Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
leo 17

motor electric

Recommended Posts

spun de la inceput nu stiu daca am postat bine topicul ..daca nu rog un admin sa ma ajute :jytuiyu .am un motor electric de 2 kw 1400 rtm monofazic ..din motor pleaca doar 3 fire ..stiu ca sunt 2 bobine pt monofazic ..su dupa mintea mea zic ca a fost rebobinat si a fost direct din el facut legaturile si nu sau sinchisit sa scoata inca un fir afara in cutia de borne .deci o legatura comuna pt cele doua bobine ..intrebarea e ca as vrea sa pun un condesator pt al ajuta sa porneasca dar sa ramana si in sarcina ,ma puteti ajuta cu ceva sfaturi cum sa l leg la motor ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masoara rezistentele celor doua bobinaje si identifica doua rezistente, una de valoare mica (bobinajul principal) si una mai mare (bobina ajutatoare sau de pornire, cum vreti sa-i spuneti). Alimentarea la retea se face la capetele bobinajului cu rezistenta mica.Intre un capat al bobinajului principal si capatul bobinajului de pornire se leaga condensatorul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

si o parere pt condesator ?eu am la dispozitie unul de 15 micro ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

As fi jurat ca mi s-a sters ultimul raspuns, in legatura cu valoarea condensatorului :nebunrau: Ce se intampla aici ???

Valoarea optima se poate determina si prin tatonare, la alimentarea motorului trebuind ca tensiunea la bornele bobinajului de pornire sa fie cat mai apropiata de cea a retelei.Daca valoarea condensatorului este prea mica, tensiunea la bornele bobinajului de pornire va fi mult mai mica. Nu trebuie exagerata insa valoarea acestui condensator fiindca la depasirea valorii maxime, motorul va fi franat, rotorul invartindu-se foarte incet. Aceste lucruri le spun din experienta, am lucrat peste zece ani numai in depanare de motoare electrice.

 

Editat de ola_nicolas: Tabelul postat de @H Robert a fost sters la cererea sa. De asemenea si postarea lui @costinium6, referitoare la acel tabel. In rest, nu s-a intervenit asupra discutiei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tabelul pus mai sus este bun dar numai in cazul cand motorul este trifazat si se doreste alimentarea in monofazat.In cazul rebobinari in monofazat condensatorul se stabileste prin tatonari asa cum a spus si colegul "validae",personal eu cand aleg condensatorul la teste urmaresc ca curentul de mers in gol al motorului sa fie cat mai mic concomitent cu urmarirea tensiuni pe infasurarea de pornire care trebuie sa fie cat mai aproate de tensiunea de lucru,asa fac eu si nu prea am avut probleme (acum depinde foarte mult si de cum si cine a bobinat motorul).Mi s-a intamplat ca ca dupa ce am dus un motor la bobinat sa aiba putere mai mica decat cand era folosit cu bobinajul original trifazat si legat in triunghi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

m am uitat atent la conectiunile motorului dupa ce l am desfacut ...3 fire pleaca din motor ,din infasurari ..fara a fi la cumon cele doua bobine ..am masurat si cu aparatul ..prezinta doua valori la fel ..6 ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa nu fie cumva trifazat si legat intern in stea, se mai practica la unele motoare, mai ales cele antiexplozie.Ar trebui ca cele doua infasurari sa dea 6 Ohmi fata de un fir comun, iar intre ele inseriate sa ai 12 Ohmi, daca e monofazat.Porneste-l prin incercari, folosind pe rand cate o infasurare pe post de principala si cealalta de pornire. Daca incercarile se fac pentru scurt timp, 1-2 secunde, nu e niciun risc pentru motor. Si fara condensator legat, daca ai nimerit principala, trebuie sa porneasca cu un impuls aplicat pe ax, de exemplu cu o sfoara infasurata de ax. Fara condensator motorul va porni in sensul pe care il imprimi prin actionare manuala.Abia dupa legarea condensatorului, va avea un sens preferat in care va pornio si singur cu valoarea potrivita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am 6 ohm prin orce masuratoare as face ...fara sa obtin 12 ohm in seria celor doua infasurari

Share this post


Link to post
Share on other sites

E trifazat toata ziua, daca da aceeasi valoare intre doua fire oarecare.E legat intern in stea si nu poti sa-l modifici.Poti sa-l folosesti si la 220V, dar va avea putere redusa, pui condensatorul intre oricare doua fire, in functie de conexiune vei avea un sens de rotatie sau altul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca pun acel condesator de 15 micro il ajuta cu ceva ?sa l pot folosi si in sarcina condesatorul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Are si ala un efect mic, dar are.Ar trebui totusi sa cauti si alti condensatori pe care sa-i pui in paralel ca sa mai compenseze din scaderea de putere la 220V.Poti recupera cu succes condensatori buni din lampile stradale sau din monturile tuburilor fluorescente (unele au condensator de 5-10uF/400Vc.a. pentru corectarea factorului de putere)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ,am inteles ..o sa apelez la un magazin de unde o sa iau unul ..unul de 35 -40 micro cred ce e suficient cum a zis colegul ieri :da

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.