Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
yo9hnf

CNC - avans pt lemn

Recommended Posts

Va salut, Fiind la inceput de drum cu CNCul, m-am lovit de o problema :In CamBAM am facut niste modele pe care le-am frezat (freza cu 1 dinte, de 3.175) in lemn (nu stiu ce esenta....destul de tare oricum). In acest software am lasat CUT FEED-RATEul original de 800. 800 de ce ? In manualul CamBAMului nu este specificata unitatea de masura. Incercand sa trec la alt nivel am inceput sa invat V-Carve/Aspire.Aici CUT FEED-RATEul original este de 60mm/sec (cel putin la freza selectata de mine).Nu este imens acest avans ? Ce valori ar trebui sa aiba avansul pentru lemn (diferite esente) ? Dar pt plastic ?Multumesc!PS: La CNCuri nu am gasit nicio mini-sectiune corespunzatoare acestui subiect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,CamBam l-am folosit odata de curios acum multi ani, nu mi-a placut , asa ca l-am dezinstalat si nu mai stiu cum era cu setarile pentru el. "800 de ce? " inclin sa cred ca erau mm daca ai reusit sa-ti faci lucrarea."60 mm/s " este intradevar o viteza cam mare ,de aceea iti recomand sa folosesti viteze exprimate in mm/min,selectand din meniul toolpath cand definesti scula cu care vrei sa lucrezi, odata selectata optiunea mm/min ramane salvata asa pana in cazul in care vrei sa o schimbi. Aceasta optiune trebuie aplicata la fiecare scula in parte daca decizi sa lucrezi cu viteze exprimate in mm/min.De ce mm/minut ? Pentru ca asa e cel mai usor de vizualizat mental cat se deplaseaza scula , respectiv 1minut=1metru(1000mm)Vitezele pentru avans (feedrate) in lemn se invart in jurul lui 1000mm/min , dar plaja de variatie poate fi chiar foarte mare , intre -80% si +80%, si depinde de toti factorii implicati in proces;respectiv diametrul sculei, numarul de taisuri (Z), adancimea de taiere(cut depth),cantitatea de material la taierea laterala (stepover),turatia la spindel, tipul de material sau esenta de lemn prelucrata.Viteze "de catalog"pentru diferite esente daca sunt ? nu stiu cat de valabile ar fi, odata din cauza celor exprimate mai sus cat si din cauza ca lemnul prezinta particularitati diferite la taiere longitudinala fata de taierea transversala. Viteza aleasa fiind o medie a celor doua tipuri de taieri, una mare pe longitudinal si una semnificativ mai mica pentru transversal ,pentru a obtine o calitate corepunzatoare a taierii pe ambele directii.Toate acestea sunt valabile si in cazul plasticului cu observatia ca turatiile sunt mai mici ,avansul mai mare dar cel mai critic ramane fenomenul de incalzire a sculei care va topi aschiile care se vor lipi de scula sau inapoi pe material.Pentru cazuri ceva mai concret exprimate poate te pot ajuta mai eficient,asa la modul general sunt multe de spus si nu te-ar ajuta decat sa devii mai confuz sau sa rupi sculele.Gasesti pe internet o intreaga formularistica pentru determinarea diferitilor parametri, din pacate (cel putin pentru mine) in cazul lemnului nu prea isi gasesc utilitatea din motivele explicate mai sus.Stima .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am inteles ! Multumesc !Dar pentru o freza de 3.175 cu 3 dinti,freza deget (end mill), care ar trebui sa fie adancimea de patrundere la o trecere pt lemn ? Eu acum fac cu 1mm. Este putin ? Sa incerc sa-i dau adancime mai mare ?Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut Radu,O conventie nescrisa spune ca adancimea de taiere la un "pas depth" este cel mult egala cu diametrul frezei.Dar nici in acest caz nu trebuie sa pierzi din vedere viteza de avans ,turatia la spindel, tipul de material .Asta in cazul frezelor end mill,pentru frezele profil sau cu alte destinatii aceasta conventie nu are valabilitate.Stima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ma pricep deloc in ale Cnc-urilor,dar poata ajuta cu ceva ce spun.Pe diferite masini de tamplarie (grosimi,freze cu avansuri mecanice etc.) pe care am lucrat,erau viteze de avans in trepte,uzual 6,8 sau 12m/min .Testat cu o oberfreza,avans manual deci,am avut cam 5m/min cu freza "Round over bit" cu raza de 9,5mm.Evident,depinde si de puterea si modul de constructie si utilizare a frezei,utilajului in sine.Eu as face ce fac de obicei,teste.Crescand viteza de avans,vor creste vibratiile,cand cresc la un nivel nemultumitor din punct de vedere al calitatii sau riscurilor,ma opresc si mai dau inapoi cu o treapta si aia e.Acelasi lucru si pentru adancimea de taiere.Aveam pe undeva o carte, "dinamica masinilor-unelte pentru lemn",sau cam asa.Se prezentau viteze,forte,calcule,toate determinate experimental.Toti parametrii astia difera de la utilaj la utilaj si de la lemn la lemn.fiind aproape imposibil sa ii calculezi exact pe toti.Acolo autorii prezentau doar plaje de valori "safe",nu cifre exacte.Sa imi fie iertat daca deraiez,sau daca nu se potriveste raspunsul cu intrebarea,cum am spus,sunt aproape paralel cu functionarea unui cnc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu am remarcat ca pe masinile manuale vitezele de avans sunt foarte mari, mult peste ce am vazut pe CNC-uri.Chiar si in salcam de exemplu se poate face un sant de 12 mm latime si 8 adancime cu viteza de cativa metri pe minut la mana, fara efort desebit pt avans.Cred ca diferenta majora fata de routere e data de geometria sculelor, mai exact volumul de aschii pe care il poate indeparta un dinte la o trecere.Eu lucrez cu adancime de ~4 mm, avans 800 mm/min. La esente moi ar merge si mai repede, dar asta e limita la routerul meu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu lucrez cu routere cnc de ceva vreme ... dar nu prea am prelucrat lemn , mai mult aluminiu ... este clar ca nu se poate compara , dar probabil case pot aplica niste reguli ...In general , adancimea de taiere la o trecere nu va depasi diametrul frezei ... insa regula asta nu se mai aplica la diametre mari , din motiveevidente ( putere , turatie , esenta de lemn prelucrata / Janka hardness ) .La lemne , nu prea se folosesc decat freze cu 1 sau 2 dinti ...teoretic , lemnul se prelucreaza la viteze de rotatie mari ( a nu se confunda cu vitezelede avans ) asa ca frezele cu 3 sau mai multi dinti risca sa se " infunde " ...Cat despre vitezele de avans ... ce sa zic , mai bine testezi si vezi unde se simte bine masina ... insa , la viteze mici de avans risti sa " arzi " suprafatafrezata , iar la viteze mari , risti sa rupi fibra ( se deterioreaza drastic calitatea finish-ului ) . Evident , se pune si problema vibratiilor cara apar ...ar trebui sa gasesti " armonica " masinii , iar asta difera in functie de o gramada de factori ( mecanica , alinieri , TIR , etc. )In general , se cauta un echilibru cat mai correct intre : turatia de lucru , viteza de avans , adancimea de taiere si materialul prelucrat . Ce vei gasi intabele gata calculate , sunt rezultate obtinute pe masini serioase , care sunt lipsite de problemele inerente care apar la constructiile DIY ( stabilitate ,structura care absoarbe/disperseaza vibratiile ex: fonta , etc ) , asa ca eu n-as pune mare baza pe asa ceva ...tot practica/experienta e mai buna )cheers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest redraz

Buna, continui acest topic, cu o intrebarea ce are legatura cu subiectul initial.

Folosesc CNC-ul pt a taia placaj, mai nou am trecut de la 4mm la 8 - 12mm grosime. Se pare ca sunt limitat de avansul maxim al CNC-ului, undeva intre 600-700mm/min. Asa ca folosesc un avans de 600mm/min. Azi am taiat un placaj de fag multistrat de 12mm din 3 treceri - 4mm adancime/ trecere, cu o freza HSS de 5mm(wolfcraft - singurul model pe care am putut sa pun mana de pe o zi pe alta). Avans 600mm/min, ~15k RPM(calculat cu GWizard). Taietura a iesit ok, insa am observat ca freza a 'prins'' un pic de culoare(in total am taiat cam 3-4 minute), de la cum s-a incins ceva in timpul taierii. Nu a scos fum, placajul nu s-a ars. Doar freza pare afectata.

In cazuri de genul asta, stiu ca ar trebui sa maresc avansul, dar nu mai am cum din cauza limitarii masinii. Asa ca instinctul imi spune sa scad turatia :)

 

Aveti un sfat? Merg mai in jos cu RPM? 

 

Pana acum la avansuri asa mici, la placaj de 4 mm grosime, cu freza de 3mm si o trecere, am ajuns la 10k rotatii ca sa nu ard freza. Imediat ajung in turatii de prelucrat metale :)
 
multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.