Guest fixipixi Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Primul amplificator pe care l-am construit a fost un SE cu 6P3S dupa schema si indrumarile lui danzup (viewtopic.php?f=28&t=39519&hilit=6p3s). Datorita indrumarii si componentelor de calitate (condensatori intre etaje Mundorf Supreme,...) sunetul rezultat a fost foarte bun. Cand l-a ascultat danzup a fost mai mult decat incantat. La fel ca orice "bolnav" de pe acest forum am cautat altceva si am inlocuit toata parte de preamplificare cu cate un transformator de intrare pe canal. Pana azi am folosit transformatoare luate dintr-o scula REVOX. Cand am trecut de la preamplificare cu lampa la transformator de intrare imbunatatirea sunetului a fost socanta. S-a trecut in alta clasa, ca o analogie s-ar putea spune ca s-a trecut din clasa unitatilor in clasa zecilor. Incurajat de acest lucru am realizat amplificatorul cu SRS551 (viewtopic.php?f=28&t=119692&hilit=srs551) si cei care l-au ascultat pot confirma ca este in alta clasa decat amplificatoarele cu lampi in preamplificare.Azi am inlocuit (in amplificatorul cu 6P3S) transformatorele REVOX cu doua transformatoare de intrare facute de zbodeoc. Sunetul a devenit exceptional, nu am ce obiecta, totul este la superlativ. Din experientele mele consider ca un transformator de intrare bine facut este cea mai buna solutie de preamplificare. Schema transformatorului facut de zbodeoc: Schema transformator de intrare zbodeoc.doc Link to comment
Guest Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 In "lumea" tuburilor este bine de venit cu argumente pt orice afirmatie legata de calitate, se presupune ca OT diferentiaza tonul semiconductor/lampa si pt majoritatea "lamparilor " aceasta este o certitudine si de acea introducerea ideii input transformer trebuie discutata... Link to comment
adrian_pic Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Poti pune niste oscilograme? (sinus + semnal dreptunghiular) Asa se vede si puterea amplificatorului pentru sinus. Link to comment
Guest fixipixi Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Din cauza entuziasmului provocat de transformatoarele lui zbodeoc m-am grabit sa scriu si nu am fost foarte coerent. Ceea ce afirm eu este ca atunci cand lampa finala necesita o tensiune mica de atac pe grila 1 (maxim 20 Vrms) se poate folosi drept preamplificator un transformator de intrare ridicator. Astfel se inlocuieste etajul realizat cu tub(uri) plus condensatorul de decuplare. Daca transformatorul este bine realizat se obtine un sunet mult mai bun. Deocamdata argumentele cu care sustin acest lucru sunt de natura subiectiva, adica organul auditiv al celor care au ascultat amplificatoare realizate cu transformator de intrare ridicator urmat de lampa finala. Pentru sustinerea acestei afirmatii cu argumente tehnice ii rog pe domnii lazaroiu si zbodeoc sa ma ajute. Ei au proiectat si realizat astfel de transformatoare si pot argumenta tehnic ceea ce pentru urechile mele este indubitabil. Consider ca este o solutie foarte veche, uitata de mult, care merita aplicata si studiata. Link to comment
Guest Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Astfel de soluţii (transformator ridicător) se pretează atunci când rezistenta internă a sursei de semnal este relativ mică Ri_<<1kΩ ,mai exact dacă o iesire data este prevazută a furniza semnal direct pe căşti 32Ω_etc ,desigur soluţia trafo_line_in_ridicător poate oferi satisfacţie deplină mai ales atunci când panta(s) tubului final depăşeşte 9-10mA/V şi tubul final nu necesită intrarea în A2 pentru puterea dorită în sarcină la ieşire.O ridicare a tensiuni de linie 5x-10x prin intermediul unui transformator nu necesită precauţii deosebite în realizarea transformatorului destinat acestui scop. Link to comment
zbodeoc Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Ne-ati prezentat o realitate subiectiva, observata insa de mai multi "bolnavi" la una din intilnirile lamparilor. Realitatea obiectiva, electrica, este aceea ca se face o adaptare chioara de impedanta intre iesirea sursei de semnal de ordinul sutelor de ohmi (amplificator operational, repetor pe emitor sau cathode follower) si necesarul de impedanta de atac al unei lampi finale oarecare, de obicei de ordinul zecilor de kohm (spre 100k). In acest mod primitiv dar eficient se elimina 1-2 elemente active si 2-3 condensatoare. O fi bine, o fi rau?!... Link to comment
Guest Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Tuburi finale(cu pantă mare) care se pretează la această soluţie precum EL84 ,EL34,etc ,practic tuburi finale care lucrează cu grilă de comandă în regim negativ în raport cu catodul inclusiv pentru modulaţia maximă în curent la anod.Microfoane de marcă(actuale) au transformator ridicător balansat(dispus în corpul microfonului). Link to comment
hpavictor Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Ne-ati prezentat o realitate subiectiva, observata insa de mai multi "bolnavi" la una din intilnirile lamparilor. .... In acest mod primitiv dar eficient se elimina 1-2 elemente active si 2-3 condensatoare. O fi bine, o fi rau?!... Mod primitiv ? Sper ca glumiti ... Link to comment
zbodeoc Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Eu am mai facut trimitere pe acest forum la un document Analog Devices in care se treceau in revista tehnicile folosite in amplificatoarele cu izolatie (MT-071) - probabil ca n-a avut nimeni rabdare sa treaca de prima pagina... Acolo se constata o rezolutie a cuplajului prin cimp magnetic de 12-16 bits pe cind cuplajul capacitiv, prin cimp electric, se ridica cu greu la 12 bits. Sigur, fortez un pic comparatia cu circuitele de sunet dar ma tem ca diferenta de rezolutie se mentine si-n acest caz. Atunci stau si ma intreb filosofic de ce "bolnavii" din toata lumea baga in seama "becurile" astea energofage?! Pentru dinamica si rezolutie, ma gindesc, altfel nu pot sa-mi explic... Link to comment
Guest Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Numărul de nivele de cuantificare determina rezoluţia ,un semnal pur-analogic are rezoluţie infinită(se pot stabili un număr infinit de nivele cuantificare... ,12 biți reprezintă 4096 de trepte de cuantificare...). Transpunerea unui semnal pur-analogic în semnal digital se face cu o rezoluţie dată. În concluzie nu văd cum se poate discuta de rezoluţia în "bits" a unui semnal pur-analogic...,eventual se poate discuta rezoluţia în urma conversiei din pur-analog în digital. Cine stabileşte numărul maxim de trepte reprezentative în cazul unui semnal pur-analogic ?!(producătorul de ADC/DAC...). Link to comment
ggg Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 ... ,12 biți reprezintă 4096 de trepte de cuantificare...).O mica erata a termenilor ,daca-mi este permis ...4096 de valori sunt reprezentate pe 12 biti , adica 2^12=4096 . Link to comment
hpavictor Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Urechea umana poate mult mai mult ...echivalentul unui ADC/DAC pe 30 bits . Link to comment
Guest fixipixi Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 valderama: "Astfel de soluţii (transformator ridicător) se pretează atunci când rezistenta internă a sursei de semnal este relativ mică" Transformatoarele de intrare realizate de lazaroiu au fost testate (in amplificatorul cu SRS551) pe mai multe surse de semnal, inclusiv una de 5K (la showroom Tibi Vicol) si nu au fost probleme. Oricum, cred ca sursele peste 1k sunt foarte rare si nu sunt accesebile oricui.In privinta rezolutiei, pot spune ca la amplificatoarele cu transformator de intrare ridicator muzica se aude mult mai clar, sunetele nu se suprapun, se aud separat. De exemplu am ascultat acum un disc cu Keith Jarret, un pianist care se acompaniaza cu vocea si scoate tot felul de icnete si sunete dizarmonice. Toate sunetele lui se aud distinct, desi sunt mormaite si nu sunt acoperite de instrumente. Cine a ascultat acest pianist stie la ce ma refer. Oricum rezolutia sunetului este net superioara fata de un amplificator cu lampa in preamplificare. Link to comment
Guest Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Pentru a înregistra o eroare de cuatificare nulă trebuie să avem rezoluţie infinită cu alte cuvinte semnalul pur-analog în urma conversiei în digital pierde din reprezentare astfel se poate înţelege că sursa digitală care furnizează în final la ieşire semnal analog nu pate reproduce în integralitatea să semnalul iniţial pur-analog (prin pur-analog doresc să spun că acest semnal nu provine în urma unei conversii din digital). Din aceste raţiuni unii preferă vinil (acum dacă acest vinil are la bază o sursă digitală în unele situaţii...). Aşadar fiecare dintre noi de cele mai multe ori ascultăm o procesare repetată a unui semnal cândva analog ... ,practic nu ne aflam în sala de concert a "filarmonici" etc. Desigur în opinia noastră un amplificator final cu tuburi răspunde/redă mai plăcut sunete(cu sau fără trafo pe intrare semnal) chiar din sursa de semnal cu sorginte digitală. @fixipixi În particular transformatorul din intrare (ridicător în tensiune) poate genera efectul acustic descris de dumneata. Dar diferenţa de rezolutie exprimată în "bits" cuplaj-inductiv vs cuplaj-capacitiv devine cel puţin ciudată(în opinia mea). Link to comment
ggg Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Pentru a înregistra o eroare de cuatificare nulă trebuie să avem rezoluţie infinită cu alte cuvinte semnalul pur-analog în urma conversiei în digital pierde din reprezentare ...Corect. Dar plecand de la teoria lui Nyquist ,companiile Sony,Philips si nu numai ele, au dezvoltat o multime de algoritmi preemtivi care incearca sa compenseze acele erori , in momentul care se face conversia din nou , in analogic. Domeniul de frecvente este impartit in benzi de frecvente, incercand in acest fel sa mareasca rezolutia(ma refer la intreg domeniul de frecventa) folosind acealasi numar de biti. Este drept ca procesul de corectie a erorilor are o pondere semnficiativa in intregul proces de conversie .Si asta din cauza ca un procesor executa operatii matematice perfect cand este vorba de multimea numerelor intregi . Daca se discuta de multimea numerelor reale (care include si pe cele rationale/calcul in virgula mobila) , totul se complica groaznic . Cand il imparti pe 2 la 3 , s-a terminat. Cert este ca deocamdata inca nu exista echipamentul care sa faca perfect, conversia AD - DA . Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now