Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lanterna R.D.G.-ista


Recommended Posts

În urma unei discuţii avute cu cineva pe tema lanternei R.D.G.-iste cu 2 becuri (pt. cine nu o mai

ţine minte: http://www.latrecut.ro/2006/05/lanterna-ddr-ista/ ) am aflat că cică această lanternă a fost făcută exclusiv pt. baterii Zinc-Carbon şi nu pt. Alkaline (care cică au rezistenţa internă mai mică); dacă aş pune alcaline cică s-ar arde mai repede becurile (la fel şi dacă pun acumulatori). Adevărat sau fals?

P.S. Dacă-i pun acumulatori, care este mai recomandaţi: Ni.-Cd. sau Ni.-M.H.? :nas:

Link to comment
  • Replies 11
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • ctepeo

    4

  • one

    1

  • cristi_ozana

    1

  • C.D.

    1

Eu detin acest model de lanterna si am becuri de 6v (initial aveam becuri de 4.8v ) nu am nici o problema cu ea cu toate ca folosesc baterii R20 alcaline G P.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nu am mai auzit de asa ceva, ca se ard becurile cu baterii alkaline.Tot 1,5V furnizeaza si unele si altele, doar ca alkalinele tin mult mai mult.Daca puneti acumulatori format R20, trebuie sa tineti cont ca acestia au 1,2V/element, iar tensiunea totala pentru 4 buc. acumulatori inseriati este de 4,8V. Se poate deduce ca becurile vor avea o durata de viata ceva mai lunga alimentate la 4,8V fata de alimentarea la 6V.Deci lanterna RDG-ista va lumina mai slab cu acumulatorii la 4,8V, decat cu bateriile care furnizeaza 6V.(cu becurile originale de 6V, sau alte becuri tot de 6V)Lanterna nu are nimic deosebit in ea, doar niste table din alama pentru legaturile electrice.

Link to comment
Guest andreimihai3

Daca puneti acumulatori format R20, trebuie sa tineti cont ca acestia au 1,2V/element, iar tensiunea totala pentru 4 buc. acumulatori inseriati este de 4,8V. Se poate deduce ca becurile vor avea o durata de viata ceva mai lunga alimentate la 4,8V fata de alimentarea la 6V.

Tensiunea la NiMh ajunge si la 1.47V/element, in functie de stare, calitate samd, deci aproape 6V in total. Becurile originale erau de 4.8V/0.5A, mergeau puse si cele de bicla, de 6V. Oricum, cele originale se inegreau destul de repede cu vechile noastre baterii ELBA... Pentru economie de curent, pusesem de 6,3V, lunguiete :) Lanterna este foarte compacta, merita dotata cu accu de 10Ah.
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ce vremuri... ce gadgeturi ! Uitasem !Bateriile R20 au oricum o rezistenta interna scazuta indiferent ca sunt alcaline sau nu.Becurile cu incandescenta limiteaza curentul prin rezistenta proprie nu se intampla ca la lanternele ieftine cu led care nu au rezistenta de limitare. In acest caz ar trebui rezistenta interna mai mare si la bateria de la masina si la priza sa nu se arda becurile din casa.Dupa parerea mea, este un mit urban. Nu stiu exact cat costa un bec, dar banuiesc ca este mai ieftin decat o baterie asa ca si daca ar fi adevarat tot as pune baterii de care doresc. Sunt curios cine mai are asemenea lanterna cu becurile originale.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Beculetul acelei lanterne RFT este de 4,8V/0,5A, iar 4 pile R20 inseriate produc 1,5X4=6V, deci e clar ca lanterna se bazeaza in functionare pe caderea de tensiune aparuta la un consum ridicat, datorita rezistentei interne relativ mari a pilelor. In conditii ideale, durata de viata a beculetului este de 50 de ore. Cu baterie alcalina, durata de viata a becului poate fi sub 10 ore, dar si lumina intensa!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Si eu am avut, dar pe albastru.

Cum s-a mai spus, becurile erau de 4.8V/0.5A, si se infiletau intai in niste "piulite" din aluminiu facute la CNC, care apoi se introduceau in gaurile oglinzii.

Si SELUM incepu in acea vreme sa produca o copie identica a acelui bec, probabil special pentru acea lanterna, dar cu sticla si filetul urate. La cele germane sticla era fina si fara dunga pe mijloc, iar filetul lucios.

Durata de viata era insa buna si la astea.

 

Posted Image

Posted Image

 

Pe de alta parte, taica-meu avea o lanterna ruseasca de prin anii '50-'60, care avea doua becuri (un far si un stop rosu in spate) ambele de 6.3v/0.3A (nu varianta lunguiata), si care mergea cu doua baterii patrate de 4.5V. Deci 9V pentru bec de 6.3V!

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest andreimihai3

"Deci 9V pentru bec de 6.3V!" Tot rusii vindeau niste lanterne cu 4 elementi intermediari ca diametru intre R6 si R14, deci 6V pe un bec de 4.5 daca nu ma insel. Mergeau si cu 3xR14 dar evident ca luminau mai slab. Am avut si o lanterna ruseasca cu dinam, net superioara prostioarelor de acum cu randament scazut. Mai erau si din alea la priza, cu 3 accu de 260mAh NiCd. Apoi lanternele chinezesti, cu buton rosu de semnalizare... Mai era o lanterna, romaneasca cred (exista si un model rusesc, mai "tunat", cum parea la acea vreme) cu o portiune transparenta, portocalie unde venea un bec de semnalizare comandat de 3T din care 2 faceau astabilul, iar farul avea pe bec un cilindru de plastic rosu si apoi verde, ca sa lumineze colorat. Randamentul era prastie, dar iti lua ochii, la propriu aproape :)) Vremuri!Acum e moda lanternelor cu adaptoare. Pe piata sunt modele cu 3-4R3 sau un LiIon. Am luat o Varta, i-am schimbat ledul si din teava de Al de 25 i-am facut adaptor pentru R6 si LiIon 18650, deci merge cu 3 tipuri de accu, daca adaug si cei R14, default-ul.

Link to comment
  • 8 months later...

La "Bucur Obor" la una din intrările dinspre piaţă de exemplu. Dar cred că şi pe Maica Domnului şi alte magazine de piese. Becurile de 6,3 V. sunt încă comune.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines