Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
cibserg

Lemn curbat. Sa fie lacuirea cauza?

Recommended Posts

Mi s-a curbat o jucarie de lemn prelucrata pe CNC, dupa vreo 10 zile de la finalizare. Jucaria este facuta dintr-o scandura de fag cu dimensiuni 220x150x20mm care sunt aproape sigur ca era uscata.Este lacuita doar pe o fata, iar pe cealalta este protejata cu un plexiglass.Sa se fi curbat atat de mult datorita faptului ca este lacuit numai pe o parte?Persoana pentru care am facut-o spune ca nu a lasat jucaria pe langa vreo sursa de caldura sau de umiditate crescuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din cauza lacului ati patit asta, trebuia lacuita pe ambele parti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru raspuns. Sunt total novice in prelucrarea lemnului si nu mi-am imaginat ca s-ar putea intampla asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici eu n-am experienta in prelucrarea lemnului dar mi-a spus asta bunicul meu ce a lucrat o viata in tamplarie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreo sansa de a se indrepta singur daca il lacuiesc si pe cealalta parte? Sau are nevoie de alt tratament pentru a reveni la forma initiala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest

Principala cauza este prelucrarea la o umiditate crescuta...dupa ochi,majoritatea par uscate.Alta esenta nu s-ar fi curbat.Si lacuitul doar pe o parte a accelerat si creat ''sensul'' de curbare.De intreptat,nicio sansa!!! :da

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provenienta lemnului este dintr-un tocator(fund de bucatarie) cumparat dintr-un magazin. Ma gandeam ca s-o fi uscat de cat a stat pe raft.Cum as putea face sa usuc lemnul cu mijloacele prezente intr-o casa de locuit? In cuptor, pe calorifer? Fara sa se curbeze. Presupun ca nu merge asa pentru ca uscarea fortata il va determina sa se curbeze si mai tare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lemnul s-a curbat datorita umiditatii. Va puteti da seama foarte simplu de cum se va curba lemnul daca priviti cum sunt asezate inele de crestere cand a fost taiata scandura. Nu are legatura cu lacul. Inainte de a prelucra lemnul acesta trebuie sa fie uscat. Prin uscare structura lui se stabilizeaza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am inteles, dar cum imi dau seama daca este uscat ori nu si cum il usuc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa determinati umiditatea va trebuie un umidometru. Uscarea se face in cuptoare ventilate sau natural la soare. Degeaba se tine lemnul la caldura daca vaporii de apa nu sunt eliminati din mediu cuptorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fagul este un lemn dificil. Isi modifica forma aproape in permanenta. Nu conteaza cit e de uscat.In cazul de fata, a inceput sa se deformeze in momentul cind a fost taiat din piesa initiala (respectiv capacul de bucatarie). In capac, daca acesta era confectionat din fisii, acestea erau puse pe directii diferite ale fibrei, special ca sa nu se deformeze. In situatia mai rara cind ar fi fost dintr-o bucata, tot a inceput sa se deformeze dupa taiere pentru ca a fost eliberata o alta structura si directie a fibrei. Lacul poate provoca o curbare a unei placi subtiri, daca acopera doar una din fete. Explicatia consta in faptul ca o suprafata "transpira" iar cea lacuita nu. Acelasi lucru se intimpla si in cazul furniruirii unei placi subtiri de lemn . Deci trebuie lacuit-furniruit pe ambele fete asa cum au specificat antevorbitorii de mai sus.. Nu stiu ce forma are jucaria, daca e o scindura sau o structura complexa. Presupunind ca e o forma plata, incalziti cu un uscator partea nelacuita. E posibil sa isi revina. Apoi lacuiti-o. Sansa de reusita nu e prea mare, dar nu va costa sa incercati. Nu incalziti prea tare ca sa nu se deterioreze lacul pe fata opusa. Daca nu se indreapta, nu a fost umiditatea cauza ci faptul ca ati taiat o altfel de directie a fibrei, care s-a eliberat dintr-o structura facuta sa o tina la forma proiectata. Rezolvare pentru asta nu prea e. In mobilierul antic, intervine foarte des situatia cind o piesa e curbata si are o suprafata furniruita si finisata iar cea invizibila din interior, fara furnir si finisaj. Lemnul este uscat dar deformarea, de-a lungul anilor a primit caracter definitiv. Se repara in 3 feluri:1- se cresteaza in "V" de-a lungul fibrei, linii paralele partea nefurniruitacam 1/2, 2/3 din grosime. Se introduce clei in aceste taieturi, apoi se asaza lemne groase perpendicular pe fibra (ambele fete), si se fixeaza totul in cleme astfel incit curbura sa dispara. Daca unele taieturi ramin deschise, se umplu cu lemn taiat in V din acelasi material si cu aceeasi virsta. Se lucreaza incet ca sa se evite "spargerea' placii pe partea finisata. Dupa uscare, placa e dreapta. Se inlatura excesul de lemn si clei si se incearca o solutie de mascare daca e necesar. Un lucrator experimentat stie cite taieturi sint necesare si ce deschidere sa aibe. Pentru neexperimentati, sfatuiesc sa faca taieturi inguste in mai multe trepte.2. -se aplica prin incleiere furnir si pe partea interioara si se preseaza placa pentru a se usca in forma corecta. Operatie aplicabila de obicei la usi si polite.3. se aplica prin incleiere, nervuri perpendiculare pe fibra si curbura si se preseaza in pozitia corecta-plata. aceasta operatie se aplica de obicei la laterale, piese de structura cu fata interioara , permanent invizibila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru detaliile suplimentare.Piesa care s-a indoit mult am lasat-o asa, pentru ca arata bine. Si a placut persoanei.Dar la urmatoarea scandura prelucrata. Dupa ce am prelucrat-o pe o fata s-a curbat imediat ce am scos-o de pe CNC. Solutia a fost urmatoarea: am lacuit-o pe o fata, am prins-o in menghine de o bucata de pal dreapta si am lasat-o asa doua zile. Apoi am lacuit-o si pe a doua fata si am mai lasat-o doua zile in menghine. Rezultatul mai mult decat multumitor. Iata un exemplar:

post-19045-139829791313_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piesa e nu numai interesanta dar si foarte frumoasa.

 

Curbarea a fost provocata de frezarea santurilor care au determinat modificari de tensiuni interne in fibra.

 

A fost foarte bine ce ati facut stabilizind cu cleme si lac pe ambele fete.

Alte solutiiI: 1.stratificarea lemnului.

2. sa creati un model nou cu frezare pe ambele fete, astfel incit fiecare fata este supusa aceluias tratament, ceea ce ar elimina comportamentul diferit al fetelor.

3. insertie de rezistenta pe spatele piesei. Insertia poate fi lemn contrast poate din aceeasi esenta, vopsit si asezat pendicular pe fibra, intr-un sant frezat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

La frezarea pe ambele fete m-am gandit si eu si probabil ca voi face un exemplar cu doua fete.In cazul pozei de mai sus la stabilizare va ajuta si geamul de plexiglass de 4mm, pe care la modelul expus l-am fixat si cu doua suruburi fiind un model ceva mai mare. Aproape cat o foaie A4.Am mai facut si altele. Ar putea spune cineva ca am facut o obsesie pentru labirinturi :)

post-19045-139829791322_thumb.jpg

post-19045-139829791325_thumb.jpg

post-19045-139829791329_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Interesante jucariile. :da Cred ca s-ar vinde destul de bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.