Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
philiprobz

edge finder

Recommended Posts

 Un dispozitiv mic dar foarte important  pentru freza . Gaurile de precizie sau pozitionarea corecta este imposibila fara acest mic dispozitiv. Din pacate in targul de vechituri nu am gasit asa ceva iar unul nou se apropie de suta de lei . in conditiile astea m-am gandit daca s-ar putea confectiona "home made" asa ceva. Pe net nu am gasit imagini cu un palpator demontat ci doar cateva ale unor dispozitive facute tot de pasionati in regim propriu. Si totusi nu sunt pe deplin lamurit asupra bunei functionari din urmatoarele considerente:

1.tensiunea arcului s-ar putea sa fie critica ,

2 in zona de contact a partii mobile cu cea fixa arcul sau surubul nu cumva impiedica deplasarea excentrica ?

3. gaura de trecere prin corpul partii fixe unde va sta arcul trebuie sau nu sa  fie ceva mai mare decat diametrul arcului  si cu cat?

 Aici una din aceste imagini :   

post-208130-0-64267800-1406570892_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. arcul trebuie sa tina in contact partea fixa si cea mobila. Alunecarea intre cele doua trebuie sa se faca usor. Cred ca exista o plaja destul de mare in ceea ce priveste tensiunea din arc.

2.  diametrul gaurii este mai mare decat cel al arcului. cam cu 2 mm la un edge-finder de 10 mm diametru

3. arcul sta prins in apropiera buzei uneia dintre parti si cat mai spre capatul celeilalte. Trebuie sa existe posibilitatea de miscare intre cele doua parti.

 

Mai important mi se pare ca cele doua parti sa fie foarte precis prelucrate, rectificate. Intr-un fel totusi este un dispozitiv de masurare

Edited by hobbysat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cele doua parti le-am prrlucrat dintr-o singura prindere cu o precizie multumitoare zic eu 0,02. Restul mi se pare mai complicat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara,

 

o schita de executie va rog sa postati.

Sunt interesat sa-mi fac si eu un asemenea dispozitiv.

 

Cu stima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dispozitivul e usor de facut pana la un punct, neavand nici o cota critica.

Problema mare e ca din cate stiu (si vad la al meu) suprafetele de contact intre corp si varf trebuie lepuite.

Partea asta nu stiu cum se face - fara masina de lepuit adica.

Bine, de 3 euro cat costa unul nici nu mi-am batut capul prea mult :d

Dar sunt totusi curios cum s-ar rezolva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna ziua,

 

Daca trebuie sa lepuim suprafete cilindrice, nu am scule si calificarea necesara sa fac opertia respectiva. Manual lepuire cilindrica cred ca nu se poate face.

 

Multumesc pentru precizari

 

Cu stima,

Edited by AFCtin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu suprafetele cilindrice trebuie lepuite, ci cele circulare, fetele care intra in contact intre corp (cel care se prinde in port-scula masinii) si varf (cel care intra in contact cu piesa).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Lepuirea este o rodare a unei suprafete plane. Ea se face si manual. Exista asa-numitele platouri de lepuit din fonta masiva rectificata fin pe suprafata activa. Obiectele urmand a fi lepuite sunt din otel, de preferinta tratat termic. Lepuirea unei suprafete plane nu prea mari - de ordinul de marime a unei monede de 0,5 lei, se face cu un efort destul de mic si nu necesita mai mult de 10...20 minute, daca suprafata a fost anterior rectificata fin - cu o rugozitate de 0,2...0,1 microni. Lepuirea se poate face cu paste de rodat minerale (ex. oxidul verde de crom cu granulatii mai mici de 0,15 microni) sau cu paste diamantate in suspensie. Ea se face cu miscari liniare scurte, alternative, rotindu-se dupa trei-patru curse duble piesa cu un unghi mic (5...10 grade) Dupa ce s-a facut o rotatie completa a piesei, ea se inspecteaza pe fata prelucrata. O piesa corect lepuita, are o culoare cenusie, mata uniforma pe toata suprafata. Daca acesta suprafata, este local intrerupta de pete lucioase rezultate la rectificare, se continua procesul de lepuire, pana ce acestea dispar. Niciodata nu se va incerca lepuirea bronzului, alamei, aluminiului, sau a altor metale mai moi decat fonta platoului de lepuit, deoarece vor rezulta suprafete ne-plane, iar platoul de lepuit se va deforma local, necesitand o noua rectificare fina. De altminteri, acesta se mai rectifica plan, fin din timp in timp pentru mentinerea planeitatii necesare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara,

 

Multumesc domnului OlaNicolas pentru precizari.

 

In cazul de fata cred ca merita sa incerc sa fac un asemenea dispozitiv. Pentru tratamente termice voi apela la compania mea de suflet Electromagnetica, si pentru lepuire la un fost coleg de-al meu, metrolog de meserie care lepuia suprafetele de masura de la micrometre. Pentru verificare folosea un bloc de sticla optica pe care-l punea pe suprafata lepuita si numara franjele de difractie care apareau datorita micilor imperfectiuni ale suprafetei lepuite. Avea voie sa aiba 2 maximum 3 franje. Daca erau mai multe franje de difractie relua lepuirea folosint un spray cu solutie care continea granule microscopice de diamant. Spray-ul era produs la Ramidacia Bucuresti.

 

Cu stima,

Share this post


Link to post
Share on other sites

 M-a cam pus pe ganduri treaba asta cu lepuitu dar am zis ca tot am inceput o treaba si tr sa o termin ca pana la urma n-o fi chirurgie pe creier. Am prins cele doua piese in universal, pe rand fireste, si am aranjat  viteza maxima a strungului.  Pe o  mica bucata de sticla cat sa o pot tine cu mana, am asezat smirghel cu granulatie fina si mai apoi foarte fina adica cea mai fina care cred ca exista. Am apasat la simtul mainii pe suprafata piesei pana am observat ca aveam contact corect adica perefect perpendicular. Rezultatul a fost uimitor, suprafata obtinuta avea un luciu identic cu cel al unei oglinzi . Am imbinat ulterior piesele folsind un  arculet si cu ajutorul a doua suruburi. In partea careia eu ii spun varf am executat un filet scurt m3 , am infiletat cateva spire un surub pe care l-am gaurit in prealabil cu un spiral de 1mm pentru ca arcul sa se agate de el. In celalalt capat tot pt sustinerea arcului am pus un  surub gaurit . Am trecut arcul prin corpul piesei si cam asta a fost Repede am mers la freza si am facut proba. Nu m-a mirat faptul ca mergea asa cum cred ca o face si unul din comert desi pana nu probez nu pot sti diferenta. Cert este ca la cea mai mica miscare a mesei frezei partea mobila face ceea ce trebuie adica sare excentric . Asadar in final a meritat efortul. Ca material am ales inoxul dar cred ca nu este cea mai fericita alegere Aici si cateva foto.

post-208130-0-73177200-1406832512_thumb.jpg

post-208130-0-64725200-1406832519_thumb.jpg

post-208130-0-16190600-1406832525_thumb.jpg

post-208130-0-29982700-1406832530_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest
@philiprobz: Ceea ce ai facut este o simpla lustruire. Acest proces nu iti asigura corectia planeitatii suprafetei. Granulele panzei abrazive, care sunt destul de mari, sunt impinse cu forte diferite catre suprafata de prelucrat si lasa o suprafata lucioasa (singura calitate a procedeului) datorita utilizarii unei turatii mari. Lepuirea este un procedeu care utilizeaza turatii si avansuri mici, iar granulele abrazive sunt tinute prizoniere (sunt infipte) pe suprafata plana a platoului de lepuit, care fiind din fonta are calitatea de a fi mai moale decat otelul tratat termic de prelucreat. Datorita suportului perfect plan al platoului, prin lepuire se realizeaza corectia suprafetei prelucrate. Datorita vitezelor mici de prelucrare, suprafata ramane mata, desi rugozitatea in general se imbunatateste, in functie de granulatia pastei de rodat utilizata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari.

De ce ai facut varful conic insa?

In mod normal e drept (cilindric), putand fi astfel folosit la a te pozitiona la o distanta cunoscuta (raza cilindrului) de marginea piesei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

exista si o portiune perfect cilindrica pe "varful ala" pe care o folosesc la pozitionare si se poate  observa.  Am ales sa-i fac si un varf pentru orificii punctate prealabile gaurilor. Iar cu privire la lustruire  este corect ce s-a spus dar astfel am eliminat posibilitatea ca cele doua parti sa se agate. fiind totusi o suprafata mica eventualele abateri de la planeitatea celor doua suprafete care vin in contact , probabil ca sunt de neglijat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te referi la partea de sus, cea la diametrul cozii?

Nu e o problema, doar ca te limiteaza cand trebuie sa iei cota de pe fete interioare.

M-as fi gandit mai degraba la forma uzuala - cilindru de 4 mm diametru - dar cu varf ascutit.

Ma bucur sa aflu ca merge si facut asa - mie mi-a fost prea lene sa verific :d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite ca la asta nu m-am gandit dar cred ca pot remedia acest neajuns. O sa-i mai fac o parte mobila la celalalt capat care va fi doar cilindrica precum coada. Acum ma gandesc sa folosesc doar asa de proba si curiozitate o tehnica cat mai apropiata de cea a lepuirii . Voi pelucra atent o bucata de fonta care se va fixa uterior cumva in pinola. Cu o turatie mica si pasta abraziva foarte fina, din cele folosite la rodajul supapelor auto voi presa bucata de fonta prelucrata in conditiile descrise, de piesa in cauza si o sa vad rezultatele. nu am asteptari prea mari dar pt experienta cel putin merita incercat.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.