Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor trifazat 5,5kW , problemă pornire.


MaesTTro
 Share

Recommended Posts

Salut, am un motor trifazic 5,5kW, 2850 rpm, cos(fi)=0,89 . Doresc să-l alimentez la reţeaua de curent electric alternativ, nu cunosc care ar trebui să fie mărimile capacităţilor condensatoarelor de pornire şi de lucru. Motorul funcţionează 100%, am utilizat un condensator de lucru cu capacitate necunoscută, doar că pentru al porni, trebuie să învîrtesc o funie în jurul la rotor şi brusc s-o trag :d ceea ce nu-i avantajos. Mă poate ajuta cineva cu calculele pentru condensatorul de pornire?

Link to comment
Share on other sites

E risipa sa incerci sa folosesti un motor de 5,5Kva trifazat pe monofazic.

Cele mai mari monofazice cred ca`s de 3Kva.

 

Grig

Altă metodă nu am, trebuie utilizat la o moară, un motor monofazic de 3kW nu pot să găsesc :) . Îmi pare că domnul validae mi-a spus că un astfel de motor utilizat pe monofazic funcţionează cu o putere de 40% din total. Vreau să cunosc dacă calculele de mai sus sînt valabile. Cred că aş utiliza nişte condensatoare cu tensiunile nominale de minim 300V 

Link to comment
Share on other sites

La un motor identic care invartea o moara cu ciocanele ( deci pornire grea !) si adaptat pt. monofazic , condensatorul de pornire a fost de 1500 micro iar cel de sarcina 100 micro ...Singura problema ( majora !) , socul de curent la pornire depasea 40A , asa ca trebuie sa aveti retea sanatoasa ! Daca pornirea este mai usoara puteti folosi 800-1000 micro pt. pornire...

Link to comment
Share on other sites

Nu am nevoie de 5kVA,acest motor trifazic este perfect , problema era doar pornirea. Dacă este vorba de curenţi cu intensitatea de zeci de amperi, cred că nu mă mai apuc, la sigur automatul se va deconecta.

[email protected] are un sit unde,daca bine-mi amintesc, este un tabel cu capacitatile condensatorilor folositi pentru pornirea si functionarea motoarelor trifazate,alimentate monofazic.Tastezi Emil Matei si o sa ajungi la situl sau.

 

Cunosc tabela ceea însă îmi pare că era pentru puteri de pînă la 1kVA

Link to comment
Share on other sites

Tot pe forum, am gasit formula (nu-mi mai aduc aminte titlul postarii):

C=4800 x In/U

Nu stiu daca formula da valoarea C, numai pt. pornire sau si in sarcina. Calculezi C fct. de parametrii scrisi pe motor si vezi cum sta la capitolul cuplu. Daca are cuplu mic, mai cuplezi C, numai printr-un releu de curent (creste cuplul cerut, creste I, cupleaza releul care suplimenteaza C si viceversa). Ca sa nu arzi motorul, obligatoriu trebuie sa utilizezi si un releu termic (reglat pt. noul regim de fct.).

Moara, iti cere cuplu f mare, cand boabele nu sunt uscate. Atunci se formeaza o pasta vascoasa care mareste f mult cuplul. In rest este OK.

Motorul tau, functioneaza in monofazat bine (nu la fel de bine ca in trifazat, dar iti faci treaba cu el), pt. aceea moara (din cate imi aduc aminte, o moara cu ciocanele, avea nevoie de un motor de 2kW-acum depinde f mult de marimea ei, de modul in care a fost construita, etc.). 

Spor

PS-acest motor nu poate fi  utilizat la puterea nominala (nici nu ai nevoie-max. 0,6Pn), ca urmare curentii vor avea alta valoare. Faci masuratori, calcule si vei gasi varianta optima.

PPS-un C de valoare prea mare, iti arde motorul, unul prea mic, nu-ti da cuplul de care ai nevoie, se opreste motorul si tot acolo ajungi. In comert gasesti C nepolarizati de 20, 40, 50, 60,100 microF/450Vca, cu care poti face o groaza de combinatii pt. a obtine C optim.

Curentul tras din retea, nu cred sa depaseasca 20-25A. In caz contrar, acesta se poate limita.

ATENTIE! boabele, le pui in moara, dupa ce motorul a ajuns la turatia nominala (practic el porneste in gol-curent mai mic la pornire).

Edited by vera
Link to comment
Share on other sites

Tot pe forum, am gasit formula (nu-mi mai aduc aminte titlul postarii):

C=4800 x In/U

Nu stiu daca formula da valoarea C, numai pt. pornire sau si in sarcina. Calculezi C fct. de parametrii scrisi pe motor si vezi cum sta la capitolul cuplu. Daca are cuplu mic, mai cuplezi C, numai printr-un releu de curent (creste cuplul cerut, creste I, cupleaza releul care suplimenteaza C si viceversa). Ca sa nu arzi motorul, obligatoriu trebuie sa utilizezi si un releu termic (reglat pt. noul regim de fct.).

Moara, iti cere cuplu f mare, cand boabele nu sunt uscate. Atunci se formeaza o pasta vascoasa care mareste f mult cuplul. In rest este OK.

Motorul tau, functioneaza in monofazat bine (nu la fel de bine ca in trifazat, dar iti faci treaba cu el), pt. aceea moara (din cate imi aduc aminte, o moara cu ciocanele, avea nevoie de un motor de 2kW-acum depinde f mult de marimea ei, de modul in care a fost construita, etc.). 

Spor

PS-acest motor nu poate fi  utilizat la puterea nominala (nici nu ai nevoie-max. 0,6Pn), ca urmare curentii vor avea alta valoare. Faci masuratori, calcule si vei gasi varianta optima.

PPS-un C de valoare prea mare, iti arde motorul, unul prea mic, nu-ti da cuplul de care ai nevoie, se opreste motorul si tot acolo ajungi. In comert gasesti C nepolarizati de 20, 40, 50, 60,100 microF/450Vca, cu care poti face o groaza de combinatii pt. a obtine C optim.

Curentul tras din retea, nu cred sa depaseasca 20-25A. In caz contrar, acesta se poate limita.

ATENTIE! boabele, le pui in moara, dupa ce motorul a ajuns la turatia nominala (practic el porneste in gol-curent mai mic la pornire).

Mersi, o să am în vedere sfatul dumnevoastră, o să văd ce pot face, trebuie să mă mai gîndesc la calcule

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines