Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Barum Rum

Problema amplificator auto

Recommended Posts

Va rog putin ajutor ,

 

 

S-a intamplat asta : am lucrat la sistemul audio montat de mine la masina , si am uitat regula de a re-verifica sistemul inainte sa-l alimentez la masina 12 V

 

 

l-am conectat si s-au atins firele legate in punte ce merg la boxa , pana am observat ca iasa fum s-au prajit cele 2 IRFZ46N , dar statia inca functioneaza , scoate putere la fel ca si inainte , doar ca mi-am spalat masina la motor acum intr-o zii si de atunci de 3 zile imi intra PROTECT-ul si imi mai arde siguranta in sarcina mare , o fii acesta motivul pentru care imi arde siguranta , sau intra protectul  ?  unde pot gasii sa cumpar exact seria aceea va rog de transistor ? Daca ma puteti ajuta va sunt recunoscator , Stima pentru ce faceti

 

Amplificatorul cu probleme este Eyebride 2Y150 

 

Va multumesc 

post-234295-0-86263500-1403810010_thumb.jpg

Edited by Barum Rum

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie imi vine foarte greu sa cred ca statia a mai functionat dupa incindent avand in vedere cum arata in foto.

Acei finali sigur au mai tras in lumea cealalta si alte componente dupa ei....

Du-o la cineva care se pricepe, daca vrei sa o mai vezi functionala.

Edited by player4

Share this post


Link to post
Share on other sites

In conditiile in care nu ai montat amplificatorul in spatiul de la motor, spalarea acestuia n-are nici un fel de relevanta cu defectul amplificatorului. Acei mosfeti sunt facuti praf, conditii in care imi este tare greu sa cred ca ampliful ar mai fi putut functiona asa cum pretinzi. Nu ai precizat nici model al amplificatorului si nici poza nu spune prea multe dar de obicei acei mosfeti sunt folositi la sursa ridicatoare, si daca aceasta este decedata atunci mi se pare imposibil ca amplificatorul sa "mai scoata putere".

 

Revenind la ce este de facut, din cate spui se pare ca nu detii suficienta experienta practica si nici pregatire teoretica pentru a depana cu succes amplificatorul, avariile acolo sunt mari, vad niste rezistente carbonizate, probabil si comanda este afectata, deci si eu subscriu la sfatul de a merge cu amplificatorul la un electronist care chiar stie ce are de facut, deoarece multe sunt de verificat la el, si multe avarii de remediat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am intalnit amplificatoare auto cu o parte din  mosfet-urile din sursa prajitie. Probabil  partea de comanda are un buffer de curent  cu tranzistoare dupa controller suficient de puternic  si nu deformeza semnalul prea mult pe o rezistenta mai mica . Mosfet-urile alea s-au intrerupt D-S. Probabil prezinta si o reistenta intre  G-S, mai este si rezistenta externa dintre grila si partea de comanda de cateva zeci de ohmi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Barum Rum am cautat ceva informatii despre amplificatorul tau, n-am reusit sa gasesc schema dar pare unul interesant, sfatul meu este sa mergi totusi cu el la un atelier, e pacat sa faci experimente pe el, acei mosfeti cand pica nu o fac singuri, dovada este chiar poza ta care evidentiaza carbonizarea acelor rezistente, ceea ce inseamna ca cel putin driverele mosfetilor ( daca au, oricare ar fi ) au crapat si ele, partea de sursa trebuie verificata atent cam peste tot, si inlocuit cele necesare. Sunt mai multe variante de mosfeti posibil a fi folositi acolo, dar trebuie facut cu grija, droarece diferentele dintre Ciss conteaza si trebuie tinut cont de ele la alegerea tranzistorului inlocuitor. Mergi la un atelier si cel de acolo va sti ce are de facut, sunt variante de mosfeti cu caracteristicile potrivite, destule, si la pret destul de accesibil ( cativa lei bucata ), important este sa se verifice atent totul in jurul acelor mosfeti si sa se determine motivul pentru care ei au crapat, pentru ca pe viitor un astfel de episod sa poata fi evitat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Barum Rum am cautat ceva informatii despre amplificatorul tau, n-am reusit sa gasesc schema dar pare unul interesant, sfatul meu este sa mergi totusi cu el la un atelier, e pacat sa faci experimente pe el, acei mosfeti cand pica nu o fac singuri, dovada este chiar poza ta care evidentiaza carbonizarea acelor rezistente, ceea ce inseamna ca cel putin driverele mosfetilor ( daca au, oricare ar fi ) au crapat si ele, partea de sursa trebuie verificata atent cam peste tot, si inlocuit cele necesare. Sunt mai multe variante de mosfeti posibil a fi folositi acolo, dar trebuie facut cu grija, droarece diferentele dintre Ciss conteaza si trebuie tinut cont de ele la alegerea tranzistorului inlocuitor. Mergi la un atelier si cel de acolo va sti ce are de facut, sunt variante de mosfeti cu caracteristicile potrivite, destule, si la pret destul de accesibil ( cativa lei bucata ), important este sa se verifice atent totul in jurul acelor mosfeti si sa se determine motivul pentru care ei au crapat, pentru ca pe viitor un astfel de episod sa poata fi evitat.

 

 

Multumesc marian pentru raspuns , cauza e simpla am spus , : dupa ce am montat amplificatorul in spatiul dorit (portbagaj) l-am alimentat fara sa ma asigur ca e totul in regula , iar firele ce duc la subwooffer nu erau prins la el , pe statie era legat in bridge si firele s-au atins intre ele la celalalt capat , pana am traversat distanta masinii a iesit fum din ea si am oprit alimentarea , dar statia inca functioneaza , si daca vi greu sa credeti va fac un video , ba chiar dupa incident , am legato cum trebuie si am folosito 1 saptamana si ceva la 80 din putere (mai mult imi creapa capul in masina )  ,  modelul l-am specificat dar cei de sus nu au citit atenti ,  ideea este ca sunt in dubiu pentru ca am probleme si la mufele RCA cand unul dintre conectori IN  joaca in plastic si are contact ineficiet , iar ele de regula au protectie pentru scurt circuit in astfel de cazuri , as vrea sa il duc la un specialist dar in zona mea nu prea cunosc unul de treaba

 

Model Amplificator :  Eyebrid 2Y150 provenienta SUA 

Model Subwooffer  : JBL GT5-2402BR

 

totusi am cautat acest

IRFZ46N: Transistor N Channel Power Mosfet

 

Am gasit de cumparat nu mi-ar fi greu sa il schimb si alte rezistente pe langa daca este nevoie , dar daca as gasii exact acelasi produs  sau de alta marca si sa aibe aceleasi valori sau putere etc , v-as fi recunoscator , Nu am cunostiinte pe partea teoretica ,dar pe practica ma descurc , si asta sunt indus in eroare , caci restul componentelor sunt ok , atat ca sunt inegrite , pentru ca intre acesti transistori vine un surub pe care este legata puntea statiei cu invelis de protectie negru , acela s-a topit efectiv si a inegrit toata placa , cu ce as putea sa o spal ca sa vad exact componentele afectate (si cele mai mici) ?

Edited by Barum Rum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti-am zis, IRFZ46 nu este singurul tranzistor care poate fi folosit acolo, mai sunt garantat si alte variante, si la preturi destul de ok, problema mai importanta o reprezinta avariile anexe cauzate de distrugerea lor. Nu pricep cum poate functiona corect amplificatorul cu acei mosfeti carbonizati ( ar fi utila o poza mai in ansamblu macar a partii de placa unde sunt ei, preferabil toata placa din mai multe unghiuri. Insa indiferent daca zici ca merge sau nu, eu nu as recomanda sa o mai folosesti pana nu se va verifica atent placa si inlocui cele necesare, si aici intervine problema cauzata de lipsa de pregatire teoretica, pentru ca este vorba totusi despre un montaj complex, multe trebuiesc stiute si verificate, nopi te putem doar ghida insa munca doar tu o poti face, si nestiind prea multe despre ce este de facut este dificil sa se progreseze... Poti totusi incepe cu sugestia mea legata de poze cu placa din mai multe unghiuri, sa stim mai multe despre ce si cum este vorba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mai intampla sa functioneze. Pur si simplu s-au intrerupt. Probabil au crapat datorita diferentelor Rds, ei fiind pusi in paralel, deci trebuiesc inlocuiti toti cu unii din acelasi lot, de preferinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai degraba s-au facut "sarma" si diferentele dintre Rds n-au nici o legatura, la acesti tranzistori este destul de mic, si micile diferente la acest parametru cauzeaza cel mult diferente irelevante in disipatie, in nici un caz distrugerea lor. S-a specificat deja ca un scurtcircuit a fost cauza distrugerii, asta a provocat un varf de curent prea mare prin ei, raman de stabilit mai multe detalii dupa postarea mai multor poze cu placa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numai asa am putut sa le urc pozele pentru ca nu imi permitea forumul dimensiunea fisierului

 

Posted Image
image hosting 5mb

Posted Image
free photo upload

Posted Image
greenshot

Posted Image
image free hosting

Posted Image
print screen windows

Posted Image
post images

Posted Image
photo sharing sites

Posted Image
free photo hosting

Posted Image
free jpeg images

Posted Image
upload pic

Posted Image
image hosting 15mb

Posted Image
adult image upload

Posted Image
upload img

Posted Image
upload image

 

aici aveti pozele , incerc sa urc si video-ul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cred ca mai este necesar video-ul, pozele sunt suficiente sa explice cate ceva. Din cate se pare amplificatorul este dotat cu 2 surse comandate de acelasi integrat, ale caror iesiri par a fi conectate in paralel ( sper sa nu ma insel la partea cu conexiunea iesirilor de la sursa, asa pare din imagini ), daca amplificatorul inca functioneaza atunci sursa din dreapta functioneaza si ea, si deci integratul a scapat ( probabil diodele alea din portile mosfetilor l-a scapat ), cu alte cuvinte amplificatorul inca functioneaza dar sub un regim de stres pronuntat pe sursa ramasa functionala. Probabil lipseste protectia la sursa si din acest motiv mosfetii au cedat.

 

S-ar putea sa ai noroc si reparatia sa fie relativ mai simpla/ieftina decat am anticipat initial ( nu vazusem pozele astea ), inainte de toate trebuie evident schimbati toti cei 4 mosfeti de pe partea arsa, si aici ar trebui ceva mai multa atentie decat am anticipat initial, sugestia lui @Leco pica din start, sa dublezi Ciss-ul la ce comanda se dispune pe placa e total neinspirat, oricum si asa mi se pare una foarte anemica, adica cu o iesire capabila de cca 200mA se comanda 4 mosfeti cu cate 1,6n, adica 6,4n sarcina capacitiva, si culmea din cate vad prin intermediul a cate 2 diode 1N4148...nici nu vreau sa ma gandesc ce forma de unda are semnalul din poarta, respectiv panta crescatoare, pierderile in comutatie sunt probabil destul de mari deci nu trebuie sa contribui si mai mult la problema asta, o sa imi fac timp sa-ti caut cateva variante de mosfeti cu Ciss la fel sau preferabil mai mic, chiar daca Rds-on ar fi un pic mai mare.

 

Dupa inlocuirea mosfetilor cred ca si acele PNP-uri mici in portile lor ar trebui sa pateasca la fel ( inlocuite ), evident si diodele si rezistentele de pe acolo, apoi verificata cu atentie placa in acea zona de eventuale trasee intrerupte si orice alte probleme ar mai fi si ar trebui sa fie totul in regula apoi. Oricum mai analizez putin si voi reveni cu ceva sugestii.

 

LE: Revin cu cateva sugestii de mosfeti utilizabili acolo:

 

-STP36NF06L

-IRFB3806PBF

-STP55NF06

-IRFZ44EPBF

-IRFIZ46NPBF

-IRFZ44NPBF

-IRFZ44ZPBF

-IRFZ46NPBF

-IRFZ46ZPBF

-AUIRFZ44N

-AUIRFZ44Z

-AUIRFZ48Z

-AUIRLZ44Z

 

Primii 3 au niste caracteristici destul de interesante ( mai ales primul cu Ciss-ul sau de 600+p... ).dar si ceilalti pot fi folositi cam oricare din ei,

toti sunt in aceleasi capsule ca cei originali, toti se gasesc si toti au niste preturi foarte accesibile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc , Apreciez si citesc cu atentie tot  ! Am comandat IRFZ46NPBF de la tme. pe saptamana viitoare ajung din polonia la mine si ii voi inlocuii toti 4

Edited by Barum Rum

Share this post


Link to post
Share on other sites

salut am lipit toti cei 4 tranzistori , am observat niste trasee intrerupte pe spatele placii si le-am lipit can am montato a inceput sa iese fum din al 2 lea tranzistori , ceilalti erau ok :( 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...