Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificari driver chinezesc TB6560 albastru


marianx

Postări Recomandate

Am promis ca voi posta modificarile aduse de mine acestui driver, si cu ceva intarziere o fac aici. Aceste modificari nu sunt noi, ele exista pe multe forumuri din afara.

 

Posted Image

 

https://lh3.googleusercontent.com/-R2u-ovS-IhU/UumFCYPzpZI/AAAAAAAAMFQ/ylS-Sa-zRrI/w957-h603-no/CAM01572.jpg

 

Este vorba despre un driver chinezesc cu cablaj albastru (mai nou se fac rosii, acestea din urma au rezolvat o parte din problemele celui albastru) pe care se foloseste integratul TB6560; exista in mai multe versiuni, cu 3, 4 sau 5 canale.

 

Am incercat sa-l folosesc asa cum era, fara nici o modificare, dar mergea foarte rau:

- motoarele foarte zgomotoase, mai ales in stationare (cu enable activat);

- Motoarele tremurau tare in mers, chiar si la viteze mici, pierzand pasi;

- stabilizatorul integrat de 12v se incalzea foarte tare;

- orice aparat electronic din apropiere era perturbat (inclusiv un subler electronic, nu puteam masura nimic in apropiere de driver sau motoare).

 

Primul pas: eliminarea optocuploarelor ieftine si de viteza prea mica, pentru semnalele de directie si pas (dir si step). Pe cele de "enable" le-am lasat acolo, nu se schimba semnalul asa de rapid incat sa incurce cu ceva. La fel si cele de intrare in pc, de la limitatoare si e-stop, n-am umblat la ele. Teoretic ele ar proteja portul paralel de eventuale tensiuni care pot aparea pe intrare in cazul vreunei defectiuni, dar asa cum sunt conectate (driverul are masa comuna cu portul paralel) separarea e ca si inexistenta.

 

Se scot din soclu si se monteaza in locul lor o punte din sarma, indoita astfel incat sa intre pe diagonala intre pinii 2 si 3 ai fostului optocuplor.

 

A trebuit sa identific intai care sunt cele pentru dir si step, asa ca am masurat de la portul paralel pana la bufer (SN74HC14) si de la iesirea acestuia (cu foaia de catalog in fata) la optocuplor traseul de pe cablaj (conform manualului driverului, si ca sa fiu sigur ca e corect, am masurat si dupa optocuplor la ce pin al integratului se duce semnalul). Exista si niste rezistente smd la intrarea si iesirea lor ceea ce face mersul pe traseu putin mai greu.

 

Posted Image

 

https://lh5.googleusercontent.com/-1rFjcP8UX1g/UumDji4kV4I/AAAAAAAAMEE/CLwLDyG_c8E/w956-h730-no/optocuploare.jpg

 

Ca sa mai reduc consumul pe stabilizatorul de 12v am scos si mufa ventilatorului care in ciuda faptului ca este foarte mic consuma destul de mult. Cu mufa scoasa nu se mai incinge stabilizatorul, e suportabila temperatura acestuia chiar si cu o tensiune de intrare de 30V. Daca este nevoie de racire suplimentara a radiatorului se poate monta un ventilator mai serios in incinta driverului, alimentat direct la 24V sau cu o sursa separata.

 

Urmatorul pas a fost eliminarea circuitului de stand-by, prost proiectat si prea lent; ar fi fost util daca functiona, nu se mai incalzeau motoarele in stationare (pune un pin TQ la masa, reducand curentul pe motor la 25%) dar asa cum e nu face decat sa limiteze curentul motorului in permanenta (se vede pe osciloscop pus in paralel pe rezistenta de sarcina a integratului). Un circuit rapid se putea face cu un integrat basculant rapid (am vazut la alte scheme de drivere, aveau implementat ceva de genul asta dar nu merita deranjul). Se scoate o rezistenta de 10k de pe traseul step, montata in baza unui transzistor smd, undeva langa integrat:

 

Posted Image

 

https://lh5.googleusercontent.com/-yeVD2MI1Sgw/UumDjsQlnxI/AAAAAAAAMEA/FTvDxnx3Zjw/w957-h743-no/Modificari+pe+spate+1.jpg

 

Posted Image

 

Tot in imaginea de mai sus se pot observa si condensatorii din oscilator schimbati, driverul vine cu o valoare de 1nF (smd), ceea ce duce la o viteza maxima destul de mica. I-am inlocuit cu 330pF (valoarea recomandata pe foaia de catalog a integratului).

