Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Lonerider

Amplificator PP schema Ming Da (MeiXin)

Recommended Posts

Am pornit la executarea acestui amplificator, pe sasiul si cu transformatoarele deja existente, ale amp-ului construit cu mai multe luni in urma. Acestuia nu am reusit sa-i "omor" amplificarea prea mare, asa ca am renuntat la montajul lui si am facut altul.

Ideea de baza a plecat de la thread-urile http://diyaudioprojects.com/Forum/viewtopic.php?f=9&t=43&start=760#p30550 si http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?p=315836&postcount=1, iar schema de la care am plecat este aici:

 

post-212368-0-57945900-1411989989_thumb.gif

 

Avand, deja, transformatorul de alimentare cu infasurare pentru tensiunea de negativare, am modificat schema pentru negativare reglabila si am solicitat o simulare pentru aceasta din urma, care se gaseste undeva in topicul cu simulari. Varianta modificata este asta:

 

post-212368-0-75576800-1411990208_thumb.jpg

 

iar partea de alimentare facuta dupa schema asta:

 

 

 

Acum..., am folosit dubla dioda redresoare ca si soft start-filtru. Initial am facut alimentarea cu punte formata din doua tuburi redresoare si doua diode, folosind filtru CLC cu un drosel bobinat cu sarma CuEm 0.45mm, pe o sectiune de 10cm2, intrefier 0.2mm, insa nu am reusit sa scot brumul, iar droselul se cam incalzea, asa ca acum, partea de tuburi finale mi se alimenteaza direct dupa tubul redresor, iar driver-ul si defazorul dupa acel drosel. Posibil ca pe niste boxe cu SPL mare sa fie perceptibil, pe ale mele cu SPL 88dB este foarte greu perceptibil.

De functionat a functionat din prima, curentul de mers in gol pe fiecare tub 6P3S-e, in parte, l-am reglat la 31-32 mA. Nemai construind, pana acum, amplificator cu NFB, am o intrebare: in schema "originala" alimentata la 360Vcc, apare o rezistenta la NFB de 100K. Eu, conform schemei simulate, am pus o rezistenta de 22K si am fost nevoit sa completez cu un condensator de 100pF in paralel cu ea. Fara acesta se auzeau niste pocnete la volum mic si tiuit. Audio vorbind, mi se pare ca nu prea scoate cei 30W si nu cred sa fie problema de la tipul de alimentare pe care am ales-o (sunt doua tuburi 5T3S legate in paralel, fiecare tub cu anozii legati in paralel). Ce influenta are daca inlocuiesc rezistenta de NFB de 22K (pusa de mine) cu una de 100K, conform schemei de la care m-am inspirat?

Inca nu am reusit sa fac nicio masuratoare, dar cred ca o sa-mi car, astazi, osciloscopul si generatorul la apartament, poate o sa am ceva timp (iar o sa faca sotia cu capu' cand o sa le vada prin casa)

 

Link to comment
Share on other sites

  Raportul dintre rezistentele R22 si R19 va da amplificarea globala a amplificatorului (castigul in tensiune),deci cu cat veti creste valoarea rezistentei R22 (22K),sau veti micsora valoare rezistentei R19,amplificarea va creste.Deci daca veti mari valoarea rezistentei R22 la 100K,amplificarea va creste aproximativ de 5 ori,deci sensibilitatea la intrare va fi mai mare pentru aceeasi putere la iesire.

  In ceea ce priveste condensatorul C9 de 100pF,reactanta capacitiva a lui la peste anumite frecvente din banda audio va fi mai mica (la o anumita freventa va fi chiar zero ohmi),adica RC9,intra in rezultatul raportului R22//RC9 si R19 de la o anumita frecventa in sus,deci va micora amplificarea globala de la o frecventa in sus,probabil de la 22Khz in sus (nu stiu exact ce inductanta are secundarul dv. de unde culegeti NFB-ul).

Daca nu veti obtine cei 30W curati pe sarcina,inseamna ca aveti ceva probleme probabil cu tensiunea de alimentare,polarizarile tuburilor finale sau poate chiar  transformatoarele de iesire...

Edited by LMOlimpiu
Link to comment
Share on other sites

@[email protected], daca reusesc, astazi, o sa montez rezistentele de putere in locul difuzoarelor si o sa fac si masuratoarea tensiunilor pe alimentare, la volum maxim, desi banuiesc ca aceeasi cadere de tensiune as fi avut-o si un varianta puntii redresoare compusa din diode si tuburi. Daca renunt la tuburile redresoare o sa trebuiasca sa gasesc ceva cu ce sa maschez gaurile soclurilor...

  ... ce inductanta are secundarul dv. de unde culegeti NFB-ul...

Daca nu veti obtine cei 30W curati pe sarcina,inseamna ca aveti ceva probleme probabil cu tensiunea de alimentare,polarizarile tuburilor finale sau poate chiar  transformatoarele de iesire...

OT-urile au fost construite pentru Raa 5K (sau 5.7K, nu mai stiu sigur, sa vad acasa in schemele mele), patru infasurari primare, inseriate, cu trei infasurari secundare, legate in paralel, pentru o singura iesire, de 8ohm.

Edited by Lonerider
Link to comment
Share on other sites

Negativarea asta ''balansată'' ar trebui şi ea protejată la dispariţia accidentală a tensiunii din cursoarele ambelor semireglabile cu rez între cursor şi cond C6 la primul şi rez între cursor şi ambele capete la al doilea. Sau mai corect, negativare separată la fiecare lampă finală, e şi mai uşor de reglat.

Nu văd rostul R5, iar R6,7 la 3W sînt exagerate, mai bine pui un cond de 470uF/100V în loc de cei doi de 100uF. Şi redresarea e mai bună cu o punte mică.

R1 la 6W e mică, pot cădea peste 10V pe ea şi se va încinge rău.

Edited by zal
Link to comment
Share on other sites

Am pornit la executarea acestui amplificator, pe sasiul si cu transformatoarele deja existente, ale amp-ului construit cu mai multe luni in urma. Acestuia nu am reusit sa-i "omor" amplificarea prea mare, asa ca am renuntat la montajul lui si am facut altul.

Ideea de baza a plecat de la thread-urile http://diyaudioprojects.com/Forum/viewtopic.php?f=9&t=43&start=760#p30550 si http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?p=315836&postcount=1, iar schema de la care am plecat este aici:

 

Posted ImageMing Da MC34B schematic7 mod 1.gif

 

Avand, deja, transformatorul de alimentare cu infasurare pentru tensiunea de negativare, am modificat schema pentru negativare reglabila si am solicitat o simulare pentru aceasta din urma, care se gaseste undeva in topicul cu simulari. Varianta modificata este asta:

 

Posted Imageschema.JPG

 

iar partea de alimentare facuta dupa schema asta:

 

Posted Imagepower.JPG

 

Acum..., am folosit dubla dioda redresoare ca si soft start-filtru. Initial am facut alimentarea cu punte formata din doua tuburi redresoare si doua diode, folosind filtru CLC cu un drosel bobinat cu sarma CuEm 0.45mm, pe o sectiune de 10cm2, intrefier 0.2mm, insa nu am reusit sa scot brumul, iar droselul se cam incalzea, asa ca acum, partea de tuburi finale mi se alimenteaza direct dupa tubul redresor, iar driver-ul si defazorul dupa acel drosel. Posibil ca pe niste boxe cu SPL mare sa fie perceptibil, pe ale mele cu SPL 88dB este foarte greu perceptibil.

De functionat a functionat din prima, curentul de mers in gol pe fiecare tub 6P3S-e, in parte, l-am reglat la 31-32 mA. Nemai construind, pana acum, amplificator cu NFB, am o intrebare: in schema "originala" alimentata la 360Vcc, apare o rezistenta la NFB de 100K. Eu, conform schemei simulate, am pus o rezistenta de 22K si am fost nevoit sa completez cu un condensator de 100pF in paralel cu ea. Fara acesta se auzeau niste pocnete la volum mic si tiuit. Audio vorbind, mi se pare ca nu prea scoate cei 30W si nu cred sa fie problema de la tipul de alimentare pe care am ales-o (sunt doua tuburi 5T3S legate in paralel, fiecare tub cu anozii legati in paralel). Ce influenta are daca inlocuiesc rezistenta de NFB de 22K (pusa de mine) cu una de 100K, conform schemei de la care m-am inspirat?

Inca nu am reusit sa fac nicio masuratoare, dar cred ca o sa-mi car, astazi, osciloscopul si generatorul la apartament, poate o sa am ceva timp (iar o sa faca sotia cu capu' cand o sa le vada prin casa)

Sursa acea ai complicato total aiurea,am spus de zeci de ori pe acest forum,TUBUL REDRESOR FACE SOFT STARTUL LUI PESTE PRAJIT,dupa 5T3C tensiunea redresata apare in citeva secunde,mult mai repede decit se incalzesc finalele,deci e fix degeaba pus acel tub.

Pentru acea putere nu este nevoie sa pui doua tuburi in paralel,este de ajuns un tub cu placile in paralel,te asigur ca un tub cu placile in paralel tine si un etaj final de 100W,am folosit acest artificiu de multe ori.

Condensatorii de filtraj sunt pusi aiurea ca valori,pune intii pe cei de 47micro,dupa tub 200micro,dupa soc 100micro.

 

Nu stiu cum aveti voi brum cu asemenea filtraje,va arat un amplificator cu urmatoarea redresare:punte cu 4 diode ,20 microF!!!!! soc,20microF,amplificatorul are un mic humm doar daca lipesti urechea de difuzor,cauta schema de la Fender Twin Reverb,eu am acest amplificator si pot dovedi ce am scris.

In buna traditie romaneasca ne complicam aiurea si acolo unde nu este nevoie.

Cel mai bun mod de a cupla anodica ,dupa ce se incalzesc tuburile,este un intrerupator,asta daca nu ne este lene sa apasam pe el.

Daca totusi vrei sa pastrezi tubul redresor in circuitul de alimentare,mareste valoarea lui C2 la 220...470microF,cu 47microF acolo o sa ai un sunet cu compresie din cauza caderii de tensiune pe tubul redresor,la volume mai mari condensatorul de 47microF se descarca repede si nu poate sustine consumul etajelor finale.

Edited by viobio
Link to comment
Share on other sites

....amplificatorul are un mic humm doar daca lipesti urechea de difuzor....

Tocmai ca acest mic humm, ce se aude cu urechea langa difuzor ma termina psihic; exista in varianta cu redresare all tube, punte combinata diode-tuburi redresoare si asta ultima supercomplicata.

Recunosc ca varianta cu buton suplimentar pentru anodica este ieftina si optima, dar am comandat sasiul in forma actuala si nu am vrut sa-l mai zdrelesc sau gauri.

Edited by Lonerider
Link to comment
Share on other sites

În loc de R1 pune un drosel zdravăn pe un miez de 10cm2 cu sîrmă de 0,5mm, ar trebui să aibă vreo 30...35 Ohmi. Cond de filtraj de 470uF, stabilizare tensiune anodică şi filamente ptr partea de atac şi defazor, construcţie total simetrică faţă de bara de masă, poziţionare corectă la trafo... etc. Ia să vezi cum scade brumul.

Link to comment
Share on other sites

În loc de R1 pune un drosel zdravăn pe un miez de 10cm2 cu sîrmă de 0,5mm, ar trebui să aibă vreo 30...35 Ohmi. Cond de filtraj de 470uF, stabilizare tensiune anodică şi filamente ptr partea de atac şi defazor, construcţie total simetrică faţă de bara de masă, poziţionare corectă la trafo... etc. Ia să vezi cum scade brumul.

Zal, pentru PP inductanta bobinei de filtraj se poate dimensiona mai mica decit in cazul unui SE de acea cred ca o sectiune de 5-6cm* este suficienta insa este adevarat ca aceasta depinde de calitatea miezului si intrefier, apreciez ca o inductanta de 2H este suficienta cu doi condensatori de 330-470 uF dar se vede ca ai experienta recomandind 10cm*/0,5mm CuEm fiindca in mod normal cam aceasta este sectiunea miezului pentru o  valoare de aproximativ 2 H, ideal ar fi masurarea riplului functie de sectiune si intrefier...

Link to comment
Share on other sites

Da, m-am lovit şi eu de asta, într-adevăr în jur de 2H rezultă în cazul acesta, bobinat cu mîna. Pe miezuri mai compacte, de exemplu recuperate din amplifuri sau combine, varianta constructivă din pachete de tole sudate, avînd fereastra mai mică, rezultă cam la jumate cu creşterea un pic a brumului. 

Link to comment
Share on other sites

În loc de R1 pune un drosel zdravăn pe un miez de 10cm2 cu sîrmă de 0,5mm, ar trebui să aibă vreo 30...35 Ohmi. Cond de filtraj de 470uF, stabilizare tensiune anodică şi filamente ptr partea de atac şi defazor, construcţie total simetrică faţă de bara de masă, poziţionare corectă la trafo... etc. Ia să vezi cum scade brumul.

Drosel-ul ce l-am facut este pe o sectiune de 10.08 cm2 (2.8x3.6 tola E14), are peste 3000 spire (de la 3000 in sus nu le-am mai numarat, am bagat sarma pana la refuz) fir CuEm 0.45mm, intrefier de 0.2mm. E drept ca nu i-am masurat rezistenta in cc. Din cate mai stiu eu, grosimea asta a firului ar trebui sa duca vreo 400-500 mA, insa acest drosel imi pare ca se cam incalzeste sau poate ma insala si preia caldura de la sasiu, tuburi, trafo alimentare. A nu se intelege ca se incalzeste dintr-o data.

Am primit azi patru electrolitici 330µF/450V si ma gandesc sa renunt la tuburile rederesoare, iar in gaurile respective sa montez, deasupra sasiului, cate un electrolitic ori sa mai incerc inca odata varianta puntii redresoare diode-tuburi. Pentru reglaj negativare voi reface cablajul dupa una din aceste scheme (cred ca acea cu 55V). Mai experimentez zilele astea, apoi o sa fac si masuratori de semnal/putere.

 

Edited by Lonerider
Link to comment
Share on other sites

"Mă întreb"(mă mir) cum de persistă acest brum în configuraţie push-pull când sensibilitatea la intrare se poate situa în plajă 300mV-1V (culmea pe difuzoarele de bass dispuse la ieşire cu diametru 6,5"-8" şi SPL maximum maximorum 80db/1w/1m pentru 50hz)... chiar "surprinzător".

 

 

PS "surprinzător" se poate citi în contextul dat ca lipsă totală de experienţă.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines