Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
rus_dorin

Randament motor

Recommended Posts

Buna tuturor, O intrebare legat de motorul trifazat legat la 220 V (monofazat). Cat isi pierde din randament motorul in acest caz? Ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezi ca pe eticheta ai specificat curentul la 380V si la 220V si Cosinus fi.Faci puterea inmultind U x I x Cosfi Unde U e tensiunea, I e curentul si Cosfi defazajul motorului.

Cea mai mare putere o obtii in configuratia triunghi, dar pornirea motorului e mai grea.Va trebui sa montezi si condensator ca sa creezi a treia faza.Sunt topicuri dedicate in care se explica detaliat acest lucru.Cauta ,,Alimentarea motorului trifazat la 220V,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am impresia ca intrebarea se refera la "care este puterea nominala a motorului trifazat alimentat in monofazat", nu la randamentul efectic. Randament inseamna raportul dintre puterea utila ( la arbore)/puterea consumata.Un motor trifazat pe eticheta caruia scrie ca tensiunea nominala este 230/400V poate fi utilizat alimentat in monofazat, la 230V, daca bobinajul se leaga in triunghi ( pe placa de borne, motorul fiind prevazut cu o placa cu 6 borne si 6 cabluri) si se monteaza un condensator, intr-o schema care s-a dat de nenumarate ori pe acest forum. In acest caz puterea nominala a motorului monofazat va fi max. 80% din puterea motorului trifazat. Capacitatea condensatorului care trebuie pus este de 80microfarazi/kW util (monofazat). Trebuie remarcat ca cuplul de pornire al unui motor monofazat este de cca 3 ori mai mic decat cuplul de pornire al unui motor trifazat. Daca la un motor trifazat cuplul de pornire este de 1.6...2.2xcuplu nominal, la un motor monofazat cu condensator permanent culul de pornire este de 0.55-0.65xcuplu nominal. Ca sa se imbunatateasca cuplul de pornire se poate utiliza un condensator de pornire suplimentar care va avea capacitatea de doua ori mai mare decat capacitatea condensatorului de lucru ( permanent), care trebuie cuplat doar in perioada pornirii.Randamentul unui motor electric depinde de marimea motorului si de turatie, acesta creste cu cresterea puterii motorului (gabaritul motorului) si turatia acestuia ( motoarele asincrone avand turatiile sincrone de 3000, 1500, 1000 si 750rpt/min). Motoarele monofazate au randament mai mic decat motoarele trifazate. In concluzie, nu prea e indicat sa se utilizeze motoarele trifazate alimentate in monofazat, daca ne gandim la randamentul "la propriu" sau "la figurat", mai ales daca se foloseste pentru actionari in perioade lungi (multe ore/zi). Un motor trifazat este optim pentru retea trifazata si are randamentul cel mai mare in jurul puterii nominale (inscriptionate pe placuta indicatoare a motorului), daca motorul este proiectat bine. Daca este supradimensionat ( este mai greu si are mai multe materiale in el decat ar fi necesar pentru puterea sa) randamentul optim, cel mai mare, il are la o incarcare peste puterea sa nominala. Un motor subdimensionat ( cum sunt in general motoarele chinezesti) are randamentul optim sub puterea sa nominala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.