu vreau sa pornesc vreo polemica, mai ales cu oameni care mi-au intins o mana sincera si neconditionata de ajutor. Intentia mea nu a fost sa minimizez munca de electronist, din contra. Dupa ce m-am confruntat cu problema asta am un respect foarte mare pentru cei care stiu electronica. Totusi cateva clarificari poate ar arunca o alta lumina asupra pataniei mele intrucat nu vreau sa par ignorant si nesimtit, mai ales dupa ce am fost ajutat aici.La momentul respectiv mi s-a zis ca evaluarea monitorului nu ma costa nimic. Daca as fi fost anuntat ca ea costa de exemplu 50 lei si "reparatia" 30 lei era rezonabil. Asta daca as fi apucat si eu sa aflu pretul inainte sa fiu dus cu vorba la modul "mai intai sa vedem ce are, discutam dupa" si chiar AS FI FOST DE ACORD asupra pretului. In fond si celui care m-a mintit ca e ars "procesorul" placii i-am platit deplasarea si "diagnoza". Dar respectivul de la service-ul tv nu a tinut cont de rugamintea mea de a afla pretul inaintea reparatiei si m-am trezit a doua zi cand eu m-am dus sa aflu ce are si cat ar costa, ca monitorul e deja "in probe" si ca ma costa 80 lei. Asta in vreme ce un monitor crt sh costa intre 50 si 100 lei. Dar, am ales sa am bun-simt si sa nu fac stanga imprejur si sa-l las cu monitorul in brate a carui asa-zisa reparatie costa cat un monitor sh similar si asupra carui reparatie trebuia sa imi dau si eu acordul, mai ales tinand cont de pretul ei. Sa mi se repare cu "japca" un lucru inainte sa fiu intrebat daca vreau, daca imi permit, daca mai are rost, doar ca sa fiu nevoit sa ii dau banii nu cred ca are legatura cu altceva decat cu nesimtirea.2. Asa cum am zis era vorba de o siguranta, nu de o rezistenta. Daca era rezistenta atunci vedeam si eu lucrurile altfel, macar acum, stiind cat de complexe sunt lucrurile care par simple atunci cand nu te pricepi. Ma chinui de niste zile sa masor niste condensatori, deci cine stie sa masoare si rezistente are deja din start respectul meu :). Dar era o banala siguranta din sticla, prinsa intr-un soclu, nici macar lipita ca la sursele pc. Exact cum sunt cele 2 pe placa de la centrala. Usor de schimbat. La fel de usor cum le-am schimbat si eu ulterior, in diverse ocazii, dupa ce am inteles la ce foloseste buzzerul de la multimetru si o lupa ca sa citesc valoarea de pe ele. Cred ca e cea mai simpla operatiune din domeniul electronicii.3. Da, pregatirea si experienta trebuiesc platite la adevarata lor valoare. Dar nu stiu daca valoarea sigurantei in acel atelier este 80 lei in conditiile in care acolo schimbarea unui final de sunet la un tv costa 100 lei. Chiar cred ca ar trebui sa existe niste preturi proportionale cu volumul de munca si complexitatea ei. Preturi asupra carora sa iti dai acordul in prealabil nu sa ti se bage mana in buzunar. Nu am nicio problema sa platesc o simpla evaluare. In fond si la stomatolog platesti consultatia, chiar daca stii ca te doare maseaua de la o carie. Dar nu cred ca e ok sa platesti de exemplu pentru o plomba cat pentru un implant. Preturile chiar ar trebui sa reflecte volumul de munca. Ori daca nu, sa fii macar anuntat ca platesti la ora, asa cum faci in unele situatii, reparatia dureaza 10 sau 60 minute, tot banii pe o ora ii platesti + deplasarea. Si ca o incheiere nu stiu cat de normal este, daca nu platesti pe ora, sa iti ceara un doctor aceiasi, sa zicem, 1000 euro cu care acel doctor efectueaza o cezariana, doar pentru a te consulta daca ai amigdalele inflamate. Cum ar fi ca orice interventie medicala sa coste la fel, indiferent ca e vorba de un panaritiu sau o obstructie biliara? In fond cum ar fi sa platesc 3000 euro pentru schimbarea unei bujii, la o masina tot de 3000 euro? Si asta fara ca sa fiu anuntat dinainte? Poate in alte orase schimbarea sigurantei pentru 80 lei e un pret rezonabil, dar in situatia asta in mod sigur si schimbarea unui final nu costa doar cu 20 lei mai mult si nici nu cred ca oamenilor li se repara fortat lucrurile ca sa fie buni de plata :rade: .Ca o incheiere eu multumesc tuturor celor care m-au ajutat aici cu pareri si sfaturi, dar in special lui high_voltage care a avut o rabdare de fier cu mine pe prv.

Link spre comentariu

Din măsurători, reiese că în secundarul sursei nu există tensiune.

Mai departea, cred că e mai bine să apelați la cineva competent; având un multimetru, am presupus că cunoașteți în detaliu cum se folosește și cum trebuiesc interpretate datele... dar, dacă ați spus că până acum l-ați folosit doar pentru buzzer, e mai bine să apelați la altcineva; e bine că vreți să învățați și poate chiar aveți capacitatea de a o face, dar e păcat să ajungeți la alte probleme, să stricați iremediabil placa, sau mai rău... Nu recomand lucrul cu circuite sub tensiunea rețelei, pentru începători!

 

De controlul sursei e responsabil integratul FSD210 - deci n-are treabă cu nici un procesor/microcontroller; cel cu 4 piciorușe pe stânga și 3 pe dreapta, se află mai sus de condensatorul 400V/10µF. Probabil este defect.

În România se găsește cam greu, dar costă numai câțiva lei; însă doar în varianta THT, nu SMD cum e cel original, dar se poate foarte ușor adapta - problema e proveniența și calitatea lor (unii au avut probleme, altora le-a funcționat OK).

Varianta identică cu cea de pe placă (original Fairchild), se găsește pe ebay.

Mai mult ca sigur, un service autorizat de centrale termice nu are această componentă, pentru că, cum s-a mai spus și anterior, ei nu repară plăcile electronice;

 

Legat de evaluarea costurilor unei depanări, o să spun doar că m-am săturat de așa zișii electroniști care se cred zei! N-o fi electronica de nivelul unui instalator sanitar, dar nici nu o putem pune lângă neurochirurgie sau aeronautică; poate nu știați, dar un pilot de vânătoare învață și foarte multă electronică, pe lângă multe altele... dar majoritatea sunt mult mai modești decât depanagii schimbători de siguranțe (am avut șansa să cunosc ambele categorii).

Personal, niciodată nu repar ceva fără a evalua dinainte costul lucrări, iar dacă consider că totuși poate apărea ceva neprevăzut, am grijă să nu risc ca costul total să depășească anumite limite care ar face nerentabilă reparația.

E normal să existe niște costuri fixe, pentru diagnosticare și eventual deplasare, curățarea prafului sau a șoarecilor morți din televizoare, etc. Dar astea trebuie știute de către client de la început.

De exemplu, sunt rugat de o femeie în vârstă să-i repar mașina de spălat care nu mai evacuează apa; i-am spus din start că dacă vin, costul este de 30 lei la care se adaugă, eventual, 100 lei pentru schimbarea pompei de evacuare - în cazul în care se dovedește că ea e problema, alte detalii urmând să le discutăm la fața locului, în funcție de situație.

Ajuns acolo, am descoperit că pompa era blocată de un elastic pentru prins părul, care se înfășurase în jurul elicei - toată treaba a durat 3 minute. Costul final al „reparației” a fost de 30 lei (din care mai bine de jumate a fost costul benzinei); poate oi fi eu mai prost... sau poate o fi din cauză că nu sunt depanagiu de profesie, nu-mi căștig pâinea din asta.

Link spre comentariu

Fsd210 se gaseste la http://www.mivarom.ro/catalog/product_info.php/fsd210-p-4944,e 2,9 ron/buc,recomandarea e sa comandati mai multe bucati,unde mergeti sa il schimbe nu cred ca il au pe stoc,asa ca o sa-l comande ei si s-ar putea sa aveti surprize de genul:costa 20 ron piesa...etc

Schema cu fsd210 e pusa mai sus de high_voltage_tm.

Ideal ar fi sa comandati si un soclu cu 8 pini ,ala se lipeste pe cablaj si integratul se planteaza in soclu fara a mai fi nevoie altadata de lipire/dezlipire.Sunt pe acelasi site,se numeste soclu 8 pini gold, e mai bun si nu costa mult.daca faceti comanda azi,in o zi doua aveti materialele.Restul nu e mare lucru,exista si tresa absorbanta tot acolo.

Senzorii se verifica cel mai simplu provocand defectul care ii face sa actioneze,de ex oprit gazul si pornit centrala,trebuie sa intre pe avarie,obturat admisia aerului pe horn =avarie,etc, dar la asta poate se pricepe mai bine sa-ti explice unul care se ocupa cu reparat centrale.

Si ca sa nu ramana in coada de peste eu am spus,,Electronica nu e acelasi lucru cu instalatiile sanitare unde iti pune ala doi robineti de 10 ron bucata si-ti ia manopera dublu."Ma refeream la faptul ca acolo e mai vizibil ceea ce face instalatorul,nu ca un electronist e mai cu mot decat un instalator.In multe meserii manopera=~costul materialelor, asta ca sa pricepi ce am vrut sa zic.Si toate meseriile sunt onorabile dupa parerea mea, atata timp cat se munceste cinstit.Cat despre partea cu aia care se cred zei nu cred ca e cazul meu,fiind crestin ma cred mai mult sfantul Petru :nebun: ,si era Craciunul, de aia am incercat sa-l ajut,dupa boboteaza gata, iau bani! :rade: ,cititi mai cu atentie,nu ii dadeam in cap,ii explicam de ce il mintisera aia,nu sunt de acord cu asta si cu preturile exagerate,in fine...

Link spre comentariu

Nu am făcut nici o referire la niciunul dintre cei care au postat în acest topic, domnule Marius! Pentru că nu vă cunosc nici pe dvs nici pe ceilalți; mă refeream doar la cei cu care am avut tangențe și care practică astfel de lucruri.

Link-ul magazinului la care faceți referire este cenzurat automat de către forum, de aceea am evitat să-l menționez; plus de asta, cum am spus, am oarece rețineri legate de produsele comercializate acolo. Totuși, în primele posturi, userul shuc spune că a comandat de pe net acest integrat și a rezolvat problema, ne mai având altele ulterior.

Numele magazinului din link este Miv@rom (cu „a” în loc de „@”).

Link spre comentariu
Vizitator vire

Va multumesc pentru ajutor. Chiar nu are rost nicio polemica. In lumea asta sunt oameni si oameni. Dovada ajutorul pe care l-am primit aici si la care sincer sa fiu nici nu speram. Legat de integratul ala: este 100% ca el e cauza? Daca da, atunci comand piesele, inlocuiesc integratul si vad mai departe daca functioneaza. Daca nu e 100% sigur pot afla daca este ars?Pot verifica in vreun fel ca acea piesa este cea defecta? In privinta electrocutarii nu va faceti griji, am folosit si banda izolatoare pe piesele adiacente cat si pe bornele multimetrului pentru a lasa expus cat mai putin metal ca sa nu ard ceva, plus manusi de cauciuc. Asadar puteti avea cea mai mare incredere ca daca e vreun mod de a verifica piesa cu multimetrul meu, o pot face fara niciun risc, chiar daca am mai strecurat cate o gluma, nu sunt inconstient si nu as risca nici 1%. Doar sa imi indicati pe ce pini trebuie verificata si cu ce valoare si eu ma voi descurca. Voi acoperi cu bucati de banda pinii ce nu trebuiesc masurati si astfel riscul sa fac masa cu altceva va fi 0. M-am uitat si pe schema lui si evident nu imi pot da seama ce pini trebuie verificati si mai ales cum.Doar sa imi ziceti de exemplu:1. Negru pe pinul 1, rosu pe 3. Pe multimetru 200 DCV.2. Pe pinul 4 rosu, pe pinul 2 negru. Pe multimetru 200ohmi.Iar eu va voi comunica valorile de pe multimetru. Daca trebuie sa mai masor si o alta piesa pentru a clarifica ca piesa e arsa masor si piesa aia :).Pe piesa mea scrie:FSD210DVH29Daca nu merita verificarea trec direct la cumpararea pieselor. Din cele 3 tipuri de trese pe care trebuie sa o cumpar? Nu stiu la ce foloseste, dar cand voi merge la cineva sa schimbe piesa as vrea sa ii pot oferi toate conditiile sa faca treaba cat mai bine. Exista si un alt magazin unde as putea gasi aceasta piesa la alta calitate?Pentru mine ar exista si posibilitatea sa mi-o trimita cineva din germania, dar trebuie sa fiu 100% ca asta e piesa ce trebuie schimbata si atunci as avea-o originala in cateva zile.Va multumesc inca o data pentru ajutor.

post-72402-139829553547_thumb.png

Link spre comentariu

Nu are rost sa va trimita din Germania un integrat banal, se gaseste si in unele incarcatoare de telefoane. In Bucuresti n-ar trebui sa fie o problema sa-l gasiti. Daca il inlocuiti trebuie schimbati preventiv si celectroliticii de filtraj dar si condensatorul de dinainte de punte, cel alimentat la 220V.Daca alimentati placa cu tensiunea pe care o asigura acel integrat smps, din alimentator exterior, evitati cheltuiala inutila in caz ca mai sunt si alte probleme (Doamne fereste !) Vi s-a indicat intr-un raspuns anterior cum se alimenteaza din transformator extern (macar pentru probe, nu se permite o improvizatie in centrala)

Link spre comentariu

Ar mai fi de măsurat tensiunea între GND (pini 1,2, sau 3) și Vstr (8) respectiv Vcc (5) - asta, cel mai probabil, e nulă. Lângă transformator, mai sunt câteva diode, care (deși puțin probabil) ar putea pune probleme; sunt SMD, paralelipipedice, două în primar și una în secundar.

Dar asta e deja ghicitorie; nu poate nimeni să spună exact 100% ce și cum, pe net, din câteva poze mai mult sau mai puțin clare, mai ales la o placă cu circuite pe ambele părți...

 

Dar, dacă vreți neapărat să mergeți mai departe, or înlocuiți direct integratul, ori alimentați placa provizoriu dintr-o sursă externă. Apropo de asta, încă mai aștept un răspuns din partea domnului IGBT 1971, care a facut o afirmație neînțeleasă de mine.

Link spre comentariu

Tu esti in Bucuresti la caldura,insa persoana care folosea centrala mai traieste ?Vad ca iti place sa faci experimente.Pentru un produs care costa 2000---3000lei depanarea costa cel putin 10% din valoare,dupa parerea unora de pe aici ar fi 10---20lei :da .In final o vei face praf si in loc de 200 vei da 800.Meseria se plateste ,daca toti s-ar pricepe nu ar mai exista depanatori.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări