Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Putere motor


Recommended Posts

Care este puterea nominala a unui electroventilator de dacie? Merge alimentat la 24V (pentru o putere mai mare) cu racire fortata? Racirea este efectuata cu o "turbina" asemanatoare cu cea de la uscatorul de par,doar ca este mai potenta,aerul intra pe sub periile colectoare,circula prin motor si iese prin celalalt capat al motorului.L-am alimentat la 24V si in gol (fara racire) nu se incalzeste...

Link to comment
  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest iRoata

La ce vrei sa-l folosesti supra-alimentat ?

Puterea o afli singur masurandu-i consumul si aplicand un randament de ~60%; e un calcul aproximativ, insa depinde in ce aplicatie iti este necesar.

Link to comment

Nu stiu cum e cu electroventilatoarele, dar eu am facut ceva experiente cu un ventilator de la aeroterma de pe  o Toyota Carina de prin 84. Daca dadeam jos motorul de pe suflanta, in gol nu consuma mare lucru. Daca insa il montam la loc in suflanta, cerea mai mult de 10 amperi, cat putea sa-mi dea redresorul  meu de baterii (12 V). Cred ca ar fi trebuit sa-i asigur un minim 15 amperi, daca nu chiar 20. Ca atare, daca vrei sa afli cat consuma, trebuie sa-i montezi si paletii.

Link to comment

Am doar motorul,iar eu o sa-i pun sarcina in functie de puterea maxima la care rezista,nu imi este greu sa-i montez elicea originala,dar consumul respectiv nu are o relevanta,o sa masor consumul cu axul aproape blocat la 12V ... (din cate imi amintesc,nu am putut sa-l opresc niciodat cu patentul,de fiecare data incepea sa se roada axul motorului care avea pe el filet,avea filet pe stanga si nu-i gaseam nici o metoda de prindere a unui pinion pe ax,dar asta este alta poveste...)

Link to comment

Nu ar fi mai simplu sa ne spuneti unde intentionati sa-l utilizati? In ce regim? Continuu sau cu pauze dese? Daca masurati cu axul aproape blocat nu o sa aveti un indiciu asupra puterii motorului, poate doar a cuplului maxim. Motoarele alea banuiesc ca sunt pentru turatii relativ mari. Cand se specifica pe un motor puterea nominala, se specifica si turatia. In principiu, puterea este cuplul inmultit cu numarul de roatatii si corectat cu ceva factor in functie de tipul motorului. Cu alte cuvinte daca scade turatia (datorita sarcinii) o sa creasca cuplul motor...dar daca turatia o sa scada prea mult (suprasarcina) atunci motorul o sa se arda intr-un interval de timp mai lung sau mai scurt. Si sa nu credeti  ca elicea respectiva e lipsita de relevanta. Ea se invarte usor la turatii mici, dar la 2000 sau 3000 de ture pe minut, reprezinta o sarcina considerabila. Repet, motorul meu fara suflanta consuma pana intr-un amper, iar cu suflanta montata, peste 10 amper... Faceti totusi o proba daca aveti elicea la indemana. Fabricantul a proiectat/ales motorul in functie de sarcina.

Link to comment

Alimentind motorul la 24V ai putea avea surprize.Motorul este bobinat pentru tensiunea de 12V.Sa zicem ca fara sarcina ,motorul nu se incalzeaste prea tare,dar in sarcina curentul creste si poti avea surpriza sa vezi iesind fum din el.Puterea motorului electroventilatorului, nu este foarte mare.La ce ar trebui un electromotor de putere mare pentru a antrena un ventilator,care sa raceasca antigelul care circula prin radiator?Puterea motorului respectiv nu cred sa fie mai mare de 30W.Am avut asa ceva la vechea Dacie,am si la Logan,dar nu am avut curiozitatea sa vad ce putere are motorul ventilatorului.

Edited by GEO 53 BN
Link to comment

Sa  presupunem ca motorul "vrea" 10 de amperi (desi cred ca am exagerat binisor). La o tensiune de aproximativ 14,4 volti (atat ar trebui sa fie la bornele bateriei cand motorul este pornit), puterea este de 144 W. Asta e cea consumata...pentru ca la axul motorului ajunge mai putin. Ca sa iti dai seama de puterea pe care te poti baza, monteaza elicea si vezi consumul. Aia o sa fie puterea pe care te poti baza fara sa arzi motorul. Proiectantul a ales un motor potrivit...nici mai puternic decat e necesar (ar fi crescut costurile de productie) si nici mai slab (nu ar fi fost fiabil si s-ar fi ars)

Link to comment

@ GEO 53 BN electroventilatoarele auto au sigurante de 20-35A...

La bazar era, mai demult, unul brushless de 600W!

 

A nu se confunda cu suflanta pt habitaclu, care are sub 100W.

 

 

In rest: singura limitare a curentului printr-un motor e rezistenta bobinajului. Daca il tii blocat (cu mecanisme calumea, nu cu teste irelevante cu patentul...) il arzi rapid.

Ar merge pe bicicleta, doar ca alimentat la 12V, asa cum a fost proiectat si cu o demultiplicare corecta. Adica sa-l folosesti la puterea nominala, lucru care va duce la o anumita viteza a bicicletei.

Link to comment

......................................................................................................................................

 

A nu se confunda cu suflanta pt habitaclu, care are sub 100W.

..........................................................................................................................................................

 

 

Stiu care este suflanta si care este electroventilatorul si ce face fiecare.Cit despre sigurantele electroventilatoarelor,chiar nu am stiut ca sint de 20-35A.

Link to comment
Guest iRoata

La dezmembrari de camioane gasesti motoare de electroventilator la 24V si cca. 0,7kW, suficient pentru aplicatia ta; si nici nu trebuiesc supra-alimentate.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines