Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
78ATI

Prelucrare canal de pana - home made!

Recommended Posts

Buna ziua tuturor! Va scriu in speranta culegerii unor idei sau metode de prelucrare a canalelor de pana in regim hobby.Ma intereseaza cum as putea realiza astfel de canale (in materiale mai moi, gen aluminiu, alama). Am incercat pe un strung confectionand un cutit similar cu un cutit de mortezat, si miscand sania, nu am reusit decat sa fac "o zgarietura". Mai precis la intrare a fost cat de cat ok, insa pe parcus canalul isi diminua adancimea. (canal de 3x2 in gaura de 10 mm)Concluzie...nu functioneaza!Astept cu mare interes opinii sfaturi...de ce nu metode noi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montezi o freza deget intr'o bormasina , sau masina de gaurit , sau , daca nu ai , dai gaura langa gaura cu un spiral si ...apoi iei la pila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In lipsa broselor care sunt foarte scumpe nu ramane decat folosirea cu multa atentie a unei pile dreptunghiulare . Pentru un arbore cea mai "elaborata" metoda aplicata de mine a fost fixarea unei bormasini de banc pe bancul strungului si improvizarea unei freze in acest mod . Pentru fulii am folosit asa cum spuneam pila cu multa atentie si rabdare. Am incercat si eu metoda precizata de tine si de alti colegi dar nu merge decat in plastic si acolo cu mare greutate. Ola_nicolas a mai descris o metoda pt canelat arbori folosind o bormasina de mana prinsa intr-un suport in portcutitul strungului . Eu am incercat-o dar nu am avut o freza adecvata si nu mi-a iesit. Pt un canal interior am mai folosit metoda taierii cu un bomfaier mic pt metale a laturilor canalului si dupa aceea pilirea . Chipurile pila in acest fel in miscarea de dute-vino sta un pic mai dreapta . Uite aici metoda moderatorului : download/file.php?id=10263&mode=view

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc mult pentru primele raspunsuri sau sugestii. Din pacate am omis sa specific sau sa scriu explivit ca este vorba de canal interior.Canalul exterior este mai usor de abordat, cel interior este dificil. Un se de brosare am vazut ca poate trce de 1000 ron.Ar ramane electroeroziunea prin fir...dar si aceasta home made? Am citit cate ceva despre elextroeroziune...insa nu am o mgine de ansamblu si cu atat mai mult imi lipsesc foarte multe detalii pana a incropii o mini instalatie de acest gen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canalul exterior este mai usor de abordat, cel interior este dificil.

Canal exterior nu am facut ,interior da in fulii de al cu bomfaerul cu panza mica si dupa aia cu pila asa cu a aratat colegul mai sus,cu rabdare rezultatele sant multumitoare.In masa plastica dau intai una doua gauri dupa caz si apoi cu ferastraul si pila-rezultate bune dar prebuie rabdare.Am folosit des fulii de masina de spalat romanesca care au gaura in forma de D si in care am reusit gaura de 14 cu canal de pana de 5x5 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am seturi de brose dar nu recomand decat daca se fac canale in materiale moi, am facut cateva canale pe niste fulii din otel(destul de moale) si s-au cam tocit desi zice ca sunt din otel rapid. Nu merita investitia.Am facut si cu freza pe masina de frezat dar se poate si cu o masina de gaurit, am bagat o freza deget care taie bine frontal si a iesit multumitor doar ca fundul era rotund dar asta nu incurca cu nimic sau poti sa il retusezi cu o pila daca nu iti place aspectul

Share this post


Link to post
Share on other sites

In una din multele dati cand m-au apucat visurile legate de hobby-ul asta m-am gandit la o mica masinarie de genul unui fierastrau pendular care in loc de lama sa aiba un cutit de mortezat si totul fixat rigid pe un suport inclusiv cu dispozitiv de fixare a piesei in care urmeaza sa fie practicat canalul de pana. Din pacate nu am o imaginatie extraordinara si nici timp pentru teste si nu pot dezvolta ideea . Poate ii surade cuiva cine stie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In una din multele dati cand m-au apucat visurile legate de hobby-ul asta m-am gandit la o mica masinarie de genul unui fierastrau pendular care in loc de lama sa aiba un cutit de mortezat si totul fixat rigid pe un suport inclusiv cu dispozitiv de fixare a piesei in care urmeaza sa fie practicat canalul de pana. Din pacate nu am o imaginatie extraordinara si nici timp pentru teste si nu pot dezvolta ideea . Poate ii surade cuiva cine stie .

Cred ca mi-ati citit gandurile. Nu am mai specificat de "rusine" ca am incercat o "gaseslnita". Am cumparat 1 set de panze de pendular pentru taiat metale (proxxon sau ceva similar), le-am lipit cu o rasina epoxylica, astfel incat am obtinut o latime de circa 2.6 mm. Pachetl astfel format l-am prins in portcutit. Si am inceput "travaliul" rezultatul a fost similar cu cutitul de mortezat, insa intrarea (partea exterioara dinspre sanie, a iesit mult mai frumos. Fulia avand 25 mm latime, initial adancimea canalului a iesit de 2mm iar in partea opusa a ajuns 0.2 mm.Cred ca daca am adapta sistemul pe un fierastrau pendular...sansele de reusita sunt destul de mari. Problema este reglajul respectiv pozitionarea. Ideea este buna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

in regim diy se poate face ceva numit "die filer". este un fel de pendular prins invers pe o masa (cu panza in sus), numai ca in loc de panza de fierastrau are o pila. am vazut si masini industriale, dar si facute de amatori. cauta pe goagal dupa "die filer" ca e plin de surse de inspiratie. daca ai rabdare poti gasi proiecte gata facute

post-18733-139829602179_thumb.jpg

post-18733-139829602184_thumb.jpg

post-18733-139829602188_thumb.jpg

post-18733-139829602189_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

In lipsa unei masini de frezat, rezultatele cele mai ok se pot obtine tot pe strung.Dureaza un pic setup-ul fuliei care trebuie prinsa cu un dispozitiv ajutator pe sania portcutit.Pe urma se prinde freza in universal si de acolo e clar.

A doua varianta( profi) e mai elaborata si presupune construirea unui dispozitiv mai destept, de mortezare, care se prinde pe sania portcutit.Surse de inspiratie:

http://metalshopborealis.ca/hobber/hobber.htm -aici e un dispozitiv foarte elaborat, dar pe net gasesti dispozitive mai simple, care se pot construi in regim de amator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea cu prinsul fuliei in port cutit e mai usor de realizat decat celelalte. Chiar sunt incantat de ea. Cu o freza adecvata prinsa in universal am convigerea ca iese treaba buna. Asezarea pe pozitia corecta a piesei se poate verifica usor fie cu un echer fie cu comparatorul prins tot in universal si o miscare a saniei transversale pe care este fixata piesa in cauza. In ceea ce priveste frezarea propriu-zisa cred ca atacarea piesei cu varful frezei chiar daca e nevoie de pasi succesivi e mai indicata decat abordarea cu lateralul acesteia . Nu am experienta in frezare dar asta e opinia mea. Referitor la cele doua panze lipite cu rasina epoxidica sunt curios daca a tinut lipitura . Se pot alami chiar mai mult de doua panze pentru a ajunge la latimea canalului dorit dar nu cred ca ar rezista decat in alumniu acele panze. Din ce stiu eu panzele pt "soricel" nu sunt decat pentru lemn si metale moi . Daca ar fi si de alt fel le-as exploata exact ca pe niste brose dupa ce le-as lipi in prealabil asa cum am precizat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

philiprobz scrie:" Din ce stiu eu panzele pt "soricel" nu sunt decat pentru lemn si metale moi . Daca ar fi si de alt fel le-as exploata exact ca pe niste brose dupa ce le-as lipi in prealabil asa cum am precizat."Sunt panze pentru pendular chiar placate cu Widia pentru decupari in metale dure.Partea proasta este ca sunt scumpe...Ideea mortezarii cu ferastraul alternativ este similara cu mortezarea pe sheping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa inteleg ca se doreste realizarea canalului de pana intr-un alezaj. Merge sigur principiul mortezarii facut pe strung, deplasand manual caruciorul. Am realizat multe canale in alezaje ce-i drept de dimensiuni mai mari (8-10mm in gauri de 20-30mm) facute in otel, deci in aluminiu, alama nu trebuie sa fie nici o problema. Atentie insa la cutit, la modul de ascutire, la profil si la pozitionare. Cutitul trebuie sa aiba un unghi cat mai mic cu axul gaurii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dintre toate procedeele brosarea este cea mai precisa si rapida, canalul va fi paralel fata de axul gaurii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai bine merge asa cum zicea un coleg mai inainte,prin mortezare pe strung.Eu am un set de cutite cu stangile adecvate,pt canal de 5,6,8,10,12.Manual,prin deplasarea caruciorului,nu am probleme de a executa canale.Trebuie doar rabdare.O alta metoda ar putea fi introducerea unui ax de diametrul alezajului,gaurirea cu un burghiu cu diametru egal cu latimea canalului,a pieselor asamblate,dupa dezasamblare rezultand o semigaura in alezaj,apoi se finiseaza tot prin mortezare pe strung la dimensiunea dorita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.