 

Radiatorul se recomanda sa fie izolat sau conectat la masa de putere. Am vazut ca altii l-au conectat la masa, asa ca i-am montat o borna pe unul din suruburi si cu un fir scurt l-am lipit pe masa de langa unul din inttegrate. N-am observat vreo imbunatatire adusa de modificarea asta, dar nici rau n-a facut.

 

Posted Image

 

A urmat montarea unei diode de comutatie (1N4148) de putere mica montata peste bobina releului pentru mototrul de frezare; lipsa acesteia duce la arderea tranzistorului de comanda a releului (in timp, nu imediat, din cauza tensiunilor inverse generate de bobina releului la decuplare).

 

Posted Image

 

Ultima modificare a constat in scurtcircuitarea diodelor de protectie la alimentare inversa. Dupa modificarile de mai sus, inainte sa strapez diodele, motoarele faceau galagie in continuare cand nu se miscau; decay-ul (descarcarea tensiunii inverse generate de motoare) nu se facea decat pe condensatorii de pe placa, de valoare relativ mica. Prin eliminarea diodelor aceasta tensiune se descarca pe condensatorul de filtraj mult mai mare din sursa de alimentare. Ca rezultat, nu se mai aud mototarele aproape de loc in stationare (comutatoarele decay fiind setate la 100%).

 

Posted Image

 

https://lh5.googleusercontent.com/-Kp8EMAJ72ag/UumDjFzHybI/AAAAAAAAMD4/HX8ifUKOkYs/w957-h714-no/diode+alimentare.jpg

 

Identificarea diodelor trebuie facuta cu atentie, sunt de acelasi tip si asezate intre diodele de protectie de pe iesire. Se masoara de pe pinul plus al condensatorului mare de filtraj de pe placa pana la diode, cea la care "bazaie " aparatul de masura este dioda de alimentare. Se repeta masuratoarea la toate 3 condensatoarele si se marcheaza cu un marker locul.

 

Posted Image

 

Astea sunt toate modificarile pentru driver, mai exista problema ordinii tensiunilor de alimentare care s-a rezolvat singura astfel: la pornirea pc-ului, portul paralel scoate deja tensiuni pe iesire (3,3v in cazul meu, sau 5v, depinde de pc). Buferul prezent pe placa driverului are incorporate diode de protectie care duc semnalul de intrare la bara de alimentare de 5v (se vede acest lucru prin aprinderea ledurilor de pe placa). Desi e mai mica decat cea recomandata de producator, tensiunea de 3,3v e suficienta sa porneasca oscilatorul integratului (masurat cu un osciloscop) asa ca se considera integratul alimentat.

 

Singura precautie care trebuie luata e sa fiu sigur ca ledurile sunt aprinse pe placa driverului inainte sa pornesc sursa de alimentare. Indicat e sa fie pornit si Mach3 inainte de alimentarea driverului, dar softul are "prostul" obicei sa opreasca toate semnalele pe iesire la initializare. Ca sa aprind ledurile pe placa dupa ce pornesc softul trebuie sa ies din reset (acum nu ma lasa butonul de e-stop, dar ii schimb temporar pinul din setari) si sa misc putin axele din soft ca sa existe tensiune pe iesiri si abia dupa toate astea alimentez si driverul.

 

Cu modificarile astea driverul functioneaza bine, mai mult de atat nu poate integratul TB6560; eu l-am alimentat la 30v si nu are nici o problema, nu se incalzeste radiatorul prea tare, se poate tine mana pe el oricat ar functiona (chiar fara ventilator). Tin totusi sa precizez ca n-am setat curentul prea mare ci maxim 50% (1,5A cred, n-am masurat) si asta doar pe un motor, celelalte doua le tin la 25%. N-am avut nevoie de mai mult deocamdata si nici sursa pe care o folosesc nu poate debita un curent prea mare (4A la 30V curent continuu).

 

Daca n-am explicat ceva bine puteti sa intrebati, vizites des forumul si in masura in care pot si stiu va pot ajuta cu sfaturi.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Am masurat cu un capacimetru condensatoarele, sunt recuperate cine stie de pe ce si unele se mai marcau in clar cu valoarea reala.La drivere cu mai multe canale nu exista suficienti pini pe portul paralel pentru toate semnalele asa ca un enable pentru toate canalele lasa pini de iesire pentru alte semnale. Nici nu ai nevoie de semnal separat, doar folosesti toate axele in acelasi timp de obicei.Am uitat sa precizez mai sus ca se schimba polaritatea semnalelor dupa eliminarea optocuploarelor, ele fiind conectate si ca inversor. Bufferul inverseaza semnalul de pe intrare iar optocuploarele il inversau din nou. Asta se rezolva usor, daca este nevoie (directia corecta de deplasare a axelor) din setarile softului, se bifeaza pur si simplu "dir low active" si "step low active".

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...
Vizitator danyss

Am si eu aceleasi probleme cu acest driver chinezesc.

 

Imi puteti spune cum lucreaza dupa ce ati facut modificarile descrise mai sus? Totul merge ok? Merita sa fac si eu aceste modificari?

 

Mai este pe net varianta cealalta cu Hex Inverting Schmitt Trigger 74HC14.

Care din aceste doua variante de modificari este recomandata cea de aici sau cea cu 74HC14?

Link spre comentariu

Driverul merge perfect si acum, n-a pierdut niciodata pasi. Daca va uitati in postarile mele veti vedea ca am frezat si aluminiu cu el, cu foarte multe treceri fara probleme.Nu are sens sa montati o improvizatie cu un buffer suplimentar care poate crea probleme, ma bine eliminati optocuploarele lente si dezactivati circuitul de reducere a curentului conform instructiunilor de mai sus.

Link spre comentariu
Vizitator danyss

Va multumesc pentru raspuns.

Am vrut sa am confirmarea dvs ca totul merge bine.

 

Dupa ce fac modificarea revin sa va spun cum functioneaza.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...
  • 1 lună mai târziu...
Vizitator fklco

Salut

Sunt si eu la capitolul modificare placa cu 3 axe identica cu cea prezentata de marianx.

Dar ... am ceva nelamuriri si indraznesc sa intreb, la partea cu modificarea optocuploarelor marianx zice ca dupa eliminare se pune un jumpper intre pinu 2 si 3 in  diagonala dar ???? din fisa de catalog al optocuplorului, EL817 la mine pe placa (daca se poate sa stiu daca si alti au acelasi optoculor ca vad ca asta tine 80 kHz), deci pinu 2 este catodu' ledului din optoculplor si pinu 3 este emitoru fototranzistorului, aici este ceva in neregula cu placa mea, cred ca o fi alta schema, la mine pinu 3 este la masa si pinu 4 duce la driver si intradevar pinu 2 cu pinu 4 sunt in diagonala conform pozei, deci poate cineva sa identifice greseala? Deci e de fapt 2 cu 4 sau am eu alt driver ?

 

O alta nelamurire ar fi de ce naiba pini de intrare de la portu' paralel sunt pusi la masa prin o rezistenta de 6,8M basca ca dupa optoculor mai sunt dati o data la masa la fel tot 6,8M ... nu inteleg e vro chestie de protectie care nu o inteleg eu ?

 

La mine condensatorii aia mici din pinu 7 de la driver care la toata lumea sunt de 1n la mine sunt de aprox 270p , eu cred ca mai bine ii las asa.

 

Chestia aia care taie curentul la 1/2 in standby nu am priceput cum naiba s-au gandit aia ca functioneaza ca eu nu am inteles, oricum nu sunt asa tare in electronica dar o schema simpla mai pot sa citesc.

 

Ce nu mai inteleg este chestia cu straparea diodelor de pe ramura de alimentare (de fapt nu inteleg rostul ei in circuit tinand cont ca mai este una in plusul de la pinu' de alimentare)

adica tensiunea autoindusa nu se "stinge" pe diodele alea 4 de pe liniile de alimentare ale motoarelor ??? se descarca prin circuit prin pinul de alimentare??? si daca e asa condensatorii aia de 3300uF/50V credeti ca sunt suficienti sa preia spikeurile de cateva sute de V nu "zapaceste de cap" driveru ?

 

Eu cam atat am avut de intrebat.

 

Multumesc anticipat.

 

 

Asta este schema dupa care m-am ghidat.

 

Posted Image

Link spre comentariu
  • 5 săptămâni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări