Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
Romica_t

Reglare turatie motor asincron

Recommended Posts

... O sa fie un motor cu perii asincron, alimentat la AC (220V) ("permanently split capacitor" din acel tabel), cu regulator cu triac ...

Na belea, ca ne-am incurcat de tot.

Acel tabel se refera la motoare asincrone monofazate, despre care s-a vorbit pana acum, si la care dl. Miron bine a remarcat ca plaja de reglare a turatiei prin tensiunea de alimentare e foarte restransa. Acestea nu au colector, deci nu au perii, statorul e bobinat iar rotorul e in scurtcircuit.

 

Variatorul cu triac merge la motoarele de cc sau motoarele universale. Acestea au perii, deci au colector, rotorul e bobinat si e accesibil prin periile colectoare. Statorul e deasemenea bobinat, sau poate fi un magnet permanent (motoare de cc).

Astfel de motoare se intalnesc de exemplu la sculele electrice de mana (polizoare, bormasini, etc).

 

Motoarele asincrone de curent alternativ sunt mai fiabile tocmai pentru ca nu au perii.

Motorul asincron trifazat e cel mai raspandit, tocmai pentru ca e foarte fiabil si practic nu necesita intretinere.

E de preferat intr-o sumedenie de aplicatii, dar, din pacate, turatia nu poate fi reglata in limite largi fara alterarea performantelor decat cu convertor de frecventa.

 

Un exemplu tipic de motor la care te referi (PSC) e descris aici.

La acesta turatia se poate schimba din numarul de poli, nu prin variator cu triac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motoarele asincrone de curent alternativ sunt mai fiabile tocmai pentru ca nu au perii.

M-am buimacit. Un motor cu perii (universal) este asincron sau nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2.O mașină este asincronă dacă circuitului magnetic îi sunt asociate două sau mai multe circuite ce se deplasează unul în raport cu celălalt și în care energia este transferată de la partea fixă la partea mobilă sau invers prin fenomenul inducției electromagnetice.M-am lamurit, cum a scris em2006 mai sus, cele asincrone nu au perii (transferul energiei intre stator si rotor se face prin inductie emg) iar cele sincrone au perii si pot fi controlate de un triac. Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca ceva, astea cu perii nu au nevoie de condensator pentru pornire?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu neaparat; astea cu perii pot fi, inafara de cele sincrone, cu excitatie serie, paralel, mixt sau separata. Cele mai folosite sunt cele cu excitatie serie (de ex acelea pt. robotii de bucatarie, aspiratoare, etc).Acel condensator are alta valoare si alt rol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Motorul sincron, este tot un motor cu colector si perii si deci tot universal. De fapt, in practica se utilizeaza cu preponderenta generatorul sincron. Masina sincrona are ca particularitate, faptul ca este excitata in curent continuu, iar functionarea in curent alternativ se bazeaza pe un anumit profil geometric in proiectarea tolelor. La generatoarele sincrone, sinusoida ia nastere tocmai datorita acestui profil geometric.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cele sincrone au perii si pot fi controlate de un triac.

Motoarele sincrone de mica putere pot fi fara perii, pot avea rotor cu magnet permanent sau cu rotor din tole pe principiul reluctantei minime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iar cele sincrone au perii si pot fi controlate de un triac. Multumesc.

Desi motoarele sincrone au perii,ele sunt diferite de cele universale. Cele universale sunt monofazate,iar rotorul este inseriat (deobicei) cu statorul. Si se poate alimenta in cc sau in ca. Turatia lor se modifica prin varierea tensiunii de alimentare.Cele sincrone sunt (in marea majoritate) trifazate,iar rotorul are rol doar de electromagnet (in functie de tensiunea de excitatie,se poate regla factorul de putere,dar asta e nerelevant aici)! Turatia lor se poate modifica doar prin varierea frecventei tensiunii de alimentare a statorului!Deci motorul sincron e o ruda apropiata cu cel asincron si o ruda indepartata de cel universal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...M-am lamurit, cum a scris em2006 mai sus, ... iar cele sincrone au perii si pot fi controlate de un triac...

Unde am scris eu asa ceva???!Am facut referire doar la motoarele asincrone, despre sincrone nimic, alea sunt din alt film!Posteaza cu quote sa vad si eu.Si daca zici ca te-ai lamurit, care e raspunsul la intrebarea pe care mi-ai pus-o? :

...M-am buimacit. Un motor cu perii (universal) este asincron sau nu?

Asteptam sa-l gasesti citind articollul de pe wiki, de aia am dat link-ul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest

...Desi motoarele sincrone au perii,ele sunt diferite de cele universale...

Eu nu am facut o apropiere intre cele denumite "universale" si cele sincrone, ci am spus ca pot fi universale, in sensul ca ar putea functiona foarte bine si in curent continuu. In alta ordine de idei, desi traditional se construiesc in sistem trifazat, nu exista nici un motiv sa nu poata fi de constructie mono. Fiind insa motoare care nu functioneaza doar pe baza cinematicii "alternative" ci avand nevoie si de anumite masuri de proiectare speciale, ele sunt sisteme in general scumpe la puteri mici si din acest motiv (probabil si din altele) nu se utilizeaza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si daca veni vorba de masini sincrone sa stiti ca noua generatie nu au perii!; acolo este un dispozitiv, sunt asa numitele diode invartitoare.Las pe altcineva sa explice! :da

Share this post


Link to post
Share on other sites

O iau de la 0 pentru ca sunt tot mai derutat. Din ce am cititi si pe wikipedia, e corect ce afirm : "Putem vorbi de sincronism doar cand avem un camp magnetic in stator ce variaza in timp SI spatiu, iar asta se poate realiza doar prin alimentarea cu 3 faze." ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pune mai bine o poza cu motorul.Daca e asincron monofazat, cum ai afirmat in primul post, este probabil unul din cele 5 tipuri din tabelul pe care l-am postat, de aia l-am postat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Campul invartitor este creat de succesiunea celor 3 faze ale retelei ("batalia" castigata de Tesla, adeptul c.a. impotriva lui Edison, adept al c.c.) si are formula: n (turatia in rot./min) = 60f (frecventa retelei)/p (perechi de poli). Acel 60 transforma rotatiile per secunda in rotatii per minut. Daca consideram ca acel generator are o singura pereche de poli, atunci, conf. formulei, avem n=3000 rot./min. Cu aceasta "turatie" se roteste campul invartitor din retea. Deci orice motor asincron cuplat la retea va avea turatia in functie de poli, in trepte si reglaj fin continuu functie de frecventa. NU doresc sa amintesc de alunecare (s) specific acestor tipuri de motoare pentru a fi mai explicit. (De fapt eu m-am referit la motoare sincrone..pentru cunoscatori).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.