Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

motor sincron/asincron


Postări Recomandate

buna seara, va rog sa-mi spuneti cum pot deosebi un motor sincron trifazat de unul asincron trifazat. nu au placuta de specificatii si nici nu pot sa le demontez. cel care le vinde nu stie si nici nu-l intereseaza.  singurul lucru care pot sa il demontez este capacul de la fire unde sunt contactele. probabil e o notiune de baza dar, imi cer scuze, chiar nu stiu, oricat am citit despre motoare, asta imi scapa. va rog, am mare nevoie de aceasta informatie. multumesc.

Editat de dorinromeo
Link spre comentariu

Motorul sincron are pe rotor o infasurare care se alimenteaza in curent continuu. Sunt modele noi care au magneti permanenti in locul infasurarii rotorice.

Cel asincron, de regula este cu rotorul in scurtcircuit (nu exista o infasurare). Cel mai probabil e vorba de un motor asincron.

Despre ce putere este vorba?

Editat de iop95
Link spre comentariu

este vorba de un motor de 3,5 Kw la turatie de 1500 (dupa spusele proprietarului). vreau sa-l folosesc pe post de generator, de aceea vreau sa fiu sigur ce fel de motor este. am nevoie de motor un asincron trifazat. are doar 6 fire care ies din motor la contacte. l-am pornit la 220V cu condensator de 60 microfarazi (sau cum ii zice...) nu exista vre-o metoda cu care sa pot deosebi (la sigur!) sincronul de asincron?

  • [*]imi spunea cineva ca daca invart cu mana, incet, cu simt, rotorul unui motor asincron, voi simti miscarea de rotatie putin intrerupta, ca si cum ar agata, datorita magnetilor din interior. este valabil?

Editat de dorinromeo
Link spre comentariu

 

...imi spunea cineva ca daca invart cu mana, incet, cu simt, rotorul unui motor asincron, voi simti miscarea de rotatie putin intrerupta, ca si cum ar agata, datorita magnetilor din interior. este valabil?

 

Nu. Motorul asincron trifazat nu are magneti si este cel mai raspandit in industrie.

Are rotorul in scurtcircuit (colivie de veverita). Nu are perii.

Are 6 borne, corespunzatoare celor trei infasurari, bobinate pe stator.

Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Exista si motor asincron cu rotor bobinat.

Pornirea se face in stilul celui sincron cu alimentarea rotorului externa la c.c cred si apoi rotorul e deconectat paremi-se scurtcircuitate periile sau inelele si invartirea se continua mai departe in stilul asincron. Sau poate porni direct cu periile sau inelele scurtcircuitate nu mai stiu exact

 

Daca e cu rotor nebobinat adica colivie atunci nu stiu daca are randament bun ca generator, cred ca necesita invartire foarte mare. E normal ca acele bare din colivie sa nu prea poata induce tensiune in stator asa fara nici un camp magnetic

 

Aici zice ceva in partea de jos cu generatorul asincron http://www.cursuri.flexform.ro/courses/L2/document/Cluj-Napoca/grupa9/Popa_Jana/site/pagina3.html

 

Banuiesc ca daca are o turatie default a campului invartitor de 3000 rotatii atunci pt a fi generator trebuie o turatoe superioara imprimata rotorului ceea ce e cam greu de obtinut dar ar fi util un generator fara perii care sa se uzeze

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

Exista si motor asincron cu rotor bobinat.

Pornirea se face in stilul celui sincron cu alimentarea rotorului externa la c.c cred si apoi rotorul e deconectat paremi-se scurtcircuitate periile sau inelele si invartirea se continua mai departe in stilul asincron. Sau poate porni direct cu periile sau inelele scurtcircuitate nu mai stiu exact

...

Exista, dar se considera ca apartin trecutului si se intalnesc mai rar in practica. Sunt pt aplicatii de mare putere.

Actualmente sunt inlocuite de motoare asincrone cu convertoare statice de frecventa.

Eu mai am in dotare la locul de munca vreo 10-12buc, sunt de putere mare (15-50kw) si sunt inca in functiune.

Rotorul, accesibil prin 3 inele (cu perii),  nu se alimenteaza extern, ci se scurtcircuiteaza, fie direct, pt turatie maxima, fie via rezistoare inseriate pe cele 3 faze, pt turatii mai mici. Se pornesc prin controllere, care cupleaza secvential rezistentele serie mentionate, astfel ca e posibila o pornire lenta. 

Eu le folosesc la niste poduri rulante, precum si la niste trolii care actioneaza o platforma imensa pe care se sudeaza automat rezervoare rulate de mare capacitate.

Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Foarte frumos, cam ce turatie are un motor asa imens la 50KW? fac zgomot mare la turatie maxima?

 

S-ar putea alimenta si extern rotorul unui asemenea motor? fie cu c.a. fie cu c.c. N-am idee ce s-ar obtine in cele doua situatii diferite, as fi curios

 

Nu cred ca exista o varianta, mi-a venit in cap, un motor cu statorul nebobinat facut direct cu bare scurtcircuitate si doar rotorul bobinat. Sau ceva mai ciudat fara nici o bobina, rotor magnet si stator colivie cu bare s-ar obtine o frana sau ce daca e invartit rotorul?

Link spre comentariu
Zic şi eu, legat de motorul în cauză, că este un motor trifazat asincron. Ce mă îndeamnă a zice asta?
- faptul că în cutia de borne aveţi şase fire;
- faptul că motoare de putere mică, sincrone, cu excitaţie cu magneţi permanenţi nu se mai construiesc de prin anii 30'-40';
- faptul că în Republica Socialistă România cel mai mic motor sincron construit avea puterea de 100kW şi nu cred că, după lovitura de stat din 1989, s-au introdus în fabricaţie motoare de puteri mai mici.
 
Văd că insistaţi pe folosirea motorului asincron pe post de generator (cred că nu încurcaţi cele două tipuri de motoare între ele), un astfel de motor poate fi folosit drept generator, pentru asta trebuie îndeplinite următoarele:
- rotit peste turaţia sa nominală,
- să fie legat la o reţea trifazată aflată deja sub tensiune,
- dacă reţeaua nu este sub tensiune e nevoie ca la bornele motorului să se lege o baterie de condensatori,
- este nevoie ca în rotor să mai existe oarece cîmp magnetic remanent, aşa cum a rămas el de la ultima funcţionare ca motor, adică defazat în timp şi spaţial. Dacă motorul nu a funcţionat o perioadă mai lungă de timp, atunci e posibil ca acest cîmp să se fi pierdut, în acest caz se face necesar a se conecta motorul la o reţea trifazată pentru a funcţiona ca motor.
Generatorul asincron are avantajul unei construcţii simple, practic e vorba de un motor asincron, nimic deosebit constructiv. Acest generator are însă şi un mare dezavantaj, anume că excitaţia sa consumă circa 25% din puterea debitată. Comparativ cu un generator sincron a cărei excitaţie ar fi de aproape 1%, treaba ista nu dă bine deloc, cu toate istea , cum spuneam, are şi avantaje. 
 
Legat de motoarele trifazate asincrone cu rotor bobinat, ele au o caracteristică cuplu-turaţie la pornire pe care alte tipuri de motoare nu o au. Cu toate că din punct de vedere constructiv sînt mai complicate decît cele cu rotorul în scurtcircuit, cu toate că se defectează mai des şi necesită o întreţinere mai costisitoare, sînt aplicaţii în care e musai a fi folosite ele, un exemplu ar fi acţionarea dispozitivelor de la poduri şi macarale rulante, de la graifere şi sigur mai sînt şi alte aplicaţii.
Editat de rasputin
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Eu am obtinut tensiune electromotoare cu un generator de c.c. cu perii si colector cu lamele fara a avea inductor pe stator. Inductorul era de la campul magnetic pamantesc. Posibil si in acest fel sa ajute campul magnetic pamantesc.

Link spre comentariu

tot nu pot deosebi motorul sincron de motorul asincron. nu am informatia care sa ma ajute sa fac acest lucru.

nu tin o prelegere despre cum poate fi transformat motorul asincron in generator. sunt documentatii amanuntite pe internet. ca sa intelegeti mai bine despre ce este vorba, doresc sa cumpar un motor folosit cu putere de 7,5 Kw la turatie de 1440 rot/min. cu 750 lei, adica 100 lei/Kw. acesta va fi transformat in generator, antrenat de un motor de 0,75 Kw, alimentat la 220V, ajutat de o volanta de 20 kg. castigul de energie rezultat il voi folosi pentru a-mi alimenta locuinta. deci, daca dau banii pe motor, (si nu sunt putini) macar sa fiu sigur ca iau ceea ce am nevoie, pentru ca sigur nu voi primi banii inapoi. de aceea am apelat la cei cu experienta in motoare.

Link spre comentariu

tot nu pot deosebi motorul sincron de motorul asincron. nu am informatia care sa ma ajute sa fac acest lucru.

nu tin o prelegere despre cum poate fi transformat motorul asincron in generator. sunt documentatii amanuntite pe internet. ca sa intelegeti mai bine despre ce este vorba, doresc sa cumpar un motor folosit cu putere de 7,5 Kw la turatie de 1440 rot/min. cu 750 lei, adica 100 lei/Kw. acesta va fi transformat in generator, antrenat de un motor de 0,75 Kw, alimentat la 220V, ajutat de o volanta de 20 kg. castigul de energie rezultat il voi folosi pentru a-mi alimenta locuinta. deci, daca dau banii pe motor, (si nu sunt putini) macar sa fiu sigur ca iau ceea ce am nevoie, pentru ca sigur nu voi primi banii inapoi. de aceea am apelat la cei cu experienta in motoare.

Daca turatia este de 1440 rot/min atunci sigur este asincron, diferenta pana la 1500 rot/min este data de factorul de alunecare al motorului.

Link spre comentariu

Colegul Dorin, dvs nu aţi citit ce am scris eu, sau dacă aţi făcut-o aţi sărit peste partea aia unde spuneam cele legate de excitaţie şi cît înseamnă ea în procente din energia produsă. Mai jos am să îndemn şi la un alt răspuns, să daţi atenţie lui şi suplimentar daţi atenţie manualelor de Fizică de liceu, în ele stau răspunsurile la îndoielile şi întrebările dvs.

 

Colegul ExtremeEdition, n-o daţi în extreme. Că maşinile electrice nu-s punctul dvs forte e un fapt, asta nu trebui a trece şi drept scuză pentru astfel de năstruşnicii. Eu zic să lăsaţi cîmpul magnetic al pămîntului să-şi vadă de ale sale, iar la cele ce ţin de motoare încercaţi a-i da atenţie jupînului Faraday. Vedeţi pe unde şi-a învîrtit cadrele sale cu bobine, cam ce a băgat prin bobine, şi dacă după toată chestia asta ajungeţi tot la cîmpul magnetic al pămîntului, atunci daţi atenţie şi la cele ce am scris eu despre funcţionarea generatorului asincron, acolo unde spuneam că-i necesar un magnetism remanent.

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări