Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Influenta mediului asupra masinilor unelte-metode protectie


Recommended Posts

  • Replies 21
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Ion_Bumbu: Nu intotdeauna. Exista un punct dublu de condensare si inghet al apei situat in intervalul 0...1 °C, care uneori urca catre 2...3 °C in functie de presiunea atmosferica. Acest punct produce la autoturisme, cunoscutul fenomen de "jivraj". Acest punct este periculos si pentru masinile-unelte, deoarece aduce partile metalice in contact direct cu apa sub diferitele ei forme de agregare. De regula temperatura minima intr-un atelier mecanic, nu ar trebui sa coboare sub 10 °C, caz in care ar fi protejat si operatorul uman. Sa nu mai vorbim despre faptul ca piesele executate cu o anumita toleranta la 0 °C, vor avea o cu totul alta toleranta la temperatura medie normala (17...20 °C) a mediului ambiant.

Link to comment

Strunguletul meu sta in pivnita pe care o am la subsolul imobilului. Iarna cand sunt geruri mari temperatura nu scade sub 15 grade.Este acoperit cu o folie de plastic impotriva prafului iar suprafetele metalice neacoperite de vopsea sunt uleiate.Dar este foarte mare inghesuiala in acel spatiu.Din primavara o sa mai eliberez locul.Din pacate nu am mai avut timp de hobby-uri. Pregatesc sa-mi construiesc o casa in sfarsit "pe pamant" (adica nu la "bloc" ) din primavara si proiectul si alte pregatiri sunt consumatoare de timp.Acolo am sa pot sa-mi organizez un mic atelier dedicat in exclusivitate prelucrarilor prin aschiere si mecanica. Electronica v-a fi in alt loc amenajata.Deoarece proiectul consider ca este interesant , o prezentare pe etape cred ca isi va gasi locul pe acest forum.

Link to comment

@Ion_Bumbu: Nu intotdeauna.

Vorbim de 2 lucruri diferite.Eu am spus un singur lucru , cu cit e mai joasa temperatura cu atit procesele de oxidare sint mai reduse.Atit si nimic mai mult.Jivrajul e alta gisca`n alt difuzor de carburator nu pe strung.Punctul de roua e altceva.Grig
Link to comment

@Ion_Bumbu: Reamintesc ca subiectul adus in discutie de @enjoy este

...Voi unde tineti strungul iarna?...

Principalul lucru, pe care am vrut sa-l evidentiez, este prezenta fizica a apei pe partile metalice. Este adevarat ca procesele chimice si deci si oxidarea sunt accelerate la temperaturi mari. Dar in acelasi timp trebuiesc intrunite conditiile necesare de umectare a partilor metalice si/sau existenta vaporilor de apa ionizati, plus temperatura. Conditiile de umectare a suprafetelor metalice sunt destul de reduse pe timp calduros. In ceea ce priveste vaporii de apa ionizati, ei sunt prezenti numai in anumite medii. Din experienta mea, pericolul cel mai mare pentru ruginirea suprafetelor metalice exista in perioadele reci ale anului si in special iarna. Despre jivraj, am amintit, doar ca sa fac o conexiune logica cu un fenomen foarte cunoscut. Cine a depanat curent un carburator de DACIA, stie ce este jivrajul, dar mai stie ca dupa o iarna grea, va trebui sa demonteze capacul carburatorului si sa curete oxizii de aluminiu acumulati pe timpul ierni, lucru care nu se intampla niciodata vara.O alta cauza importanta a ruginirii ghidajelor masinilor-unelte (in special) este prepararea necorespunzatoare a emulsiilor, sau utilizarea apei "chioare" la racire.
Link to comment

@ola_nicolas , in aceeasi maniera reamintesc si eu ca subiectul adus in discutie aste acesta:

Voi unde tineti strungul iarna? Nu au probleme daca temperatura scade sub 0? Rugina?

Raspunsul meu s`a referit punctual la ultima temere a lui.Reactiile de oxidare a fierului sint intodeauna direct proportionale cu temperatura mediului.Daca strungul e conservat in mod corect iarna va rugini mai putin decit vara.Grig
Link to comment

Grig, noi discutam aici de pe pozitia unor oameni activi. Nu cred ca vre-un strungar, fie si amator nu trece cel putin de doua... trei ori pe saptamana pe la strungul sau cu gandul de a mai face oarece span. Chiar si daca este iarna. Ca atare nimeni nu cred ca va conserva masina unealta in vederea sosirii iernii. Ma refer la conservarea tipica cu parafina diluata, sau cel putin cu vasilina.

Link to comment

Pai da omul spunea ceva de sub 0C , chiar nu cred ca va lucra el atunci cu strungul.Cinstit eu de cind eram mic treceam cu prietenii bicicletele la conservat pe iarna , normal ca parafina nu puneam pe ea dar spalat totul in benzina si apoi vaselina din plin.Totusi cred ca cine are un strung procurat cu destule eforturi daca`l tine la rece si nu poate lucra cu el il conserva macar cu un strat de vaselina.Grig

Link to comment

Sursa de caldura costa mult. Iar combustibilul, costa de multe ori mai mult decat produci la strung in acea zi. Totusi cine este pasionat, asa va face si nu va conserva strungul. Altminteri, daca esti "disciplinat" si cureti spanul si ungi sistematic strungul dupa utilizare, atunci se poate considera "conservat" pentru cateva zile si daca mai pui si o haina in plus, atunci poti lucra si la temperaturi pozitive de cateva grade peste zero, asa cum au fost foarte adesea in ultimele 10...15 ierni, fara a utiliza sursa de caldura.

Link to comment
  • Administratori

referitor la caldura, cine vrea tot poate... eu am incalzirea de 10Kw in atelier si deja merge de 1 luna, nu fac nici un ban cu sculele si cu nimic altceva din atelierul ala dar obrazul subtire cu cheltuiala se tine :ciuda:25 grade in atelier, pot face si operatii ginecologice fara probleme :nebunrau:

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines