Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lustruirea lemnului fara lac ?


Postări Recomandate

Acum muuuuulti ani am vazut un tamplar de mobila (ebenist) , care cu o carpa niste praf alb si alcool tehnic lustruia lemnul.

Suprafata la final era superba ,toata textura lemnului se vedea si ce era mai frumos nu avea luciul acela nenatural pe care il are atunci cand lacuiesti cu lac lucios. Lemnul era totusi lucios dar fara acel luciu artificial

 

Acum intrebarea este : praful acela ce era ? Praf de creta? Parca nu era asa de alb...

Daca da, de unde se obtine? Sau trebuie macinata creta "de scoala".

Ar putea cineva sa descrie tehnologia de prelucrare?

 

Operatia este laborioasa se freaca mult, dar rezultatul mie mi-a placut foarte mult.

Am primit de curand o foarte veche masina de cusut cu pedala marca Neuman, a carei parti din lemn necesita o reconditionare si parca nu as vrea sa o fac simplu (smirghel ,lac incolor mat,)

 

Multumesc pentru timpul Dvs.

Link spre comentariu

Shellacu' nu e un praf alb ci niste fulgi cu aspect maro lucios. Da, se prepara prin diluare cu alcool tehnic, dar nu e alb deloc.Gasesc mai probabil ca tamplarul respectiv sa fi folosit vreo formula de ceara pentru lustruit sub forma de pulbere.Eu am folosit odata un amestec tip pasta din comert, in continut sunt ceruri naturale (de albine si inca ceva), ceva rasina, colorant si solventi. Foarte dragut rezultatul in comparatie cu lacul, dar procedeul pe baza de ceara trebuie repetat periodic pentru intretinere.

Link spre comentariu

Nu carecumva sa dai cu smirghel ca o distrugi. Foloseste ceara pentru parchet si o carpa. Ceara o "inmoi" cu alcool izopropilic. Va fi nevoie sa freci cam mult pe ea dar o face ca noua si merita. Ai nevoie de rabdare multa :DNumai ceara aia care o foloseau bunicii pentru parchet e buna. Nu chimicalele gasite azi in comert.Bafta!

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Recomandati sa nu dau cu smirghel. Da, este acoperita cu un strat de furnir ce smirghelul il poate deteriora dar... culoarea si presupun ca si lacul cu care a fost acoperita este "varza" chiar si furnirul pe la unele canturi este ciobit adica sunt bucati mici, foarte mici triunghiulare ce practic lipsesc .Ce se poate face ? Sunt zone in care si culoarea este deteriorata nu numai lacul.Indepartat furnirul prin slefuire cu slefuitorul cu banda si aplicat un furnir nou si bineinteles dupa aceea colorat si lustruit ?Multumesc pt timpul Dvs.

Link spre comentariu

ai trei solutii: 1. indepartezi complet vechiul furnir, lipesti altul nou, il colorezi cu bait apoi il lacuiesti. lac de iahturi sau shelac.2. portiunile lipsa le maresti si lipesti doar acolo alt furnir. va fi mai greu sa aduci la culoare, dar nu imposibil.3. exista la Lidl o cutie cu ceara de diferite culori (55 lei), cu care astupi gaurile. Fiecare solutie are avantaje si dezavantaje. Ramane s-o alegi pe cea mai potrivita pentru tine. cu stima, eugen

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Praful cu care lustruia acel mester in virsta era POMIS. Este un praf obtinut din piatra vulcanica. Se foloseste foarte mult in Europa la lustruirea cu SHELLAC. E posibil sa fi vazut mesterul aplicind tehnica numita " French polish" si deci utilizind shellac, alcool, ulei si pomis. In timpul procesului cel mai bine se vede cind pune shellac dizolvat in alcool, in pamatuf si desigur praful pomis care fie il lipeste pe pamatuf , fie il presara pe suprafata de lustruit.

 

Cite ceva despre finisaje

POMIS.

Procedeul de lustruire cu pomis simplu, isi are originea in saracie. Adica , oamenii nu aveau acces la solutii de acoperire (ceara si mai tirziu shellac apoi lac sintetic). Inainte de slefuire se uda suprafata cu o cirpa muiata in apa. Se lasa sa se usuce 24 ore. Se freaca apoi cu praf de pomis de obicei, amesecat cu putina ceara de albine. Praful rade porii ridicati de apa si in acelasi timp intra in scobiturile minuscule (tot pori le numim) ale lemnului sau furnirului. Pentru un timp ramin acolo si dau un aspect foarte placut, satinat.

Lustruirea cu pomis nu da rezultate bune pe o perioada lunga de timp, iar suprafata ramine expusa pentru ca nu exista pelicula de protectie. Din aceasta cauza nu este un procedeu comun. Poate fi intilnit insa la unii mesteri mai ambitiosi, care vor sa demonstreze obtinerea unui finisaj cu "nimic".Personal , nu am vazut un mester care sa utilizeze aceasta tehnica.

La noi in tara nu se gaseste pomis, dar se gasesc solutii de lustruit automobilul (pasta si lichid) care contin pomis. Lichidul de lustruit masina e o solutie buna de scos zgirieturi superficiale de pe mobila, dar e bun si la scoaterea uleiului si obtinerea unui aspect aproape perfect, daca este aplicat dupa ce obiectul a fost lustruit cu shellac in tehnica franceza. Aceasta operatie trebuie neaparat facuta cel mai devreme, a doua zi dupa ultima "mina" de shellac. In nici un caz in aceiasi zi.

 

CEARA.

Cel mai intilnit mijloc de finisare a fost ceara. Acest finisaj se practica si astazi in doua modalitati: aplicata direct sub forma de pasta sau lichid, apoi lustruire cu cirpa sau chiar peria de dusumea in cazul cerii lichide aplicata de pilda pe stejar, in forma fluida, incalzita. Dupa racire se freaca bine cu o perie de curatat scindura (dusumeaua) apoi se lustruieste cu una din par ca cea de lustruit pantofii. Al doilea procedeu este aplicarea de pasta de ceara de albine pe stratul de finisaj , de obicei shellac, dupa ce acesta s-a uscat complet si a fost slefuit cu vata de sirma nr 0000. Acest procedeu se mai foloseste si la intretinerea pieselor finisate in principal cu shellac (desigur nu se slefuieste cu vata de sirma in acest caz). De retinut este faptul ca ceara da o reactie violenta la o eventuala aplicare de shellac sau lac , dupa ce a fost utilizata. Din aceasta cauza, daca , obiectul a fost ceruit, si doriti aplicarea unui strat de shellac sau lac nou, trebuie sa curatati ceara foarte atent cu petrol sau terepentina. Aveti grija ca terepentina este foarte agresiva, poate afecta finisajul. Trebuie folosita in cantitate mica si timp foarte scurt. Mai bun este petrolul ( diluant pentru acril de ex poate functiona foarte bine). Apoi se lasa obiectul sa oxideze minim 48 ore si numai dupa aceea se aplica finisajul cu material nou.

 

SHELLACUL ---------------presupun ca este ce a utilizat mesterul ebenist ---------------------

A fost adus in Europa din Indochina de catre englezi. Este o secretie obtinuta din sedimentele produse de o mica insecta Laccia Lacca (Kerria Lacca), pe crengile copacilor. In stare "cruda" se numeste seedlac. Se dizolva in alcool , apoi se usuca. si se sparge in fulgi. Procedeul e de durata si are mai multe repetari , in unele intervenind si incalziri usoare ale lichidului de alcool-seedlac. Englezii il aplicau cu pensula. Mai tirziu a ajuns la francezi care tot din saracie, il aplicau cu cirpa. In timp s-a developat modul de aplicare cu un pamatuf prin miscari ale miini , circulare, in opt sau rectilinii, combinate.

In Europa, shellacul utilizat este foarte uscat. Din aceasta cauza, in timpul lustruirii, pe pamatuf sau suprafata de lustruit se pune o picatura de ulei mineral rafinat si se presara putin pomis pe suprafata de lustruit. Pomisul este utilizat in faza de inceput pentru umplerea rapida a porilor lemnului (furnirului).

In America nu se foloseste pomis si nici ulei deoarece shellacul comercializat acolo este "ajustat" cu alte ingrediente printre ele enumerind din pacate: ulei, ceara, pomis, shellac sintetic. Shellacul german si italian comercializate in America nu sint la fel cu cele din Europa.

Shellacul sintetic produs in aproape toata lumea, este mai rapid , uneori de 10-20 ori , si foarte eficient. Fiecare firma are insa propria reteta de ingrediente ceea ce face foarte dificila adaptarea modului de lucru. Un produs sintetic foarte bun , utilizat in USA , este asa numitul "77" produs de Industrial Inc. Aplicarea lui excesiva nu e indicata insa pentru ca finisajul poate deveni laptos. Dar ramine din experianta personala, produsul cel mai eficient. O piesa lustruita cu shellack in 6 saptamini, cu 77 e gata in 3-4 zile cu rezultat 98% asemanator.

Tehnica franceza (French polish) de aplicare a shellacului cu pamatuful, se invata in timp , experimentind. Se poate extinde pe o perioada cuprinsa intre doua saptamini si doi ani functie de abilitatile operatorului. Nu incercati "french polish" pe mobila dvs lacuita in fabrica. Shellacul nu adera la lac, iar lacul aplicat pe shellac , de obicei reactioneaza producind efectul care se numeste " ochi de peste" sau "coaja de portocala". Uneori insa nu reactioneaza, in special daca este o temperatura ambianta mai mare de 28 grade si eventual , in lac se toarna citeva picaturi de solutie antireactie iar suportul de shellack e vechi, foarte bine uscat si cit mai natural, dar bine curatat de ceara si grasimi. Se poate aplica shellac natural pe shellac sintetic (sau invers), acesta din urma fiind si un bun intermediar in ordinea , lac, shellac sintetic, shellac natural. Dar niciodata nu spreiati sau aplicati lac pe shellack sintetic . Veti avea reactii violente.

 

ULEIURI

Uleiul din seminte de in uscat se aplica cu pensula . Dupa uscare se slefuieste usor cu vata de sirma .

Nu am agreeat acest finis dar e foarte practic si rapid. Uleiul pentru finisaj nu este cel din magazinele noastre. E mult mai gros si se usuca in strat gros pe lemn.

 

LACURI SINTETICE

De obicei se pulverizeaza. Aplicarea cu pensula sau pamatuful sint variante imposibile. Se poate aplica varnish sau lac acrilic cu cirpa, daca e foarte diluat. Lacul cu uscare rapida, se aplica doar prin pulverizare in conditii stricte de mediu uscat, cu temperatura potrivita (recomand peste 28grade) si timp bun de uscare intre straturi (3-15 zile).

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
Vizitator Attreyu

Ca sa nu creez un topic nou, am si eu o intrebare.Cum pot slefui/trata lemnul uscat astfel incat la final sa am parte de un strat lucios si mai ales alunecos ?Mai precis, am o suprafata de forma unei antene parabolice, din lemn, si as vrea sa fie fina si alunecoasa la contactul cu tesaturile (bumbac).Ceva glossy, asemanator emailului sau smaltului de la metale.

Link spre comentariu

Am obtinut o suprafata foarte lucioasa si ca aspect si tactil facand cam asa cum spune si laurex.Am lacuit, am asteptat sa se usuce bine , asta depinde de lac, apoi cu un smirghel fin am dat tinand bucata de smirghel in mana pe suprafata lacuita ca sa slefuiesc "varfurile "care au aparut dupa ce am dat prima mana de lac. Si am sters bine de praf si am dat iar cu lac .... am facut asta de vre-o 4-5 ori . Lacul nu era foarte gros .La final am obtinut o suprafata care era lucioasa si nu erau mici "varfuri" si nu "agata "nimic simteai doar textura lemnului ,in cazul meu brad/conifer ceva.Nu trebuie apasat cu smirghelul , doar il plimbi pe suprafata , greutatea mainii este de ajuns de altfel simti la mana cand ai slefuit / cand indepartezi, acele asperitati aparute dupa ce ai dat cu lac.

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări