adynis Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Am facut schema, am facut cum am facut si am scos si placuta din colrura ferica, curat, pun piesele, lipesc piesele, si acum ? ...Normal intelesesem ca trebuie cositorite toate traseele ... dar arata urat :( Eu (ma rog, am facut foarte putine scheme pana acum) le lasam asa , adik aparea cositor doar in locul unde se lipea pinul piesei de traseu . Intrebare: Trebuie dat cu ceva peste placuta, pentru protectie, etc? ...Ma gandeam asa ... Daca iau oja transparenta, si ung toata placuta dupa terminare, are ceva?, ajuta cu ceva? ... Alte pareri ? Link to comment
Blind Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Ai vazut ca pe cablajele profesionale e o chestie verde care lipseste doar in zonele unde se lipesc piesele? Eh, cu asa ceva se da. Ala e un spray, al carui nume nu mi-l mai amintesc (se gaseste la magazine, intrebi o vanzatoare mai rasarita, daca nu-ti place cum te lamureste pleci intrebi in alta parte). Se face o masca speciala care se aplica pe cablaj apoi se da cu spray-ul respectiv. Tu poti sa acoperi cu niste buline din scoch sau banda izolatoare locurile unde se vor lipi piesele apoi dai cu spray-ul respectiv.Daca imi amintesc cum se chema acel spray o sa-ti spun. Link to comment
bogdan_ Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 sau pt acasa poti sa incerci colofoniu dizolvat in acetona. eu asa am folosit de multe ori. aplic cu pensula inainte de lipitpiesele, astfel ajuta si la lipire. apoi mai dau o data daca e nevoie. daca tin bine minte, am dizolvat vreo 2 bucati de colofoniu intro sticluta de acetona. nu mai retin, pt ca l-am facut de vreo 2 ani si inca nu sa terminat. Link to comment
gaby Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Colofoniu (saciz) se disolva foarte bine in alcool (chiar si sanitar) Metoda este ieftina si eficienta. Link to comment
cosmin_cosmin_1 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 nu mi se pare o metoda prea buna de aplicat dupa terminarea lipiturilor, ci inainte. dupa finalizare, eu chiar spalam partea cu lipiturile cu niste acetona, pentru a inlatura sacazul dizolvat care devenise lipicios. Link to comment
Laci Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Cum fac eu:Inainte de lipire: spalat cu acetona, dat cu SK10 (spray de flux),Dupa lipire: spalat cu acetona, si dat cu URETHAN71 (spray protector) Link to comment
Extasy2525 Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 eu am utilizat asa....o bucata de carpa care nu mai imi trebuia...am inmuiat un colt in spirt si porma am luat cu carpa din pasta de capant...si cu ea am dat pe placa....este aceeasi metoda folosita si de gaby...numai ca eu am utilizat pasta de capant ...este o solutie destul de ieftina...daca vrei sa fie ca cele din magazin trebuie sa folosesti acel spray....bafta Link to comment
Guest Vasile Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 pasta depacanta este o substanta coroziva si nu va trece mult timp pana ce cablajul tau va arata intradevar profesional >>> verde Link to comment
adynis Posted August 31, 2006 Author Share Posted August 31, 2006 Mi-a dat cineva un spray pe care scrie Plastik70 (mai am putina substanta in el ) Miroase a acetona, si seamana cu o oja transparenta, dar fata de oja, se intinde super frumos si devine fina. Dupa ce pulverizez se vede in lumina un strat transparent care, dupa cum scrie pe spray, trebuie sa protejeze si nu sa dauneze cirucuitului Daca era si verde era perfect :DAcum nu stiu daca se da cu acest lac dupa ce am cositorit piesele, sau inainte si in cazul asta trebuie cumva sa acopar locurile unde voi cositori ca sa ramana ulterior libere pentru a putea fi cositorite ... (dar e mai greu sa tai multe bucatele mici de scoth pt. fiecare lipitura in parte :rolleyes: ) Link to comment
ionut20 Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 folosesc de ceva vreme plastik 70 si e foarte bun, ofera si o izolatie electrica si se da dupa ce ai cositorit traseele si ai lipit piesele, si ai curatat sacazul sau rezidurile de flux, cositor, sau pasta decapanta .exista si in format verde, nu mai stiu exact cum se numeste ... Link to comment
MiniTehnicus Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Pentru a obtine culoarea verde se gasesc folii PnP de protectie peste trasee , precum si albe care se folosesc pentru marcarea locurilor unde se monteaza componentele.Pentru cablaj normal ca se folosesc foliile PnP albastre.Toate tipurile se folosesc pentru unicate cu realizare profesionala, o coalaeste in jur de 12-20 Ron.Mai multe detalii despre folosirea acestorfolii se gasesc in revista connexelectronic, unde firma isi face publicitate.As putea posta adresa de web, dar asta inseamna reclama :yawinkle: In realizarea industriala de serie se foloseste metoda serigrafica.Dupa realizarea montajului si verificarea functionarii se foloseste sprayPlastik70,URETHAN71 si altele pentru relizarea unei pelicule de lac sau film plastic peste toate traseele, inclusiv lipiturile realizate cu rol de izolarela factorii de mediu.Daca se incearca masurarea cu ajutorul unui ohmetrua unui traseu de cablaj intre 2 lipituri se obtine o rezistenta f mare de ordinul sutelor de megaohmi.Doar daca varfurile sondelor sunt ascutitesi strapung izolatia atunci se poate masura in circuit.Daca se incearca dezlipirea unei componente se observa ca dureaza panase topeste pelicula izolatoare si se simte un miros de plastic ars.La modulele industriale se foloseste acoperirea pe ambele parti ale cablajului cu lac sau film plastic pentru motive de fiabilitate.Se considera ca un modul la care componentele au fost montate toate odata este mai fiabil decat unul la care au fost schimbate unele din piese. Link to comment
Enigma86d Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Intr-o firma din Timisoara, placiile fabricate, inainte sa fie expediate sunt trecute printr-o masina care "arunca" lac pe ele. Procesul se numeste "conformal coating" si nu e nimic deosebit decat un simplu strat de lac, eu personal mi-am lacuit si eu (acasa) cateva placi cu lac de unghi. :smt003 Am uitat sa mentionez, toata lacuirea atat acasa cat si la firma s-a facut pe partea inferioara a placii, bottom. Link to comment
MiniTehnicus Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 De cele mai multe ori versiunea asta da cele mai bune rezultate.Dupa corodare si curatirea traseelor, se aplica cu o pensula un strat subtirede sacaz dizolvat in alcool izopropilic ( care se evapora cel mai repede, fatade spirt sau acetona).Se lasa la uscat cateva ore pana sacazul este ca unlac si nu mai lipeste, se pun din loc in loc pe cablaj puncte de cositor si cu varful letconului se cositoresc toate traseele.Pentru un rezultat mai bunse foloseste un pistol cu aer cald care incalzeste placa la 350grade si cu ocarpa se indeparteaza surplusul de cositor de pe trasee.Atentie! placa estefoarte fierbinte, aveti grija la degete.Dupa racire si asamblarea componentelor se mai poate da un strat de sacaz.Pentru utilizare casnica este suficient, dar daca se foloseste la umezealasau la diferenta de temperaturi (-20 iarna,+70 vara) stratul de sacaz se crapa, absoarbe umezeala si cablajul oxideaza. Link to comment
XAN77 Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 eu folosesc colofoniu dizolvat intr-un diluant de la metalochimice, am avut si dizolvat in spirt dar se depundea ceva pe fund, si dupa uscare arata ca o miere zaharisita, era utila la lipit dar designul lasa de dorit, cu diluantu ala am obtinut rezultatul cel mai bun, imi iese o solutie curata, ca un lac, dupa uscare placa sticleste, e foarte bun la lipire si ramane placa protejata, curata si arata bine . Link to comment
Guest georged Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Am vazut ca multi dintre voi folositi colofoniu diluat in diverse substante, pe care il aplicati cu pensula. E ok metoda, o foloseam si eu, dar nu mi se (mai) pare foarte practica. Eu mi-am cumparta un spray Flux SK10 care practic face acelasi lucru, dar mult mai eficient. Stratul pulverizat pe suprafata placii este mai uniform si, in plus, nu mai trebuie sa cureti pensula dupa ce ai folosit-o (am uitat odata o pensula necurata mult timp, si a trebuit sa o arunc). Singurul lucru pe care il murdaresc acum e foaia de ziar pe care pun placa cand pulverizez... Un alt avantaj al spray-ului este faptul ca nu astupa gaurile fine (<0,8mm). Acest flux contine colofoniu si inlesneste aderarea cositorului pe traseele de cupru, si impiedica oxidarea cablajului. Dupa ce l-am aplicat pe placa, eu in usuc cam 10 min cu uscatorul de par, dc ma grabesc. Dc nu, il las sa se usuce de la sine, si dureaza cateva ore. Singurul inconvenient este faptul ca, oricat de bine l-ai usca, tot ti se lipesc degetele si lasi amprente pe cablaj, dc apesi mai tare pe suprafata lui. Asta se poate evita folosind lac protector pt a acoperi suprafata cablajului (Plastik70, de ex). Dejavantajul lacului este ca te impiedica sa faci lipituri, deci nu poate fi aplicat pe toata suprafata. Si, decat sa mai fac si "solder mask", mai bine ma lipsesc, si imi las amprentele pe cablaj. Avand in vedere pretul destul de mic, 16 lei, eu zic ca se merita trecerea de la colofoniu diluat la spray SK10. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now