Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

incarcator LI ion cu blocare


Guest mihai_atanasiu

Recommended Posts

Guest mihai_atanasiu

Buna ziua,am o problema tehnica cu un incarcator pentru acumulatori litiu ion;Este vorba de un incarcator pentru un acumulator de la o bicicleta electrica; acumulatorul este confectionat din celule Li Ion SANYO 18650 de 2.2 Ah si 3.7V; acumulatorul contine 120 celule legatein cite 10 in paralel si in serie 12; a rezultat o tensiune de 44.4 V nominal si 22Ah capacitate (teoretic); \Acumulatorul are sistem de protectie - BMS - care asigura monitorizarea celulelor : tensiune minima (3 V), tensiune maxima (4.2 V), curent de descarcare (maxim 30 A);Incarcatorul este de tip sursa in comutatie cu CVCC; tensiunea de incarcare este de 50.4 V (12 x 4.2 V);Procesul de incarcare se desfasoara asa: incarcatorul merge pina cind se atinge tensiunea totala de 50.4V sau una din celule ajunge la 4.25V (BMS-ul intrerupe circuitul); in mod normal in acest moment intra in functiune partea de echilibrare din BMS care incepe sa "consume" celula/celulele care au atins tensiunea de 4.25 V si le scade tensiunea astfel incit procesul de incarcare sa se poate relua; incarcatorul proneste iarasi pentru o perioada destul de scurta - 1 min, 5 min, etc- pina cind o parte din celule ajung iarasi la 4.25V; procesula acesta se reia pina cind toate celulele ajung la tensiunea de 4.2V; tensiunea de 4.25 V este tensiunea la care se intrerupe circuitul de incarcare.Acum sa va zic care este problema:- din cauza unor sisteme de protectie din incarcator, dupa intreruperea incarcarii nu se mai reia procesul; asta pentru ca incarcatorul are doua circuite de protectie; unul pe iesirea de curent continuu si altul pe intrarea de la priza; practic pina nu decuplezi cele doua fire - unul de la baterie si celalalt de la priza incarcatorul nu mai porneste;Explicatia data de furnizor este aceea ca pentru celulele Li Ion este necesara aceasta protectie. In acelasi timp exista alti furnizori care vind incarcatoare fara aceste protectii electronice;Problema mea este ca eu am cumparat 3 incarcatoare care au aceste protectii si ma intereseaza daca este cineva suficient de priceput sa modifice incarcatoarele;Nu am scheme la ele;multumesc.

Link to comment
  • Replies 8
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Daca spui ca trebuie deconectate alimentarea si acumulatorul, poti face un montaj simplu care sa monitorizeze curentul la intrarea in incarcator. Asa, la detectarea scaderii curentului sub o valoare reglata, care corespunde intrarii incarcatorului in standby, se decupleaza un releu care intrerupe cele doua conexiuni pentru o secunda, de exemplu, similar cu deconectarea manuala. Este mai usor decat modificarea incarcatorului, pentru care cred ca ai garantie. Singurul lucru care trebuie sa-l afli este curentul de standby si cel de sarcina plus ca trebuie sa observi comportamentul incarcatorului, daca incepe incarcarea imediat sau are o intarziere la inceput pentru a putea intercala un temporizator in circuit care sa mentina cuplat releul in acest timp.Totusi, daca intervine protectia, asta nu inseamna ca ai celule cu capacitati diferite sau grad diferit de uzura? Asta inseamna ca unele celule au capacitatea mai redusa si ar trebui sa te gandesti la inlocuirea lor pentru ca in timp acestea se vor degrada primele. Ei iti recomand sa testezi pachetul de acumulatori pentru a depista acea celula uzata sau acel grup de celule uzate. Logica spune ca prima care ajunge la 4,25V este si cea care are capacitatea cea mai mica. Dar aceea este si prima "echlibrata".

Link to comment
Guest mihai_atanasiu

Buna ziua,multumesc pt raspuns;Celulele nu sunt uzate; sunt toate noi; este vorba de celule SANYO 18650 de 2.2 Ah, 3.7 V, curent maxim de descarcare de 2C; ideea este ca aceasta echilibrare este bine sa o faci pentru ca ma compenseaza din diferentele dintre celule; Acumulatorul este format din 120 celule; cite zece in paralel si grupurile in serie 12.Curentul de incarcare este de 6A; am senzatia ca atunci cind curentul scade la 0.5A de fapt incarcatorul nu se opreste; se opreste numai ventilatorul de racire. Am vrut sa atasez o schema similara de incarcator dar forumul nu permite dimensiuni mai mari.

Link to comment

Si ce se intampla daca deconectezi alimentarea si acumulatorul in acea perioada, cu ventilatorul oprit si curent de 0,5A? Reporneste? Pentru ca poti face un releu de curent care, la scaderea amperajului sub 1A la incarcare, de exemplu, deconecteaza cele doua cabluri apoi dupa ce trece perioada de timp fixata le reconecteaza. Cam cate secunde este necesara deconectarea ambelor cabluri, pana se descarca condensatorii din montajul electronic?Mai poti face ceva. Foloseste tensiunea de la ventilator pentru a reseta incarcatorul. Adica, pune un releu in paralel pe ventilator si, cand acesta se opreste, da comanda de decuplare la un contactor sau releu de putere (este amperaj mare pe partea de inarcare si un releu micut, montat in paralel pe ventilator, cu bobina la 20mA nu face fata la contacte). Pot incropi o schema daca este necesar.

Link to comment
Guest mihai_atanasiu

ieri dupa amiaza am pus acumulatorul la incarcat; am folosit incarcatorul; am conectat mufa de incarcare la baterie, am introdus in priza si a pornit incarcarea; am stat putin sa vad ca totul functioneaza si fara sa vreau am atins firul care duce la baterie; in acel moment incarcatorul s-a oprit - imi dau seama de acest fapt de la ventilatorul de racire; am incercat sa misc firul sa refac contactul dar tot nu a pornit. Am deconectat de la baterie, am scos din priza si am reconectat la loc; a pornit ventilatorul; atunci am miscat iarasi firul de la baterie; iarasi s-a oprit; am repetat faza cu deconectatul firelor;Concluzia este: daca dintr-un motiv se intrerupe legatura electrica dintre baterie si incarcator - fie de la BMS sau de la un contact imperfect - procesul de incarcare nu se reia fara deconectarea totala a incarcatorului de la baterie si de la priza.

Link to comment

Inainte de a face modificari incearca o varianta. Foloseste un bec in paralel pe acumulator. Incepe cu un bec de 10W la 220V. Asa ii simulezi un consum minim. Daca nu merge pui un bec de 25W si tot asa. Ideea este ca, daca folosesti becul ca sarcina, sau un rezistor echivalent, becul este usor de "imprumutat", ii simulezi o sarcina minima peste limita de oprire. Masori curentul acela si adaugi un rezistor fix. Acum, dupa 1 septembrie, este cam greu de gasit un bec clasic la 220V dar poti inlocui cu echivalente auto inseriate pana ajungi la 48V (cam 4 becuri pe serie). Aceasta este cea mai simpla metoda, varianta mai complicata este de a folosi un tranzistor de putere pe post de rezistenta variabila pentru a modifica amperajul minim. Schema pentru un "variator" de curent ar fi foarte simpla. 2 becuri de far auto 55W/55W la 12V cu legatura serie (la 24V) inseriate (deci 48V si cam 4,5A) inseriate cu jonctiunea CE a unui tranzistor care sa suporte amperajul acela si tensiunea aceea (cauta in google dupa "transistor 100V 10A"). Iau ca exemplu primul tranzistor gasit, TIP142, un darlington care, pentru 1A curent de colector si beta 1000, cere cam 1mA. La 50V ar insemna un potentiometru cu valoarea minima de 50 kohm si poti folosi un potentiometru de 100kohm inseriat cu o rezistenta de 50kohm. Ar veni cam 0,3A curent minim cu potentiometrul la maxim. Atentie ca trebuie un radiator foarte mare.Mai este o varianta. Pui ampermetrul (de preferat cu ac) in serie cu acumulatorii si urmaresti curentul de incarcare exact inainte de oprire. Folosesti o rezistenta care sa asigure acel curent si, daca incarcatorul nu se opreste, e ok. Presupun ca regulatorul acumulatorului va porni si se va opri singur daca are tensiune de la incarcator.Totusi, atentie mare cu aceste experimentari pentru ca daca regulatorul acumulatorului nu are radiatori pe acei tranzistori de echilibrare intre celule, acestia se pot distruge foarte usor, distrugand si celulele odata cu ei. Poate de aceea se deconecteaza la sfarsitul incarcarii.

Link to comment
Guest mihai_atanasiu

Eu am in situatia asta trei incarcatoare; pe unul din ele l-am dat unui amic electronist simbata; ieri a avut timp sa se uite in el. Impreuna cu o schema gasita pe net a reusit sa inteleaga si sa identifice exact locul si circuitul care este raspunzator de acea oprire;

 

in acest link http://www.avdweb.nl/Article_files/Solarbike/Images-battery-charger/EBike-LiFePO4-Lithium-Ion-36V-8A-battery-charger-with-TL494-circuit.png este o schema aproape identica cu ce am eu.

 

Din cite am inteles acel TL494 prin pinul 4 este oprit.

Link to comment
Guest mihai_atanasiu

Sa inteleg ca eliminarea lui Rm3 (47kohm) din acea schema ar rezolva problema opririi?

nu. la incarcatoare mai exista un mic circuit pe un cablaj mai mic fixat vertical pe cablajul principal; pe acest mic cablaj amicul a identificato dioda care ducea la acel pin 4. A deconectat dioda si acum incarcatorul se comporta exact cum stiu eu. Amicul a verificat comportamentul incarcatorului si inainte si dupa eliminarea diodei; iar eu l-am testat cu o incarcare a acumulatorului urmarind curentul de incarcare; spre finalul incarcarii curentul incepe sa scada pina pe la 100 mA si ramine asa pina cind il deconectez de la priza; inainte de modificare curentul era zero.O sa pun o poza a incarcatorului dupa amiaza.
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines