Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Postări Recomandate

Multumim pentru precizarile lingvistice, ca de obicei avem specialistul prezent.

 

Totusi, cuvantul extrudare/extrudat face totusi parte din vocabularul comun (mai ales pentru cineva nu tocmai paralel cu tehnica).

 

On topic: pai se gasesc radiatoare specializate, fixatori de COB, surse SMPS-CC, TIM, suruburi - asta inseamna sa lipesti 4 fire sa montezi COBurile corect-termic si atat pe partea de electronica.

 

Totusi munca mare va fi sa fixezi aceste surse de lumina in locul destinat, sa le asiguri aspectul pe care il urmaresti, sa fixezi SMPS-CCul unde trebuie sa stea si el... deci marea parte a muncii nu ai evitat-o desi ai cheltuit probabil de 4-5 ori mai mult decat in varianta "muncita"

 

Adica sa faci ceva cu repere specializate este evident mai usor, dar nu reprezinta marea parte a muncii... Asa ca poti foarte bine sa incepi de la zero, cu componente in care mai trebuie sa dai o gaura / sa pui un surub autofiletant / sa pui un pop-nit - nu va fi mult mai mult efort din punctul meu de vedere - efortul este de a proiecta un ansamblu care la final sa faca si functia si sa ti se para acceptabil ca aspect - deci designul este mare parte din produs.

 

***

 

Daca citeai de 10 ori cred ca intelegeai ca 3000lm pentru "cazul uzual" inseamna o marime medie statistic pentru o camera si un flux luminos mediu statistic.

Daca in camera aia ai lucratori care baga ata in ac si mai are si o suprafata de 150mp, atunci in cazul tau iti trebuie multe zeci de mii de lumeni - dar asta nu este uzual / pe de alta parte batranelul care sta intr-o camera de 10mp si o lumineaza cu un bec cu incandescenta de 40W s-ar putea sa se multumeasca cu 500 lumeni.

 

***

 

Nu gresesti ca intrebi, insa aici ar fi preferabil sa discutam despre leduri.

Deci:

  • intrebarile lingvistice cauta sa ti le raspunzi singur, nu se cere mare efort
  • daca tot nu doresti sa faci nimic iti sugerez sa cauti rubrica de oferte de servicii si sa gasesti acolo pe cineva sa faca ce este necesar
  • daca nici asa nu esti multumit, atunci in cazul tau cea mai buna recomandare este becoledul.
Link spre comentariu

 

1- o camera e bine iluminata cu un bec de 150W care produce cca.2850 lumeni. Cred ca de aici provine cifra de 3000 in jurul careia trebuie sa se situeze si led-urile.

 

Cifra e valabilă pentru un bec alimentat la 110V . Pentru același bec alimentat la 230V avem doar 2220 lm, și asta dacă becul e de bună calitate ceea ce mai rar s-a întâmplat în ultimii ani pe la noi.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Link spre comentariu

Simt o nuanta neclara si va cer sfaturi asupra ceea ce nu am inteles :

 

1. ce ati extrudat in privinta COB- urilor (vreau o poza sa vad cum arata )

 

2. de unde reies cei 3000lm statistici pentru o camera (intreb pentru ca nu stiu)

 

ps . discutia nu este despre becoled si nu vreau sa iau pe nimeni peste picior.

Link spre comentariu

Nu te ia nimeni peste picior.

Una din conditiile de a te apuca de instalatii serioase de led/COB este sa fii un bricolator, nu numai electronist pur, pentru ca trebuie sa realizezi, de cele mai multe ori, un produs nestandardizat.

 

Produse standardizate care sa te ajute sa-ti faci o sursa de lumina usor exista si ele. Sunt (dupa parerea mea) prea scumpe vizavi de beneficiu. Dar cu ele obtii doar sursa de lumina (COB + fixare COB + interfete termice + radiator).

Problema este ca tu nu vei tine in mana aceasta sursa de lumina, trebuie sa-i faci o structura de sustinere, sa o montezi, sa rezolvi trecerea de la solutia precedent existenta la noua sursa (probabil asta implica si un spatiu pentru sursa... deci zidarie, ipsos etc)

 

In cazul ca nu esti pregatit pentru a rezolva toate astea, spuneam ca singura solutie ramane becoledul pur si simplu.

Becoledul cred ca are o singura calitate si asta este ca il insurubezi si gata.

Ca asa ceva nu are nimic din ce are o sursa buna de lumina LED - asa este, dar daca o sursa buna o excluzi din start, esti clientul becoledului.

 

 

Punctual:

1. COBurile nu au nimic extrudat. Dar o solutie buna de a construi un corp de iluminat COB este cu "profile de aluminiu extrudat". Deci extrudat este profilul de aluminiu, si el este un material din care faci structura de sustinere.

Cauta pe Google, cauta intr-un dictionar, dar cauta ce este in ghilimele, nu asocia gresit.

2.3000lm "reies" din experienta, este cat trebuie uzual intr-o camera uzuala - nici nu vad ce trebuie explicat aici.

Este ca si cand zici ca o oaie are 20kg, un elefant are 4 tone - este ceva daca vrei aproximativ, dar cum se zice "educated guess" adica o valoare de bun-simt.

 

 

Iarasi explic notiuni elementare de dictionar sau de logica sau de modalitate de exprimare - toate cam tin de cultura generala. Sau de documentare bazala, azi cu internetul.

 

Aici este topic de leduri, asta discutam si ar cam trebui sa facem ordine si sa incetam discutii total nelegate de tema noastra.

Link spre comentariu

Apropo de racire pasiva daca nici asta nu raceste http://www.hengjie.lightstrade.com/view/136100/500W-LED-high-bay-heat-sink-And-Radiator--Phase-change-principle-Core-of-heat-column--.html ... :) au si chinezii lucruri mai calitatve doar ca avand in vedere dimensiunile lor, cel mai probabil sunt pentru aplicatii industriale http://www.hengjie.lightstrade.com/list/205.html

Editat de gabyh
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Colegul valentin marcarian ma intreaba:

 

Am 3 COB-uri-> https://www.tme.eu/ro/details/pace-21fwl-bc3p/diode-led-de-putere-albe-cob/prolight-opto/

Vreau sa le pun in paralel. Am o sursa de 1.45A si tensiune reglabila intre 32-39V din asta->
https://www.tme.eu/ro/details/lrs-50-36/built-in-power-supplies/mean-well/

Dupa sursa de alimentare conectez un regulator din asta->

https://www.aliexpress.com/item/DC-CC-9A-300W-Step-Down-Buck-Converter-5-40V-To-1-2-35V-Power-module/32639621677.html

Voi avea posibilitatea sa reglez si tensiunea si curentul. Cat imi recomanzi sa-l reglez?

Crezi ca este ok partea de alimentare?

Raspunsul scurt ar fi asta:

- cel mai bine utilizezi si sursa si convertorul buck pentru alte proiecte

- cumperi direct o sursa dedicata led (SMPS-CC) la curentul pe care il doresti si cu un domeniu de tensiune care sa acopere cel putin 33-40V.

- curentul recoamandabil pentru un singur COB este de maxim 250mA, incat sa ai randament peste 150lm/W. Deci iti recomand o sursa cu iesire de 700mA.

Acum explicatii:

- la led/COB nu se regleaza decat curentul - de aia ai curent constant.

- daca folosesti 2 componente adica sursa de tensiune continua plus driver in comutatie ai doua randamente subunitare, si randamentul global este ce rezulta din inmultirea lor - ceea ce uzual este mult mai prost decat o sursa SMPS-CC care face totul dintr-un singur pas.

In plus iesi mai ieftin, spatiul ocupat este mai mic, montajul este mai simplu.

- sursa ta este cam la limita, referitor la cei 39V maxim, mai ales ca in cazul driverului in comutatie nu te-ar deranja sa fie un ecart mai mare, ca nu ar genera caldura suplimentara. Insa la curentul mic recomandat de mine ar functiona sigur si solutia ta, acolo tensiunea pe COB ar fi sub 36V.

- insa montajele convertoare DC/DC care au reglaj de tensiune si curent il fac in mod frecvent PROST, deci nu recomand utilizarea unui astfel de montaj decat daca ai timpul si posibilitatea de a-l modifica semnificativ.

- daca ai nevoie de mai multa lumina fie maresti numarul de COB si utilizezi o sursa cu curent mai mare / fie folosesti COBuri mai puternice, in numar mai mic, cu aceeasi sursa mai mare.

- problema majora va fi racirea, despre ea nu spui nimic.

- COBurile merg in paralel, insa cu fiecare trebuie sa inseriezi o rezistenta mica, de echilibrare.

Astept intrebari.

PS daca citesti DS de la IC XL4016 vezi ca tensiunea de iesire este in domeniul 1,25-36V, iar acei 36V sunt cam prea putini pentru COBurile normale cu 38V nominal...

Link spre comentariu

Conversatia de mai sus a continuat pe PM, si s-a cam canalizat pe problema deja de multe ori dezbatuta a "curentului constant" unde eu spun cu agresivitate ca nici nu discutam de tensiune...

 

Cum tema asta se tot repeta o sa pun aici un rezumat al conversatiei, poate este util si altora:

 

Tensiunea pe COB nu se regleaza (de tine).

Sursa masoara permanent curentul si il forteaza la valoarea stabilita, deci in acel moment tensiunea este determinata numai de COB, care va primi exact ce doreste el.

Asta pentru ca Vf variaza si in functie de curent si in functie de temperatura si in functie de respectivul COB, ca nu sunt toate identice.

Daca ai o sursa care da 700mA spre 3 COBuri atunci curentul se va imparti (ideal) in parti egale, deci ai prin fiecare 233mA.

Daca din catalog sau din masuratori tensiunea pe COB poate sa fie intre 34 si 36V la acest curent, atunci musai ca sursa sa aiba in intervalul ei acoperit tot acest interval.

Deci daca sursa ta este specificata 15-50V in orice valoare din acest interval este capabila sa forteze 700mA, nici mai mult nici mai putin si acopera foarte lejer intervalul nostru de 34-36V.

Daca doresti sa folosesti o sursa de 25W atunci ea are specificat intervalul ca 15-36V, ar fi acoperitor, dar fara nici o rezerva la cei 36V. Peste 36V este riscul ca sursa sa nu mai poata livra curentul de fix 700mA, va da un curent mai mic si nu iti convine asta, pentru ca va varia aiurea iluminarea.

Ce specifica Prolight 270-540mA este intervalul in care garanteaza ei parametrii, dar la valori mai mici nu vei avea nimic suparator.

Problema este ca in momentul cand randamentul iti scade sub 150lm/W incepe sa devina mai convenabil sa arunci COBurile alea si sa iei altele, de asta ziceam eu ca nu merita sa le dai curent mai mare.

In plus racirea ar fi relativ acceptabil de rezolvat pana la 9W cat corespunde la peste 250mA, insa daca treci de puterea asta racirea are deja cerinte prea mari si este mai eficient sa cresti numarul de COB decat sa dai bani mai multi pe racire foarte performanta - de asta te sfatuiam asa.

Asta este valabil cat gasesti COBuri mai bune ca ale tale la numai 11 lei... Dar asta se modifica destul de rapid.

Daca tu ai deja o solutie foarte performanta de racire poti sa pui la 750mA numai 2 COBuri cum ai tu, vor trece prin fiecare 350mA. Economisesti 11 lei cat costa un COB, dar ai putere disipata de 13W (pe fiecare COB) si deja racirea pentru asa ceva este o problema, ca sa o faci asa buna cheltuiesti suplimentar mai mult de 11 lei...

PS

- o sursa de 16W "face fata" foarte bine la 3 COBuri, ea isi face datoria si da cei 350mA, pentru ca da curentul resectiv intre 12 si 42V deci oricum acopera mai mult decat ce zice Prolight (33,7-38,3V).

Insa in acest caz ai numai 117mA prin fiecare COB si probabil cam 600lm din fiecare, deci 1800lm.

Daca este de ajuns este foarte bine, ar fi cam echivalent cu 150W iluminat cu incandescenta

- daca folosesti ideea ta initiala, pe convertorul buck, in DS al integratului ai iesire de 1,2-36V - asa ca el nu este garantat peste 36V, desi pe COBuri ai tensiune posibila pana la 38,3 - deci s-ar putea ca la curenti mari, cand COBul doreste peste 36V montajul sa nu poata da curentul necesar si lumina sa varieze enervant. De aia ziceam ca si in solutia ta nu iti recomand decat curenti mici.

****

Am mai spus de multe ori ca la leduri (in regim normal) nici nu se discuta, nici nu se aminteste, nici nu are importanta tensiunea, atat timp cat functia de curent constant poate sa duca respectiva tensiune.

Deci dai curentul constant si nu ne intereseaza tensiunea, ea vine ca rezultat al curentului respectiv.

Uite, ca sa nu crezi ca trebuie ceva inuman in sensul de supra-normal:

Eu mi-am facut de ceva timp, cred ca au trecut deja 2 ani, o lampa pe birou, unde si lucrez electronica.

Am inlocuit practic vechea lampa cu 50W halogen si pretentia era lumina mai multa decat original, ma gandeam la 1000lm, ceea ce s-a dovedit suficient.

Am folosit un COB LiteOn de 14/16W, dar evident la putere mai mica, adica 6-7 W.

Este ultra-suficient, oricum mai puternica lumina decat initial.

Partea mecanica este o lampa industriala cu schelet reglabil, la care am inlocuit doar capul emisiv format dintr-un abajur ~ 130grame.

Am inlocuit ansamblul cu un radiator de CPU Core-i desktop, care poate raci pasiv pana pe la 10W, deci si vara pe maxim de caldura are rezerva.

Inpreuna cu COB montat si un reflector se ajunge cu cateva grame mai mult decat solutia initiala, deci nu se suprasolicita sistemul.

Sursa a fost / si este si momentan una cam incerta, chinezeasca, la care am redus curentul la jumatate. Actualmente o voi inlocui cu o sursa MeanWell luata la group-buy cu 27 lei, pusa tot cam la jumatate din curentul nominal - sigur va fi o solutie mai buna ca fiabilitate si randament, dar mai ales pentru ca nu "baga" paraziti RF.

Deci COB mai slab ca al tau, o bucata + sursa de 27 lei + un radiator de CPU recuperat acopera foarte bine 1000lm, care sunt suficienti pentru iluminat zonal, nu are rost mai mult.

Poti sa mergi si tu pe o solutie similara linistit, iti garantez ca va fi de ajuns.

Daca te limitezi la puteri pe un COB tot de 6-7W atunci racirea este relativ usoara.

Si sursa aia de 27 de lei nu ai tu cum sa o faci mai bine, deci varianta rationala este sa o cumperi.

De principiu pentru iluminat normal al unei camere de 10-15mp poti sa-ti propui 2-3000lm.

Iar COBurile tale sunt foarte OK pana la 250mA, deci stai linistit, nu merita altele.

Eu sunt cam chior si am nevoie de lumina multa. Asta pe langa ochelari :)

Mai pun o intrebare.

Pun o sursa de 38V 700mA si doar un singur COB. Inseriez o rezistenta de limitare a curentului de 150R la 10W.

Crezi ca este ok varianta cu rezistenta inseriata?

Adica as vrea sa cumpar o singura sursa cea de 700mA si daca nu sunt multumit de lumina data de un singur COB sa mai adaug inca unul.

 

Pai tu tii cu ursul? Lasa ochelarii - spune-mi inainte de asta ce sursa de lumina aveai, daca nu stii cati lumeni exact...

Ufff.

Curent constant!

Sursa aia saraca se forteaza sa tina curentul de 700mA orice ai face tu, de aia ziceam ca tensiunea nu conteaza - la LEDuri uiti de legea OHM!!!

(evident ca legea Ohm este valabila, dar ledul nu e rezistenta, si esti sub curent constant!)

Adica: ai o sursa de 700mA si pui un COB in sarcina, prin el va trece exact 0.7A

Pui in serie o rezistenta - pai sursa imediat isi creste tensiunea de iesire incat curentul sa fie tot 0,7A deci va da mai multa tensiune exact cat valoarea care cade pe rezistenta ta.

Poti sa pui oricate si orice rezistenta - tot 700mA ai, ca de aia este sursa in curent constant...

Insa in realitate nu poate sa creasca tensiunea oricat si peste o anumita valoare curentul incepe sa scada, dar atunci nimic nu il mai controleaza si nu mai este deloc curent constant - asta nu doresti.

Plus ca ai o rezistenta care incalzeste inutil aerul...

Eu as folosi o sursa ieftina, de aia de 16W MeanWell 27 lei - oricum o sa fac un thread despre cum poate fi modificat curentul pe care il da - ai putea sa reglezi curentul de pe la 150mA pana la 350ma, adica maxim 13W pe iesire.

Dupa ce stabilesti cat iti trebuie, poti sa treci la componente mai scumpe.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Salut tuturor!

Intentionez sa echipez un corp de iluminat (3 x E14) cu leduri cumparate la ultimul group-buy (Liteon 24W).

Inainte de toate am facut ceva teste cu un radiator de procesor core 2 duo (fara ventilator) si am cateva nedumeriri. Incarc sa le lamuresc aici cu voi.

 

Pentru inceput testul:

Led-ul a fost montat pe radiator cu pasta termoconductoare (ceva pasta folosita in convertizoarele de frecventa ABB, ramasa din kitturi de reparatii), alimentat cu SCC MeanWell 350mA (~12.5W).

T ambiant 22`C

Radiator fara ventilator:

T initial= 20 `C

T 15min=38 `C

T 30min=42`C

Pe la minutul 30 am observat ca temperatura pastilei de luminofor este cam fierbinte si am incercat masurarea temperaturii suprafetei: aprox 102`C. La 1-2 sec dupa oprire temperatura ajunge rapid la temperatura radiatorului. Nu stiu sigur daca am reusit sa masor temperatura corect pentru ca a inceput sa topeasca buretelul cu care izolam termocupla de ambient. Mie imi pare o temperatura cam mare si cu siguranta jonctiunile au cateva grade in plus fata de cele 100 masurate la suprafata.

 

Este normal un astfel de comportament?

 

Poze cu acaretul in faza de teste:

https://postimg.org/gallery/11f950ffq/

Link spre comentariu

Montarea imi pare buna din ce vad.

Radiatorul ala totusi este subdimensionat pentru 12,5W, dar daca ar fi subdimensionat ar trebui sa functioneze foarte cald, peste 60 grade in mod cert...

 

Tj nu este recomandat sa treaca de 85 grade. Tu zici ceva de peste 100 grade - si nici macat pe jonctiune, ci in aval.

 

Dar era bine sa faci poza si cum anume ai pus senzorul cand ai obtinut temperatura de 100 grade.

 

Singura explicatie aparenta ar fi ca ai contact termic prost la radiator, atunci ai componenta (COB, in acest caz) foarte calda si radiatorul mai putin cald decat trebuia...

 

Insa alta explicatie este ca ceva ai masurat gresit...

Link spre comentariu

El pune senzorul in lumina dupa cate inteleg,direct in radiatie.Normal ca temperatura este foarte mare,fotonii cara energie cu ei.E un alt punct de masurare,lasat de fabricant pe langa pastila.Daca pui degetul pe led,acolo iti ramane pielea :)

Editat de Den
Link spre comentariu

Vezi poza din atasament cu punctele in care am masurat temperatura.

As banui o masuratoare proasta daca temperatura indicata era ceva mai mica, nu cred ca poti "pacali" termocupla K sa masoare o valoare mai mare decat cea reala, in schimb mai mica se poate printr-un contact prost cu suprafata de masura. Pe langa asta, incepuse sa fumege si sa topeasca acea banda de burete folosita pentru lipirea termocuplei de punctul de masura, deci clar avea ceva temperatura acolo.

 

Inca un aspect, ceramica suport a led-ului avea o temperatura decenta, nu deranja la atingere, nu am reusit sa pun termocupla cumva pe ea din cauza ca am intrerupt testele ca sa devina distructive.

 

O sa incerc diseara o strangere mai ferma a ledului pe radiator.

 

Dxxx ai avea posibilitate sa faci un astfel de test si sa monitorizezi temperatura la suprafata luminoforului? Tare ma gandesc ca "asa e modelu" de indata de sunt inghesuite cele 20 si ceva de jonctiuni pe un disc cu diametrul de 9mm.

 

Inca un lucru ce mi s-a parut bizar, este ca se simte un fel de radiatie in infrarosu (caldura) cand tin mana in fata led-ului la vreo 10 cm distanta.

post-175970-0-97186700-1516023525_thumb.jpg

Link spre comentariu

Deci, sa inteleg ca este normal ca suprafata de emisie a ledului sa fie asa fierbinte?

 

Voi incerca sa masor in punctul dedicat. O sa fie foarte greu sa amplasez termocupla corect din cauza dimensiunilor reduse.

Vad diseara ce iasa si va tin la curent.

 

Multumesc pentru raspunsuri!

Link spre comentariu

Pai da, tot ce spune DEN este corect, la fel as fi zis si eu. Exact la fel, incluzand explicatia.

 

Lucrurile au devenit clare, acum ca ai pus unde ai facut masuratorile.

 

Masori pe punctul constructiv punand acolo vaselina siliconica si folosesti un termocuplu cu bila de sudura cat mai fina. de curand am explicat asta pe alt thread.

 

 

Trebuie inteles ca aceste COBuri sunt capabile de o densitate energetica extrem de mare, si energia este chiar lumina emisa.

Daca pui un corp foarte aproape de zona emisiva, inainte ca energia sa se disperseze in spatiu -> pur si simplu "recoltezi" energia respectiva, poti ajunge la temperaturi mult mai ridicate ca jonctiunea. Jonctiunea nu emite termic ca un corp negru, ca un filament, deci ea nu este la mii de Kelvini.

Poti sa testezi asta apropiind un deget si vei simti deja de la ceva distanta (... nu exagera, ca te arzi...).

 

Din cuza acestei mari densitati energetice sunt si probleme de "orbire" despre care vad ca unii colegi sunt foarte ingrijorati, adica nu te uiti direct in COB, cum nu te uiti direct nici la soare... Si pentru care optica secundara poate sa ajute mult in preventie.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări