Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Care este cel mai simplu filtru cu 3 cai?


Guest wortex400

Recommended Posts

Guest wortex400

Buna tuturor. Nu prea am habar de calcule, rms(stiu doar ca sunt umflati), p.m.p.o si alte minuni. Am doua nelamuriri si va rog sa ma ajutati (pentru cultura mea generala).1. Care este cel mai simplu filtru pt bass. medii si inalte? Cineva mi-a spus ca pt bass se leaga in serie o bobina, pt medii o bobina si un condensator (2.2 microF) amandoua in serie si pt inalte un condensator (4.7 microF) si o rez de vataj (tot in serie), rezistenta ca sa nu tiuie inalta.2. Cum se calculeaza decibelii unui dif. Un prieten mi-a spus ca inmultesti puterea cu radical din 3 (nu stiu de ce radical din 3). Adica: 20w (reali) * 1.73 = ~34,6 dB. MULTUMESC ANTICIPAT!!!

Link to comment
  • Replies 24
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Treaba cu filtru nu e asa simpla cum pare, citeste pe la sectiunea de boxe si difuzoare si o sa ma intelegi cateva chestii.2. Ceea ce spui tu este total gresit, nu exista asta ceva. Sa incerc sa te lamuresc putin:Sa zicem ca tu ai un difuzor de 20W. Acel difuzor are o sensibilitate de x db/1W/1m. De exemplu 90db/1W/1m; asta insemna ca daca ii aplici 1W la borne o sa ai o presiune sonora, la distanta de 1m de el, de 90db.In termeni populari: In functie de difuzoare si calitatea lor acest parametru difera foarte mult. ( cu cat valoarea e mai mica, difuzorul se va "auzi" mai incet la 1W fata de unul cu o valoare mai mare.Exemplu: Pentru un difuzor cu 90db/1w/1m si unul cu 96db/1w/1m, celui de 90db/1w/1m trebuie sa ii aplici la borne o putere de 4W pentru a se auzi la fel de "tare" ca cel de 96db caruia ii aplici la borne 1w.Regula este cam asa: la o dublare a puterii aplicate la borne presiunea sonora va creste cu 3db; (pentru cel de 90db, la aplicarea a 2W vei avea 93db, la aplicarea a 4W vei avea 96db si asa mai departe pana ajungi la puterea maxima a difuzorului.Diferenta sonora de 3 db "se simte" , dar nu foarte mult , 6 db se simte bine iar 9 db urechea percepe ca fiind o dublare a presiunii sonore (adica se aude de 2 ori mai tare; unii cred ca la dublarea puterii aplicate auzi de 2 ori mai tare, ceeea ce e complet gresit), dar din calcule ai sa constati ca diferenta de putere de la 90 db 1w/1m la 99 db este de 8 w . Nu pare mult , dar este , mai ales daca sa zicem avem presiunea de 120 db la 500w si mai vrem 9 db tot dublam puterea pana ajungem la 3500w in plus . De aceea este bine ca un difuzor sa aibe cati mai multi db la 1w/1m .Ca sa intelegi mai usor luam doua difuzoare : unu de 90 db 1w/1m si unu de 99 db 1w/1m .Ca sa ajungem la 120 db trebuie ca in cel de 90 db sa bagam 800w pe cand in cel de 99 db trebuie sa bagam doar 120w .Sper sa intelegi ce am vrut sa zic pe aici.Bogdan

Link to comment

Salut , da asa este foarte mult conteaza decibeli , un exemplu clar sunt boxele vintage de marca care suna la o putere mica foarte bine si altele din comert foarte multe din zilele noastre suna prost si culmea si la o putere mai mare , cu crearea filtrelor este o poveste lunga prima data normal ar fi sa ai difuzoarele de bas , medii , inalte (sa stii specificatiile tehnice ale acestora) si incintele daca vb. de boxe pe 3 cai si pe urma discutam de filtre si dimensionarea cat de cat corecta a bobinelor si restul componentelor plus schema , in regim amator se poate merge si pe ce ai zis tu desigur si acolo in functie de necesitati si prioritati .......................

Link to comment

Exemplu: Pentru un difuzor cu 90db/1w/1m si unul cu 96db/1w/1m, celui de 90db/1w/1m trebuie sa ii aplici la borne o putere de 4W pentru a se auzi la fel de "tare" ca cel de 96db caruia ii aplici la borne 1w.Ca sa intelegi mai usor luam doua difuzoare : unu de 90 db 1w/1m si unu de 99 db 1w/1m .Ca sa ajungem la 120 db trebuie ca in cel de 90 db sa bagam 800w pe cand in cel de 99 db trebuie sa bagam doar 120w .Bogdan

Ai dreptate in mare parte, insa o dublare a nivelului sonor se face la 10 dB nu la 9 dB (nu e mare diferenta), si teoretic e valabil doar la 1kHz. Ingininerii de sunet considera, intradevar, acest nivel de 10 dB valabil pentru orice frecventa din gama audio. 10 dB in plus inseamna de 10 ori mai multa putere. la 100W castigi 20 dB (auzi de 4 ori mai tare).
Link to comment

Oameni buni, autorul temei a cerut ceva simplu demn de sectiunea incepatorilor si daca a postat aici atunci ar trebui totusi sa va ganditi la varianta in care el nu detine suficiente cunostinte incat sa asimileze perfect ceea ce spuneti voi ( nivelul ala de teorie legat de incintele acustice ).Ceva cat mai simplu folosit de mine cu succes este:-Diful de bass fara nici un filtru, din 2 motive principale: 1) orice fel de filtru pasiv interpui inaintea lui va intercala si o oarecare impedanta echivalenta serie si implicit o scadere a puterii pe bobina difuzorului; si 2) difuzorul de bass oricum nu influenteaza cu nimic benzile superioare ale spectrului si filtrul nu face decat sa atenueze mediile+inaltele pe el, atenuand in acelasi timp si volumul intr-o oarecare masura, si personal nu sunt adeptul acelui bass fortat cu orice pret, mult mai frumos/melodios/muzical se aude un dif de bass fara filtru.-Diful de medii din aceleasi considerente ca punctul 1 de la cel de bass, eu il filtrez doar cu un condenator nepolarizat de 10-22u ( depinde de frecventa ) la o tensiune a sa cat mai mare ( preferabil peste 100V ).-Inaltele deasemenea doar un simplu condensator de 3,3-4,7u, la fel minim 100V.

Link to comment

Da intradevar domnule marian asta este cea mai simpla metoda din lume (si cea mai ieftina) , eu subliniam faptul ce a auzit userul care adeschis topicul ca si aceea este o varianta simpla pt. amatori , totusi inafara de diful de bass care poate sa ramana in gol pe medii si pe inalte inainte de medii si de inalte se poate opta in serie cu condensatorul acela (subliniez nepolarizat si de voltaj mare ) rezistente de de minim 5 wati si cativa ohmi (ideale ar fi de 10 wati macar) pierderea fiind nesemnificativa sau chiar o lampa (halogen) de 12 v 20 de wati (pe inalte) dar aici este o pierdere mai mare dar este mult mai sigur dupa modelul care se foloseste in gamele pro ...........

Link to comment

Ok sa zicem ca acea rezistenta in serie se foloseste asa cum spui de cativa Ohm, exemplu 4,7, si bobina difului este de 4 Ohm, atunci ampliful ( ignorand reactanta condului serie ) va vedea o sarcina de 8,7Ohm, ceea ce inseamna ca puterea pe bobina difuzorului se va injumatati, cum poate fi asta un nucru nesemnificativ?Eu nu vad rostul de a inseria rezistente de putere in filtrele pasive inainte sau dupa conzi, altul in afara de a creea o sursa de caldura in incinta deoarece rezistenta se va incalzi cu siguranta, limitarea benzii superioare se poate face mult mai eficient cu inductanta si nu rezistenta dar calculul ei exact nu-i asa simplu, de aceea avand in vedere ca autorul temei a deschis subiectul aici sustin varianta mea, ca si fapt divers eu asa am incintele acustice si merg foarte ok de mult timp asa.

Link to comment

Domnule marian cu tot respectul stiu ca sunteti mult peste mine in electronica dar auditiv vorbind este nesemnificativ , se poate pune de exemplu 2 rezistente in paralel de de 4 ohmi de 2 ohmi si am terminat povestea daca acest lucru vi se pare la dvs. un inpediment (desi nu este) sau se poate face compensare daca se doreste dar subliniez auditiv este nesemnificativ teoria ii teorie si cam atat in acest exemplu plus ca rezistenta protejeaza si acel comdensator care se cam poate duce ................

Link to comment

intamplator am experimentat un filtru simplu saptamana trecuta cu rezultate multumitoare pe 3 cai, dupa o schema data de shamballa si arata in mare parte cam cum spune colegul de mai sus.difuzorul de bass legat direct fara nimic, pe inalte un condensator de 4,7 mf nepolarizat in serie cu twetteruliar pe partea de medii o rezistenta de 5,6 ohmi, in serie cu un cond nepolarizat de 10 micro si o bobina recuperata dintr-un filtru, nu stiu valoarea dar s-a potrivit sa zic asa dupa urechea mea. am incercat si fara rezistenta dar diful de medii avand o sensibilitate marisoara sa zic, se auzea nazal si nu imi placea. valorile sunt orientative si poate sa jongleze cu fiecare in parte, sa mai creasca sau scada in functie de difurile pe care le detine.

Link to comment

nu are rost sa fim oftopic dar deja suntem :rade: , daca de exemplu am un tw. de unitra si pun un cond. de x uf la x volti si se stie ca tw. de unitra suna puternic ce o sa fac cu condensatorul doar o sa ascult asa daca este strident si deranjant sau aplic o rezistenta in serie si/sau o bobina adica despre ce discutam in toate gunoaiele de combine din zilele noastre gasesti condensatori la filtrare pt. ca sunt mai ieftini nu pt. ca ar da rezultate bune si cand tie lumea mai draga se ard inaltele si de ce ??? cu un condensator inafara de frecventa de taiere (care nu este suficienta de cele mai multe ori ) ce face ??? se arde ??? etc. sa fim seriosi ori facem ceva calumea ori laso balta este cel mai slabut filtru posibil hai sa invatam sa facem filtre corect sau macar mai corect de atat , adica daca leg un rezistor de 4 ohmi in serie pierd jumatate din putere este doar un calcul matematic auditiv este nesemnificativ ...........

Link to comment

aproro de ce spune colegul... modificarea de care am zis mai devreme em facut-o pe niste boxe aiwa model sx-z 853 la care dupa ce am ars inaltele le-am desfacut, si sa vedeti cum erau "filtrele" originale: bassul conectat direct, iar mediile si inaltele, in paralel, si combinatia rezultata din astea 2 , in serie cu un condensator de 6,8 micro. boxa pe 3 cai , de fabrica... m-a lasat fara cuvinte.

Link to comment

@lavynyu iarta-ma dar nu esti prea elocvent, amesteci ideile in aceeasi fraza, lipsesc semnele de punctuatie, lipsesc majusculele de la inceputul propozitiei, lipsesc despartirile pe aliniate/paragrafe pentru a separa ideile, etc...incearca sa corectezi aceste erori deoarece cauzeaza disconfort celor care citesc mesajele tale si lipsa de seriozitate la adresa ta.

 

Revenind la subiect, rolul principal filtrelor pasive din incinte ( avand in vedere ca nu mi-ai raspuns la intrebare ci ai ocolit-o oarecum elegant probabil din lipsa de suficiente cunostinte ), ei bine este acela de a separa spectrul audio in asanumite benzi de frecventa tolerate de fiecare difuzor in parte, numarul lor fiind impus de numarul de cai din incinta, 2 sau 3, acest lucru se face cu ajutorul condensatorilor si al inductantelor care prezinta o anumita reactanta care afecteaza frecventa, condensatorul in functie de capacitate atenueaza limitele inferioare si inductanta exact invers, atenueaza limitele superioare si ar fi asa:

 

-Difuzoarele de bas tolereaza fara greata si fara influente notabile intregul spectru audio, asadar se poate lasa direct pe iesirea amplificatorului, deci fara filtru, care filtru nu ar face decat sa accentueze bass-ul facandu-l sa sune fortat, in schimb daca incinta este bine gandita atunci bass-ul se va auzi frumos si fara filtru.

 

-Difuzoarele de medii prin insasi constructia lor nu tolereaza prea bine banda inferioara a spectrului audio de aceea banda aceea trebuie atenuata, limitat spectrul audio ce pica pe diful de medii de la o anumita frecventa aleasa, asta face condensatorul prin reactanta sa, daca se doreste si limitarea benzii superioare ce pica pe dif ( spre exemplu dorim sa redea doar intre 700 si 1500Hz ) atunci in serie cu condensatorul mai introducem si o inductanta calculata corespunzator.

 

-Tweeterele la fel ca si cele de medii tolereaza doar o anumita banda, aici se vorbeste despre limita superioara a spectrului audio, asadar reducem intreaga banda inferioara cu un cond de valoare mica, si daca dorim sa limitam cumva banda superioara o facem din nou cu inductanta.

 

Referitor la defectarea conzilor, acest lucru se intampla doar la subdimensionarea lor cat priveste tensiunea de lucru, cu ceva timp in urma am primit la depanat o pereche de incinte acustice mai vechi oarecum profi, de fapt una din ele avea ceva probleme dar au fost aduse ambele pentru referinta si erau pe 2 cai, difuzor de bass de ( cred ) 40Cm ( poate mai mult, nu am masurat ) cu con de carton si magnet imens, si tweeter piezo, basul era lasat simplu fara nici un soi de filtru iar tweeter-ul avea 2 conzi bipolari in stilul ACESTA cu singura diferenta constand in carcasa de plastic de culoare gri, acestia erau de 2,2u/250V si 2 bucati in paralel, au mers multi, multi ani astfel la volum mare la discoteca din localitate, problema a fost ruperea pinilor chiar din carcasa, i-am inlocuit cu cond de 4,7u/250V si totul a fost ok.

 

Concluzia?

O dimensionare generoasa a condensatorului de pe fiecare difuzor te scapa de stres fara a fi nevoie de rezistente.

Link to comment

Imi cer scuze daca nu sa inteles corect sau am fost " prea elocvent " pt. cineva dar ma grabeam , unii mai merg si pe la munca ! Faptul ca am ocolit intrebarea nu inseamna ca nu stiu ce face un filtru de boxe dar nu asta conteaza , am spus de la inceput ca dvs. domnule marian sunteti mai specialist decat mine in electronica dar asta nu inseamna ca trebuie sa ma calcati in picioare pt. faptul ca stiti mai mult si mi-am expus si eu opinia pe un forum pe care imi place sa cred ca este liber ( in limita bunului simt) , eu sunt pe acest forum ca sa invat sau sa aprofundez daca ceva stiu deja si totodata sa ajut daca se poate !Dar sa revenim la subiect ! Intr-o alta ordine de idei producatori consacrati de boxe vintage care au inplementat filtre la boxe cand spun filtre de boxe ma gandesc la : bobine (la unii producatori chiar cate 4 bobine per/boxa de 3 cai) , conzi si rezistente ( intradevar la multe modele lipsa deoarece se foloseau si potentiometrele ) le-au inplementat degeaba ? Poate ne explicati si de ce sa recurs la aceasta modalitate ? Culmea este ca citez : " acea fortare" de care spuneti dvs. face diferenta , sunetul chiar se schimba in bine (chiar suna mai bine ) este o opinie personala pe care o am din propria experienta si din testatul a mai multe boxe care le-am avut dealungul timpului cu filtre de tot soiul . Cat despre citez din nou : "Difuzoarele de bas tolereaza fara greata si fara influente notabile intregul spectru audio" ,da poate cele de banda larga sau poate pt. dvs. influentele nu sunt notabile dar pt. mine conteaza acest aspect sunt sigur ca si pt. cunoscatori la fel ! Un exemplu clar este faptul ca diful de bas fara filtru va suna si pe frecvente de medii , diful de medii va suna si pe frecvente inalte si diful de inalte va suna si pe frecvente de medii rezultatul va fi unul de amestecare in orice caz va suna bine pe manele ! Eu unul ma astept ca la o boxa basul sa fie bas , media sa fie medie si inalta inalta altfel avem un spectru audio prea amestecat , neechilibrat de unde nu rezulta un sunet care sa ma multumeasca auditiv , un sunet care nu are nici o treaba cu cel audio ! A nu se interpreta gresit ca nu se poate opta si pt. varianta filtrelor doar cu condensatori este cea mai simpla varianta dar este incorecta si de aceea nu o recomand si nu o agreez oricum daca se pune pe diful de inalte doar un condensator si nu se pune si o rezistenta aceea inalta nu va avea viata lunga despre bobina nu mai discutam ca doar este vorba despre un filtru simplu ! Nu mai suntem in vremuri comuniste sa nu avem la indemana filtre sau tot de ce avem nevoie ca sa ne facem niste boxe decente . In concluzie vreau sa subliniez ca pt. rezultate notabile in audio vorbim de filtre nu doar de condensatoare si atat !

Link to comment

...Un exemplu clar este faptul ca diful de bas fara filtru va suna si pe frecvente de medii , diful de medii va suna si pe frecvente inalte si diful de inalte va suna si pe frecvente de medii rezultatul va fi unul de amestecare in orice caz va suna bine pe manele...

Te-as ruga politicos sa-ti masori cuvintele, nu voi tolera sa fiu pus inbtr-o categorie din care nu fac parte asadar fara insulte ca recurgem la reclamatii!!!

 

Pe de alta parte sa-ti mai amintesc inca o data ca autorul temei a cerut ceva cat mai simplu? si cum adica se amesteca sunetele intre ele daca filtrul nu e facut cum trebuie? filtrul nu-i facut sa-ti separe tie sunetul ci sa protejeze boxele, ori daca bass-ul nu are filtru inseamna ca acesta va reda partial si mediile asadar volumul muzical va fi mai ridicat si nu doar acel bau-bau cautat cu ardoare de cei din categoria din care ma acuzi nefondat ca as face parte, pe de alta parte cum adica nu rezista inaltele decat cu condensator inaintea lor? pai tu ai citit ce am scris eu mai sus? probabil ca nu altfel n-ai mai fi afirmat o asemenea aberatie, daca dimensionezi bine atat condensatorul cat si diful de inalte insasi conform cu ce putere doresti sa dai in el atunci n-are greata, eu deja am prezentat 2 situatii unde s-a folosit metoda sugerata de mine cu succes pe perioade lungi si la puteri diferite, tocmai de aceea am sugerat varianta asta, ca asta trebuie sa facem noi, sa sugeram variante pentru autorii temelor si ei sa aleaga ce prefera, nu sa fim avocatii unei topologii sau alteia, toata lumea a inteles ca tu preferi amarata aia de rezistenta in filtru ca ti se pare tie ca se aude mai bine, dar nu explici si de ce ca nu stii prea bine fenomenele tehnice de pe acolo, e dreptul tau sa preferi ceva, e dreptul tau sa sugerezi acel ceva si altora, dar nu ai dreptul sa insulti pentru a convinge pe altii ca tu ai dreptate, daca vei citi inapoi totul vei constata ca ai tinut cu tot dinadinsul sa te afirmi tu si nu pricep motivul...in fine inchei aici, oricum autorul temei n-a mai zis nimic.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines