Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Proiect de amplificator-O alta abordare


Guest UNaudio
 Share

Recommended Posts

Guest UNaudio

Ce parere au meseriasii acestui forum despre a porni un proiect de amplificator, nu neaparat de la o topologie anume ci de la un anumit model de tranzistor?Ma gandeam la un anumit model occidental de abordare al high-end-urilor, si anume de a pleca de la avantajele oferite sa zicem de un anumit tip de capsula cu datele ei intrinseci( marime, rthj, putere , etc) sau de la un anumit model de tranzistor care sa zicem e ultimul racnet si ar cere o implementare.Aceasta abordare e constant apelata chiar si de cei care pornesc de la topologie, dar nu e de obicei exploatata.Din pacate eu nu am o prea mare experienta in solid state audio, dar am vazut des echipamente industriale care optimizeaza un circuit pentru a scoate in relief calitatile unei piese anume care prin performantele ei anuleaza necesitatea folosirii unei intregi topologii.Spre exemplu o compensare in inalta frecventa nu e musai s-o faci cu o retea rc ci se poate simula si din distanta intre anumite trasee de circuit, lungimea, latimea, sau geometria lor, rezistenta de izolatie a cablajului sau permebilitatea electromagnetica sau termica a mediului dintre doua piese asezate la o anumita distanta.Nu-mi dau seama cata importanta ar putea avea tehnicile de rf in banda audio, dar cel putin in privinta rezultatelor armonice s-ar putea gasi un punct comun.Nu am vazut prea des la cei care construiesc amplificatoare de putere sa ia in seama si modul in care o carcasa metalica aplatizeaza campul magnetic al transformatorului de putere, care daca ar fi liber in aer necesita sa zicem 10 cm distanta fata de circuitul electric alimentat, iar cand pui capacul isi intinde tentaculele electromagnetice fix unde te astepti mai putin si nu intelegem apoi de unde apar distorsiuni la impulsuri mari de curent cand puterea transformatorului si ansamblul redresor, filtru sunt arhisuficiente, iar topologia de exceptie.Ecranam transformatorul si gata: au disparut frecventele suma-diferenta insa transformatorul incepe sa se satureze mai devreme pentru ca a scazut inductanta de scapari si ceea ce sosea pe cale magnetica inainte intra acum pe cale electrica in acelasi biet montaj care trebuie sa le suporte pe toate.Degeaba topologie, degeaba munca si chin, pentru ca toate sunt legate.Asa ne hotaram ca trebuia de la inceput sa folosim toroidale, adica ceva anume si nu orice transformator.

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu ce parere au meseriasii acestui forum dar parerea mea este ca trebuie un alt nume pentru acest subiect. Cand gasesti unul potrivit te rog sa mi-l comunici si eu o sa-l schimb pe cel de acum.

Link to comment
Share on other sites

Guest UNaudio

"O alta abordare", "O istorie a incercarilor" , "Amplificatorul" sau orice alt nume alege altcineva care intelege mai bine ce vreau sa spun ar fi fost un nume potrivit.E un subiect pur teoretic si cred ca isi are locul aici. Daca nu va raspunde nimeni la el, probabil ca va ajunge pe fund si asta e... Sper ca in cadrul acestui subiect sa se stinga unele "incordari" din cadrul acestei sectiuni si sa apara altele, constructive la nivel uman.Sunt multe topicuri razboinice pe aici si ma gandesc ca s-ar putea da o forma ideologica si o explicatie pur teoretica "enervarilor" tehnice de moment.Au fost necesari cativa ani buni in care userii sa evolueze la cele cateva idei directoare despre constructia amplificatoarelor pe care le intalnim acum in cadrul sectiunii Amplificatoare.Sunt si cativa partizani infocati ai fiecarei topologii.Ar putea sa-si explice unii altora si de ce au ajuns la diverse concluzii dar si cum vad ei tot teoretic rezolvarea in practica a dilemelor pe care le intalnesc.Nu mai spun de latura pur umana, de intr-ajutorare efectiva a celor care ar putea transforma o activitate hobistica intr-o afacere adevarata cu cauze si scopuri cat mai clare cu putinta.Observ mereu ca in Romania cel mai greu e sa pui in practica ceva si mereu se ajunge la bani-pentru ca suntem deja capitalisti-, dar se spera mereu , in mod paradoxal , in rezolvare pe calea vestitei inteligente romanesti in cel mai comunist stil posibil care ne duce mereu la solutia de a purta un pantof de piele pe piciorul drept si un gumar pe cel stang...

Link to comment
Share on other sites

Ar putea sa mearga pe inversul proiectului meu. Adica in loc sa foloseasca o schema complexa care sa elimine diferentele dintre piese, sa mearga pe punctele tari ale acestora folosind un design mai aerisit. Distorsiunile vor fi mai mari dar faza semnalului nu mai sufera si sunetul pare mai natural

Link to comment
Share on other sites

Are dreptate zal ,desi era un exemplu nefericit,si am sesizat ironia implicita n-ar fi tocmai neortodox sa pun boii in fata , pentru ca ei trag.Pana la urma se poate opta pentru sursa in comutatie cu sau fara pfc.Personal nu prea cred in eficienta pfc-ului in cazul montajelor audio , dar iarasi ne pot invata altii mai multe.Sper ca macar in acest topic sa fie permise ironiile, doar e pur teoretic! E adevarat ca mai intai hotarasti destinatia amplificatorului, puterea , impedanta de iesire si clasa de functionare.Sa zicem ca vrem, conform temei, un amplificator cu niste finali bipolari sanken de calitate si putere mare si nu vrem mai mult de 300w pe canal in 8 ohmi(oricum mi se pare mult 300w), dar vrem sa fie stabil si in 2 ohmi la 10 hz spre exemplu si atunci putem fi mai putin pretentiosi si am vrea sa ne hotaram la maxim 120w in 8 ohmi (la un anumit procent de distorsiuni pe care clasa amplificatorului si genul alimentarii il vor clarifica si mai mult)pt ca suna bine pentru utilizatorii casnici.Se poate lua decizia de a-l face sa mearga de la dc si atunci chiar ca e groasa.Apoi luam finalii de putere, bunaoara un sanken bipolar de calitate si putere si conform datasheet-ului , pentru un beta stabil,rthj, unui curent suficient pe o sarcina 2-8 ohmi, si unei impedante de iesire de ordinul miliohmilor, reiese cel putin in prima faza necesitatea de a pune in paralel n tranzistori.Problema e ca dinamica si banda necesara a unui amplificator de calitate nu prea ne lasa usor sa lucram la o tensiune mica in tehnologia cu bjt si asta nu reiese din datasheet-ul oricarui tranzistor.Atunci aflam tensiunea si curentul la care lucreaza tranzistorul mai bine intr-o banda de frecvente satisfacatoare si abia apoi ne hotaram la ce putere sa lucram mai bine astfel incat bugetul necesar imperecherii acelor n tranzistoare sa nu fie scandalos.Acum cativa ani am intalnit un amplificator INKEL care folosea in paralel vreo 8 tranzistoare 2sc3281 pe o ramura plus complementar, toshiba originali si pe care nu l-a mai putut repara nimeni pt ca lucra exact la limita superioara a Vce si substituientii erau prea scumpi.De ce a folosit producatorul coreean alimentarea la limita?Nu stiu exact, doar banuiesc, dar cu siguranta acest lucru a dictat cati finali au lucrat in paralel pe 4 ohmi aproape 7 ani de functionare in discoteca. Acum sa mai zicem ceva de ordin practic:la asa o putere marimea transformatorului,a radiatorului cu racire pasiva si clasa de functionare dicteaza o carcasa de obicei mare.Cat de mare?Ei aici intervine o persoana foarte nesuferita proiectantilor, si anume designer-ul care in functie de destinatie va spune: conform "numarului de aur" carcasa in sufragerie, intr-ul lant audio si avand in vedere "concurenta"nu da bine sa fie mai mare de "atata".O scurtam, taiem, turtim, dar trebuie sa nu fie mai mare de atata.Si uite asa ne putem invarti in cerc destul de mult intre diversele solutii, doar pentru a hotari puterea, impedanta de iesire, alimentarea,felul ei si asta doar pentru ca am vrut sa folosim un tranzistor anume...Facem switch pe topologie sau insistam ? Si asa mai departe, las pe altii sa ne-nvete carte! Nu sustin ca ce zic acum e mare smecherie, e dor un punct de vedere.Deja mi se pare ca am vorbit cam mult si deja imi vine sa abandonez...Ma gandesc mereu la vestitul raspuns a fondatorului Akai: si acum ca s-a terminat razboiul ce facem cu toate motoarele?Pai facem magnetofoane cu ele!Probabil ca nu erau cele mai bune motoare pt asa ceva, dar daca gasim convenabil cei mai buni tranzistori pt o anumita aplicatie e si mai pacat sa nu existe un folos de pe urma lor.Deja e peste nivelul unui hobby...Poate ca topicul asta se tranforma doar in studiul unor surse ori doar al unor parti specifice de circuit, ori pur si simplu in nimic.Deocamdata e doar un vagabondaj.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Marea majoritate Sanken, ca parametrii (inafara de frecventa, si cob, evident unii dintre ei) sint mai slabi ca On Semiconductor, in ceea ce priveste curentulde colector si puterea disipata.

 

Ce este foarte bun Sanken, sint cele in capsula MT200, greu de procurat (originale), si destul de mare ca suprafata de prindere, ca sa nu vorbim de pret si originalitate.

 

http://www.farnell.com/datasheets/3137.pdf

 

Pentru On Semi, consider ca acestia sa fie ultrasatisfacatori pentru orice aplicatie pretentioasa, 30 Mhz FT este ULTRASUFICIENT.

 

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NJW3281-D.PDF

Link to comment
Share on other sites

Marea majoritate Sanken, ca parametrii (inafara de frecventa, si cob, evident unii dintre ei) sint mai slabi ca On Semiconductor, in ceea ce priveste curentulde colector si puterea disipata.Ce este foarte bun Sanken, sint cele in capsula MT200, greu de procurat (originale), si destul de mare ca suprafata de prindere, ca sa nu vorbim de pret si originalitate.http://www.farnell.com/datasheets/3137.pdf

Nu ma refer decat la tranzistorii finali de mare putere in capsula MT200 , restul pot fi folositi doar ca prefinali . Evident , doar cei originali ! Daca nu exista garantia ca sunt de origine Sanken , atunci ramane ca alternativa acceptabila doar ON si Fairchild .
Link to comment
Share on other sites

De acord cu domniile voastre dar atunci cum rămâne cu cei care nu-si permit să investească câteva zeci de lei doar pe câte un singur tranzistor, ei n-au voie sa-si facă amplificatoare? nu de alta dar spuneţi că doar acelea se pot folosi...

Link to comment
Share on other sites

Daca nu ai bani de friptura , mananci si parizer .Dar nu uitati , din carne stricata se poate gati mancare , dar nu o poti manca !Nu poti fura oul de sub closca si sa astepti sa scoata pui !Ar trebui renuntat definitiv la conceptul " lasa ca merge si asa " este cel mai mare virus din creierul unora dintre romanii de bun simt , indus de cei sabotori , lacomi sau superficiali .Saracia in antichitate si evul mediu era o virtute...acum este o plaga , din pacate .Rezultatele audio sunt bune doar daca se folosesc componente de calitate , deci excludem din start " saraciile " !!!Recomand sa renuntati pentru o luna la tigari si bere si va raman bani de finali cu origine controlata ( nu este o regula , dar...) . Nu mai dati banii pe finali si condesatori FAKE si nu mai propuneti sau construi amplificatoare de mare KKT gen Electromures , nu mai masurati UBE la finali daca nu stiti cat de performant este radiatorul , temperatura ambianta si eficacitatea compensarii termice a superdiodei , nu supracompensati in frecventa etajul final etc ... Altfel veti avea un FAIL de mare succes !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines