Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Controler PWM pentru motor DC 48V, 200 A


Guest tehnostef

Recommended Posts

Guest tehnostef

Am nevoie de o schema functionala practica (nu teoretica) pentru controlul turatiei unui motor de cc cu excitatie serie.Este vorba de un motor de tractiune de 7kW de la un electrostivuitor . Etajul de putere as vrea sa il fac cu doua semipunti IGBT ( Fuji MBI200L-120 ) pe care le am deja. Schema bloc teoretica a "H bridge, four quadrant " comandata in pulsuri PWM o cunosc, ideea mea este de a realiza PRACTIC un circuit simplu si functional , si eventual de a economisi niste bani deoarece un controler original ( CURTIS ) de fabrica costa in jur de 500 de dolari.

Link to comment
  • Replies 12
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Deci, ai partea de putere in totalitate, sau numai semipuntile IGBT?, drivere pentru ele ai?Daca poti sa dai mai multe detalii, de ex. o sa fie comanda cu bucla inchisa, sau deschisa, ce fel de intrare de comanda ai? tensiune de la 0-5V etc...

Link to comment
Guest tehnostef

Am numai semipuntile IGBT, si nu am drivere la ele . Mi-ar fi utila o schema de controler incercata si verificata deoarece stim ca semiconductoarele de putere sunt foarte sensibile la varfuri de tensiune si salturi de curent care apar inevitabil intr-un circuit inductiv (motor de tractiune) . Nu as vrea sa prajesc IGBT-uri cu tot felul de incercari si testari. Probleme cu tractiunea apar si la pornirea de pe loc la cuplu mare de pornire (vehicul incarcat cu urcare in panta). Am auzit ca la unele choppere DC PWM folosite la tractiune, la pornire se reduce si frecventa impulsurilor oscilatorului PWM.? Nu avem nici un meserias in tractiune electrica pe acest forum ?

Link to comment

Eu am folosit niste drivere de la IRF, IR2110 mai exact dar nu merg la IGBT-uri de putere mare, trebuie sa cauti ceva drivere de putere mai mare, incearca la irf.com, la curenti mari, cum ai si tu nu este de ajuns, o "schema buna" trebuie sa proiectezi un cablaj cu niste parametri speciali( trasee cu inductante cat mai mici la partea de putere etc...), nu stiu daca gasesti undeva un IC special pentru aplicatia ta, deobicei se foloseste un microcontroller, softul se scrie, si cam atat..., la pornire trebuie limitat curentul la motor, tensiunea media la borne mai exact...Fiind un motor cu excitatie in serie, (caracteristica fiind o hiberpola) nu este mare problema reglarea puterii, mai complicat este controlul turatiei...Dar nu stiu daca gasesti pe cineva care poate sa-ti explice prin niste mesaje cum sa faci un controler pt. o actionare de la 0.Ai macar caracteristica motorului?Bafta :rolleyes:

Link to comment
Guest cromatic

Saluare! .Io am pe undeva o schema de la un stivuitor dar este cu tyristori(2 buc.)de vreo 200A si utilajul se alimenta la 80V.Idea este ca se alimenteaza separt statorul si rotorul in circuite separate,si controlul turatiei se face dintr-o bobina al carui miez solidar cu pedala de acceleratie culisa in ea. Apropo schema este ROMANEASCA

Link to comment
Guest cromatic

era sa uit, regulatorele de la CURTIS sunt cu Mos-uri.Io cred ca mai bine lai face si tu cu Mos-uri,cred ca este mai practic,si pe net sunt o gramada de scheme care sunt usor adaptabile la necesitatile tale :yawinkle:

Link to comment
  • 7 months later...

SALUTTe rog foarte mult, daca sti de unde pot face rost de un motor cum ai tu pe cel de electrocar, caut de mult timp dar nu am noroc sa gasesc.Daca imi poti da un numar de telefon sau o adresa ceva , pe cine pot intreba ? tu cum ai facut rost de motor?se gaseste pe undeva de cumparat?Eu doresc sa transform un automobil care este pe benzina+gpl, vreau sa trec la varianta full electronic, se poate, dar trebuie motorul.Daca vrei si ai timp, te rog dami si mie cateva detali daca sti cum pot face rost de un asfel de motor, numarul meu de tel: 0723933375, sau id adysok_ady.CU MULTA STIMA, MULTUMESC PENTRU TIMPUL ACORDAT

Link to comment
  • 2 weeks later...

Etajul de putere as vrea sa il fac cu doua semipunti IGBT ( Fuji MBI200L-120 ) pe care le am deja.

Tranzistorii aia la 200A au o cadere de tensiune (colector-emitor) de 3V. Asta inseamna o putere disipata de 600W pe un tranzistor. Cind soferul apasa pedala la maxim sunt deschisi doi tranzistori deci ai pierdere de putere de de 1200W. O sa ai nevoie de o instalatie de racire care o sa te coste de 5 ori $500.Parerea mea: uita de IGBT la 48V, sunt facuti pentru sute de volti, pentru locomotive unde ai loc si bani pentru racire. Foloseste MOS-uri sau, mai bine, cumpara un driver original (iesi mai ieftin).Uita-te in datasheet daca nu ma crezi: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/60641/FUJI/1MBI200L-120.html
Link to comment

...uita de IGBT la 48V, sunt facuti pentru sute de volti, pentru locomotive unde ai loc si bani pentru racire. Foloseste MOS-uri ...

Referitor la alegerea intre MOSFET si IGBT:

-Pentru aplicatii la tensiuni <250V se prefera MOSFETurile. Daca vom cauta la diferiti furnizori de IGBTuri vom putea constata ca cele la tensiuni sub 600V sunt foarte rare.

-Pentru aplicatii la tensiuni intre 250V si 1000V, alegerea depinde de aplicatia specifica, fiind dependenta de puterea disipata, frecventa de comutatie si pretul dispozitivului.

-Pentru aplicatii la tensiuni >1000V se prefera IGBT.

Link to comment
  • 4 months later...
Guest tehnostef

draga d2134 sa stii ca ai cam exagerat cu calculul puterii disipate de ti-a dat 1200 wati . IGBT-ul meu este la 100 amperi nominal iar tensiunea Uce in saturatie este de 2 volti, in cazul alimentarii cu 48volti la 90 amperi si are tendinta de a scade cu cresterea temperaturii. Deci puterea disipata ( fara a considera pierderile de comutatie ) ar fi de max 2#100*2 = 400 wati ceea ce e cam departe de calculul tau. Tu crezi ca mosfeturile nu se incalzesc deloc si nu au pierderi ? Ba da ! Spre deosebire de IGBT , insa puterea disipata pe un mosfet se calculeaza cu formula P=I*I*Rdson ( daca nu stii ce este Rdson atunci cred ca scriu randurile astea degeaba ) unde Rds este de ordinul zecilor de miliohmi cu tendinta crescatoare cu cresterea temperaturii. Atunci puterea disipata de un mosfet la un curent de 100 Amperi cu Rdson de 20 miliohmi iti va da Pdisipata=100*100*0.02=200wati . Si apropo de sistemul tau de racire de 5* 500 dolari . Zi si mie unde se poate cumpara asa "ieftin " niste profile de aluminiu si un ventilator ? Io cred ca mesterul d2134 le are doar cu teoria ( oare? ) dar cu practica nu prea :smt003

Link to comment

Ba sa am iertare, nu am gresit deloc.

Controler PWM pentru motor DC 48V, 200 A

cam asa suna titlul subiectului dar daca ai mai coborit stacheta si ai pus alti IGBT atunci se mai drege busuiocul si s-ar putea sa reusesti ceva.Cind am spus sa pui MOS-uri nu am zis ca nu se incalzesc, sigur ca se incalzesc doar n-or sa se raceasca... Ma gindeam ca iti dai seama ca trebuie sa pui unii cu rezistenta aia de care zici cit mai mica (sunt unii cu Rdson de 3 - 4 mohmi) si ca o sa pui mai multi in paralel tocmai ca sa reduci puterea disipata, atit per total montaj cit si per bucata.Ma bucur sa aud ca merge si cu IGBT-uri si sunt curios si cam cit timp. De aceea te rog sa ne anunti si pe noi cit timp a mers montajul (asa e frumos, ca pe forum sa impartasim din experienta cistigata cu ocazia diferitelor experiente, fie placute, fie nu).
Link to comment
  • 2 weeks later...

Imi dau si eu cu parerea ca nu ma pot abtine, deobicei >100Khz se aleg IGBT-uri, peste 200Khz MOS-uri, intre 100 si 200, treaba este mai complicata, dar aici frecventa nu depasaste 20Khz pentru pierderi mici IGBT-ul este mai optim, dar sunt sigur ca n-o sa gasesti sub 200V pentru 200A, cauta MOS-uri de 100A, pui 3 in paralel si gata.Cat despre racire, nu iese 5*500$:) sa fim seriosi, maxim pui un schimbator mic de caldura cu apa, si un radiator undeva.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines