Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

O piulita din aluminiu este nu numai atehnologica, ci dea dreptul anti-tehnologica. Oricine, inclusiv cineva cu o lipsa de cultura tehnologica acuta, ar da la o parte solutia unei piulite (de orice fel) din aluminiu. Acelasi lucru se poate spune si despre o roata dintata confectionata din fonta. Deci daca au fost livrate pe piata asemenea produse, trebuia din capul locului facuta o reclamatie la protectia consumatorului. Poate nu-i tarziu sa se faca chiar acum. Nu este permis in nici un caz ca un strung nou, sa trebuiasca reparat si mai ales in ceea ce priveste organe ale lantului cinematic. Asemenea situatii te face sa iti pui intrebarea: "nu cumva acest produs a fost vandut de mai multe ori si returnat in mod repetat ca urmare a calitatii neconforme cu contractul de garantie?". Acea roata dintata, nu putea sa iasa din fabrica gata fisurata, decat daca CTC-istul era orb. Despre piulita de avans din aluminiu, ce sa mai spun?! Nici macar documentatia tehnologica (desene si caiete de sarcini) nu ar fi putut iesi pe usa unui atelier de design care se respecta. Si apoi pretul platit pe strung, este enorm. Daca dai la oparte transportul si convertesti lirele, se obtine aproximativ 850 euro. Eu am platit pe Assist-ul meu cumparat in 2006, undeva sub suma de 500 euro (cu tot cu TVA) si de abia dupa 7 ani am avut prima problema mai importanta de mentenanta.

Buna seara,La cele aratate de dvs mai sus trebuie sa fac o precizare: intr-o seara ucenic fiind, am decuplat avansul prea tarziu si am ifipt cutitul in piesa. Din aceasta cauza s-a crapat roata. :jytuiyu. in rest va dau drepatate, masina nu prea e prea bine facuta adica "la norma", ca pe vremuri la noi. :jytuiyu. cartea tehnica e "subtire" rau si la propriu si la figurat. Invatand pe strung sa lucrez am sa completez si cartea tehnica cu informatii suplimentare.MultumescAFCtin ucenic strungar
Link spre comentariu

Asist e importatorul ceh.Calitatea denota ca importatorul nu si`a batut joc de clienti si a comandat o marfa de calitate.Bineinteles mai scumpa decit restul "petardelor" dar nu a avut dureri de cap cu probleme aiurea.Si acuma imi pare rau ca n`am luat unu de la Metro cind aveau.Grig

Buna seara,Din cele de mai sus trag concluzia ca trebuie sa fi atent ce cumperi si ca sa nu gresesti iti trebuie experienta, ceea ce mie mi-a lipsit :jytuiyu Ce ziceti n-ar fi oportun sa deschidem pe forum un topic de genul "ghidul celui care doreste sa-si cumpere un utilaj" ? :da Ucenic strungar AFCtin
Link spre comentariu

Buna seara,Va prezint garnitura rotilor de schimb filete si avansuri de la strungul meu:Garnitura are 13 roti interschimbabile si o roata fixa pe axul masinii:40 ditnti roata fixa pe axul masinii; 80;80;72;66;60;50;52;40;35;33;30;24;20 dinti.Rotile se aseaza pe un suport lira sau "banjo" facut dintr-um material turnat destul de grosier, prin itermediul unor axe si lagare. Lagarele sunt turnate dintr-un aliaj cenusiu, care au pana pentru roti "inclusa" din turnare.Schimbul rotilor este greoi :jytuiyu angrenajul obtinut este dificil de reglat si ff zgomotos :jytuiyu Am vazut pe un site al unui pasionat de strungarie strain, ceva idei de inbunatatire a sistemului de roti de schimb. Pasionatul respectiv are un strung identic ca design cu al meu. Ma gandesc sa vad in ce masura este posibil inlocuirea rotii de 20 dinti cu una ceva mai mare care sa fie mai solida in zona canalului de pana sau eventual cat ar costa inlocuirea garniturii de roti cu una facuta din materiale bune si tratate termic ca la care. Ce parere averti?Vedeti pozele atasate.Ucenic strungar AFCtin

post-44103-139829767743_thumb.jpg

post-44103-139829767748_thumb.jpg

Link spre comentariu

Ca o recomandare:Eu am setat cutia pe avans minim si e asa de un an.Merge f bine.Orice filet metric il fac cu tarod si filiera.Doar cand se va ivi necesitatea unui filet special voi schimba rapoartele.Daca aveti siguranta la maneta de avans sa o dati jos, eu am scos-o.Acea blocare duce la lovirea caruciorului pana la urma.Daca pinioanele sunt ca cele de Optimum/Quantum incercati la Rocast sa vedeti cat costa un set, sau o bucata.Incercati sa va bucurati cat mai mult de strung asa cum este si reparatiile le realizati pe masura ce se impune. Nu e un strung cu care sa faci 3-4 filete cu pasi diferiti intr-o zi, te aduce la exasperare amestecatul rotilor.P.S. Incercati sa scrieti fara a cita toata postarea colegilor, se lungeste subiectul prea repede si volumul de informatii e redus.

Link spre comentariu

Buna dimineata, Multumesc pentru sugestii si sfaturi.Si eu tin trenul de roti pentru cel mai mic avans, dar am nevoie sa "tai" un filet de pas fin(1) si nu am filiera corespunzatoare, deci trebuie sa incerc sa-l tai pe strung. Prin bunavointa unui Strungar de meserie am si un cutit ascutit corespunzator. Precum vedeti in poza garniturii de roti si accesorii, lira pentru roti este cam imprecis turnata si prelucrata. Santul in care culiseaza piulitele axelor este imprecis prelucrat si precizia de fixare a axelor lasa de dorit, In Bucuresti am gasit o firma care debiteaza laser table groase de pana la 10 mm otel de constructie cu precizie de +- 0,02 mm. Ma gandeam sa-mi comand o lira noua in care sa dau gauri precis pozitionate pentru axele rotilor obtinand astfel un mers mai lin al rotilor. Daca pretul de realizare este rezonabil a-si putea sa comand doua trei lire si axele corespunzatoare, dimensionate pe un avans si unul doua filete mai des folosite.Ucenic strungar AFCtinPS il rog pe Dl moderator sa scurteze citatele din post-urile mele anterioare la strictul necesar, caci eu nu mai pot s-o fac.Multumesc

Link spre comentariu

Folositi hartie dintr-o coala A4 ca sa reglati pinioanele intre ele. Le apropiati cat sa nu se rupa hartia sau daca se rupe, ia forma dintilor, sa nu se rupa de tot! Nu stiu ce-ar putea zdranganii pe acolo din moment ce pinioanele sunt asezate pe acele axe si ulterior, dupa reglaj, necesita strangere ferma pe acea lira. Ori cotele dintre axe si pinioane nu sunt conforme, ori pinioanele sunt ovalizate.... ori!

Link spre comentariu

@AFCtin: Recomandarea lui Andrei, este pentru viitor. Pentru mine, ar fi prea mult sa ma apuc sa corectez fiecare eroare marunta a celor cateva zeci de utilizatori care posteaza zilnic pe sectiunile unde moderez eu. Chiar si asa, mi se reproseaza destul de des ca intervin intr-un fel sau altul cu observatii sau indicatii.In ceea ce priveste lira ta pentru roti de schimb, ea este inadecvata unui strung din punctul meu de vedere. Ma scandalizeaza din ce in ce mai mult, solutiile tehnice adoptate de proiectantul strungului, care pare a fi unul amator. Sistemul de blocare al lirei doar pe baza unei strangeri elastice aplicata pe pivotul acesteia, mi se pare culmea prostiei. El nu ar putea fi justificat decat printr-o firava economie care s-a realizat la consumul specific de material necesar lirei. Daca dau la oparte acest aspect nesemnificativ din orice punct de vedere, raman cateva aspecte tehnice cu actiune tehnologica negativa. In primul rand exista doua surse de deformari elastice ale organelor care concura la dinamica rotilor de schimb. Prima ar fi posibilitatea torsionarii elastice a pivotului cilindric pe care se introduce lira si pe care se blocheaza cu acel sistem de bucsa elastica prin intermediul unui surub cu locas hexagonal. A doua sursa de deformare elastica o reprezinta chiar conturul canelat al lirei, pe care se introduc rotile de schimb. Aceste doua surse de deformari elastice, pot duce la deplasari importante intre axele ultimei roti de schimb de pe lira si roata de transmitere corespunzatoare. In afara de imprecizia introdusa in special la procesul de filetare, prin modificarea raportului dintre cercurile primitive ale celor doua roti, exista si posibilitatea deteriorarii lor prin ruperea dintilor, sau (precum in acest caz) prin fisurare la nivelul canalului de pana al rotii de schimb mai "firave". Eu personal nu am mai vazut pana acum un asemenea sistem de fixare la lira rotilor de schimb. De obicei se utilizeaza un segment de canal circular la extremitatea opusa gaurii de centrare a lirei, prin care trece un surub de fixare care se infileteaza in placa de sustinere a intregului subansamblu. In acest fel lira este fixata in doua puncte extreme si nu intr-unul singur.@DanuAl: Nu se face un asemenea reglaj cu distantare prin hartie, sau prin orice fel de distantier folicular. Rotile in angrenare, trebuie sa vina pe cat posibil in contact fara joc. Practic se monteaza roata in contact direct cu conjugata ei si se fixeaza tinandu-le in aceasta pozitie cu mana, fara a se utiliza leviere, sau alte tipuri de parghii, dar nici distantiere foliculare, de tipul celor din hartie.

Link spre comentariu

Nu-s mecanic masini unelte, iar aceasta metoda a dat cele mai bune rezultate, in sensul ca, ochiometric nu se pot monta, la mana nici atat! Trebuie sa existe o toleranta intre dintii unui pinion si fundul celuilalt pinion, cu care se angreneaza. Multi le regleaza la mana, si imping pinioanele, unu'n celalalt, fericiti la culme ca nu joaca... O prostie! Se uzeaza pinioanele prematur....Pui hartie A4 intre 2 pinioane, are cca. 1 zecime, le apropii, apropii pinioanele pana nu se strapunge hartia, si le strangi! Garantat e peste orice alta terorie pe care n-am cum s-o inteleg sau s-o practic, tinand cont ca 3 ''meseriasi'', alte 3 tipuri de reglaj. Fiecare face cum crede de cuviinta, eu am cautat metoda optima si pentru zdanganeala si pentru mentinerea pinioanelor fara uzura. Nu se pune vaselina pe acele pinioane de pe lira! Se pune ori un ulei mai gros ori un produs special pentru aceste pinioane.

Link spre comentariu

Oricat s-ar presa unul in celalalt, niciodata dintele unei roti nu va calca pe fundul golului celeilalte. Logica este simpla. Inaltimea dintilor unei roti este compusa din capul dintelui (un modul) piciorul dintelui (un modul) si o combinatie de jocuri la capul si piciorul dintelui (un sfert de modul) - h=2,25m. Daca evolventa dintelui este taiata corect, iar "distanta peste dinti" (un parametru tehnologic important) este cea calculata, atunci contactul dintilor se va face numai pe flancurile evolventice.

Link spre comentariu

Buna ziua,Multumesc tuturor pentru sfaturi.Pana rezolv problema cu rotile "galagioase" voi folosi strungul cu trenul de roti decuplat. La nevoie pot cupla foarte usor trenul de roti la surubul conducator.Ma gandesc la o noua lira pentru strungul meu, dar nu am experienta necesara s-o proiectez singur. Orice ajutor din partea colegilor de forum este binevenita. Retin de la Dl Ola_Nicolas ca lira trebuie sa aiba cel putin doua puncte de sprijin nu numai unul ca acum. Am sa pun si o schita a noii lire sa avem concret pe ce discuta.Din punct de vedere al avansurilor este de luat in considerare si solutia conducerii surubului conducator cu un motor pas cu pas comandat de un microcontroler.Ce parere aveti?Cu stima,AFCtin ucenic strungar.

Link spre comentariu

Uruitul rotilor se poate datora tocmai vibratiilor elastice datorate faptului ca lira are un singur punct stabil de fixare. Fa-mi o lista cu numarul de dinti al rotilor din set si modulul acestora. Masoara de asemenea distanta dintre centrul arborelui conducator (unde probabil se fixeaza actuala lira de schimb) si centrul arborilor concentrici, care preiau miscarea respectiv pentru avans normal si filetare. Da-mi de asemenea numarul de dinti si modulul rotilor care preiau miscarea in cazul lantului de avans si respectiv al celui de filetare. Pune de asemenea pe topic o poza cat mai clara a spatiului unde trebuie montata lira. Voi incerca sa iti propun o varianta de lira. In ceea ce priveste posibilitatea de a elimina acea roata de foarte mici dimensiuni, care in permanenta este supusa riscului ruperii in zona canalului de pana, unde are doi concentratori de eforturi, ea s-ar putea rezolva prin posibilitatea de a realiza rapoarte de transmitere cu mai multe trepte de reducere. Eu am in proiect o asemenea lira a rotilor de schimb pentru strungul meu de banc. Avand in vedere insa ca - cel putin deocamdata - nu pot realiza roti de schimb in regim propriu, proiectul este unul "de sertar". El va fi activat, de abia dupa realizarea proiectului de realizare a rotilor dintate prin divizare diferentiala pe freza FUS22, din dotarea atelierului meu. Sper ca freza va fi functionala odata cu rezolvarea problemei retelei trifazate in aceasta primavara.

Link spre comentariu

Buna seara,Garnitura de roti a strungului meu are modului M1Rotile au urmatoarele date:40 dinti Diam ext 42mm roata fixa de pe axul masinii40 dinti Diam ext 42mm50 dinti Diam ext 52mm52 dinti Diam ext 54mm80 dinti Diam ext 82mm doua bucati72 dinti Diam ext 74mm20 dinti Diam ext 22mm24 dinti Diam ext 26mm30 dinti Diam ext 32mm35 dinti Diam ext 37mm33 dinti Diam ext 35mm60 dinti Diam ext 62mm66 dinti Diam ext 68mmDistanta aproximativa intre axul arborelui principal si axul surubului conducator este de 155mm.Atasez poza cutiei de angrenaje a strungului. AFCtin

Link spre comentariu

Fa aceeasi poza in formatul 1200x800 pixell (sau foarte putin mai mic) si atasez-o din nou pe topic. Poti eventual sa indici prin incercuire cu culoare rosie cele doua axe care intra in discutie. De asemenea ar fi utila si o poza laterala. Eu inteleg cum s-ar face avansul normal, dar nu inteleg cum se face avansul in cazul filetarii. Cumva este unul si acelasi sistem, comandat de la o roata fixata direct pe arborele principal?! Pune eventual, daca ai, o schema cinematica a strungului.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări