Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
dem3ntor

Voltmetru redresor auto eronat

Recommended Posts

Salut!Am realizat un redresor auto, traf, punte si un voltmetru electronic.Fara a conecta bateria voltmetrul afiseaza tensiunea normala, 12,5vDupa ce conectez bateria, tensiunea pe voltmetru creste la 15v.Daca poate cineva sa-mi explice de ce si cum rezolv dilema, astfel incat sa afiseze normal :)Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conecteaza un cond de 1000uF/25V (sau mai mare): face la fel?Poate acumulatorul e uzat si incarcat: tensiunea la bornele lui creste rapid si ajunge la limita de 15V (sau ceva de genul).Mai poti elucida rapid misterul si cu un osciloscop pe iesire, daca ai :da

Share this post


Link to post
Share on other sites

E posibil ca ambele valori sa fie normale.Redresorul iti da tensiune redresata bi-alternanta, care nu este continua. De la zero creste pana la maxim, apoi scade la zero si apoi se repeta de 100 ori pe secunda, variatii cu forma unor jumatati de sinusoida. Instrumentul nu urmareste aceste variatii rapide si indica o valoare efectiva, de 1,41 ori mai mica decat valoarea maxima, care in cazul tau ar fi 17,7V. Daca adaugi un condensator mare in paralel cu bornele (filtru), instrumentul va indica aceasta valoare maxima.Acumulatorul joaca rolul de filtru, netezeste mult pulsatiile tensiunii date de redresor. Pe de alta parte, tensiunea la bornele lui depinde si este limitata de transformarile chimice din acumulator. De aceea la un acumulator descarcat va fi undeva spre 12V si apoi va creste lent. Se considera incarcat complet pe la 14,4V.Daca voltmetrul masoara corect tensiuni continue (prin comparatie cu altul "sigur"), te poti orienta dupa masuratorile facute cu acumulatorul conectat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasa voltmetrul in pace ca-i bun !. E normal sa creasca tensiunea la cuplarea pe baterie, este posibil sa ajunga chiar la 17V la baterii mai vechi.Tensiunea masurata de aparat este o medie sau tensiune eficace, tensiunea de varf poate fi masurata doar conectand bateria sau un condensator. Ea este egala cu tensiunea eficace masurata inmultita cu 1,41. Deci daca tu ai acolo 12,5V tensiune eficace in gol, tensiunea de varf este 12,5x1,41=17,6V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

deci, ar trebui sa "dau inapoi" putin volmetrul pentru a indica valoarea eficace?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voltmetrul indica tensiunea eficace in gol si tensiunea de varf atunci cand bateria este cuplata si complet incarcata. Tensiunea de varf este indicata si daca pui un condensator la bornele de iesire ale redresorului, in gol.Cand incarci o baterie, tensiunea ei va creste mai incet sau mai repede in functie de gradul de descarcare, de vechimea bateriei si nu in ultimul rand, de tensiunea redresorului. Cu cat tensiunea aplicata bateriei e mai mare, curentul absorbit de ea e mai mare si tensiunea la bornele ei va creste rapid. Nu trebuie sa aplici mai mult de 12V tensiune eficace, dupa redresare. Ideal ar fi sa prevezi prize de reglaj pe infasurarea primara a trafului, fiindca acolo se lucreaza cu curenti mici si poti folosi un comutator mai slabut. In cel mai rau caz, se pot prevedea prize de reglaj pe secundar, din volt in volt. Ideal e sa incarci bateria la curent de maxim 1/10 din capacitatea ei in A/h.Eu fac de obicei redresoarele cu minim doua prize de reglaj, astfel incat sa incarc cu un curent sub 1/10C pe o treapta si pe cealalta cu un curent peste 1/10C, pentru incarcare rapida, atunci cand nu ai timp sa astepti prea mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voltmetrul indica tensiunea eficace in gol si tensiunea de varf atunci cand bateria este cuplata si complet incarcata.

E unpic gresita explicatia: in gol, e o tensiune continuua pulsatorie. Cu acumulator sau condensator, devine o tensiune continuua. Iar tensiunea continuua nu are medie, eficace sau varf (toate sunt fix aceeasi valoare, ca e continuua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

in we m-am jucat putin cu redresorul si am urmatoarea nelamurire:daca am 14,4 in secundar, cand pun pe baterie, tensiunea ajunge pe la 17v, bateria filtrand tensiunea,la masina am tensiune 14,2v cu motorul pornit1. Deci ar trebui sa modific tensiunea in secundar, a.i. pe laterie sa am maxim 14,4v cu bateria conectata, adica intre 10-11v c.c?si 2. Alternatorul de pe masina mea este de 120Ah, oare cat curent curent ajune in baterie? Intreb pentru ca pe masina nu cred ca se respespecta regula de 10% din curentul bateriei si totusi bateria rezista 4-5ani.Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pe automobil bateria se incarca la tensiune constanta, in mod uzual, metoda de incarcare utilizata pentru incarcarea acumulatorului decuplat de automobil, se face in curent constant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bun, dar tot nu am inteles de ce se recomanda ca un redresor sa scoata ~14,4, care, dupa ce se conecteaza bateria se ajuge la 18-19v.Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recomandarea de a nu depasi 14,4V este pe automobil, acolo cerinta este respectata (in general) de releul regulator de tensiune.Pe masina bateria se incarca cu atat curent cat are nevoie momentan bateria si cat poate duce alternatorul(incarcare rapida) dar la atingerea celor 14,4V releull opreste un moment incarcarea (intrerupand curentul prin rotorul alternatorului-inductorul) . La scaderea tensiunii bateriei la o valoare sub 14,4V care depinde de histerezisul releului, acesta comanda iar incarcarea bateriei pana la 14,4V, cand ciclul se reia.Deci pe masina acumulatorul este incarcat practic in impulsuri, a caror frecventa depinde de consumatorii conectati momentan pe instalatie. La incarcarea cu redresorul, teoretic ar trebui sa livram un curent constant acumulatorului pentru un timp care depinde de starea lui de descarcare, acest curent in mod ideal nu ar trebui sa depaseasca 1/10C (o zecime din capacitatea in A/h a acumulatorului).Practic se incarca cu un curent mai mare la inceput, dupa ce acumulatorul atinge un anumit grad de incarcare, curentul absorbit scade foarte mult, la sfarsitul incarcarii ajungand la cateva sute de miliamperi uzual. Daca redresorul nu este automatizat (oprire automata la atingerea unei tensiuni alese) se va urmari evolutia incarcarii vizual, si se opreste cand se degaja cantitati mari de gaz (se spune ca acumulatorul fierbe). Se poate masura gradul de incarcare mai precis cu densimetrul ce se gaseste acum peste tot la preturi modice.Masurarea cu densimetrul este mai relevanta decat masurarea tensiunii la borne, aceasta avand valori diferite in functie si de varsta bateriei de caumulatori.Acumulatorii noi se considera incarcati la circa 14,4-15V. Cei vechi, cu uzura accentuata vor atinge si 17V pentru a se considera incarcati, iar tensiunea la bornele lor creste mai rapid (le scade capacitatea in timp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ca de obicei Dl. validae explica cu lux de amanunte si clarifica situatia :)Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

domnule Validae am montat un ampermetru la redresorul meu .cand dau tensiune de 11v cc acul amp dupa un timp destul se apropie de 2A daca dau din comutator pe o alta treapta de 12 ,5 acul se ridica la 6A si iar scade si cand dau pe 13 ,5v acul se ridica la 9A cat ar trebui sami indice ampermetru cand acumulatoru e incarcat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.