Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Repararea becurilor cu LED


Vizitator matrix

Postări Recomandate

Vad ca sunt multe pareri pro si contra LED-urilor si a becurilor cu LED.De cativa ani am experimentat tot felul de montaje pt. alimentarea becurilor cu led.Am 2 becuri cu LED de aproximativ 1W, alimentate prin condensator  care merg 24/24 h de vreo 2 ani.LED-urile sunt din cele de pe benzi, 5x5 mm.De vreun an si jumatate , am 6 becuri de aprox. 5W, construite in carcasa de cfl .Constructia cuprinde 2 mini-incarcatoare (in comutatie) de 1A luate din DORALI cu 3 lei bucata, legate in serie, insumand 10,5V.in gol si 10,2V in sarcina.Placutele cu montajul au cam 1,5 x 3 cm, ceea ce mi-a permis sa le introduc fara probleme in fasungul de plastic al cfl-ului.Am folosit 3 LED-uri de 3W  (chinezesti) inseriate si lipite cu adeziv termo pe o placuta de AL. groasa de 3mm.si diametrul de 5cm.Placuta de AL. este montata pe fasungul de plastic cam la 1,5cm distanta cu niste distantiere, pt. ventilatie, Consumul LED-urilor iinseriate este de 465 mA iar temperatura radiatorului nu depaseste 50 de grade.Becurile astea functioneaza tot 24/24 h pe niste holuri de bloc fara iluminare naturala si nu am avut nici o defectiune la nici unul, desi sunt chinezisme100%.Iluminarea este aproximativ egala cu a unui tub de 18 W.Nu-mi dau seama daca a scazut fluxul luminos, dar daca a scazut , e insesizabil vizual in comparatie cu un bec nou montat pt. comparatie.Dezavantajul este ca au lumina cam unidirectionala. Se poate remedia asta daca avem un balon de plastic mat , cum sunt la becurile cumparate.Costul unui asemenea bec este in jur de 10 lei. Acum, vazand ca sunt fiabile in timp, m-am hotarat sa incep si alte variante, mai puternice.Am facut probe cu cele 2 incarcatoare si un LED de 10W la 10,5V si functioneza fara probleme.Ramane rezolvarea radiatorului pt. LED. Am sa pun in cateva zile niste poze cu incarcatoarele si un bec de 5W.

Editat de ss1958
Link spre comentariu

SS1958

Bravo!, si eu am chestii similare in functie de ani buni, insa folosesc (practic exclusiv) leduri Cree.

 

Avand separatie galvanica si radiator de aluminiu pun pariu ca sunt mai bune in practica ca becurile industriale cu condensator, iar ca conceptie superioritatea e evidenta.

 

Spuneam pe un thread vecin ca schemele fara separatie galvanica sunt periculoase si de evitat + faptul ca se pot face destul de ieftin si scheme "serioase"

Iata ca se poate...

 

Deci ai rezolvat corect alimentarea si racirea, adevarat ca ledurile ieftine sunt prea directive, insa avand mai multe bucati poti sa le pui oarecum cu axele neparalele.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Vali, ai perfecta dreptate! Intotdeauna vor exista si aplicatii la care ordinea prioritatilor e alta decat cea care intereseaza majoritatea utilizatorilor, ceea ce va ingusta "nisa" unei solutii tehnologice fara a o elimina.

 

In concluzie: Daca criteriul economiei de energie e important, se va admite o reducere a esteticii (iluminatul industrial/de birou, cu tuburi fluorescente e exemplul clasic).

In atelierul nostru putem face diverse experimente (ca un fapt divers, si eu am aplicat solutii "neeconomice" pentru uz personal; supradimensionand unele componente - de fapt e vorba de cele care trebuie sa suporte puteri mari, componentele "de putere mica" gen rezistoare de polarizare fiind oricum "supradimensionate", din alte motive - se creste semnificativ fiabilitatea (=durabilitatea); sunt si situatii cand nu-mi trebuie sa schimb ceva din motive de moda!!)(Chestia e ca productia industriala e constransa la o reducere a costurilor care se "traduce" prin scaderi ale unor aspecte calitative, printre care durabilitatea e adesea pe primul loc - tot felul de subdimensionari - in timp ce pentru unicatul (sau seria mica) pentru uz personal nu e asa de important sa reduc cativa banuti punand un radiator minimal sau un rezistor de 0,5W cand disipatia e de 0,47W; eu pun unul de 2W si stiu ca nu se va defecta 1000 de ani). 

Asa am echipat un pod destul de marisor cu iluminat fluorescent (tuburi de 40W alimentate prin balasturi electronice, tuburile fiind propuse spre aruncare - unele cu filamente intrerupte ("scuturate"), altele pur si simplu ca urmare a schimbarii lampilor in care erau instalate!)(iar balasturile recuperate din CFL-uri mai bunisoare calitativ (Philips), cu tubul "terminat" (e adevarat ca de putere declarata mai mica, gen 23W); luminozitatea tuburilor e ceva mai redusa, insa am compensat prin numar, si au, pe de alta parte avantajul unei durabilitati considerabile (deja tuburile clasice sunt mult mai durabile decat cele ale CFL-urilor). Sper sa-mi echipez si iluminatul unui "banc de lucru" (actualmente tot fluorescent) cu iluminat pe LED (desigur, tot reciclari!)....

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Astazi am inlocuit vechiul meu bec cu halogen de 50W de la lampa de pe masa de lucru cu un LED chinezesc de 10W cu lumina neutra.Am montat LED-ul pe un radiator de procesor caruia i-am atasat si un ventilator de12V de aceeasi marime dar f. subtirel.Ventilatorul e alimentat la 5Vsi practic nu se aude dar isi face treaba excelent, radiatorul ramanand f, putin caldut chiar dupa 3-4 ore .Pentru ca aici am nevoie de o lumina cat mai concentrata, am pus in fata LED-ului o lentila plan -convexa de 4 cm diametru, recuperata, cred, dintr-un condensor de la un vechi diaproiector. Rezultatul ?  O lumina f. apropiata ca spectru de becul cu halogen dar mult mai puternica .Radiatorul ar fi facut fata cu brio fara ventilator, dar cred ca e mai bine asa.Lentila ajuta f. mult, focalizand lumina doar pe masa de lucru.LED-ul e alimentat de la aceleasi 2 incarcatoare legate in serie , ca si la becul in carcasa cfl.

 Nu ma pricep la sursele in comutatie, dar am inteles ca se poate  modifica tensiunea la ele . Daca as reusi sa dublez tensiunea unui incarcator de la 5V la 10V,  acesta ar face fata alimentarii unui bec de 5W, ajutand la miniaturizare, dar si la scaderea costului.

 

Asa cum spune colegul BLAZEU, am modificat lampile fluorescente de 18W din tot blocul meu (40 buc) si am alimentat tuburile cu schema publicata in Tehnium acum vreo 30 de ani, schema care e si pe saitul domnului EMIL MATEI si au cam 15 ani de functionare neintrerupta, adica 24/24h.Tuburile rezista f. mult, aprox 2-3 ani. Tuburile care nu mai merg cu alte lampi datorita arderii filamentelor sau cosumului de gaz in interior, cu acest alimentator mai functioneaza chiar si 1-2 ani. E adevarat ca un mare avantaj este ca tuburile merg permanent fara aprinderi repetate. Doar cand se ia curentul. Acum as vrea sa montez in aceste lampi  LED-uri pe care am sa le lipesc pe carcasa metalica pt racire.Sunt sigur ca nu vor fi probleme cu disipatia caldurii , dat fiind suprafata mare a lampii. Sper sa facem o economie importanta la factura,in conditiile de functionare permanenta.In prezent platim cam 450 lei lunar pt. o scara..Din care liftul cam 150 lei iar restul pe 20 de lampi.Daca injumatatim consumul lampilor, la suma estimata de 10 lei piesele pt o lampa, cam in 2-3 luni am amortiza costurile lampilor. Mi se pare o economie destul de importanta.

 

Asa cum am promis, in weekend am sa revin cu poze.

Editat de ss1958
Link spre comentariu

Nu am inteles care schema de alimentare. E cumva aceea cu dublor de tensiune alimentat tot prin balastul inductiv original? Si cu starterul eliminat?

Alimentarea in curent "continuu" nu inegreste capatul "catodic"?

 

Pe casa scarii, un vecin electrician a instalat inainte de a ma muta eu acolo un temporizator echipat cu RTP(A?)7 + contactor pentru circuitul de consum. Bulumacul ala electromecanic s-a dovedit destul de fiabil (sau are el de rezerva si le mai repara pe cele care au ajuns sa faca figuri, si nu stiu eu?); singura "problema" e bufnitura sonora la cuplarea contactorului. Automatul (temporizatorul) economiseste cam 90% din energia consumata de un iluminat permanent (verificat personal prin comparatia facturilor la energia electrica intre o scara cu temporizator si una cu iluminat permanent (de fapt, numai de noapte, permanent), in alt bloc, inainte de 1990, cand nu prea existau alte solutii decat becurile incandescente).

Insa in holul de la intrare al scarii unde locuiesc acum este pus un bec cu functionare "toata noaptea"; in ideea unei functionari relativ indelungate, am pus un bec eco(nomic) (CFL) (cat mai ieftin=reparat). Pentru a detalia chestiunea: e un bec mai marisor, la care balastul (defectat relativ "catastrofic") a fost inlocuit complet, cu unul ceva mai "mic"; rezultatul e ca tubul, alimentat cu un curent mai mic da o lumina ceva mai slaba, insa, contrar asteptarilor mele, functioneaza in fiecare noapte ore destule, de aproape un an. (ma asteptasem ca tubul sa "se termine" de mult, arata destul de rau, cu capetele inegrite). Deci, ca si la cele cu incandescenta, tuburile (si tubuletele de CFL), au o durabilitate mai mare in caz de subutilizare (probabil si randamentul se reduce, insa uneori ordinea prioritatilor e alta, si consumul redus si necesarul de interventii mai rare e inaintea unei lumini puternice intr-un spatiu de trecere, unde e suficienta o lumina redusa, pentru orientare.

 

Iluminatul cu LED este poate si mai economic, insa eu abia incep experimentele cu aceasta solutie. (care, repet, inca nu e maturizata, ca dovada ca inca apar progrese semnificative. Totusi, pentru puteri mari, o lampa cu LED va trebui sa disipe cumva o cantitate ne-neglijabila de caldura -"MUSAI"!)

Oricum, nu cred ca automatizarea iluminatului, atat prin temporizarea comandata manual cat si prin aprinderea prin detectia miscarii cu senzor (PIR) pot fi depasite de un iluminat "economic" insa permanent.

 

Sanatate maxima.

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Am incercat si noi varianta cu temporizatoare, dar nu a fost viabila. In momentul stingerii becurilor, incepi sa bajbai dupa intrerupator. Mai ales batranii si copii, care nu se pot misca mai repede. si oricat ai mari temporizarea , niciodata nu e suficienta.Daca esti pe palier, mai merge dar daca ai ghinion si esti pe scara, incepe distractia.Senzorii PIR au cam aceeasi "boala".In cazul stingerii becurilor, trebuie sa te fatai in fata unui senzor.Mai e problema fiabilitatii si a furturilor. La un bloc vecin noua, au fost furati toti senzorii intr-o singura noapte.Probabil niste "meseriasi" au avut o lucrare la alt bloc.Plus ca blocul nostru are niste "imbarligaturi" pe paliere care ar necesita niste senzori in plus, mai ales pentru timpul cand iesi din apartament.

Link spre comentariu

Poti incerca o varianta mixta, daca solutia e cu leduri:

- iluminare permanenta la circa 10% din luminozitate. Asta va consuma + va consuma din viata ledului + va incalzi - neglijabil.

- senzor PIR care sa comute puterea la 100% temporizat.

Tot ce trebuie este o linie separata cu doua nivele logice care sa comute la puterea mare.

 

In plus un "senzor de crepuscul" pus pe alimentarea generala a ledurilor va automatiza integral solutia.

Link spre comentariu
Vizitator crash44

Salutari, am si eu cateva chinezarii GU10 luate de pe ebay de care sunt chiar multumit, 12W, ~750 lumeni. De curand, unul a inceput sa faca figuri, si anume nu mai lumineaza la intensitatea normala, ci abia se vad jonctiunile pe placa.

 

Cam asa arata:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

 

Ce as putea verifica/schimba? Nu vreau sa astept iar o luna si ceva pentru un alt bec din China si m-as avanta sa-l repar, daca se poate.

Link spre comentariu

In caz ca nu stiati(eu cel putin,am descoperit asta vizitand un magazin local de constructii acum cateva luni),exista becuri Led care imita perfect pe cele cu incandescenta,si nici nu sunt mai scumpe(25 lei unul de 8 W).Sunt folosite niste benzi galbui subtiri(luminoforul la exterior pe ambele parti,probabil multijonctiune)lipite serie pe un suport exact cum e cel ce fixeaza filamentul la cele cu incandescenta,iar restul(partea de alimentare)e ascuns in soclu.Nu le-am cumparat inca deoarece din prima mi-am pus problema disipatiei termice reduse care limiteaza durata de viata.Dealtfel si producatorul "no-name" a indicat pe cutie o durata de viata mai redusa de numai 15 000 de ore,fata de cifrele uzuale de 25 000 sau mai mult cum figura pe cele "normale".

Link spre comentariu
Vizitator crash44

Multumesc de raspuns. Condensatorul serie banuiesc ca e cel indicat cu sageata:

Posted Image

 

Este de 6.8uF/400V. O sa incerc luni la magazinele din oras sa vad daca gasesc un condensator de valoarea asta.

Editat de crash44
Link spre comentariu

Aia e sursă în comutație, funcționarea fiind mai complexă.Trebuie verificat cu un ESR-metru acel condensator în primă fază, dacă e bun, trebuie verificată funcționarea integratului de comandă și componentele auxiliare.Vezi să nu fie vre-o rezistență de valoare mică pe post de siguranță arsă.Vezi RS1 și  RS2 de exemplu, mie mi se par de valori mici din poză, dar nu sunt sigur.

Editat de validae
Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări